Uusioperheen lapsen säästötili, onko oikein muita kohtaan?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
On oikein. On kaikkien lasten etu, jos nuorin saa isovanhemmilta rahaa.

Jos saat säästettyä vaikkapa 10 000 euroa lapsia varten ja nuorin saa 20 000 pankkitalletuksen isovanhemmilta, niin voit tasata tilannetta siten, että jaat 10 000 vanhemmille lapsille. Tällöin lapset saavat 5 000, 5 000 ja 20 000. Ilman isovanhempia kukin lapsi saisi vain 3 000. Toisekseen raha ei ole ollenkaan pääasia, vaan se, miten rahaa käytetään. Jos rahan käyttö on hallussa, niin 5 000 on paljon isompi raha kuin rahan käyttöä hallitsettoman 20 000.
 
kateusviekalatkin
Alunperinhän siis ongelma on aloittaja eli äiti. Mitä on valinnut lisääntymiskumppaninsa noin eriarvoisesti lastensa suhteen.
Tottakai isovanhemmat saavat avata tilin lapsenlapselleen, eikä heidän tarvitse edes pyydellä äidiltä lupia, isän lupa riittää.
Aloittaja on varmaan vain kateellinen lapselleen. On yksinhuoltaja tälläytynyt kakaroineen rikkaaseen sukuun toivossa että rikkaat isovanhemmat elättää ne hänen köyhät kakaransa tai suorastaan syytää rahaa suoraan aloittajaminiälleen.
Jätä se kadehtiminen. Kuopuksesi elämä ja isovanhemmat ovat hänen omansa.
 
vierailija
Lapsen isovanhemmat saa tehdä mitä haluavat rahoillaan. Pidä ongelmasi ihan vain omanasi, kun itsehän olet tuohon uusperhesoppaan lähtenyt. Aiemmat lapset ilmeisesti ovat siis hekin sinun perujasi, joten aika lailla olet itse "tilanteen äiti". Turha syytellä muita.
 
HippuTAR
Eii muuta kuin sullahan on kokemusta asiasta. Siitä kuinka pikku jutusta saadaa sukuriita aikaiseksi.
:ROFLMAO: No ei siitä mitään sukuriitaa tullu. Mulla, siskolla ja mutsilla oli vain hienoista erimielisyyttä asiasta ja se selvitettiin kaikkia tyydyttävällä tavalla. Ja loppuviimein mutsi oli tyytyväisin kun sille jäi rahaa (eikä antanu kaikkea pois niinku ensin meinas) ja kohtapian sille tulikin yllättävä menoerä josta ei olis selvinnyt ilman tuota rahaa ts. olis joutunu ottaan lainaa.

Mutta se siitä, ei sotketa ap:n asiaa tälläisillä. Jos enempi aihe kiinnostaa niin voit toki tehdä siitä oman aloituksen, vastaan jos viittin.
 
HippuTAR
Alunperinhän siis ongelma on aloittaja eli äiti. Mitä on valinnut lisääntymiskumppaninsa noin eriarvoisesti lastensa suhteen.
Tottakai isovanhemmat saavat avata tilin lapsenlapselleen, eikä heidän tarvitse edes pyydellä äidiltä lupia, isän lupa riittää.
Aloittaja on varmaan vain kateellinen lapselleen. On yksinhuoltaja tälläytynyt kakaroineen rikkaaseen sukuun toivossa että rikkaat isovanhemmat elättää ne hänen köyhät kakaransa tai suorastaan syytää rahaa suoraan aloittajaminiälleen.
Jätä se kadehtiminen. Kuopuksesi elämä ja isovanhemmat ovat hänen omansa.
Ei muuten riitä. Alaikäiselle tiliä perustettaessa pitää olla molempien vanhempien allekirjoitus.
 
vierailija jatkaa
Aiotko opettaa lapsillesi että aina ei mee nallekarkit tasan? Se nimittäin nyt vaan on fakta. Lapsenne naapuri saattaa olla varakas ja ostella koulupäivän jälkeen herkkuja, kun teillä voi joku päivä olla tilanne ettei ole varaa kuin kaurapuuroon. Tai sun lapsesi saattaa vaikka halvaantua ja hän sitten pohtii että miksi hän halvaantui ja hän pohtii että miksei sisarus halvaantunut, vaan hän itse.
Tähän vastasin jo ekalla sivulla, että lue sinäkin vaan koko ketju ennen kommentointia.
 
vierailija
Miksi helvetissä minun pitäisi sanoa mitään tuollaista? Isovanhemmat kertokoot itse jos jotain 18-vuotiaalle sitten antavat omana lahjanaan.

