uusiperheen loppu

  • Viestiketjun aloittaja rosemari
  • Ensimmäinen viesti
rosemari
Uusioperheen loppu

Nyt tulee pitkä vuodatus koska en enää jaksa yksin tämän asian kanssa ja haluan kuulla kommenttejanne tilanteestani, jos vaikka saisin sitä kautta uusia näkökulmia ylitsepääsemättömään tilanteeseeni. Eli kaikki risut ja ruusut ovat nyt enemmänkin kuin tervetulleita.
Jouduin vaihtamaan nikkiäni kun olin unohtanut vanhan, mutta ehkä tunnistatte minut.

Olen ani harvoin kirjoitellut tänne mutta sitäkin useammin käynyt lukemassa juttujanne ja saanut niistä paljonkin mielenrauhaa kun olen kuvitellut että olen päästäni vialla kun ajattelen niin kuin ajattelen,

Eli meillä tilanne tämä. Miehelläni on kaksi etälasta 9v ja 14v, minun lapseni ovat jo aikuisia, poika asuu vielä harvakseltaan meillä noin 1 pv viikossa ja silloinkin on suurimman osan päivästä harrastamassa, toinen lapseni on jo omillaan ja hänellä on kaksi pientä lasta. Eli jotenkin niin se menee että minä tavallaan olen ollut lapseton ja elän mieheni lasten kanssa mutta lapsenlapsieni tullessa kuvioon olen saanut uutta intoa elämääni ja halun viettää aikaani heidänkin kanssaan.

Olemme olleet yhdessä runsaan 4 vuotta ja muutimme 1,5 v sitten yhteiseen kotiin (molemmat myimme omat kotimme ja ostimme meitä varten ihan uuden).
Koko tämän ajan mitä olemme olleet yhdessä, minua on painanut asia joka vahvistui yhteen muuttomme jälkeen.
Olen saanut olla mieheni kanssa äärettömän vähän kaksin, koska hänen lapsensa ovat olleet aina mukanamme, joka ikisen kesälomanikin olen viettänyt heidän kanssaan, jokaisella reissulla ja ulkomaanmatkoille nämä ovat olleet mukana, eli ei minusta ole tuntunut yhtään että olisin ollut lomalla.
Olen kokenut koko ajan tunteen että olen ylimääräinen porukassa kun isä ja lapset päättävät mitä tehdään ja minne mennään ja hassuttelevat keskenään, olen vain passiivisena seurannut mukana ja voinut huonosti.

Yhteen muuttoaikoihin minulla todettiin vakava masennus ja olen nyt lääkityksellä ja terapiassa, ensi viikolla alkaa syväterapia. Terapeuttini mukaan kotiolot vaikuttavat suurelta osin siihen että olen henkisesti näin romuna. Nyt kuitenkin voin mielestäni jo vähän paremmin ja näen asioita selkeämmin kuin koko aikana.

Olen tehnyt ison virheen joka on johtanut tähän että tunnen olevani kuin nurkkaan ajettu eläin. Mieheni lapset eivät hyväksi lapsenlapsiani, he eivät saa tulla meille jos nää etiäiset ovat ja jos tyttäreni lapsineen erehtyy tulemaan yhtä aikaa, todetaan et miks noi tuli pilaamaan meidän illan. Tämä on ollut minulle hyvin raskasta ja raastavaa kun rakastan kuitenkin kaikkein eniten omiani, varsinkin lapsenlapsiani. Tuntuu erittäin pahalta että heidän täytyisi laskea viikonloput ja päivät milloin voisivat tulla. Mainittakoon vielä että etiäiset viettävät kaikki lomat meillä ja mm. viime kesän melkein kokonaisuudessaan. Minä hoitelin heitä + vielä vanhemman tytön kaveria kaksi viikkoa kun oli niin pitkään "yökylässä" ja omiani en tavannut tänä aikana kuin pari kertaa. Olivat yhteensä kuusi viikkoa, käymättä kertaakaan äidillään tänä aikana.

