V"**un päiväkoti käytäntö!!!

  • Viestiketjun aloittaja Miimiäinen
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja oikeusjakohtuus :
Alkuperäinen kirjoittaja Miimiäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja keno:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja keno:
Eihän se ongelma ole siinä, että siellä on niitä virikepaikkalaisia, vaan se että päivähoitotarjonta on alimitoitettua.
niinpä. ihan turha kuvitella että niitä paikkoja olisi yhtään enempää jos kaikki "virikepaikkalaiset" otettaisiin pois hoidosta.
Olis sitten vaan vähän suurempia päiväkoteja ja vähän vähemmän niitäkin, pienten yksiköiden ylläpito kun maksaa liikaa..
Näin, ja niiden kokopäiväisten virikepaikkalaisten määrä on erittäin pieni, eikä ap:lla ole mitään tietoa siitä onko siellä heidän haluamassaan päiväkodissaan juuri sellaisia lapsia, jotka hänen kriteeriensa mukaan ansaitsisivat sen hoitopaikan vähemmän.

Toisaalta ap:n lapset menevät nyt sinne toisen alueen päiväkotiin, ja vievät paikan joltain sellaiselta joka haluaa lapsensa juuri sen alueen päiväkotiin.
Tiiän kyllä, että siellä on näitä kotona olevien lapsia ainakin sen 10, voi olla enempikin. Sitä, kun sauu tässä tarhojen lähellä ja tuntee ihmisiä, niin yllättävän hyvin on perillä asioista :/ Ei siis huhupuheita vaan ihan oikeeta tietoa! Tosta naapurirapustakin nainen on vauvan kanssa kotona ja perheen 3 isompaa lasta, viedään joka aamu tarhaan ja haetaan siinä 3 aikaan pois. Ja molemmat vanhemmat on kotona!
Hei, Mutta heillä on oikeus siihen. Vai olisiko parempi että kohta luettaisiin perheen väsymyksestä ja siitä kuinka koko perhe surmattiin. Suurin osa noista virikepaikkalaisista on nimenomaan sen vuoksi että vanhemmat saavat levätä.

mulle ainaki neuvolas sanottii et on mahdollista saada ilmainen avustaja kotiin joka viettää lasten kanssa parituntia päivässä tai sit joka toinen päivä JOTTA äiti saisi levätä sen ajan tai tehdä kotitöitä tai mitä nyt ikinä haluuki tehä sen parintunnin "loman" aikana. ni ei pitäis ainakaa pää hajota ja ei tarvi lasta viedä tarhaa virikelapseks.
 
vierailja
Alkuperäinen kirjoittaja neeba:
mulle ainaki neuvolas sanottii et on mahdollista saada ilmainen avustaja kotiin joka viettää lasten kanssa parituntia päivässä tai sit joka toinen päivä JOTTA äiti saisi levätä sen ajan tai tehdä kotitöitä tai mitä nyt ikinä haluuki tehä sen parintunnin "loman" aikana. ni ei pitäis ainakaa pää hajota ja ei tarvi lasta viedä tarhaa virikelapseks.
Tuollaiset perhetyöntekijät on kovin harvassa nykyään, ja niitäkin joutuu yleensä maksamaan.
 
Miimiäinen
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Ikävä tilanne ap:lla, mutta yhä vaan jaksaa hämmästyttää miten täällä ihmiset uskovat tietävänsä naapureiden asiat pohjia myöten, siinä ohessa nekin syyt miksi lapset ovat ns. virikehoidossa.

Ja tuo työttömien tilanteeseen suhtautuminen jaksaa yhä vain kummastuttaa. :eek: Siiskö ihan oikeasti ap:lle (ja ilmeisesti monelle muullekin täällä?) se tarkoittaa sitä että heitetään sohvalle pitkälleen ja pidetään lapset siinä kotona pyörimässä ilman aikomustakaan etsiä töitä muualta? Itse en ole onnekseni työttömäksi joutunut koskaan jäämään, mutta mitä perheellisiäkin kavereita on tuossa tilanteessa nähnyt niin ei kukaan ole kyllä ottanut asennetta "olkoot, nyt jäädään sitten työttömiksi hamaaseen tulevaisuuteen". Kyllä noilla on ollut kova kiire lähteä heti saman tien etsimään työpaikkaa muualta ja suhteellisen nopeasti sellaisia on sitten löytynytkin. Järjetön ajatus tuossa tilanteessa ottaa heti lapset kotiin ja siinä lasten kanssa seuraava viikko väsätä työhakemuksia ja ravata työhaastatteluissa kunnes sen työpaikan löydyttyä paniikissa hakea uutta hoitopaikkaa että pääsisi heti aloittamaan. :headwall: Mutta kukin tyylillään.

