Uskoisitko heti lääkäriä, joka viiden minuutin tutkimuksen perusteella sanoo, että sikiö on kuollut?

  • Viestiketjun aloittaja Kayla
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
Sen verran tärkeä asia että toisenkin mielipiteen haluaisin. Mieluiten yksityiseltä jolle mä maksaisin siitä että tekee hommansa huolella ja ajan kanssa. Tk:ssakin voi osua hyvä lääkäri - tai sitten ei.
 
kk
riippuu miten vanha sikiö on eli missä vaiheessa raskaus meneillään.
Alkuraskaudessa mulle lääkäri ottesi keskenmenon ja sanoi kohdun olevan tyhjä.
Kunnes sitten seuraavassa ultrassa paljastuikin elävä alkio/sikiö eli minulla oli alunperin kaksosraskaus enkä tiennyt sitä.
 
Vieras
Kyllähän tuollaisessa tilanteessa tulisi tutkimus tehdä niin rauhassa ja selittää asiat niin hyvin että potilaskin pysyy mukana. Toisin sanoen lääkärin huonoutta tavallaan sekin, jos epäilys jää. Koska pitäisi ymmärtää tuon olevan niin raskas juttu potilaalle, että siitä täytyy jäädä varma eikä sellainen hutiloitu olo.
 
minä
en uskonut viikoilla 8 sanoi että on tuulimuna ja laitto kaavintaan ajan muutaman päivän päähän. tuolla se meidän tuulimuna nukkuun ikää 1v10kk menin yksityiselle samana iltana ultraan tarkastaan asian.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Älkää huijatko:
Jos lääkäri toteaa että sikiöllä on jotain vikaa niin tuskin se 5minuutin sisällä anna lopullista diagnoosia.
Mutta jos ultralla katsoo 5 minuuttia ja sydän ei lyö, niin kuolluthan se on!

Riippuu siis tutkimustavasta ja raskausviikoistakin tämä.
 
Kyllä sykkeen ultrassa näkee, jos sellainen sikiöllä on. Muistan, että se tuntui ikuisuudelta, kun lääkäriä rakenneultrassa vain tutki ja tutki, muttei sanonut mitään. Tiesin kyllä sitten, mitä hän tulee sanomaan, mutten millään olisi halunnut uskoa sitä.
Mutta ainakin minulla ennen lääkkeellisen tyhjennyksen (on siinäkin nimitys kuolleen lapsen synnytykselle) aloitusta ultrattiin vielä, että sikiö on todella kuollut. Jos niin ei tehdä, kannattaa se vaatia.

Voimia sinulle.
 
kyllä
siis viikoistahan se toki riippuu. Alkuraskaudessa voi olla viikkoja vähemmän mitä menkkojen mukaan ja silloin kannattaa vielä odotella. Mutta jos viikkoja yli 10, eikä sykettä näy, mutta sikiö näkyy, niin selvää kai se silloin on. Millaiset viikot ap sulla on?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja sinnasinna:
Kyllä sykkeen ultrassa näkee, jos sellainen sikiöllä on. Muistan, että se tuntui ikuisuudelta, kun lääkäriä rakenneultrassa vain tutki ja tutki, muttei sanonut mitään. Tiesin kyllä sitten, mitä hän tulee sanomaan, mutten millään olisi halunnut uskoa sitä.
Mutta ainakin minulla ennen lääkkeellisen tyhjennyksen (on siinäkin nimitys kuolleen lapsen synnytykselle) aloitusta ultrattiin vielä, että sikiö on todella kuollut. Jos niin ei tehdä, kannattaa se vaatia.

Voimia sinulle.
Paha vaatia, kun se esilääke pitää ottaa paria päivää ennen tyhjennystä. Sitten on jo myöhäistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Älkää huijatko:
Jos lääkäri toteaa että sikiöllä on jotain vikaa niin tuskin se 5minuutin sisällä anna lopullista diagnoosia.
Ei siihen tarvittu edes viitta minuuttia, etta sydan ei lyo enaa sikiolla. Asia oli harvinaisen selva. Oli selvaa jo neuvolan vastaanotolla ennen NKL menoa. Siihen menikin sitten aikaa kun selvitettiin miksi sikio menehtyi. Ja syyta ei koskaa saatu selville.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä:
siis viikoistahan se toki riippuu. Alkuraskaudessa voi olla viikkoja vähemmän mitä menkkojen mukaan ja silloin kannattaa vielä odotella. Mutta jos viikkoja yli 10, eikä sykettä näy, mutta sikiö näkyy, niin selvää kai se silloin on. Millaiset viikot ap sulla on?
Viikkoja 11. Eikä lääkäri nähnyt edes kunnolla sikiötä. Rv 7 se kuitenkin oli näkynyt, kuten myös sykekin.
 
jaa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sinnasinna:
Kyllä sykkeen ultrassa näkee, jos sellainen sikiöllä on. Muistan, että se tuntui ikuisuudelta, kun lääkäriä rakenneultrassa vain tutki ja tutki, muttei sanonut mitään. Tiesin kyllä sitten, mitä hän tulee sanomaan, mutten millään olisi halunnut uskoa sitä.
Mutta ainakin minulla ennen lääkkeellisen tyhjennyksen (on siinäkin nimitys kuolleen lapsen synnytykselle) aloitusta ultrattiin vielä, että sikiö on todella kuollut. Jos niin ei tehdä, kannattaa se vaatia.

Voimia sinulle.
Paha vaatia, kun se esilääke pitää ottaa paria päivää ennen tyhjennystä. Sitten on jo myöhäistä.
Miksi et mene ultraan ennen kun otat lääkkeen? Ja miksi jaarittelet tästä samasta asiasta joka päivä? EI kukaan täällä voi sanoa sulle miten sinun sikiöllä asiat on.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sinnasinna:
Kyllä sykkeen ultrassa näkee, jos sellainen sikiöllä on. Muistan, että se tuntui ikuisuudelta, kun lääkäriä rakenneultrassa vain tutki ja tutki, muttei sanonut mitään. Tiesin kyllä sitten, mitä hän tulee sanomaan, mutten millään olisi halunnut uskoa sitä.
Mutta ainakin minulla ennen lääkkeellisen tyhjennyksen (on siinäkin nimitys kuolleen lapsen synnytykselle) aloitusta ultrattiin vielä, että sikiö on todella kuollut. Jos niin ei tehdä, kannattaa se vaatia.

Voimia sinulle.
Paha vaatia, kun se esilääke pitää ottaa paria päivää ennen tyhjennystä. Sitten on jo myöhäistä.
Miksi et mene ultraan ennen kun otat lääkkeen? Ja miksi jaarittelet tästä samasta asiasta joka päivä? EI kukaan täällä voi sanoa sulle miten sinun sikiöllä asiat on.
No ekaa kertaa täällä kyselen... soitin osastolle ja tykkäs pahaa, kun kysyin jos tulen vasta keskiviikkona, kun torstaina on aika. Ja se lääke pitää ottaa 2 vrk ennen eli mun pitää ottaa se vielä tänään. Mitenkä olisin päässyt mihinkään ultraan pääsiäisen pyhinä, kun sairaala ei mua huolinut??!!
 

Yhteistyössä