Uusperheen rahankäytöstä

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kaipaisin mielipiteitä!
Olemme nelihenkinen uusperhe.
Minä, mies, miehen tyttö 10v edellisestä suhteesta ja yhteinen likka 2v.

Mies 'saa' tytöstä 240€/kk (elarit + lapsilisät) ja siihen päälle palkan 1500€/kk
Minä hoitorahaa + työkkäri 700€ + lapsilisät.
Noh, olen tyttärelleni ostellut aina kun jotain kivaa ja söpöä nään. Vanhempi tyttö ruvennut kyselemään että miksi hänellä ei ole uusia vaatteita/asusteita. Aikaisemmin oldn sanonut, että kun vauva sotkee niin paljon, pitää olla enemmän vaatteita mitä vaihtaa.
Vaikka todellisuudessa oon kyllä itse sitä mieltä, että mies saisi ne ostaa ja tästä on puhuttukkin, mutta kummasti ne elarit/lapsilisät johonki katoaa.
Minusta on kieltämättä kiva ostella ainokaiselmeni kaikkea söpöä :D
Mutta pitääkö mun ruveta vähistä rahoista kustantamaan tälle vanhemmallekin likalle vaatteita vai mitä teen? Kohautan tytölle olkia ja sanon että pyydä isältäs (vitsivitsi)
Mut kyllä sapettaa. Miehen mielestä siis ihan humpuukia esim. Kaikki ihanat rusettiturbaanit
Olen myös 'salaa' ostanut vaatteita ym. Mutta kyllähän likka huomaa, kun uutta ilmestyy..
Tässä just huutelen yhtä Name Itin softshelliä, niin tuli taas mieleen tämäki 'onkelma'...
 
Surullista kuulla. Hienoa, että sinä äitipuolena välität vanhemmastakin lapsesta, joka on miehesi edellisestä avioliitosta. Kyllä se olet juuri Sinä, aikuinen ja puoliso, jonka täytyy puhua asiasta ukolle vakavasti ja vaatia huomiomaan isomman lapsen tarpeet. Lasta ei tule missään nimessä sotkea asianselvittelyyn ja olemaan tulkkina välillänne. Lapsen on saatava kasvaa rauhassa ja tuntea olonsa turvalliseksi. Jos rahat ei riitä, niin menkää pyytämään lisää vaikka sossusta, mieluummin keskustelkaa vanhemman lapsen äidin kanssa suuremmista ostoksista, ja pyytäkää lisää rahaa.
Vanhempaa lasta ei saa syrjiä ns. pienemmän kustannuksella, tosin kyllä vanhemman lapsen tulee nähdä ja ymmärtää se, että vauva kasvaa vauhdikkaammin, sotkee enemmän, kompuroi enemmän ja siksi tarvitsee vaatteita enemmän.
 
vierailija
Ap moi.

Ei ole rahasta kiinni, vaan siitä, että miehen mielestä on ihan humpuukia (Name Itin kultapallo softshelli ja ihanat rusettiturbaanit, kui niii?? :D ihania!)
 
vierailija
En minkään alkaisi noin pienillä tuloilla laittamaan rahojani mihinkään turhuuksiin. Sinulla on järkevä mies, mutta itse et näytä hallitsevan rahankäyttöä ja näköjään isompi lapsikin pahastuu, kun kohtelu ei ole perheen sisällä tasapuolista.
 
  • Tykkää
Reactions: .....
vierailija
Ap täs moi.
Edelläänkään ei ole rahasta kiinni , itsellä minun (ja tytön) säästötilillä on rahaa (mihis sitä näin kotiäitinä 24/7 lapsen kanssa menee)
Mies saa kottia kun soittaa.
Mutta kun edelleen miehen mielestä humpuukia (toisin kun hänen omat viikonloppu menonsa ja xbox onensa jnejne.)
Pointti oli nyt lähinnä, että ostelenko tyttärelleni asioita vai ostanko miehenkin tytölle vai jätänkö ostamatta kokonaan. Minusta on kiva pukea tyttö nätiksi. Mutta ottaa päähän maksaa tuplaten, vaikka mies 'saa' 240€ mielestäni juuri tähän tarkoitukseen....
 
vierailija
Mikset kysy miehelta mihin han ne saamansa elarit kayttaa? Voisit ehdottaa, etta han antaisi edes osan niista kaytettavaksi vanhemmat tyton ostoksiin.