Aloin puhua etiäisille tässä syksyn aikana, että eikö olisi aika tuoda minunkin perhettäni tähän kuvioon kun minusta tuntuu niin raskaalta olla heistä erossa. Vastaus oli jyrkkä ei, ja mikset ole heidän kanssaan sitten kun meitä ei ole, minä yritin selittää etten voi heidän takiaan hylkiä omiani ja alkaa laskemaan viikonloppuja ja yleensä aikoja, eli en halua tanssia etiäisten pillin mukaan. Mieheni meni lastensa taakse ja oli samaa mieltä että omieni ei tarvi tulla silloin kun tytöt ovat täällä, hänen ex oli samaa mieltä myös, totesin tilanteen mahdottomaksi ja painava möhkäle alkoi painaa rinnassa vieläkin raskaammin.

Tyttäreni sanoi että hänestä tuntuu ettei hänellä ole enää äitiä eikä lapsilla mummia kun mieheni lapset ovat omineet minut täysin. Ymmärrän lastani, sillä hän kuitenkin tarvitsee minua vieläkin vaikka on aikuinen ja lapsenlapseni tarvitsevat mummia ja aikaa olla mummin kanssa.

Meillä oli raivokas riita eilen mieheni kanssa ja hän totesi että minä olen syypää tilanteeseen kun olen hylännyt hänen lapsensa ja ottanut toiset tilalle, tarkoitti siis lapsenlapsiani kun olen puhunut heistä niin paljon (poika 2v, tyttö 8 kk) ja halunnut heitä elämäämme mukaan ja että tyttönsä ovat minusta mustasukkaisia ja sanovat että en ole enää sama joka olen ollut.
Olen tehnyt ison mokan kun olen ollut niin aktiivisesti heidän elämässä, puuttumatta kuitenkaan kasvatukseen, koin sen aina olevan äidin+isän tehtävä ja minä sanoin että olen omalta osaltani kasvatustyöni tehnyt kun olen saanut omani aikuisiksi, ei kuulu mulle enää.

Sitten kun muutimme yhteen, oli pakko puuttua yhteisiin pelisääntöihin ja alkaa jopa komentamaan näitä etiäisiä, mutta olin jo virheeni tehnyt aikaisemmin, eivät he uskoneet minua enää kun en aikaisemminkaan komentanut. Olin idiootti, mutta aikaisemmin en edes ajatellut muuttavani koskaan mieheni kans yhteen, varsinkin kun hänellä on noi pienet lapset ja nuorin niistä äärettömän äänekäs ja villi, oikea jojopallo.
Sahasimme kahden kodin väliä 3 vuotta ja oli autuus aina palata omaan pesään rauhoittumaan jos tilanne tyttöjen kanssa kävi mahdottomaksi. Nyt tätä pakotietä ei enää ollut kun asuimme yhdessä. Olin todella sairas kun suostuin yhteenmuuttoon, mutta masennuksesta johtuen kaikki oli minulle yhdentekevää eikä mikään tuntunut miltään, olin helppo johdateltava enkä tajunnut sitä itse.

Olen miehelleni yrittänyt kertoa että veri on vettä sakeampaa ja en voi rakastaa hänen lapsiaan niin kuin omiani niin kuin hänkään ei voi, aina ne omat ovat ykkösiä, ja varsinkin kun tulee mummiksi niin lapsenlapset vievät voiton jopa omilta lapsilta.. Tulette tietämään kun tulette isovanhemmiksi.

Mieheni ei halua pahoittaa tyttöjensä mieltä, siloittelee heille tietä ettei tule ikävyyksiä ja surua senkin uhalla että parisuhteemme on vaakalaudalla, hän pitää oman päänsä että minun porukkani ei mahdu saman katon alle hänen tyttöjensä ollessa paikalla.

Sitten tein raskaan ja surullisen päätöksen, minun on pakko väistyä koska möhkäle rinnassa painaa jo aivan liikaa. Yrittäessäni vielä kerran puhua miehelle ja lapsilleen tilanteesta enkä saanut minkäänlaista myötätuntoa ja ymmärrystä lähdin etsimään kotia itselleni, sen löysin jo samana päivänä ja saan muuttaa itsenäisyyspäivän aikoihin. Yhteinen unelmamme ei toteutunutkaan kun kumpikin haluaa olla omiensa kanssa ja ilmiselvää on että yhdessä eläminen ei tule koskaan onnistumaan.
Päätimme kuitenkin olla yhdessä (olemme kihloissa) silloin kun lapsiltamme joudamme, sillä rakkautta on vieläkin, mutta.......... en enää ole varma jatkosta parisuhteessakaan, niin paljon ollaan loukattu toisiamme että tuntuu mahdottomalta.

