Vaatteisiin "pinttynyt" haju

Tietyt materiaalit alkavat haista oudolle (ei siis varsinaisesti hielle tai pahalle, mutta tunkkaiselle ym) kun ne kostuvat. Tämä ei siis tapahdu välittömästi vaan vasta kun vaatteita on käytetty pitkän aikaa. Pesun jälkeen vaatteet ovat raikkaita, mutta vähänkään kosteutta saadessaan alkavat haista. Tietääkö kukaan, millä tämän "pinttyneen" hajun voisi saada pois?

Toivottavasti selityksestä saa selvää.
 
tiiteni harmaana
Tiedän tuon hajun. Meillä puhutaan, että haisee "Panun treenipaidalle" (sisäpiirin juttu). Mulla on tuo ongelma rintsikoissa. Pesun jälkeen raikkaat, mutta kun vähän hikoat, niin alkaa haista "treenipaidalle". Myös käytettyinä saaduissa lastenvaatteissa tuo haju tuntuu. Mä pesen mahdollisimman kuumassa, mitkä vaan voi. Ei yhtään seisotusta kosteana pesukoneessa, vaan heti kuivumaan. Hajustettua pesuainetta tuollaisille vaatteille. Mineraalikiveä tissien alle, niin pitää hajun kurissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viuhahtava Intiaani:
Meinaatko siis kuten käy pyyhkeille ajan mittaan, tai yleensä puuvillalle? Tosi kuuma pesu auttaa hetken, sen jälkeen roskapussi
Mulla ei ole pyyhkeet alkaneet koskaan haista. Kyse on ihan paidoista. Voisiko olla, että dödö ja hiki yhdessä saavat ajan myötä kankaan jotenkin haisemaan kostuessa vaikka olisi siis puhdas vaate kyseessä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ummelwalad:
Alkuperäinen kirjoittaja Viuhahtava Intiaani:
Meinaatko siis kuten käy pyyhkeille ajan mittaan, tai yleensä puuvillalle? Tosi kuuma pesu auttaa hetken, sen jälkeen roskapussi
Mulla ei ole pyyhkeet alkaneet koskaan haista. Kyse on ihan paidoista. Voisiko olla, että dödö ja hiki yhdessä saavat ajan myötä kankaan jotenkin haisemaan kostuessa vaikka olisi siis puhdas vaate kyseessä?
Mun pyyhkeeni ovatkin jo aikas iäkkäitä, kun noi vanhat on just parhaita käytössä ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiiteni harmaana:
Tiedän tuon hajun. Meillä puhutaan, että haisee "Panun treenipaidalle" (sisäpiirin juttu). Mulla on tuo ongelma rintsikoissa. Pesun jälkeen raikkaat, mutta kun vähän hikoat, niin alkaa haista "treenipaidalle". Myös käytettyinä saaduissa lastenvaatteissa tuo haju tuntuu. Mä pesen mahdollisimman kuumassa, mitkä vaan voi. Ei yhtään seisotusta kosteana pesukoneessa, vaan heti kuivumaan. Hajustettua pesuainetta tuollaisille vaatteille. Mineraalikiveä tissien alle, niin pitää hajun kurissa.
Juurikin tuo. Rintsikoissa myös joskus tulee tuo haju, mutta pääasiassa paidoissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja daa:
Ei ole ollut tuota ongelmaa enää sen jälkeen kun olen alkanut ostaa laadukkaita vaatteita ja haistella ne jo etukäteen kaupassa
Haju ei ole vaatteissa heti. Vaatteita pitää käyttää pitkän aikaa ennen kuin ongelmia tulee (ei siis heti ensimmäisen käytön jälkeen). Ei siis voi kaupassa tietää, mitkä vaatteet alkavat myöhemmin haista ja mitkä eivät.

Myöskään samanlaiset vaatteet eivät kaikki ala haista. Yhdenlaista paitaa on usea kappale, mutta hajuongelma on vain yhdessä.
 
Sama ongelmä täällä, lähinnä olen huomannut hämän puuvilla/polyester-neuleissa.

Olen kokeillut etikkaa, mutta ei kyllä auta kuin pariin kertaan. Kai sitten jotkut materiaalit ovat niin "laadukkaita", että mätänevät pystyyn :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viuhahtava Intiaani:
Alkuperäinen kirjoittaja ummelwalad:
Alkuperäinen kirjoittaja Viuhahtava Intiaani:
Meinaatko siis kuten käy pyyhkeille ajan mittaan, tai yleensä puuvillalle? Tosi kuuma pesu auttaa hetken, sen jälkeen roskapussi
Mulla ei ole pyyhkeet alkaneet koskaan haista. Kyse on ihan paidoista. Voisiko olla, että dödö ja hiki yhdessä saavat ajan myötä kankaan jotenkin haisemaan kostuessa vaikka olisi siis puhdas vaate kyseessä?
Mun pyyhkeeni ovatkin jo aikas iäkkäitä, kun noi vanhat on just parhaita käytössä ;)
Mulla löytyy omasta lapsuudestakin pari pyyhettä. Ne ovat ehdottomasti parhaita! En tiedä, miksi hajulta on vältytty mutta hyvä niin.

