Uskovaiset, halloweenista

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"huhhuh"
[QUOTE="vieras";29144557]Samaa olen pohtinut. Täällä maalla sitä ei juurikaan vietetä esim koulussa tai synttäreillä, mutta jos vietettäsiiin niin en mitään piru-, hirviö- tai luurankoasuja heille antaisi. Tokaluokkalainen sanoi viimeviikolla että tehdäänkö halloweeninä hirviökakku kun jotkut muut tekee, vastasin että halloween on sellainen amerikkalainen juhla mitä ei meillä vietetä. En vielä alkanut selittää luurankojen ja hirviöiden alkuperäistä tarkoitusta, koska lapsi on herkkä ja helposti pelkää ja näkee painajaisia. Jos sitä nyt jostain syystä pitäisi viettää, esim kaverin synttäreillä, niin ehkä joku hämähäkki-asu voisi olla sopiva.

Olen puhunut kyllä lapsille että ei kannata kiroilla, koska silloin samalla kutsuu paholaista luokseen, eikähän kukaan varmasti halua sellaiseen tutustua lähemmin. Ymmärsivät asian, eivätkä kiroile.[/QUOTE]

:O Mistähän sä olet noin sairasta keksinyt ja vielä tuputat tuota näkemystä lapsilles! Sairasta! :(
 
"maikku"
herranjumala, onneksi ei olla mitenkään uskovaisia, taitaisi jäädä lapsilta ja meiltä aikuisilta kaikki kiva kokematta... Nytkin kaksi Halloween-synttärikutsua tullut lapsille, ja taatusti menevät, vanhempi luurankona ja nuorempi zombiena. ihan niinkuin itse halusivat. jessus sentään mitä aivopieruja täälläkin tullut, ai että kiroilemalla KUTSUU Paholaista luokseen?? Eikä... PRKL. Eipä tullut ketään tänne.

Ja jos oikeesti kävisikin kuoleman jälkeen ilmi että on sellainen paikka kun taivas, niin en tasan varmasti sinne haluaisi. Samanlaista kakanjauhantaa koko loppuaikahan se sitten olisi...;)
 
"vieras"
Tulee osasta näistä kommenteista mieleen, että 'Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, ja näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö." (Matt.13:14). Tiesin, että ei-uskovaiset tulevat sanomaan kommenttejaan tähän ketjuun, vaikka nyt kaivattiin uskovien mielipiteitä tähän asiaan. Jos ei usko henkivaltoihin, asia on varmaan vaan hassua naamiaishuvia, mutta kun uskoo kristinuskon Jumalaan (ja tietää myös pahan olevan olemassa), asia ei ole enää leikinasia.

Joulujuhlissa luovutaan joulukuvaelmista ja esim. enkeli taivaan-virrestä, ja sen sijaan vuosi vuodelta innokkaammin kouluissakin juhlitaan juhlaa, jonka pääteemaa ovat pirut, zombiet yms. Tällaista aikaa elämme.

ap
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29146164]Tulee osasta näistä kommenteista mieleen, että 'Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, ja näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö." (Matt.13:14). Tiesin, että ei-uskovaiset tulevat sanomaan kommenttejaan tähän ketjuun, vaikka nyt kaivattiin uskovien mielipiteitä tähän asiaan. Jos ei usko henkivaltoihin, asia on varmaan vaan hassua naamiaishuvia, mutta kun uskoo kristinuskon Jumalaan (ja tietää myös pahan olevan olemassa), asia ei ole enää leikinasia.

Joulujuhlissa luovutaan joulukuvaelmista ja esim. enkeli taivaan-virrestä, ja sen sijaan vuosi vuodelta innokkaammin kouluissakin juhlitaan juhlaa, jonka pääteemaa ovat pirut, zombiet yms. Tällaista aikaa elämme.

ap[/QUOTE]

on kellekin, mitä on. Alunperin sitä Suomessa juhlittiin kekrinä, elonkorjuu juhlana, kaikkialla joka syksy. Ymmärrän pointtisi entisenä lestadiolaisena itsekin, mutta meillä sitä juhlitaan lasten kanssa, kotona. Teemme loistavan hyvää ruokaa, leivomme yhdessä kaikkien 4 lapsemme kanssa ja olemme kynttilän valossa, kuka pukeutuneena miksikin. Kerromme tarinoita, omasta päästä tai vanhoja uskomuksia. Lapsista se on mukavaa, ennen kaikkea siksi, kun teemme sen perheenä. Ei ole pakko tuoda esille vain hirviöteemaa ja kauhua, vaan tehdä siitä rauhallinen ja sopivan jännittävä yhdessä olon ilta. Kerrottiinhan kummitustarinoita lapsena meillekin ja oli jännittävää.........tosin ilman kummempaa teemaa. Joten, kohtuudella, omaa järkeä käyttäen, voi halloweeninakin olla kivaa! :) Hauskaa halloweenia kullekin!
 
