Uusi montessori-päiväkoti Helsingin Malminkartanossa?!

Tyttömme aloittaa ensi viikolla tuolla Mammolinan uudessa päiväkodissa Helsingin Malminkartanossa, joka on vasta pari viikkoa sitten avattu. Onneksi tuli sopivasti muutto!

Mammolina | Päiväkoti


Onko muilla kokemuksia Montessori-päiväkodeista?
Ainakin tuolla Malminkartanossa omistaja oli todella mukavanoloinen ja kertoi laveasti toiminnasta sekä antoi esitteitä Montessoripedagogiikasta. Kävin tutustumassa ja paikka oli avara ja erittäin viihtyisänoloinen. Voin ensi viikolla päivittää, että miten on lähtenyt käyntiin. Omistaja kertoi myös päiväohjelmasta ja vastasi kaikkiin kysymyksiin mitä sähköpostilla mailailin hänelle. Odotukset ovat korkealla!


Taustaa kunnallisesta PK:sta:

Tyttö on aikaisemmin ollut kunnallisessa ja nyt siirtyi kunnallisessa isojen puolelle missä oli ihan sairas meininki. Pienten puolella oli todella ihanat ja välittävät hoitajat.
Kädet täynnä raapimisia, pissat housussa kahdesti päivän aikana, yli puoli vuotta täysin kuivana olleella lapsella. Ja kukaan ei tiedä mitään eikä osaa sanoa mitään. Päivän kulusta uudella puolella ei kerrottu mitään jne..
Loppuviikon pyysin sukulaisen hoitamaan lastani, tein reklamaation Helsingin kaupungin päivähoidon johtajalle ja kopion pk:n johtajalle, joka on toki poissa sekä irtisanoin hoitopaikan. Hoitajia ei ollut perehdytetty ja lapsen isän hakiessa huutelivat lapselle, että missä xxxxx on, täällä on kait tuttuja hakemassa. Eivät siis edes tarkistaneet kuka kyseinen henkilö oli. Eivät siis uusina tienneet, että hän oli lapsen isä.
Ryhmäkoon kasvattaminen oli järkyttävää ja säälin muita lapsia kyseisen PK:n isojen puolella.
 
[QUOTE="vieras";25414500]Miten voit viedä lapsesi montessori päiväkotiin tietämättä sen kasvatusmetodeista yhtään mitään?[/QUOTE]

Siis olen perehtynyt jo viikkoja kyseiseen pedagogiikkaan ja toki aikaisemmassakin työssä tullut tutuksi. Tarkoitin vain, että onko jollain REALISTISIA KOKEMUKSIA MITEN LAPSI ON PÄRJÄNNYT. En nyt tarkoita pedagogiikkaa itsessään.

MUOK. Ja lähinnä tarkoitin lapsia, jotka ovat aikaisemmin olleet kunnallisessa ja sitten siirtyneet montessori-päiväkotiin.
 
Viimeksi muokattu:
"Kaisa"
Meidän lapsi on kyseisessä päiväkodissa. Meidän kokemus on ollut todella positiivinen. Aina olen hyvillä mielin jättänyt lapseni hoitoon. Ja sopeutuminen päiväkotiin kävi melko kivuttomasti. Arvostan myös sitä että päiväkodissa on oma keittäjä ja että jokainen työntekijä tuntee lapset nimeltä. En keksi paikasta mitään pahaa sanottavaa.
 
"ellinoora"
.....ala haalimaan kauhean isoja lapsiryhmiä. se on monesti tällaisten uusien jayksityisten päiväkotien akilleen kantapää. niin kauan kun ryhmät pysyvät pieninä suosittelen paikkaa.
 
montsa
Onnittelen hyvästä valinnasta! Montessoripedagogiikka on aina hyvä valinta. Oma lapseni on eräässä toisessa Helsinkiläisessä Montessoripäiväkodissa ja viihtynyt erinomaisesti. Lapsen kehitystä tuetaan ja montsa-ajatus on mukana kaikessa toiminnassa. Suosittelen kaikille erittäin lämpimästi!
 
