uusi raskaus pian sektion jälkeen

Huomasin juuri olevani raskaana. Edellinen syntyi 1.9. sektiolla ja lääkäri kehotti pitämään 2v väliä seuraavaan synnytykseen jotta kohtu palautuisi. En halua tehdä aborttia, joten olisi kiva tietää millaisia kokemuksia muilla on sektion jälkeisistä raskauksista/synnytyksistä.
 
Minua ei varoiteltu uusista raskauksista sektiosynnytyksen jälkeen. Eikä se ainakaan minun kohdallani olisi ollut tarpeellistakaan, sillä kaikki meni tosi hyvin. Sinulla, leela, on vain hieman lyhyempi tuo raskauksien väli kuin minulla, tosin ei valtavan paljon. Ensimmäisemme syntyi 21.12. ja huomasin odottavani kakkosta heinäkuussa. Kakkosen ja ykkösen ikäeroksi tuli 1 v 3 kk. Mutta tuleeko sinulla vuottakaan? Minulla ei ollut missään vaiheessa minkäänlaista ongelmaa tai huolta asiasta ja toivon, ettei sinullakaan tule! Voimia odotukseen ja vauvan hoitoon :)
 
kiva kuulla! päivää vaille vuosi pitäs tulla jos laskettuna päivänä syntyis. mukaan. tosin voi viel la vaihtua ultrassa kunhan sinne asti keretään.

tea70: synnytytkö kakkosen normaalisti alakautta? tehtiinko joku synnytystapa-arviointi kestääkö kohtu normaalin synnytyksen tms.?
 
Nämä ohjeetkin vaihtelee paljon. Meille ei kysymyksistämme huolimatta mitään turvaväliä annettu (mahtavatko nuo olla yksilöllisiä kohdun kunnon tms mukaan?). Haluttiin lapset pienellä ikäerolla ja esikoisen ollessa n. 6kk uomasin olevani taas raskaana, lopulta ikäeroa kertyii muutamaa päivää ajaa 1v3kk.

Toisen lapsen kohdalla oltiin menossa normaalisti altiesynnytykseen, neuvolan mukaan ei aiemmalla sektiolla ollut mitään merkitystä asian kannalta. Lopulta sikiön ollessa isokokoinen, arvio n. 4,5kg, sain passituksen käynnistykseen lääkäriltä rv39+1. Täällä ei synnytystapa-arvioita tehdä (ei asuta suomessa) ja katsotaan että kaikki naiset pystyy synnyttämään tuon 4,5kg lapsen, jos painoarvio olisi ollut isompi niin olisi mennyt sen perusteella asektioon.

Käynnistyksessä ollut lääkäri kuitenkin piti tilannetta kaikkineen niin riskinä että laittoikin käynnistyksen sijasta sektioon joka tehtiin pari päivää myöhemmin. 4430g painoinen tyttö syntyi sitten suunnitellulla sektiolla hyvissa voinnein. =)
 
...tosin kakkonen oli aika pieni 2995g, koskapa innostui syntymään kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa. Ykkönen oli kuitenkin 3765g. Kolmosemmekin (3800g) syntyi sitten kolme vuotta kakkosesta normaalisti alateitse. Eikä minulle tehty mitään synnytystapa-arvointia kummankaan jälkimmäisen kohdalla. Ensimmäistä tutkittiin sitäkin tarkemmin, kun jostain syystä mittaukset menivät vähän pieleen ja neli ja puolikiloista odoteltiin. Onneksi ei sentään ollut ;) Toivotaan, että kaikki menee hyvin myös sinulla, leela :hug:
 
nimenomaan ole "kielletty" esim kohdun kunnon takia. Parempihan se kohdulle on mitä pidempi ero tulee mutta kai sua sitten vaan seurataan tarkemmin raskausajan. Mulle tehty sektio 03 ja kuopus syntyi siitä tasan 2v päästä. Muuten ei ollut ongelmia mutta jossain välissä katottiin kohdun ja virtsarakon välistä seinämää kun oli ohut. Ei siitä kumminkaan sen enempiä mulle puhuttu ja kuopusta lopulta käynnistettiin kalvot puhkaisemalla ja oksitosiinillä vaikka yks kätilökaverini sanoi että sitä ei yleensä anneta sektioäideille koska tekee supistuksista rajumpia ja leikkaushaava ei välttämättä kestä. Nyt mulla rv 10+? ja äitipolilla varmaan kans joudun käymään silloin tällöin tarkistuttamassa haavan kunnon.

Kaikkea hyvää odotukseesi!! Ja onnea!
 
Minulle ainakin sekä kätilö synnärillä, neuvolantäti että kaksi gyneä ovat sanoneet, että sektion jälkeen olisi suositeltavaa että väliä seuraavaan raskauteen tulisi vähintään vuosi. Lyhyellä erolla riskit keskenmenolle, vauvan pienelle koolle sekä kohdun repeämiselle ovat kuulemma suuremmat. Tosin en sitten tiedä, että miten suuret nuo riskit ovat ja miten nopeasti raskauksien välin kasvaessa riskit pienenevät. Tuo itseäkin kiinnostaisi, kun meillekin toinen olisi saanut tulla suht lyhyellä ikäerolla ja nyt tuo tehty sektio estää parhaillaan yrittämisen. En tiedä jaksammeko tuota vuotta odottaa, mutta tällä hetkellä vain tuon takana olevan sektion takia ehkäisy käytössä. Itse kovin toivoisin, että saisin seuraavan synnyttää alateitse, joten senkin vuoksi nyt odotamme jonkin aikaa, jottei jouduttaisi liian lyhyen parantumisajan takia uuteen sektioon. Kuten tässäkin pinossa on jo kirjoitettu, niin kaikille sektiossa olleille ei tuosta varoajasta mitään sanota, joten sekin viittaisi, että riskit kuitenkin ovat vähäiset. Toiset lääkärit sanovat, että kohdun kunnon uutta raskautta ajatellen pystyy tarkistamaan ja toiset taas sanovat, ettei sitä pysty katsomaan kuin vasta sitten kun kohtu on jo kasvanut. Joka tapauksessa mulle sanottiin heti synnärillä, että seuraavassa raskaudessa joka tapauksessa pääsen synnytystapa-arvioon, koska täällä kuulemma kaikki sektion läpikäyneille tuo seuraavassa raskaudessa tehdään. Onnea Leela odotukseesi! Kaikki menee varmasti hyvin. :)
 

Yhteistyössä