Itsellä varmasti vauvankin myötä molemmat lapset jatkaisivat päiväkodissa enkä jaksaisi suinkaan jokaiselle naapurille tai päiväkotikaverin vanhemmille tehdä selvitystä meidän tilanteesta. Sen enempää kuin siitäkään miksi muksut on parhaillaankin hoidossa samalla kun tässä itse kotona istuskelen netissä ja siivoilen ym, kohta lähdetään vielä koiran kanssa pitkälle lenkille.
No näihin mä oon valitettavan useesti törmänny :/ Ja muutenkin tällä hetkellä, niitä töitä ei oikeen taho edes olla. Lähes jokapaikasta on lomautettu tai irtisanottu porukkaa, niin se työnsaanti voi todella kestää.
Siltikään mä en ymmärrä, että suurin osa tuntuu olevan tätä mieltä: Miuelummin työttömien lapset lähitarhassa ettei tartte vaihtaa vieraaseen tarhaan, jos äiti tai isi töihin pääsee. Työssäkäyvän lapset voikin vaihtaa tarhaa ihan hyvin, kun se eskaripaikka on saatava oman koulun piiristä sitten parin vuoden päästä!

Mä en vaan tajua en niin millään, että ekalla perheellä ON PAKKO saada lapset tarhaan HETI ja toisella perheella ei välttämättä oo tarvetta paikalle moniin moniin kuukausiin. Siltikin suurin osa on sitä mieltä, että lähitarhaan on oikeutettu viemään se toinen perhe, joka ei sitä paikkaa edes tällä hetkellä tartte :kieh:
 
:P
Alkuperäinen kirjoittaja Wide:
Alkuperäinen kirjoittaja :P:
Alkuperäinen kirjoittaja diipadaapa:
Alkuperäinen kirjoittaja :P:
Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Miimiäinen:
Se on kiva, että kaikilla kotona olevillakin on oikeus laittaa lapset hoitoon kokopäiväsesti. Tarviihan ne vauvojen äidit kahdenkeskeistä aikaa ja työttömät omaa aikaa ilman isompia muksujaan :headwall:
Tätä kun en minäkään ymmärrä, niin voin hyvin kuvitella vitutuksesi määrän.

ja minä ymmärrän laitan oman tyttöni (2v 4kk)päiväkotiin vaikka olen ite kotona.en tee tätä itseni takia VAAN LAPSENI.tytön kehityksen kannalta on tärkeää että pääsee touhuamaan oman ikäistensä kanssa.meillä ei ole pieniä lapsia suvussa.että todellaki ymmärrän miksi aikuiset laittaa lapsia hoitoon ! :)
itse jään kotia nauttimaan raskaudesta <3 sitten ku vauva syntyy omat tyttöni pois päiväkodista..näin olen suunnitellut.näin tytölläni on oman ikäistänsä seuraa sen aikaa kun ootan ja näin vauvalla on isosisko leikkikaverina!tämä on minun ratkasu enkä tarvitse kenenkää katkeran äidin mielipiteitä mihinkää :D
Leikkikavereita voi nähdä puistoissa, pihalla, kerhoissa jne. EI todellakaan ton takia tarvitse päiväkotiin viedä! Mikä teitä ihmisiä vaivaa? Uusavuttomuutta!

Johan täältä Löyty Ainaki yksi KATKERA ihminen :D ! Kuten jo sanoin minun ratkaisuni ei kuulu KELLEKKÄÄN muulle!NIIN JA TIEDOKSI VAIN TYHMILLE NEUVOLATÄTI SUOSITTELI JUURI TÄTÄ RATKAISUA MEILLE ;) :p se sopii meille paremmin kun hyvin :p VITUTTAAKO?:D mitä te kuvitteletta saavuttavan tällä keskustelulla?? luutetteko te todella että jotakin tapahtuisi ku täälä mesuaa?:D
on se hyvä että tällaisia palstoja on keksitty niin saa NAURAA katkerille ihmisille :D :D

Turhaan eivät suosittele virikepaikkoja.
Oletko ikinä miettinyt miksi näin?


Ei varmasti turhaan.Tuuppa kysymään minun tytöltä onko se turhaa ??
se ei todellakaan ole turhaa!
 