Pyyhkeiden kohdalla yksi hajua aiheuttava asia on kuivatus. Jos kuivuvat liian suljetussa tilassa niin tulee hajua. Yhden kaverin luona en tästä syystä halua käyttää kuin omia pyyhkeitäni (otan siis kotoa mukaan jos tarvetta).
 
r
Hiki se on mikä niissä haisee, pinttyy ainakin trikoopaitojen kainaloihin mutta ei kaikkiin. Alkavat haista hielle vähän kostuessaan. Tosiaan pesu mahdollisimman kuumassa ja kuivumaan ripustaminen HETI auttaa hetkeksi, mutta vähitellen haju palaa.

Pyyhkeissäkin hajua joskus esiintyy, mutta meillä haju hävisi kun siirrettiin pyyhenaulakko saunan sisäpuolelle. Pyyhkeet ovat siellä sisällä kuumassa kun sauna lämpenee, ja ilmeisesti kuumuus tappaa hajut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mimoosa:
Sama ongelmä täällä, lähinnä olen huomannut hämän puuvilla/polyester-neuleissa.

Olen kokeillut etikkaa, mutta ei kyllä auta kuin pariin kertaan. Kai sitten jotkut materiaalit ovat niin "laadukkaita", että mätänevät pystyyn :D
Menin ihan tarkistamaan parin vaatteet materiaalit. Yksi on 100 % puuvillaa ja toinen 50 % modaalia/50 % puuvillaa. Väriaineillakin voisi olla lusikka sopassa, koska nimenomaan värillisissä vaatteissa on tämä ongelma. Valkoisten kohdalla ei vielä ole ollut (ja kyse siis samanlaisista paidoista).
 
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Pyyhkeet pitää pestä 60 asteessa, se on kamalaa kun joutuu kyläpaikassa käyttämään
pahan hajuisia pyyhkeitä.
Olen pessyt pääasiassa 40 asteessa, koska kaikki pyyhkeet ei kestä 60 astetta, enkä ole jaksanut erotella niitä toisistaan (pesen pyyhkeet keskenään). Silti hajuja ei ole koskaan ollut.

Muoks. Nyt tosin vauvan pyllypyyhkeet pesen vaippojen kanssa 60 asteessa.
 
vieras
veikkaan väriainetta. Meillä oli esim. DAVIDin mustat urheiluvaatteet sellaisia että se
haju tuli niihin juurikin käytössä tai kosteudessa. Samanlaisessa käytössä olevat muut
vaatteet eivät reagoineet samalla tavalla.

Mä pääsin hajuista eroon ku heitin ne vaatteet pois. Ei siihen auttanut pesutavan muutoskaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vernis:
Me päästiin kaikista hajuista eroon kun lopetettiin huuhteluaineen käyttö. Nyt lisään pyykkikoneeseen aina etikkaa ja ruokasoodaa ja ei haise.
Me ei käytetä huuhteluainetta ollenkaan. Tuota etikkaa voisi kokeilla, mutta kuinka paljon sitä laitetaan?
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja ummelwalad:
Alkuperäinen kirjoittaja Vernis:
Me päästiin kaikista hajuista eroon kun lopetettiin huuhteluaineen käyttö. Nyt lisään pyykkikoneeseen aina etikkaa ja ruokasoodaa ja ei haise.
Me ei käytetä huuhteluainetta ollenkaan. Tuota etikkaa voisi kokeilla, mutta kuinka paljon sitä laitetaan?
Minä laitan etikkaa "lorauksen" huuhteluainelokeroon. Ehkä noin puoli desiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja ummelwalad:
Alkuperäinen kirjoittaja Vernis:
Me päästiin kaikista hajuista eroon kun lopetettiin huuhteluaineen käyttö. Nyt lisään pyykkikoneeseen aina etikkaa ja ruokasoodaa ja ei haise.
Me ei käytetä huuhteluainetta ollenkaan. Tuota etikkaa voisi kokeilla, mutta kuinka paljon sitä laitetaan?
Minä laitan etikkaa "lorauksen" huuhteluainelokeroon. Ehkä noin puoli desiä.
Ok. Kiitos.
 

Yhteistyössä