uskotteko aina kaikkia neuvolan ohjeita?

  • Viestiketjun aloittaja maalaisjärki
  • Ensimmäinen viesti
maalaisjärki
Siinä se olikin, toimitteko aina neuvolan ohjeiden mukaisesti vai sovellatteko niitä itsellenne sopiviksi? Itse tunnustan toimivani monissa asioissa eri tavalla, joissakin asioissa jopa päinvastoin, teen kuten olen parhaaksi nähnyt. Varsinkin ruokajutuissa ollaan täysin eri linjalla, eikä kaikkien terkkareidenkaan ohjeet ole yhtenäisiä. Yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Ota siitä sitten selvää!
 
sau
Meillä on neuvolan kanssa ollut niin huono tuuri, että liki joka kerralla on ollut eri terveydenhoitaja ja tässä tilanteessa jos missä huomaa, että ei neuvolassakaan mitään yksiä oikeita vastauksia ole.

Siis: kysyn, kuuntelen ja sitten sovellan ohjeet oman kaupunkilaisjärkeni avulla.
 
Miskan äiskä
No en tosiaan toimi! Käytän omaa maalaisjärkeäni ja jakelen kyllä mielelläni neuvola myös muille niitä tarvitseville. Kaverin kanssa juteltiin vähän aikaa sitten puhelimessa ja hänelle oli neuvottu antamaan 3kk vauvalle velliä kun syö niin usein tissiä. No muistelin sitten oman poikani vauva aikaa ja vaikka meillä meni sairauteni takia tissittelyt mönkään muistelin, että tossa iässä taitaa olla tiheän imemisen kausi ja neuvoin kaveriani unohtamaan vellit ja jatkamaan tiheää tissittelyä vielä jonkin aikaa.

Neuvolatätien ohjeet poikkeavat toisistaan kun yö ja päivä riippuen paikkakunnasta ja tädin iästä, joten paras tehdä oman pään mukaan, koska neuvola ei ole vastuussa sun lapsesta, vaan sinä itse.
 
kyllä kysyn neuvoja, kyseenalaista asioita ja käytän maalaisjärkeä. Meidän neuvolatäti on kyllä tosi mukava vanhempi naishenkilö jolla on maalaisjärki mukana työssään. Ei ole niin taulokko/kirja ihminen vaan lapsen hyvinvointi on tärkeä.

 
Pyrystiina harmaana
Kuuntelen ohjeita, kyselen, luen vinkkejä kirjoista ja netistä. Teen sitten tietenkin itse omat ratkaisuni välillä perustuen tutkimuksiin, toisinaan omaan tuntemukseen, ja kun siltä tuntuu niin neuvolan ohjeen mukaan. Joskus sekoitan näitä kaikkia ja toisinaan en oikein tiedä mitä tekisin...
 
Ulris
Kyllähän niitä kuuntelee ja kysyy mielipiteitäkin välillä, mutta se miten toimii on sitten eri asia. Teen aina niin kuin itsestä oikealta tuntuu, siis en "tottele" neuvolan ohjeita jos ne ei minun mielestä ole oikein, tai ainakin itse tekisin saman asian mieluummin toisella lailla.
 
Hopsuli
Kerran olen tehnyt neuvolan ohjeen mukaan enkä toiste tee.
Kerran olen kysynyt neuvolassa terveydenhoitajan mielipidettä ja silloinkin tein toisin kuin hän neuvoi.

Meidän perheelle neuvola on paikka, jossa käydään parkumassa punnitukset, mittaukset ja rokotukset. =)
 
Aika usein kyllä uskon. Mutta joskus olen eri linjoilla tädin kanssa, ja silloin tehdään oman pään mukaan. Yleensä ottaen luen aika paljon vauva- ja lastenperhelehtiä, joissa on välillä muitakin kantoja asioihin, kuin oman neuvolatädin.

Mutta muuten meillä on kyllä hirmuisen mukava täti, ja "suurissa" linjoissa ollaan samalla aaltopitudella. Ja jo ensimmäisen lapsen kanssa täti sanoi esim. kiinteistä kysyttäessä, että tämä on suositus, mutta me vanhempina teemme päätökset, miten toimimme. Ei siis ole mikään moralisoiva tai tuomitseva.
 

Yhteistyössä