Mutta sellaista tilannetta meille ei tule että Liisun ja Kaisun 18-vuotispäivänä lahjaksi annetaan kakkulapiot kun taas Lissun 18-vuotispäivänä tilin käyttöoikeus äidiltä ja isältä siirtyy Lissulle itselleen ja tilillä on 50 000€.
Ei äidillä ja isällä siihen tiliin tarvitse mitään käyttöoikeutta olla, sen voi avata niin, että lapsella on siihen käyttöoikeus täyttäessään 18 v. Rahaa tilillehän voi laittaa kuka tahansa, kun tietää tilinumeron. Rahathan ovat lapsen omaisuutta, eivätkä vanhemmat voi niitä miten vaan käyttää, vaikka heillä olisi käyttöoikeuskin. Vanhemmilta pitää tulla vain lupa tilin avaamiseen eli he joutuvat allekirjoittamaan tilinavauspaperit. Kun lapsi saa tilin käyttöönsä, niin silloin voi ilmoittaa, että se on isovanhempien lahja. Vuosien mittaan maksetuista pienemmistä summista ei mene lahjaveroa, tosin nykyisillä koroilla tili ei juuri tuota. Jos isovanhemmat antavat 18 vuotiaana isomman summan, siitä joutuu lahjaverot maksamaan.
 
vierailija jatkaa
Lapsi ei ole oikeustoimikelpoinen, mutta on sen sijaan oikeuskelpoinen. Lapselle voi lahjoittaa omaisuuttaa ja lapsi omistaa tällaisen omaisuuden ihan itse, äidillä ei ole mitään oikeuttaa omaisuutta hukata tai hävittää ei hän voi myös estää lasta lahjoitusta saamasta. Äitinä ja huoltajana olet lapsesi edunvalvoja. Sinun velvollisuutesi on toimia hänen etunsa mukaisesti. Lahjan torjuminen ei todellakaan tällaista toimintaa ole ja voi johtaa jopa vahingonkorvausvelvollisuuteen.

Jos sinusta tuntuu, että et kykene lapsen edusta huolehtimaan, on paras että luovutat hänen huoltajuutensa ja samalla edunvalvonnan yksinomaan hänen isälleen.
Tietenkin olen kykenevä. Jos lapsi sattuisi saamaan ison perinnön ennen täysi-ikäisyyttä, luovuttaisin asian hoidon kyllä perheen ulkopuoliselle edunvalvojalle. Sellaisen voi aivan hyvin hankkia, jos lapselle tulevat rahavirrat on suuret.

Se on kuitenkin täysin eri asia kuin se että avaamme miehen kanssa kaikille kolmelle lapselle säästötilit, ja vain yhden tilille talletellaan tonneja 18 vuoden ajan. Itse en ottaisi rinnalleni uutta miestä, jos mies on sitä mieltä että meidän edellisen liiton lapset vs. yhteiset lapset olisivat keskenään jotenkin eriarvoisessa asemassa. Minun mielestä sellainen ei toimi eikä ole lasten etu, vaikka näitä uusioperheitähän lienee nykyään paljon (ja erotilastot niiden suhteen erityisen suuret).
 
vierailijatartar
Tietenkin olen kykenevä. Jos lapsi sattuisi saamaan ison perinnön ennen täysi-ikäisyyttä, luovuttaisin asian hoidon kyllä perheen ulkopuoliselle edunvalvojalle. Sellaisen voi aivan hyvin hankkia, jos lapselle tulevat rahavirrat on suuret.

