Uusperhefaktaa - valottakaa kokeneemmat!

Tuleva uusperheilijä kyselee tyhmiä :ashamed:

Jos uusperheessä on sun, mun ja meidän lapsia, niin miten sisaruksia kutsutaan. Onko mun ja meidän lapset sisaruspuolia? Mitä on mun ja sun lapset toisilleen? Vai pitäisikö soittaa kielitoimistoon... Ihan pihalla :whistle:

Mua häiritsee myös se että ovessa voi olla monta sukunimeä. Onko teillä ollut käytäntönä että ovessa on kaikkien (eri liitoissa alkunsa saaneiden) lasten sukunimet? Vai pelkästään niiden lasten jotka asuvat vakituisesti siinä osoitteessa? Vai pelkästään vanhempien?
 
Viimeksi muokattu:
Hetkonen... siis sun ja teidän lapset on sisarus puolia ja hänen ja teidän on myös.Sinun ja hänen tenavat taasen eivät ole virallisesti mitään sukua keskenään :)

Yleinen käytäntö lienee että ovessa on vakituisesti asuvien sukunimet, lasten sukunimiähän ei ole pakko laittaa oveen.
 
Juu, eihän ne mun ja sun lapset olekaan sukua keskenään, mutta lähinnä jotain "nimitystä" kaipaan sille. Eli jos lapsi kertoo vaikka koulussa perheestään, niin sillä on velipuoli ja - öö - velipuolen isän tyttö??! Nämä sukua toisilleen olemattomat "sisarukset" saattavat asua vuosikaudet saman katon alla ja tuntea toisensa sisaruksiksi vaikkei sukusidettä olekaan...
 
Noh meillä on sun, mun ja meidän yhteinen lapsi. Lapset puhuvat etävanhempien lapsista ja toisistaan ihan siskoina ja veljinä. Lisäksi meillä on kaikilla tässä talossa vakituisesti asuvilla sama sukunimi ja lapset myös viettävät lomat ja viikonloput samaan aikaan etäkodeissaan. Perheeksi lapset mieltävät minut, mieheni ja tässä talossa asuvat lapset, myös lapsipuoleni nimeää minut piirustuksissaan äidiksi. Lapset sanovat avoimesti että heillä on useampi äiti ja isä ja puhuvat "mummotulvasta" kun mummoja on joka sormelle ja varpaalle.

Meillä ei siis puhuta äiti-isä- tai sisaruspuolista, aika usein puolivanhempaa kutsutaan myös etunimellä, joskus myös ihan äidiksi tai isäksikin. Lähi-isä on isä ja etäisä on isi, lähiäiti on mammis tai äippä ja etä-äiti on äiti.

Tämä muokkautui ekan vuoden aikana lasten omasta aloitteesta ja toiveesta. Jos lapset ovat tarpeeksi vanhoja, kannattaa heiltä kysyä, mitä he haluaisivat. Aika luonnostaan ne nimitykset tulee, mutta mielestäni sillä aiheuttaa lapsille hallaa jos tekee liian tiukkoja jakoja siitä kuka on kellekin verisukua ja kuka ei.

Mitä väliä sillä normaalissa perhe-arjessa on, kuka on kellekin "oikeaa" sukua? Ei yhtään mitään, loppujen lopuksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Omena85

Yhteistyössä