"vieras"
En tajua miksei ap voi sivistää lapsiaan kertomalla, mitä muutakin Halloween on. Miksei mennä hautuumaalle ihailemaan kynttilöitä ja muistelemaan kuolleita sukulaisiaan? Kertoa kekristä,jolloin julistettiin kekrirauha pariksi viikoksi!

Kekri on mielenkiintoinen pätkä historiaamme ja sillä on vielä pitemmät perinteet kuin halloweenilla.En näe siinä mitään epäkristillistä, jos juhlaa haluaa välttämättä verrata johonkin saatanalliseen tapaan.

Että ihmiset osaavat olla niin hemmetin mielikuvituksettomia plösöjä ja taivastella asioita, joihin pienellä vaivalla pystyisi keksimään omanlaistaan perinnettä ja ohjelmaa ihan oman aatteensa mukaisesti. Sen vähän, mitä jäyhät suomalaiset joskus keksivät yhteisöllisyyden nimissä pitäisi aina olla kannustamassa mukana. Voihan sitä vaikka kilpailla hautuumaalla kellä on komein kynttilä? Ja ottaa eväät mukaan ja viettää yö hautakivien ääressä? Monenlaista perinnettä löytyy maailmalta, jos on pakko ryhtyä arvostelamaan muiden juhlintaa. Pitää näyttää itse esimerkkiä, mikä olisi se parempi tapa.
 
sdfas
[QUOTE="vieras";29145452]Ei lasten naamiaisasuissa olekaan mitään pahaa niin kauan kun ne eivät ole näitä piruja, zombeja ym., mitä ne nyt halloweenina tuppaavat olemaan. Tiedän, että ei-uskovaisesta tämä kuulostaa ehkä tekopyhältä ja kaiken hauskan kieltämiseltä, mutta kyse on minulle uskovana ihan muusta. Uskon kolmiyhteiseen Jumalaan ja Raamatun sanaan, jolloin uskon myös paholaisen olemassaoloon. Uskovaisen elämään eivät kuulu mm. vainajahenkien kanssa yhteydessäoleminen tms., johon halloweenin juuret liittyvät, ja mielestäni näiden asioiden kanssa pitää olla varovainen. Tottakai näin puhuessani monet ajattelevat, että eihän sitä tarvitse niin vakavasti ottaa, mutta Jeesukseen uskoville nämä eivät ole leikin asioita.

Lapsen hauskanpitoa en halua kieltää, mutta minulle hauskanpito ei ole piruksi pukeutumista ja pelottavia juttuja, vaan ihan jotain muuta. Jos haluan seurata Jumalaa, tunnen vääräksi olla millään lailla mukana juhlassa, johon liittyvät vainajahenget, pirut yms.


-ap[/QUOTE]

Miksi uskovaiset paasaavat aina Paholaisesta ja kuinka Paholainen on paha,vaikka totuushan nyt on että Jumala on teilannut enemmän väkeä,kuin paholainen. Tästä kulmasta kun asiaa katsoo,niin Jumalaan uskovat ovat ns pahan puolella,koska heistä on ihan ok,että Jumala rankaisee/tappaa porukkaa,jaottelee ihmiset sen perusteella ovatko he heteroita vai homoja jne.. Vaikka aina puhutaan että kaikki ihmiset ovat luojan luomia niin yks kaks se ei enää pidä paikkaansa esim Homojen kohdalla.
 
emme juhli
Me viedään hautuumaalle kynttilät ja laitetaan kotonakin kynttilät palamaan :)
Mutta muistakaa tekin jotka laitett lapsenne karkki ja keppostelemaan että tuo päivä voi joillekin olla rankka ja se että kynttilä lyhdyssä palaa ei tarkoita sitä että olisi merkki tuosta juhlimme halloweenia meille voi tulla karkki ja keppostelemaan.
Minusta on liikaa hömpötystä nyt tullut jenkeistä tänne :(
Surullista mutta totta minulla pyhäkoulussani ei nuo nuoremmat lapset tuntuneet tietävän mikä on pyhäinpäivä entiseltään nimeltään pyhäinmiestenpäivä vaan oli ihmeissään että sehän on halloweeni.
 