Se on kuitenkin täysin eri asia kuin se että avaamme miehen kanssa kaikille kolmelle lapselle säästötilit, ja vain yhden tilille talletellaan tonneja 18 vuoden ajan. Itse en ottaisi rinnalleni uutta miestä, jos mies on sitä mieltä että meidän edellisen liiton lapset vs. yhteiset lapset olisivat keskenään jotenkin eriarvoisessa asemassa. Minun mielestä sellainen ei toimi eikä ole lasten etu, vaikka näitä uusioperheitähän lienee nykyään paljon (ja erotilastot niiden suhteen erityisen suuret).
Eli sun mielestä lapset saavat olla eri arvoisessa asemassa vasta täysi-ikäisenä?
Miksi? Ihan naurettavaa.
 
vierailija jatkaa
Eli sun mielestä lapset saavat olla eri arvoisessa asemassa vasta täysi-ikäisenä?
Miksi? Ihan naurettavaa.
Sun mielestä on ok jos lapset jo lapsuudessa kokevat olevansa keskenään eriarvoisia omassa perheessään? Eiköhän tuo jo kerro miksi monessa perheessä voidaan niin huonosti..

Meillä kaikki perheessä on tasa-arvoisia. Me vanhempina emme suosi yhtä ylitse muiden, emmekä tue sellaista toimintaa isovanhempienkaan taholta. Meillä kaikki on tasa-arvoisia ja saavat saman verran. Koska ulkopuolinen maailma joo on siinä suhteessa täysin paska, joten onneksi edes meillä kotona lapset saavat kokea olevansa kaikki yhtä tärkeitä, arvostettuja, rakastettuja ja samalla viivalla.

Siinä kaikki mitä minulla on antaa tähän aiheeseen, kiitos ja näkemiin. <3
 
vierailija
No eihän sen lapsen itsensä sitä tarvitse tietää että isovanhemmat pikku hiljaa keräilevät sitä pesämunaa hänelle. Myöskään sisarusten ei tarvitse sitä tietää, ellei sitten älykääpiöt vanhemmat mene sitä heille kertomaan.
Verotusteknisistä syistä tuo isovanhempien ehdottama tapa olisi parempi. Lapsi saa vähemmän käteen isovanhempien rahoista, kun joutuu maksamaan enemmän veroa kertalahjoituksesta. Mitä ajattelet lapsesi ajattelevan järjenlahjoistasi kun tämä paljastuu olevan sinun viisauttasi?
 
vierailijatartar
Sun mielestä on ok jos lapset jo lapsuudessa kokevat olevansa keskenään eriarvoisia omassa perheessään? Eiköhän tuo jo kerro miksi monessa perheessä voidaan niin huonosti..

Meillä kaikki perheessä on tasa-arvoisia. Me vanhempina emme suosi yhtä ylitse muiden, emmekä tue sellaista toimintaa isovanhempienkaan taholta. Meillä kaikki on tasa-arvoisia ja saavat saman verran. Koska ulkopuolinen maailma joo on siinä suhteessa täysin paska, joten onneksi edes meillä kotona lapset saavat kokea olevansa kaikki yhtä tärkeitä, arvostettuja, rakastettuja ja samalla viivalla.

Siinä kaikki mitä minulla on antaa tähän aiheeseen, kiitos ja näkemiin. <3
Ja sun mielestä tillä lepäävät rahat sorsivat muita? Kertoo paljon sun järjenkäytöksestä.
 
vierailijatartar
No eihän sen lapsen itsensä sitä tarvitse tietää että isovanhemmat pikku hiljaa keräilevät sitä pesämunaa hänelle. Myöskään sisarusten ei tarvitse sitä tietää, ellei sitten älykääpiöt vanhemmat mene sitä heille kertomaan.
Verotusteknisistä syistä tuo isovanhempien ehdottama tapa olisi parempi. Lapsi saa vähemmän käteen isovanhempien rahoista, kun joutuu maksamaan enemmän veroa kertalahjoituksesta. Mitä ajattelet lapsesi ajattelevan järjenlahjoistasi kun tämä paljastuu olevan sinun viisauttasi?
Veikaan et lapsi sanoo, mitä vittuä sinäkin älykääpiö ajattelit sillon kun veit multa rahat johon olin oikeutettu.
 
vierailija
Meillä 2vanhemman lapsen isä/suku ovat köyhiä..isä ei maksa itse edes elatusapuja..nuorimpien lasten isovanhemmat ovat rikkaita ja laittaneet lasten tileille rahaa eli pienillä on paljon enenmän säästöjä kuin isoilla..saavat rahat sitten täysi-ikäisinä..ja itse/nykyinen mies ollaan tasapuolisia kaikkia kohtaan..kaikklla on saman arvoiset puhelimet yms ja näin jatkossakin,ollaan tasapuolidua kaikille,mutta jos isovanhemmat antavat niin sitten antavat..jouluna/synttäreinä isovanhemmat on ostaneet kalliita juttuja ja me on sitten ite ostettu isoille omilla rahoilla samoja.
 
vierailija
Sun mielestä on ok jos lapset jo lapsuudessa kokevat olevansa keskenään eriarvoisia omassa perheessään? Eiköhän tuo jo kerro miksi monessa perheessä voidaan niin huonosti..

