Uusi elämä, kotona!

  • Viestiketjun aloittaja 30+
  • Ensimmäinen viesti
30+
Kohta 5-vuotiaalle tekemistä arkeen kun isoveli käy koulussa ja äiti on äitiyslomalla vauvan kanssa. Ideoita niin kotiin kuin kodin ulkopuolellekin! Otimme tytön pois tarhasta, koska äitikin on kotona. Siispä mitä me kehittelisimme jotta tyttö ei taantuisi ennen eskaria (vuosi aikaa) ja nauttisi ajastaan äidin ja uuden sisaren kanssa! Uusia ideoita otetaan vastaan, kerhotoiminta on tiedossa ja tätä suunniteltiin 1krt/viikko, mutta mitä muuta jotta arjesta ei tulisi puuduttavaa?
 
30+
Tottakai haluaa! Joka aamuinen kitinä ja tekosyiden keksiminen siitä miksi ei tänään mentäisikään tarhaan loppuu. Eikä lapsi tämmöisiä asioita päätä, mielipidettä voi kysyä mutta lopullinen päätös on aikuisen.
 
30+
Meillä on ystävä-ja pihapiirissä lapsia vaikka kuinka paljon. Myös tarhakavereita asuu ihan naapurissa, koettiin että päiväkoti on liioittelua juuri meidän tytöllemme. Lapseni on ollut 1-vuotiaasta asti tarhassa...Olen iloinen että minulla on mahdollisuus olla hänelle äiti enemmän kuin vain sillon kun oli pk:ssa sen muutaman tunnin ajan per ilta.
 
30+
tarkoitin että päiväkotipäivän jälkeen sain olla lapseni kanssa vain muutaman tunnin per ilta....
Muistan kyllä kuinka ikävöin tyttöä, mutta vaihtoehtoja muuhun ei silloin ollut. Nyt on joten käytämme tilaisuuden hyväksi.
 
"tiipii"
Oisko teidän lähellä jotain puistoa, jossa esim.MLL:n perhekerhoa, tai monesti seurakunnissakin on äiti-lapsi-piirejä, ja niissä on yleensä isommille lapsille sopivaa tekemistä, mutta vauvakin mahtuu mainiosti mukaan..Ja kyllä mä olen samaa mieltä, että jos on vauvan kanssa kotona, niin kyllä silloin on oikeus sillä isommallakin olla, varsinkin joe ei ehdottomasti halua olla tarhassa!
 
"Juuli"
No tapaatte kavereita pihalla niin paljon kuin mahdollista, ja kyläänkin heitä voi kutsua. Teillä voi olla teemapåivät jokaisena arkipäivänä, esim retkipäivä, jumppapäivä(temppurata patjoista, jumppapallosta jne), leivontapäivä, askartelupäivä, pelipäivä, kirjastopäivä tai muuta vastaavaa.
 
niinno
tarkoitin että päiväkotipäivän jälkeen sain olla lapseni kanssa vain muutaman tunnin per ilta....
Muistan kyllä kuinka ikävöin tyttöä, mutta vaihtoehtoja muuhun ei silloin ollut. Nyt on joten käytämme tilaisuuden hyväksi.
Olisi mullakin ollut varmaan ikävä tyttöä, mutta tuon ikäisen kohdalla kantsisi miettiä tarkkaan, että kumman etu on, että on kotona, äidin vai tytön... Kun on tottunut leikkikavereihin ja tarhantätien virikkeisiin, niin tosiaan kotona kököttäminen saattaa pi tuntua tylsältä... yksi harrastus on tosiaan vähän tuon ikäiselle.

Ota huomioon, ettei lapsi tajua, että kotona on ihan erilaista äidin ja vauvan kanssa kuin mitä hän kuvittelee. Varautukaa, että saattapi pian tulla ikävä tarhaan...

Joka tapauksessa, suosittelen hankkimaan PPH:lle tarkoitettua kirjallisuutta, joista saa ideoita lasten kanssa puuhasteluun. Tuon ikäiselle ei oikein pelkät muovailuvahat ja piirtelyt välttämättä riitä, kun päivä on pitkä ei päikkäreitä nukuta... Jos tulee vielä kylmä talvi ja vauvan kanssa vaikea päästä ulos, niin kantsii miettiä tosiaan melkoisia sisäaktiviteetteja. Uimahalliinkin voi olla hankala mennä vauvan kanssa...
 
30+
Nyt jo tulee hyviä ideoita :) Itse olen tosiaan miettinyt ns. teemapäiviä, kerhon lisäksi (monet luulevaet tässäkin ketjussa että homma jäisi pelkkään kerhoon mutta näin en ole asiaa ajatellut). Minun mielestäni me molemmat voitamme, sekä tyttö että minä. Tuo tyttö kun on mamman kulta muutenkin, kovin läheisriippuvainen äitiin.
 
rv15 + kolme lasta
Meillä on 5v. tyttö kotona, tosin ei ole koskaan päiväkodissa ollutkaan. Nyt viisi vuotiaana kerhoa on kolme kertaa viikossa ja lisäksi käymme avoimessa päiväkodissa leikkimässä ja tapaamassa muita. Hienoa kun otit tytön tarhasta kun olet vauvan kanssa kotona :)
 
öh
Sain nuorimmaisen, kun esikoinen oli viisi ja oli itsestään selvää, että hän jäi kotiin pikkusisaruksiensa kanssa. Hän tykkäsi tehdä paljon sellaisia eskarivihkoja ja kävi kaksi kertaa viikossa seurakunnan päiväkerhossa. Lisäksi aloitti tuolloin pianon soittamisen ja ratsastuksen. Siinä oli sitä "viskarivirikettä" meillä tarpeeksi.
 
minä otin 5v pois hoidosta kun vauva syntyi. isoveli käy eskarissa. tein päätöksen koska päiväkotiryhmä oli todella iso ja huomasin, että tyttö itsekin tuli ihan levottomaksi siellä ja itkeskeli iltaisin kun päiväkodissa piti nukkua.

meillä alkaa huomenna perhekerho, sitten tyttö käy kerran viikossa seurakunnan kerhossa ja kerran viikossa liikuntakerhossa. ulkoillaan paljon ja piirretään. oman nimen kirjoittamista pitäisi harjoitella, mutta muuten kädentaidot todella hyvät. niitä pidetään yllä askartelemalla.
 
Blue
Mulla on aina olleet lapset kotona. Vasta eskariin ovat päiväkotiin menneet. Eivät ole milloinkaan kaivanneet hoitoon vaan hyvin ovat viihtyneet, kehittyneet ja sosialisoituneet kotonakin. :)
 

Yhteistyössä