Henkilokohtaisesti olen sita mielta, etta kohtelet rumasti vanhempaa tyttoa talla hetkella. Totta kai han pahoittamaan mielensa nahdessaan pikkusiskon saavan kaikenlaista uutta, nattia, tavaraa, ja han ei saa mitaan. Olisi reilumpaa jos edes silloin tallioin ostat juttuja hanellekin, ja toisinaan jatat ne humpuukit ostamatta sille nuoremmalle.
 
Miehen tytön "ansiostahan" sun lapsesi lapsilisä on vähän isompi kuin olisi jos hän olisi ainut,joten kyllä mäkin ostaisin sitä humpuukkia myös sille isommalle.Eihän sen mitään kovin isoa tarvitse olla,mutta jotain pientä tuomaan yhteenkuuluvuutta,vaikka sitten niin että sovit miehen kanssa jonkun "taskurahan" joka sinulla olisi käytettävissä myös isompaa varten.

Tuollainen epätasa-arvo tuo varmasti pahaa mieltä isommalle. Ja tottahan saat omallesi ostaa vaikka mitä,mutta ehkä sitä voisi vähän miettiä missä ja milloin sitä toteuttaa.
 
vierailija
Tehän olette Perhe! Miehelläsi on lapsi ed. suhteesta niin kyllä se kuuluu pakettiin. Toki jokainen tavallaan, mutta eikö tuo ole hankala mun rahat, mun menot /sun rahat, sun menot. Miten ne pystyy jakamaan..?
 
vierailija
Ap.
Kyllä se lapsilisä mulla on se 94€. Jos oltais valittu että menee miehen tilille, ni ois ollut 104€ mutta jos oltais niin valittu, ois ne(kin) rahat baarissa/xbox pelikaupan kassassa.


Noh, ehkä rupeen itekkin tuhlaa rahat baariin, ostetaan lapsille vaatteet vaikka uffista. (vitsivitsi)
 
vierailija
Suosittelisin vakavaa keskustelua miehen kanssa.
Ymmärrän kyllä, että on ihan mukava vähän kattoa miltä näyttää.. Tarvi miltään orpolapsilta näyttää ja itse kodittomalta :D
 
Kyllä tuo melkein on kunnon keskustelun paikka. Jonkun asian täytyy muuttua, jos vanhempi lapsi kokee jäävänsä vähemmälle. On myös väärin, jos mies tuhlaa tyttöä varten tarkoitetun rahan itseensä.

Meillä 5-henkinen uusperhe. Minä ja mies, sekä miehen lapset 2-, 4- ja 5-vuotiaat. Ensimmäinen yhteinen haaveissa. Lapset eivät asu vakituisesti meillä, mutta kyllä lapsille silti ostetaan paljon. Mies tietysti maksaa ison osan, mutta itse ostan lapsille vaatetta yms. myös.

Jos ja kun mies saa lasten lähihuoltajuuden ja yhteinen lapsi saadaan myös tulevaisuudessa, niin kaikille ostetaan tasapuolisesti kaikkea. Kukaan ei tule jäämään vähemmälle. Sitä ei mietitä juurikaan kumpi meistä ostaa mitäkin, koska puoliksi pyritään rahat laittamaan ja isommat ostokset mietitään tarkkaan yhdessä.
 
No jaa.
Kuulostaa siltä, että miehesi on keskenkasvuinen. Ja ehkä vähän sinäkin. Tai en vain ymmärrä tuota vaatteisiin ihastumista...