Meillä kaikki perheessä on tasa-arvoisia. Me vanhempina emme suosi yhtä ylitse muiden, emmekä tue sellaista toimintaa isovanhempienkaan taholta. Meillä kaikki on tasa-arvoisia ja saavat saman verran. Koska ulkopuolinen maailma joo on siinä suhteessa täysin paska, joten onneksi edes meillä kotona lapset saavat kokea olevansa kaikki yhtä tärkeitä, arvostettuja, rakastettuja ja samalla viivalla.

Siinä kaikki mitä minulla on antaa tähän aiheeseen, kiitos ja näkemiin. <3
Meillä ei lapset tiedä omista pankkitileistään mitään. Itsekin sain tietää omasta tilistäni vasta teini-ikäisenä opiskelujen lähestyessä, jolloin sain rahat käyttööni. En tiedä, paljonko siskoni tilillä oli rahaa. Vanhempien ei ole mikään pakko näitä asioita lapsilleen kertoa, jos pelkäävät, että näin tulisi jotain kademieltä yms. Ymmärrettävää on tietenkin, jos joku on saanut eri isovanhemmilta enemmän rahaa. Siitä on turha tehdä ongelmaa.

Vanhemman lapsen tilille on kertynyt isompi summa rahaa, koska sinne on säästäminen aloitettu aiemmin kuin nuoremmalle. Lasten tasa-arvoinen kohtelu on jotain ihan muuta kuin tilillä oleva summa.
 
Mikä ihmeen vanhempi vastustaa sitä, että edes yksi lapsi saa hyvän alun?
Meillä miehen lapsilla on paremmat lähtökohdat ihan senkin takia, kun elareita menee 1200e kuussa ja lasten äiti on lääkäri ja varakaan miehen kanssa naimisissa. No mä koitan parhaani, että tälle meiän lapselle on jotain edes annettavaa, kun muuttaa kotoa pois.
Sellasta se elämä on. Ei ton sisarukset kuitenkaan omaa hyvinvointiaan hiero meidän naamaan sun muuta. Joten ei ole haittaa vaikka niillä aikanaan on omat asunnot ja autot sun muuta enemmän kuin meidän lapsella. Silti ne on sisaruksia ja toisaa rakastaa.
Miksi opettaa lapsiaan kateelliseksi?
 
vierailija
Eli sun mielestä lapset saavat olla eri arvoisessa asemassa vasta täysi-ikäisenä?
Miksi? Ihan naurettavaa.
Pienenä lapsena koettu eriarvoisuus uusioperheessä vaikuttaa lapsen kehitykseen. Huono itsetunto, oman itsensä vähättely ja esimerkiksi negatiivinen käytös voivat olla oireita koetusta eriarvoisuudesta ja nämä ongelmat voivat jatkua aikuisikään asti. Lisäksi se voi (yllätys!) lisätä sisarkateutta.

Tämä riippuu vanhempien käytöksestä ja siitä kuinka hoitavat tilanteen. Rahoista ei tarvitse kieltäytyä, mutta niitä ei tarvitse myöskään mainostaa lapselle.
 
vierailija
Äitinä ja huoltajana olet lapsesi edunvalvoja. Sinun velvollisuutesi on toimia hänen etunsa mukaisesti. Lahjan torjuminen ei todellakaan tällaista toimintaa ole ja voi johtaa jopa vahingonkorvausvelvollisuuteen.
Näinhän se on puhtaasti taloudellisesti ajateltuna. Olen kyllä pohtinut sitäkin, millaista hallaa helposti saatu raha liian nuorena voi aiheuttaa. Isovanhempien raha-lahjoitukset lapsen tilille kerryttävät täysi-ikäisyyteen mennessä huomattavan summan. Kuitenkin 18-vuotias on vielä keskeneräinen teini, jonka tulisi opetella vielä taloudenpitoa ja itsensäelättämistä ym. askel askeleelta. Voisikin luovuttaa tilin sisällön sen muutaman vuoden myöhemmin parikymppiselle nuorelle aikuiselle. Luonnollisestikaan lainsäädäntö ei tällaista huomioi.

