Uusioperhe, ensimmäinen yht. lapsi tulossa

  • Viestiketjun aloittaja neitiperho
  • Ensimmäinen viesti
neitiperho
Eli ns. ongelmani on, että odotan aviomiehelleni nyt lasta, jolla on kolme lasta ennestään. Miehelläni aina on ollut hieman "viileät" välit omiin vanhempiinsa, mutta nykyisin kuitenkin paremmat (ainakin hänen omien puheidensa perusteella). Ongelmia meillä on ollut toki hänen perheensä ja lasten vuoksi, mutta ei varsinaisesti niitäkään enää. Appivanhemmat yrittävät nykyisin jopa jo vähän sietää mua.

Mutta niin tähän ongelmaani edelleen. Eli olen nyt viidennellä raskauskuukaudella. Mieheni ei ole asiasta puhunut vielä edes omille lapsilleen, saati vanhemmilleen tai edes yhdellekään ystävälle. Itse olen nyt pikkuhiljaa valaissut sukulaisiani, onhan tämä ensimmäinen lapsenlapsikin vanhemmilleni. Olen kysynyt mieheltäni aikooko hän asiasta joskus puhua ja aina hän kohauttaa olkapäitään ja sivuuttaa puheen tai tokaisee että ensi viikonloppuna kerron sitten lapsille jne. Tätä nyt on sanonut muutamien viikkojen ajan. Mielestäni en ole painostanut asiaan, muutaman kerran vain kysynyt.

Nyt vaan alkanut pohtimaan, että häpeääkö hän että saamme lapsen, koska alkujaankaan kukaan ei hyväksynyt suhdettamme, mutta nykyisin se kyllä muuttunut. Häpeääkö hän ehkä minua tai jopa syntymätöntä lasta. Vai kuulostaako että mietin ihan hölmöjä?? Ihmetyttää vaan, että mies ei ole yhtään innostunut asiasta.
 
Felicity
Oletko kysynyt mieheltäsi miksi hän "viivyttelee" kertomisen kanssa? Me täällä voimme vain arvailla syytä hänen tekemisiinsä. Minun veikkaukseni olisi, että hän odottaa konflikteja aikaisempien lastensa ja exänsä suunnalta. Olihan lapsi yhdessä suunniteltu, ei yllätysvauva?
Voisin kuvitella miehesi vanhempien ihastuvan uudesta lapsenlapsesta, miehesi lapset voivat ensin huolestua, että riittäkö isistä enää heille, ja ex voi kokea, että menettää hieman "asemaansa" miehesi lasten äitinä. Miehesi pitäisi kuitenkin tukea nyt myöskin sinua. Jutelkaa kaikessa rauhassa keskenänne, yritä asettua miehesi asemaan myös hieman, mutta odota myös, että sinua kohdellaan arvostavasti.
 
neitiperho
Kiitos sanoistasi Felicity. Hyviä ajatuksia heitit. Kieltämättä tuntuu niin hankalalta vaan miettiä miehen kantaa vaikka kuinka haluankin. Lapsi on täysin suunniteltu, eli ei todellakaan mikään yllätyslapsi. Puoli vuotta sitä yritettiin ja tuolloin mies oli meistä se joka enemmänkin innoissaan mutta myös huolissaan kun mitään ei tapahtunutkaan. Nyt siis tilanne ikäänkuin päälaellaan. Jos kuitenkin tiedustelen "viivyttelyn" syytä niin hän vähättelee asian ja on sitä mieltä, että kerkeehän sitä, kunhan hyvä tilanne tulee tai sitten saattaa vaan todeta että pitäisikö joku tiedotustilaisuus pitää erikseen vai? Nyt esimerkiksi mies on lastensa kanssa viettämässä hiihtolomaa eikä ole toistaiseksi edes harkinnut kertomista heille. Väittäisin että hyviä tilaisuuksia kuitenkin olisi viikon aikana kerennyt tulemaan.
 
hei uskon että miehesi pelkää lasten mustasukaista reaktiota.tai että ex-vaimo tai vanhemmat sanovat jotain tai eivät ota uutista ilolla vastaan.mutta tsemppiä sinulle ja ota asia vielä puheeksi miehesi kanssa ja kerro miltä sinusta tuntuu,kun hän ei kerro asiaa.itse voin sanoa että meillä sama homma ,kun alettiin yhteistä lasta odottamaan mies ei millä uskaltanut kertoa,ja pelkäsi vain poikanssa ja omien vanhempien suhtautumista asiaan. :flower:
 
Mäkin uskon, että miehesi pelkää lastensa reaktiota asiaan. Suosittelenkin netistä löytämieni kokemusten perusteella, että vakuutatte lapsille, että isältä riittää heille huomiota myös uuden lapsen syntymän jälkeen. Ja huom! Aiemmasta liitosta olevilla lapsilla on tosiaankin oikeus tavata isäänsä myös ilman uutta vaimoa ja uutta sisarusta, ainakin silloin tällöin.

Yrittäkää puhua lapsille uudesta veljestä/siskosta niin, että he tosiaan kokevat uuden tulokkaan omaksi sisaruksekseen. Ja hyvä idea on kuulemma myös kerrata lasten omaan syntymään ja lapsuuteen liittyviä kokemuksia! Sillä onhan se ihan luonnollista, että lapset ovat mustasukkaisia, niinhän he ovat vaikka uusi lapsi ei olisikaan sisarpuoli vaan ihan "täysi" sisarus.
 

Yhteistyössä