Mutta itse ongelmaan: periaatteessa sinä saat mielestäni ostella lapsellesi mitä haluat. Tottakai toisen lapsen tunteet huomioiden, mutta päävastuu hänen hyvinvoinnista on isällä. Jos isä ei hänelle typeriä turhuuksia halua, et niitä hänelle ostele.
 
Ette elä perheenä, vaan kuten 2 samassa asunnossa majailevaa yksinhuoltajaa, jotka suhtautuvat lapseensa eri tavoin. Tuolla menolla se vanhempi on lopun ikäänsä katkera siskolleen - teidän käytöksenne takia.

Jätit muuten tulopuolelta mainitsematta mahdollisen asumistuen.

Ohjeeni: avatkaa yhteinen tili, jolle ohjataan kokonaisuudessaan molemmat lapsilisät ja elatusapu (+mahd.asumistuki). Tilille ohjataan myös sama prosenttisumma molempien kuukausitulosta, esim. 80 %. Tilin rahoilla hoidetaan yhteiset menot (vuokra, sähkö, vesi, ruoka, yhteinen auto jos molempien käytössä) ja kaikki lasten hankinnat ja menot, molempiin lapsiin käytetään keskimäärin yhtä paljon ja päätöksentekoon voivat osallistua molemmat. Omaan käyttöön eri tilille jäävällä osuudella (tässä esimerkissä 20%) voi kumpikin sitten tehdä omat hankinnat ja harrastukset.
Tämä tietenkin edellyttää vastuullisuutta, moraalia ja rehellisyyttä. Toivottavasti sellaista löytyy uusperheestäkin.

Kannattaa hankkia sadusta Tuhkimo alkuperäinen Grim-versio ja lukea se yhdessä. En siis tarkoita mitään Disneyhattaraa.

 
Tämäkin on vähän kaksipippuinen juttu. Toinen lapsi saa ehkä vähemmän vaatteita ym turhuuksia, mutta saa ehkä enemmän järkeä ja taitoa rakentaa elämänsä ja itsetuntonsa muun kuin ulkoisten seikkojen ja turhan kuluttamisen varaan.
 
vierailija
Suosittelen myös yhteistä talousrikokset, mistä kustannetaan yhteiset menot. On todella tökeröä kasvatusta, epäreilua ja ilkeää mikäli vanhempi lapsi tosiaan kulkee huonommissa kamppeissa sen takia, että isänsä ei viitsi huolehtia asiasta.

Vaatteet ja asusteet on nykyään älyttömän halpoja, jos ei merkkituotteista puhuta, joten kyllä isommankin pitää saada tuntea olevansa yhtä tärkeä kuin pikkusisko. Siihen voi riittää pieni shoppailureissu h&m tai vastaavissa ja muutama kiva itse valittu vaate ym.

Itsekin huomaan ostavani omalle tytölle enemmän kuin omalle pojalle, ihan koska pojille on niin paljon vähemmän mitään kivaa vaatetta tarjolla...

Jokainen miksi tarvii esim. ne ulkovaatteet, samalla kai voi ostaa kuvat ja nätit - kuin jotkut vaan mitkä ekana käteen osuu...
 
vierailija
Kohtelet isompaa tyttöä inhottavasti paapoessasi nuorinta lasta ja jättämällä isomman lapsen vaille kivoja juttuja, joita nuorempi saa. Noin toimiessasi luot sisarusten välille pikkuhiljaa kasvavan viha/kateussuhteen. Kenenkään lapsen ei pitäisi saada tuonlaista kohtelua. Te olette perhe, jossa kaikkien pitäisi olla saman arvoisia. Eli joko ostat molemmille lapsille tasapuolisesti, ja kohtelet miehen lasta kuin omaasi, tai sitten et osta kummalekkaan mitään. Jos nyt jo on noin vaikeaa, niin mitenhän sitten, kun lapset ovat isompia?
 

Yhteistyössä