"Purppura"
[QUOTE="vieras";29145452]Ei lasten naamiaisasuissa olekaan mitään pahaa niin kauan kun ne eivät ole näitä piruja, zombeja ym., mitä ne nyt halloweenina tuppaavat olemaan. Tiedän, että ei-uskovaisesta tämä kuulostaa ehkä tekopyhältä ja kaiken hauskan kieltämiseltä, mutta kyse on minulle uskovana ihan muusta. Uskon kolmiyhteiseen Jumalaan ja Raamatun sanaan, jolloin uskon myös paholaisen olemassaoloon. Uskovaisen elämään eivät kuulu mm. vainajahenkien kanssa yhteydessäoleminen tms., johon halloweenin juuret liittyvät, ja mielestäni näiden asioiden kanssa pitää olla varovainen. Tottakai näin puhuessani monet ajattelevat, että eihän sitä tarvitse niin vakavasti ottaa, mutta Jeesukseen uskoville nämä eivät ole leikin asioita.

Lapsen hauskanpitoa en halua kieltää, mutta minulle hauskanpito ei ole piruksi pukeutumista ja pelottavia juttuja, vaan ihan jotain muuta. Jos haluan seurata Jumalaa, tunnen vääräksi olla millään lailla mukana juhlassa, johon liittyvät vainajahenget, pirut yms.


-ap[/QUOTE]

Ettet nyt ottaisi silti asiaa hieman liian vakavasti? ''älkääkä niin pitäkö lihastanne huolta, että himot heräävät.'' Vaikka aihe on eri, saattaapi sanoma olla sama.
 
"vieras"
Näköjään kaikilla täällä ei ole edes sen verrtaa yleissivistystä, että käsittäisivät että KEKRI, PYHÄINPÄIVÄ ja HALLOWEEN ovat eri asioita ja niitä vietetään eri päivinä! Suloisessa sekamelskassa ovat sadonkorjuujuhlat, pirut, vainajien muistelu...
 
halloweeni
[QUOTE="vieras";29146294]Näköjään kaikilla täällä ei ole edes sen verrtaa yleissivistystä, että käsittäisivät että KEKRI, PYHÄINPÄIVÄ ja HALLOWEEN ovat eri asioita ja niitä vietetään eri päivinä! Suloisessa sekamelskassa ovat sadonkorjuujuhlat, pirut, vainajien muistelu...[/QUOTE]

johtunee varmaan siitä kun on pitänyt tuo halloweeni tänne suomeen ottaa ja ei ole osattu laittaa sitä oikeaan päivään vaan moni jotka sitä juhlii juhlivat silloin pyhäinpäivänä
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29146294]Näköjään kaikilla täällä ei ole edes sen verrtaa yleissivistystä, että käsittäisivät että KEKRI, PYHÄINPÄIVÄ ja HALLOWEEN ovat eri asioita ja niitä vietetään eri päivinä! Suloisessa sekamelskassa ovat sadonkorjuujuhlat, pirut, vainajien muistelu...[/QUOTE]

sitten vaikka ihan itse googletat vaikka pyhäinpäivän ja luet sieltä, mitä sanotaan? Noi kaikki ajoittuu samaan aikaan ja juhlitaan samaan aikaan. Lue itse wikipediasta, miksi. Varmasti jokainen täällä tietää, miksi mitäkin juhlaa juhlitaan, mutta harva sitä, että ne todellakin ovat nykyään sulassa sovussa ja sekamelskassa keskenään ihan jo kalenteripäivien takia. Ja mitäköhän pahaa siinäkin sitten on? Yleissivistys, joopa joo.....
 
yks uskova
meillä ei vietetä halloweenia, lapsi ei osallistu halloween aiheisiin juhliin (vielä niin pieni ettei ole tullut vielä tällaista tilannetta eteen mutta jos/kun sellainen tulee).

halloween on pakanallinen/saatanallinen juhla enkä tosiaankaan anna lapseni sellaiseen osallistua, enkä osallistu itse. vaikka kyseessä olisi vain koulun naamiasjuhlat niin en halua välittää lapselle kuvaa että saatanallisten elementtien kanssa saisi edes leikillään olla tekemisissä. tällaiset juhlat vaikuttavat harmittomilta, mutta vaikuttavat kyllä lapseen ja hänen maailmankuvaansa.

