Uusavuton mama kyselee

  • Viestiketjun aloittaja kysymysmerkki
  • Ensimmäinen viesti
kysymysmerkki
Laitan tähän muutaman kysymyksen, jotka nousivat tänään päällimäisenä mieleeni (lapseni 1v2kk):


* onko jotain "suositusta", mihin mennessä lapsen "tulisi" juoda mukista itse - ts. milloin nokkamukit jätetään pois?
-> tämä on tietty yksilöllistä, mutta kysynpä kuitenkin

*Onko "haittaa" , jos nokkamukissa on venttiili?
-> vaikuttaako se hampaisiin
-> voiko sitä verrata tuttipullon käyttöön (jota meillä ei koskaan käytetty)

*Onko yli 1-vuotiailla jotain lihamääräsuositusta/vrk?

*Annatteko aterian yhteydessä aina tuoreraastetta?


tv: uusavuton mama, eikä mikään ihan nuori sellainen


:ashamed:
 
Minä vastaan tuohon tuoreraastekysymykseen. Meillä ei tyttö 2v vieläkään syö tuoresalaatteja, kurkkua saattaa palan maistaa. Tarjolla on jos sattuu olemaan muutenkin, muulloin sitten lämminkasvislisäke tai se kurkkupalanen. Punajuuri nykyään menee myös jotenkin. Ja toi lihajuttu, suosituksista en tiedä, mutta meillä syödään ihan perussekaruokaa, ja lihaa tulee vaihteleva määrä eri päivinä. Välillä leivänkin päällä menee leikkelettä ja välillä taas syödään tyyliin makaroni on hyvää, mitä toi ihme mössö on sen päällä?
 
Meillä ainakin kohta 2v juo vielä nokkamukista, venttiilisestä joutuu imemään aika lailla, joten vastaa jossain määrin tuttipulloa (hampaat). Eli kyllä siinä reilun vuoden ikäisenä harjoittelisin tavalliseen nokkikseen. Ja siitä eroon sitten yksilöllisesti, meillä 2v ainakin juo, mutta en soisi enää yli kolmevuotiaan käyttävän. Ja lihakysymys: meillä ainakin tavallista kotiruokaa (joskus purkki) eli liha siellä joukossa (eli en tarkkaa määrää osaa sanoa). Olisko pari jääpalakuutiollista/ateria, jos niin haluaa laskea. Vihanneksi meillä annetaan ruuan jälkeen, muuten poika popsi vain niitä.
 
Hieman reilun vuoden ikäisenä meillä tyyppi kieltäytyi nokkamukista, joten siirryttiin tavalliseen mukiin/lasiin.

En tiedä onko venttiilimukista mitään haittaa, mutta en näe kyllä mitään hyötyäkään. Meillä nokkamuki otettiin käyttöön puolivuotiaana kun aloitettiin kiinteät. En nähnyt mitään syytä opettaa venttiilimukia imemään, vaan tavallista nokkista käytettiin alusta lähtien. Ja meilläkään ei ole tuttipulloa käytetty.
 
minä taas kyselen miksi siitä nokkamukista pitäisi eroon päästä, kyllä lapsilla on luontainen kiinnostus kaikkeen mitä isommat tekee niin kun itse haluaamukista juoda niin kyllä juo
meillä on yömukina flunssa kautena vielä 5.v ikäisellä iso nokkamuki, ei kaadu eikä kasta jos kaatuu. tosi kätevä laite
 

Yhteistyössä