Armanda72
[QUOTE="ellinoora";26569940].....ala haalimaan kauhean isoja lapsiryhmiä. se on monesti tällaisten uusien jayksityisten päiväkotien akilleen kantapää. niin kauan kun ryhmät pysyvät pieninä suosittelen paikkaa.[/QUOTE]

en usko (enkä toivo) että alkavat kasvattaa ryhmäkokoja. kävin googlaamassa kyseisen pvk:n sivut ja siellä luki näin: "Kolmella montessoriäidillä oli idea, jota kypsyteltiin muutama vuosi. Halusimme luoda päiväkodin, johon myös itse olisimme voineet lapsemme tuoda. Paikan, jossa yksilöllinen montessoripedagogiikka on kokonaisvaltaisesti läsnä. Paikan, jossa hoito on laadukasta ja aikuisella on lapselle aidosti aikaa".
eli tuskin alkavat ahnehtia liikaa lapsia päiväkotiin koska silloin siellä EI ole aikaa eikä sen puoleen laatuakaan. puhumattakaan että idea toetutuisi muiltakaan osin.
 
"Mamma"
Saanko kysyä ap:lta että missäpäin tämä kaamea päiväkoti oli? Itsekin harkinnut tuota Mammolinaa. Kiinteistö tosin näyttää aika homeiselta. Onko oireillut? Ja miten on mennyt?
 
montessori lapsen äiti
Satun tietämään että kyseisessä päiväkodissa on tehty mittavat remontit ja mittaukset, joten kostetutta tilassa ei ole. Perustettavalta päiväkodilta vaaditaan melkoisesti, eli lapset ovat hyvässä koneellisestiilmastoidussa päiväkodissa.
 
"Nipa"
Olin aistivinani hieman kireähkön ilmapiirin Mammolinan hoitajien välillä ja työstä nauttiminen ei näy. Muuten vaikutti ihan ok päiväkodilta, kun kävin vierailulla.
 
Olen aloittaja
Aloitin tuon ketjum tuolloin. Tyttöni on ollut siitä asti mammolinassa ja hoitajat ovat ihan mahtavia persoonia. Lapset rakastavat heitä ja tulevat keskenään hyvin toimeen. Suosittelen ehdottomasti montessori pk:ta. Sekin sopii vain tietyn tyyppisille lapsille.
Ei ole oirehtinut ollenkaan ja nykyään tulisi jo parissa tunnissa oireet. Tyttö ollut kipeänä kerran vuoden aikana.
 
Montessorista kiinnostunut
En löydä Mammolinan kotisivuja enää. Viime vuonna kävin lukaisemassa , mutta nyt on enää osoitet ym. mutta ei sen enempää. Tietääkö joku onko Mammolina lopettanut? Miksi ei kotisivuja?
 
Mammolina
Tänään hain juuri tyttäreni päiväkodista klo 16 maissa eli siellä se ihan omalla paikallaan on. Kyllä ne sivut toimivat. Www.mammolina.fi
Pk:n johtajalle Tiinalle voi laittaa mailia tiina@mammolina.fi

Tyttö on ollut perustamisesta asti tuolla ja en voi muuta kuin suositella. Toki jollekin ei montessorimenetelmät sovi. Lapsikohtaista on.
 
Tuosta homeesta vielä
Olemme asuneet kahdessa homeasunnossa ja tyttö on oireillut niissä todella pahasti, eli jos pk:ssa olisi hometta niin 99,9% varmuudella tietäisin sen. Ei flunssan flunssaa eikä iho tai hengitysoireita. Kerran vuoden aikana käyty lääkäris ja sekin oli tavallinrn flunssa.
 
tyrmistynyt asukas
Hei! Teillä taitaa olla vähän eri käsitys koko päiväkodista, kuin meillä, jotka asuvat mammolinan vieressä. Päiväkodin osa työntekijöistä vaikuttaa tympeiltä ja passiivisilta lapsia kohtaan. Todella usein joutuu näkemään sitä, että hyvin pienet lapset itkevät maassa ja kukaan ei tule nostamaan heitä ylös tai lohduttamaan. Mammolinan vieressä asuvat (myös minä) ovat nähneet, kuinka pienet lapset itkevät rattaissa yksin pihalla.. kauan, koska pari kertaa ulkopuoleinen on joutunut asiasta huomauttamaan. Jos yksityiset päiväkodit ovat näin surkeita, kuin mammolina, niin suoisittelen todellakin mielummin kaupungin päiväkoteja!