Meni asian vierestä. Anteeksi.
 
kukpöö
Ihan on oikein.
oikein on myöz se että sisarukset oppii olemaan aidosti iloisia toisten puolesta.
Oikein on se, että vanhemmat kohtelee kotona asuvia lapsia tasapuolisesti tai jos antaa jollekin enemmän kun se joku toinen saa isovanhemmilta enemmän niin tekevät ne jutut niin taatusti salassa ja pitävät kustannukset piilossa ettei lapset tajua juttuja.
 
vierailija
Onko mielestäsi myös ok jos isovanhemmat antaa yhdelle lapselle joululahjaksi iphonen, tietsikan, 500€ humppausrahaa tai mopoauton ja villasukat + cd-levyn, kun kaksi vanhempaa lasta saa lahjaksi vain ne villasukat ja cd-levyn; siis sen mihin vanhemmilla on varaa?

Vai oletko sitä mieltä että sorsia saa, niin kauan kun se tehdään lapsilta "piilossa", eli muhkean pankkitilin muodossa?
En ymmärrä kenellä olisi antaa lapselle lahjaksi vain villasukat ja cd-levy, paitsi alkoholisteilla. Normaalissa perheessä iphonen ostaminen jouluna ei pitäisi kaataa koko taloutta. Siitä mopoautosta en osaa sanoa, miksei ne sisarukset voi käyttää sitä samaa myöhemmin, se lapsi jolla eri vanhempi, on varmaan se vanhin.
 
No, elämä harvemmin on täysin tasapuolista kaikille.

En näe mitään ihmeellistä tuossa, että isovanhemmat omalle lapsenlapselleen haluavat omaisuuttaan lahjoittaa.
Tiedän pari ihan ydinperheen lastakin, jotka ovat perineet kumminsa ja näin saaneet hemmetisti enemmän kuin sisaruksensa, eikä tuosta kukaan ole suivaantunut.
Se on sen yhden kummi, ihan niinkuin teilläkin isovanhemmat ovat sen yhden eli nuorimmaisen isovanhempia.

Mielestäni olisi typerää, inhottavaa ja julmaa estää lasta saamasta isovanhemmillaan sponssia elämään vain siksi, että sisarpuolet joilla eri isä ja isovanhemmat eivät saa mitään.
 
Aloittaja on enemmän pihalla kuin lintulauta.

Tällä hetkellä ex- rouvakultani luona asuu mies ja hänen lapsensa.
Aloittajan logiikalla minun pitäisi nyt maksaa enemmän elatusmaksua koska taloudessaan on yksi lapsi lisää. Ja että minun vanhempieni pitäisi kirjoittaa testamenttinsa uusiksi aina kun hän löytää uuden miehen.

Asia joka aloittajan kannattaisi tehdä on pistää reitensä kiinni ja lakata tekemästä lapsia.
 
vierailija
En ymmärrä kenellä olisi antaa lapselle lahjaksi vain villasukat ja cd-levy, paitsi alkoholisteilla. Normaalissa perheessä iphonen ostaminen jouluna ei pitäisi kaataa koko taloutta. Siitä mopoautosta en osaa sanoa, miksei ne sisarukset voi käyttää sitä samaa myöhemmin, se lapsi jolla eri vanhempi, on varmaan se vanhin.
Tässä nuorin oli se joka saa eniten. Ja kahdelle vanhemmallekkin esim se iphonen osto voi todellakin olla liikaa monen perheen taloudelle. Missä todellisuudessa elät?
 
vierailija-aloittaja
Juu, minä olen jo päätökseni tehnyt.

Mukavaa, että olette jatkaneet keskustelua.

Aika ikävää huudella täällä, kun ei tiedä mistä syystä minulla on uusi mies, Muistakaa omat sananne, kun omalle kohdallenne sattuu jotain yllättävää.
 

Yhteistyössä