jos lapsi tulisi kiusatuksi sen takia ettei halloween juhliin tm osallistu niin tämähän on se miten maailmassa muutenkin usein käy, uskovia vainotaan. jopa uskovaisten perheiden lapsia. se ei silti saa aiheuttaa sitä että perheen lapsetkaan osallistuisivat asioihin jotka ovat perheen uskoa vastaan, kuten halloweenin vietto olisi. vähän isompi lapsi tämän jo ymmärtääkin.

vietämme kyllä Pyhäinpäivää menemällä silloin kirkkoon ja kävisimme sukulaisten haudoilla jos ne olisivat vähän lähempänä.
 
Sun lapses
meillä ei vietetä halloweenia, lapsi ei osallistu halloween aiheisiin juhliin (vielä niin pieni ettei ole tullut vielä tällaista tilannetta eteen mutta jos/kun sellainen tulee).

halloween on pakanallinen/saatanallinen juhla enkä tosiaankaan anna lapseni sellaiseen osallistua, enkä osallistu itse. vaikka kyseessä olisi vain koulun naamiasjuhlat niin en halua välittää lapselle kuvaa että saatanallisten elementtien kanssa saisi edes leikillään olla tekemisissä. tällaiset juhlat vaikuttavat harmittomilta, mutta vaikuttavat kyllä lapseen ja hänen maailmankuvaansa.

jos lapsi tulisi kiusatuksi sen takia ettei halloween juhliin tm osallistu niin tämähän on se miten maailmassa muutenkin usein käy, uskovia vainotaan. jopa uskovaisten perheiden lapsia. se ei silti saa aiheuttaa sitä että perheen lapsetkaan osallistuisivat asioihin jotka ovat perheen uskoa vastaan, kuten halloweenin vietto olisi. vähän isompi lapsi tämän jo ymmärtääkin.

vietämme kyllä Pyhäinpäivää menemällä silloin kirkkoon ja kävisimme sukulaisten haudoilla jos ne olisivat vähän lähempänä.
voikin sitten vanhempana ottaa tänne yhteyttä
Etusivu - Uskontojen uhrien tuki UUT ry
niin pystyy elämään normaalia elämää edes aikuisena?:)
 
vastaan
voikin sitten vanhempana ottaa tänne yhteyttä
Etusivu - Uskontojen uhrien tuki UUT ry
niin pystyy elämään normaalia elämää edes aikuisena?:)
ollaan kyseisestä yhdistyksestä tietoisia muutenkin, olen lapseni taistellut irti (taistelen edelleen) oikeasti vahingollisesta (saatanallisesta) kultista. tässä yksi syy lisää miksemme halloweenia vietä.

minusta se ei ole normaalia viettää juhlaa jossa lapsia eksytetään henkimaailmaan ja tämä on naamioitu leikiksi. eikä minusta lapsi millään tavoin kärsi siitä ettei tällaiseen osallistu, päinvastoin.
 
uskova ev.lut
Mitenhän tähän vastaisi. Ymmärrän molempia tässä ketjussa esille tuotuja pointeja ja itse myös uskon henkimaailman todellisuuteen. Itse en sellaisia juhlia järjestäisi, mutta yksi vuosi olimme mukana perheenä, kun A
 
uskova ev.lut
Mitenhän tähän vastaisi. Ymmärrän molempia tässä ketjussa esille tuotuja pointeja ja itse myös uskon henkimaailman todellisuuteen. Itse en sellaisia juhlia järjestäisi. Yks vuosi olimme mukana perheenä sellaisissa juhlissa, kun Amerikasta lähtöisin oleva tuttvaperhe kekkerit järjesti. Niitä kyseisiä juhlia en kokenut pahaksi ja lapset olivat vain naamiaisasussa, syötiin kurpitsa keittoa ym. Niin että aika lailla konkreettista tilannetta tunnustellen teen päätökset.
Tässä koko vastaus, näppikset ennen karkasivat käsistä.
 
ollaan kyseisestä yhdistyksestä tietoisia muutenkin, olen lapseni taistellut irti (taistelen edelleen) oikeasti vahingollisesta (saatanallisesta) kultista. tässä yksi syy lisää miksemme halloweenia vietä.