:P
Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Alkuperäinen kirjoittaja joukossa tyhmyys...:
Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Alkuperäinen kirjoittaja joukossa tyhmyys...:
Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Kaikki tuntemani tapaukset ovat kyllä ihan muilla kuin lastensuojelullisilla perusteilla siellä päivähoidossa...Se tuntuu olevan nykyään normi ainakin täällä Espoossa.
Kuinka sinä voit tietää millä syyllä kukakin lapsi pk:ssa?
Ehkä minä tunnen omat kaverini ja heidän elämäntilanteensa? Ehkä tietäisin, jos joku olisi erityisen uupunut tai perheessä olisi lapsen kehitystä haittaavaa alkoholismia tai muuta?

Ja ihan avoimesti tästä asiasta kyllä on keskusteltu esimerkiksi äiti-lapsi-piireissä, joihin kuulun. Siis että haluavat että lapsi edelleen käy hoidossa, ei ole mitään sen ihmeempää syytä. On kiva saada keskittyä vauvaan ja haluavat pitää sen saman hoitopaikan.
kovin on sulla laaja otanta :D
Luuletko tosiaan, että äiti-lapsi-piireissä kaikki kertoisivat esim. kipeitä asioita? Vaikka luulet tietäväsi, voit olla väärässä. Eikä perheessä tarvitse olla alkoholismia tai mt-ongelmia, joiden takia lapselle pk-paikka olisi hyvä. Lapsen kehityksessä on niin monta asiaa, joiden takia pk-paikka voi olla hyväksi, eikä se läheskään aina johdu vanhemmista/elinoloista.
Kyllä siihen otantaan kuuluu useita kymmeniä perheitä, sekä omat tuttavaperheet että tuo suljettu äiti-lapsi-piiri, jonka kanssa ollaan jo 4 vuotta jaettu niin ilot kuin surutkin, läheisten kuolemat, avioerot ja muut. Kaikkien kotona olen myös käynyt useita kertoja. Joten uskon kyllä tietäväni, jos jollakulla on asiat niin pielessä, että lapsi laitetaan lastensuojelullisista syistä hoitoon. Joillekin sitä on toki suositeltu esimerkiksi puheen viivästymisen vuoksi, ja siitäkin kyllä tiedän. Silti pieni vähemmistö.

Mutta älä usko, jos et halua. Suurin syy on kuitenkin ihan muu kuin todellinen hoidon tarve.



ÄLÄ JAUHA PASKAA!
Pitäisikö sinun opetella käyttäytymään ja ottaa se caps lock pois päältä...

katos kuule peiliin omaa käyttäytymistä.täälä jokanen saa kirjottaa miten HALUAA VAIKKA KATO NÄIN :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miimiäinen:
Ja miten phh juttu menee? Jonotetaanko niihin samalla tavalla, kun tarhaankin?
kaupungin kautta saat lisätietoo. laitat hakemuksen ja sit jonotat mut jos on paljon hakijoita ni herkemmin kaupunki palkkaa sit uusia pph:jia. et melkee varmemmin pääset pph:jalle ku tarhaa.. niin ainaki meil päin :)
 
vieras
[quote="neeba]
mulle ainaki neuvolas sanottii et on mahdollista saada ilmainen avustaja kotiin joka viettää lasten kanssa parituntia päivässä tai sit joka toinen päivä JOTTA äiti saisi levätä sen ajan tai tehdä kotitöitä tai mitä nyt ikinä haluuki tehä sen parintunnin "loman" aikana. ni ei pitäis ainakaa pää hajota ja ei tarvi lasta viedä tarhaa virikelapseks.[/quote]
Ole tyytyväinen hyvästä kunnasta/kaupungista. Meillä on kunnan kanta ihan virallisesti se, että he eivät tarjoa kodinhoitopalveluja lainkaan lapsiperheille. Vain vanhukset ovat niihin oikeutettuja. Lapsiperheiden on ostettava yksityiseltä tai käytettävä tuttuja tai sukulaisia.
 