Nyt siis on minun syyni kun olen tähän asti ollut tyttöjensä kanssa ja nyt haluakin olla lapsenlapsieni seurassa enemmän kuin etiäisten. Tilanne on kuulemma syvästi loukannut etiäisiä ja olen kuulemma toiminut ihan väärin kun hylkään heidät ja otan toiset tilalle, en kuitenkaan ajatellut hylätä heitä mutta lapsenlapseni ovat olleet elämässäni vasta vähän aikaa, en osannut ajatella ennen sillä tavalla että joutuisin näin kovasti taistelemaan heidän mummin luona kyläilemisestä.
Myönnän virheekseni myös sen että katkeruuden hetkenä syytin tätä vanhempaa tyttöä siitä että on hänen syynsä kun meidän tiet eroaa, liian iso asia heitettäväksi murkkuikäisen vastuulle myönnän, mutta hän kaikkein hanakammin on ollut vastaan mun perhettäni.

Emme pysty enää keskustelemaan aikuismaisesti kun kumpikin puolustaa jälkikasvuaan ja moittii toisen lapsia. Katkeruutta ainakin minun puoleltani on aika paljon kun joudun aloittamaan lähes nollapisteestä, sillä yhteenmuutto aikoihin luovutin melkein kaikki huonekaluni yms. pois ja nyt joudun hankkimaan lähes kaiken alusta.

Mainitsen vielä seikan joka saattaa valaista vähän asiaa. Vaikka olenkin jo mummi (nuori sellainen kun tein nuorena lapseni) Mieheni taas on saanut lapset vasta vanhemmalla iällä 10 vuoden yrittämisen jälkeen, että suojelushalu on todella kova.

Ymmärsitteköhän yhtään tästä sopasta mitään...... Mutta antakaa kommentteja.
 
Tuli jotenki kauhea olo, kun luin kirjoituksesi. Alkoi "raivo" nousta miestäsi kohtaan. Miten hän voi olla näin joustamaton ja sydämetön ihminen. KYLLÄ SINULLA ON OIKEUS OMIIN LAPSIIN JA LASTENLAPSIIN!!!!
Älä missään nimessä hylkää omaa lastasi ja lastenlapsia.
Ymmärrän todella tyttäresi mielipiteen, että hänestä tuntuu, ettei hänellä ole äitiä. Minä kokisin tilanteen aivan samallalailla.

Jos äitini hylkäisi minun lapseni, sydämeni murtuisi, enkä antaisi ikinä anteeksi!!!

Voimia tilanteeseesi :hug:
 
rosemari
Kopioin kirjoitukseni toiselta keskustelupalstalta jonne vuodatukseni kirjoitin, jollain hulluuteni hetkenä annoin mieheni lukea tekstini ja vastaukset mitä sain, hän koki että olen tunteillut ja dramatisoinut tilanteen. Kerroin hänelle et kirjoitin vain ja ainoastaan tosiasiat miten ne koin ja tunsin.

Mieheni antoi tyttärensä lukea myös tekstin(tuo palsta kuuluu mielestäni vain ja ainoastaan aikuisille, olin pöyristynyt tilanteesta ja sanoin et nyt kyllä teet lapsillesi hallaa, sillä he eivät voi mitenkään käsittää tilannetta kuinka aikuiset tämmöset asiat kokee ja miten niihin reagoi.:'(

Tyttärensä kertoivat kirjoitukseni myös äidilleen ja hän kirjoitti ko. palstalle oman näkökantansa asioihin ja jompi kumpi tytöistä kirjoitti sinne myös. Nyt en siis sinne palstalle enää kommentoi ettei mieheni ex tule verkkoa pitkin niskaani.

Olin psykiatrilla joka laittoi minut sairaslomalle henkisen uupumuksen ja ylirasituksen takia, joten tässä lepäilen ja yritän kerätä voimis.