En tiedä, kehtaanko edes laittaa tätä palautetta, mutta haluaisin itse kuulla jos lapseni päiväkodissa toimittaisiin samoin. (Annettaisiin parkua monta minuuttia, ennen kuin joku naapureista tulee valittamaan) Onneksi helmikuussa on remontti! :)

Terveisin: Ärsyyntynyt naapuri
 
vierailija
Hei! Teillä taitaa olla vähän eri käsitys koko päiväkodista, kuin meillä, jotka asuvat mammolinan vieressä. Päiväkodin osa työntekijöistä vaikuttaa tympeiltä ja passiivisilta lapsia kohtaan. Todella usein joutuu näkemään sitä, että hyvin pienet lapset itkevät maassa ja kukaan ei tule nostamaan heitä ylös tai lohduttamaan. Mammolinan vieressä asuvat (myös minä) ovat nähneet, kuinka pienet lapset itkevät rattaissa yksin pihalla.. kauan, koska pari kertaa ulkopuoleinen on joutunut asiasta huomauttamaan. Jos yksityiset päiväkodit ovat näin surkeita, kuin mammolina, niin suoisittelen todellakin mielummin kaupungin päiväkoteja!

En tiedä, kehtaanko edes laittaa tätä palautetta, mutta haluaisin itse kuulla jos lapseni päiväkodissa toimittaisiin samoin. (Annettaisiin parkua monta minuuttia, ennen kuin joku naapureista tulee valittamaan) Onneksi helmikuussa on remontti! :)

Terveisin: Ärsyyntynyt naapuri
 
vierailija
Maria Montessori kehitti metodeja
auttaakseen erityistarpeisia lapsia ( tuohon aikaan, kaikki luokiteltiin mielenterveys tapauksiksi ). Eli täysin lapsista lähtöisin olevaa toimintaa. Innovatiivista!
Nykypäivänä, hmm. busines is busines. Joka myös on ok. Nimi voisi olla Mammonaliina.
 
vierailija
Hei! Teillä taitaa olla vähän eri käsitys koko päiväkodista, kuin meillä, jotka asuvat mammolinan vieressä. Päiväkodin osa työntekijöistä vaikuttaa tympeiltä ja passiivisilta lapsia kohtaan. Todella usein joutuu näkemään sitä, että hyvin pienet lapset itkevät maassa ja kukaan ei tule nostamaan heitä ylös tai lohduttamaan. Mammolinan vieressä asuvat (myös minä) ovat nähneet, kuinka pienet lapset itkevät rattaissa yksin pihalla.. kauan, koska pari kertaa ulkopuoleinen on joutunut asiasta huomauttamaan. Jos yksityiset päiväkodit ovat näin surkeita, kuin mammolina, niin suoisittelen todellakin mielummin kaupungin päiväkoteja!

En tiedä, kehtaanko edes laittaa tätä palautetta, mutta haluaisin itse kuulla jos lapseni päiväkodissa toimittaisiin samoin. (Annettaisiin parkua monta minuuttia, ennen kuin joku naapureista tulee valittamaan) Onneksi helmikuussa on remontti! :)

Terveisin: Ärsyyntynyt naapuri
 
vierailija
Hei! Teillä taitaa olla vähän eri käsitys koko päiväkodista, kuin meillä, jotka asuvat mammolinan vieressä. Päiväkodin osa työntekijöistä vaikuttaa tympeiltä ja passiivisilta lapsia kohtaan. Todella usein joutuu näkemään sitä, että hyvin pienet lapset itkevät maassa ja kukaan ei tule nostamaan heitä ylös tai lohduttamaan. Mammolinan vieressä asuvat (myös minä) ovat nähneet, kuinka pienet lapset itkevät rattaissa yksin pihalla.. kauan, koska pari kertaa ulkopuoleinen on joutunut asiasta huomauttamaan. Jos yksityiset päiväkodit ovat näin surkeita, kuin mammolina, niin suoisittelen todellakin mielummin kaupungin päiväkoteja!

En tiedä, kehtaanko edes laittaa tätä palautetta, mutta haluaisin itse kuulla jos lapseni päiväkodissa toimittaisiin samoin. (Annettaisiin parkua monta minuuttia, ennen kuin joku naapureista tulee valittamaan) Onneksi helmikuussa on remontti! :)

Terveisin: Ärsyyntynyt naapuri
 

Yhteistyössä