Miimiäinen
Alkuperäinen kirjoittaja neeba:
Alkuperäinen kirjoittaja Miimiäinen:
Ja miten phh juttu menee? Jonotetaanko niihin samalla tavalla, kun tarhaankin?
kaupungin kautta saat lisätietoo. laitat hakemuksen ja sit jonotat mut jos on paljon hakijoita ni herkemmin kaupunki palkkaa sit uusia pph:jia. et melkee varmemmin pääset pph:jalle ku tarhaa.. niin ainaki meil päin :)
Täytyypä soitella ja kysellä noista jonoista
=)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vierailja:
Alkuperäinen kirjoittaja neeba:
mulle ainaki neuvolas sanottii et on mahdollista saada ilmainen avustaja kotiin joka viettää lasten kanssa parituntia päivässä tai sit joka toinen päivä JOTTA äiti saisi levätä sen ajan tai tehdä kotitöitä tai mitä nyt ikinä haluuki tehä sen parintunnin "loman" aikana. ni ei pitäis ainakaa pää hajota ja ei tarvi lasta viedä tarhaa virikelapseks.
Tuollaiset perhetyöntekijät on kovin harvassa nykyään, ja niitäkin joutuu yleensä maksamaan.
jos olet työtön tai äitiys lomal ni kela tai oikeestaa kaupunki maksaa tälle parintunnin hoitajal palkan et ihan ilmanen se on. siskol on 2 yli 2v lasta ja 3 on nyt puolvuotta ja sil tarjottii neuvolasta tätä hoitajaa jotta se saa siivota ja levätä sen aikaa ku lapset on puistos leikkimäs. ja ihan sen takia koska sisko ei vieny lapsia tarhaa virikelapsiks. samoin kaveri joka on työtön ja valitti neuvolas väsymystä ni hänel tarjottii myös apulaist jotta saa nukkua kunnol edes sen 2 tuntii..
samoin meille kerrottii et on mahdollista saada ja se tosiaan ei maksa mitää.


ja sille ei yksinkertasesti voi mitää jos lapsi ei nuku ja vie äidiltä kaikki voimat.
jos äiti ei jaksa ni ei se tarkota sitäkään et on huono äiti ja et miten sellanen on voinu sit tehä lapsen jos ei jaksa huolehtii. mut on niitäki joille se on ensimmäinen lapsi ni et sä voi tietää et minkälainen sun syntymättömästä lapsesta tulee "en viittikkää tehä lasta ku jos se onki kolikki vauva tai muuten vaa hankala" kokematon on aina kokematon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
[quote="neeba]
mulle ainaki neuvolas sanottii et on mahdollista saada ilmainen avustaja kotiin joka viettää lasten kanssa parituntia päivässä tai sit joka toinen päivä JOTTA äiti saisi levätä sen ajan tai tehdä kotitöitä tai mitä nyt ikinä haluuki tehä sen parintunnin "loman" aikana. ni ei pitäis ainakaa pää hajota ja ei tarvi lasta viedä tarhaa virikelapseks.
Ole tyytyväinen hyvästä kunnasta/kaupungista. Meillä on kunnan kanta ihan virallisesti se, että he eivät tarjoa kodinhoitopalveluja lainkaan lapsiperheille. Vain vanhukset ovat niihin oikeutettuja. Lapsiperheiden on ostettava yksityiseltä tai käytettävä tuttuja tai sukulaisia.
[/quote]

aika jännä..
:/ no eipä mul sit taida olla valittamist :D
 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
viime keväänä olimme ilman hoitopaikkoja 2-3kk koska tarhat olivat tupaten täynnä, muttei käynyt mielessäkään alkaa syytteleen "virikelapsia" siitä ettei meidän lapsille ollut paikkoja. oonpa täällä aika yksinkertaisen idioottimaisesti ajattelevia vanhempia, että syyttävät virikehoitoa :eek:
mä hain yli 4kk ennen työn alkamista viime vuonna tarhapaikkaa. mulle oli ihan sama mihin tarhaan pääsee, kunhan pääsen töihin(teen keikkaa leffoissa jne) mutta kun työn olisi pitänyt alkaa, niin paikkaa ei ollutkaan ja hups.meni duuni sen siliän tien. ei ne jää odottelee x ajaksi millon lapsi saa hoitopaikkaa. soitin siitä tiedon saatuani samantien päivähoidon niille tyypeille joita näitä sutvii ja seuraavan päivänä tuli puhelinsoitto että olisi paikka ensi kuun alusta siinä ja siinä päiväkodissa.
ja poika on ollut siellä kohta vuoden ja mä välillä pieniä pätkiä kotona ja loput töissä. (keikkatyöläisen ei paljoo kannata irtisanoa paikkoja)
sillon ketutti se että samoihin aikoihin luki miten helsinki on vähentänyt päiväkoteja jne koska olivat arvioineet että lapset vähenee seuraavana vuonna ja siksi pulassa paikkojen kanssa, kun ne lapsimäärät nousikin...ei mulle tullut mieleenkään syytellä muita vanhempia tai lapsia vaan päättäjiä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
mä hain yli 4kk ennen työn alkamista viime vuonna tarhapaikkaa. mulle oli ihan sama mihin tarhaan pääsee, kunhan pääsen töihin(teen keikkaa leffoissa jne) mutta kun työn olisi pitänyt alkaa, niin paikkaa ei ollutkaan ja hups.meni duuni sen siliän tien. ei ne jää odottelee x ajaksi millon lapsi saa hoitopaikkaa. soitin siitä tiedon saatuani samantien päivähoidon niille tyypeille joita näitä sutvii ja seuraavan päivänä tuli puhelinsoitto että olisi paikka ensi kuun alusta siinä ja siinä päiväkodissa.
ja poika on ollut siellä kohta vuoden ja mä välillä pieniä pätkiä kotona ja loput töissä. (keikkatyöläisen ei paljoo kannata irtisanoa paikkoja)
sillon ketutti se että samoihin aikoihin luki miten helsinki on vähentänyt päiväkoteja jne koska olivat arvioineet että lapset vähenee seuraavana vuonna ja siksi pulassa paikkojen kanssa, kun ne lapsimäärät nousikin...ei mulle tullut mieleenkään syytellä muita vanhempia tai lapsia vaan päättäjiä.
no hei, ihan samalla tavalla mä olen keikkatyöläinen...
 