Parasta kaikessa on kuitenkin tämä oma pesä ja että lapseni ja eritoten lapsenlapseni saavat käydä ja olla yötä milloin meille kaikille vain sopii, ja minähän otan takaisin jokaisen menetetyn hetken heistä nyt korkojen kanssa.. =)
 
Tuli tosi surku puolestasi... Miten miehesi voi olla noin sokea? Luulisi antavan arvoa sille, miten olet hänen lapsensa ottanut vastaan! Eihän se voi mennä niin, että vain sillä on merkitystä, mikä on hänelle tärkeää. Sinun tunteillasi ja mielipiteilläsi ei ole mitään väliä. Ja että vielä lapset säestävät isäänsä. Huh. Exälle sen luulisi kuuluvan kaikkein vähiten, vaikka tapaisit "omiasi" joka päivä. Mielestäni olisit todellakin ansainnut loman ihan miehesi kanssa kahden, kun aina olette lasten kanssa lomailleet. Sillä vaikka tytöt ovatkin miehesi lapsia ja tärkeitä, niin sinun lapsiasi he eivät ole, eivätkä edes teidän kanssanne elä. Ymmärrän, miltä tuntuu, kun etälapset tuntuvat hallitsevan koko elämää, meillä se on onneksi jo taakse jäänyttä aikaa. Itsekäs ihminen, tuo miehesi, ei voi muuta sanoa!! Ei osaa asettua toisen asemaan ollenkaan. Kysypäs mieheltäsi, hyväksyisikö hän, jos sinä olisit sitä mieltä, että vain sinun lapsesi ja lastenlapsesi olisivat tervetulleita, hänen lapsensa saisivat pysyä poissa. Ja miksi ei hyväksyisi, kun sinunkin kerran hänen mielestään täytyy...
 
Minäkään en voi muuta sanoa, kuin että viisaan päätöksen teit, kun et hyljännyt omia lapsia. Todella miehen käytös ihmetyttää, mutta vallankäyttö on henkistä väkivaltaa!!! Ei toisen elettyä elämää voi pyyhkiä pois...Eivät miehesi ja hänen lapset sitä halunneet ymmärtää.

Voimia ja hyvää joulun odotusta sinulle ja perheellesi :hug: :xmas:
 
Voimia ja jaksamista sinulle. Uusioperheessä pitää aina tehdä kompromissejä puolin ja toisin..myös miehesi olisi pitännyt....miehesi olisi pitännyt tukea sua eikä sekoita lapsia siihen..miehesi ei osoita olevansa aikuinen tasapuolisuutta ennen kaikkea...Tsemppiä
 
:hug: Oikean päätöksen teit kun lähdit omaan pesääsi, kuten asian ilmaisit. Miten kukaan voi vaatia toista hylkäämään oman perheensä ja elämänsä. Tuohan on todella itsekästä ja julmaa alistamista. Kyllä tuli paha mieli lukiessani kertomustasi.
 
CatMam5
Moi!Olen itse aika rasittunut omaan uusperhekuvioon,joten jaksan vain raapaista yhtä asiaa:miksi et alkanut "komentaa" heti alussa,kun tiesit että lapset kuuluvat siihen palettiin?Minä en voi nähdä eroa jos on lapsellinen mies,että sais vaan miehen,saa myös lapset-ja päinvastoin jos lapset asuu äidin kanssa.Mutta et kertonut liittyikö komentamattomuuteen esim se,että olitte miehen asunnossa ennen yhteistänne,vaiko vaan siihen että "olet oman kasvatustyön tehnyt"...Jossain vaiheessahan paletti räjähtää vääjäämättä käsiin jos vaan vaikenee-toisaalta se voi räjähtää käsiin liiallisestakin komentamisensta-molempi pahempi :x

Voimia toivottelen ja jatkan oman ratkaisuni etsimistä
 
myötämielinen
:flower: Teit aivan oikein :hug: Sinulla on omat lapsesi ja lapsenlapsesi
he ovat sinun perheesi ja rakkautesi, älä koskaan anna minkään tulla teidä väliinne. Oikein aurinkoisia päiviä teidän elämään ja pitäkää toisistanne hyvää huolta :hug:
 
uusperheen äippä
Hienoa!
Ihailen rohkeuttasi lähteä tilanteesta!!

Tuo se miehesi vaikka tänne niin vedetään sitä kaikki yhdessä päin näköä! :whistle:

Ja aivan hirveetä miten miehesi exä PUUTTUU asioihinne!

Tollaista ei tarvitse kenenkään sietää!!

Se on exäsi menetys kun menettää kaltaisesi kumppanin!

Itse olen aina vaatinut minulle ja miehelleni PUOLET esim lomista VAIN meille!

 

Yhteistyössä