minusta se ei ole normaalia viettää juhlaa jossa lapsia eksytetään henkimaailmaan ja tämä on naamioitu leikiksi. eikä minusta lapsi millään tavoin kärsi siitä ettei tällaiseen osallistu, päinvastoin.
Onneksi olen ateisti, ei ole uskonnot rajoittamassa meidän perheen elämää millään lailla, ei voi muuta kun ihmetellä, joidenkin uskovaisten kirjoituksia tässä ketjussa?:O
 
  • Tykkää
Reactions: vicy ja Tepadj
"vieras"
[QUOTE="vieras";29146343]sitten vaikka ihan itse googletat vaikka pyhäinpäivän ja luet sieltä, mitä sanotaan? Noi kaikki ajoittuu samaan aikaan ja juhlitaan samaan aikaan. Lue itse wikipediasta, miksi. Varmasti jokainen täällä tietää, miksi mitäkin juhlaa juhlitaan, mutta harva sitä, että ne todellakin ovat nykyään sulassa sovussa ja sekamelskassa keskenään ihan jo kalenteripäivien takia. Ja mitäköhän pahaa siinäkin sitten on? Yleissivistys, joopa joo.....[/QUOTE]

Ei ole samana päivänä! Halloweenia juhlitaan pyhäinpäivän aattona eli edellisenä päivänä. Kekri on alunperin ollut sadonkorjuunpäättymisen aikoihin, ja sitä voi viettää silloin kun itse kokee peltotyökauden päättyneeksi :) (meillä saatiin kynnöt tehtyä jo useampi viikko sitten, ja kirkossakin oli sadonkorjuupyhä jo pari vk sitten)

Ja ihan eri lähtökohdista alunperin ovat, vastaustenne perusteella moni ei sitä tiedä. Ei kai siinä muuta pahaa ole, kuin että jos haluaa viettää juhlaa Jumalan kunniaksi, niin ei kannata pukeutua piruksi.
 
vastaan
Onneksi olen ateisti, ei ole uskonnot rajoittamassa meidän perheen elämää millään lailla, ei voi muuta kun ihmetellä, joidenkin uskovaisten kirjoituksia tässä ketjussa?:O
kyllä kai jokainen rajoittaa lapsiaan siten ettei anna heidän tehdä asioita jotka ovat mielestään heille haitallisia. mun mielestäni halloweenin juhliminen on haitallista, koska se on luonteeltaan saatanallista ja en siksi anna lapseni sitä juhlia. mutta ei tämä rajoitus tule uskonnosta, vaan halusta noudattaa Jumalan tahtoa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29147217]Ei ole samana päivänä! Halloweenia juhlitaan pyhäinpäivän aattona eli edellisenä päivänä. Kekri on alunperin ollut sadonkorjuunpäättymisen aikoihin, ja sitä voi viettää silloin kun itse kokee peltotyökauden päättyneeksi :) (meillä saatiin kynnöt tehtyä jo useampi viikko sitten, ja kirkossakin oli sadonkorjuupyhä jo pari vk sitten)

Ja ihan eri lähtökohdista alunperin ovat, vastaustenne perusteella moni ei sitä tiedä. Ei kai siinä muuta pahaa ole, kuin että jos haluaa viettää juhlaa Jumalan kunniaksi, niin ei kannata pukeutua piruksi.[/QUOTE]

Miksi ei saa pukeutua jumalan luomaksi hahmoksi?
 
"vieras"
Miksi pukeutua itse piruksi? Eikö ne kevyemmän sarjan satuolennot kelpaa? Vaikka kuin olisi ateisti, niin pahuuttahan se piru kuvastaa. Luudalla lentelevä pääsisäisnoita on mielestäni ihan eri kaliiberia kuin itse piru. On niitä vaihtoehtoja halloween-pukeutumiseenkin.
 
"vieras"
kyllä kai jokainen rajoittaa lapsiaan siten ettei anna heidän tehdä asioita jotka ovat mielestään heille haitallisia. mun mielestäni halloweenin juhliminen on haitallista, koska se on luonteeltaan saatanallista ja en siksi anna lapseni sitä juhlia. mutta ei tämä rajoitus tule uskonnosta, vaan halusta noudattaa Jumalan tahtoa.
Kai silti ymmärrät mielipiteen ja faktaan perustuvan tiedon eron?
 

Yhteistyössä