Kurja juttu!

Mutta täytyy sanoa, että Helsingin päivähoitoasiat ovat ihan levällään.... :headwall: Paikkoja vähennetään, päikkyjä suljetaan kun "ennusteiden mukaan" lapsia ei synnykään ensi vuonna tarpeeksi ja avot kun tulee se ensi vuosi.... :whistle: Sitten ollaankin kusessa kun "yllättävän moni" taaperon vanhempi palaakin jo työelämään...
No, näin on ollut jo vuosia. Minkäs teet. :/
 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
mä hain yli 4kk ennen työn alkamista viime vuonna tarhapaikkaa. mulle oli ihan sama mihin tarhaan pääsee, kunhan pääsen töihin(teen keikkaa leffoissa jne) mutta kun työn olisi pitänyt alkaa, niin paikkaa ei ollutkaan ja hups.meni duuni sen siliän tien. ei ne jää odottelee x ajaksi millon lapsi saa hoitopaikkaa. soitin siitä tiedon saatuani samantien päivähoidon niille tyypeille joita näitä sutvii ja seuraavan päivänä tuli puhelinsoitto että olisi paikka ensi kuun alusta siinä ja siinä päiväkodissa.
ja poika on ollut siellä kohta vuoden ja mä välillä pieniä pätkiä kotona ja loput töissä. (keikkatyöläisen ei paljoo kannata irtisanoa paikkoja)
sillon ketutti se että samoihin aikoihin luki miten helsinki on vähentänyt päiväkoteja jne koska olivat arvioineet että lapset vähenee seuraavana vuonna ja siksi pulassa paikkojen kanssa, kun ne lapsimäärät nousikin...ei mulle tullut mieleenkään syytellä muita vanhempia tai lapsia vaan päättäjiä.
no hei, ihan samalla tavalla mä olen keikkatyöläinen...
öö.. eikun mä olin et peesin sua et ei se niitä paikkoja tuo lisää jos täällä mammat tappelee kellä on oikeus milläkin syyllä saada paikka.
 
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
öö.. eikun mä olin et peesin sua et ei se niitä paikkoja tuo lisää jos täällä mammat tappelee kellä on oikeus milläkin syyllä saada paikka.
aijaa :LOL: mä ihan vallan käsitin ettei kaikilla ole aikaa odotella, no ei ollut periaatteessa mullakaan mut eipä ollut vaihtoehtoja :)
 
Heh
Alkuperäinen kirjoittaja :P:
[katos kuule peiliin omaa käyttäytymistä.täälä jokanen saa kirjottaa miten HALUAA VAIKKA KATO NÄIN :D
Voisitkos vielä vaikka ihan alleviivata, että mikähän minun käytöksessäni on mahtanut olla vikana? Olen mielestäni keskustellut ihan asiallisesti (toisin kuin sinä).

 
Mun on tuohon työttömyyshommaan kommentoitava sen verran että työvoimatoimistossa kyllä vaativat sen että siinä vaiheessa kun menee sinne työnhakijaksi ilmoittautumaan, on lapsella hoitopaikka jo valmiina. Työ kun saattaa löytyä ja alkaakin tosi pian ja heti täytyy olla valmis työ aloittamaan, muuten napsahtaa karenssia.

Mä itte ilmoittauduin työnhakijaksi helmikuun alussa ja heti ekalla kerralla kyseli täti että joko on tyttö hoidossa. Ja onneks olikin. Mä sain tosi pian duunia, en varmasti ois ehtiny saada tyttöä täällä hoitoon vaan ois karenssia rapsahtanu. Siinä sitä ois ollu naurussa pidättelemistä.. :/

Muoks. Johan olin taas kirjotellu ihan puuta heinää, ehtiköhän monikin jo saada hyvät naurut.. :LOL:
 

Yhteistyössä