vaatteita 200€lla joka kuukausi?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ihmetyttää, kun useissa listoissa joissa on kuukauden menot, on 200e vaatteisiin. Meneekö todella teillä muilla joka kk vaatteisiin satoja euroja? Mä en edes osta joka kk vaatteita..
 
Ihmetyttää, kun useissa listoissa joissa on kuukauden menot, on 200e vaatteisiin. Meneekö todella teillä muilla joka kk vaatteisiin satoja euroja? Mä en edes osta joka kk vaatteita..

No ei todellakaan joka kuukausi. Mut harvakseltaan, kun meen shoppailemaan vaatetta, ni kerralla voi humpsahtaa muutama satanen. Mut sit ollaan taas muutama kk ilman vaateosteluja. Paljo oon nyt kyllä käyttänyt kirppistä... Viimeksi iso kassillinen vaatetta 22 e.
 
vierailija
Listojen tekijät ovat useimmiten bloggaajia, joilla on tarve esittää hienompia ja rikkaampia kuin oikeasti ovat, ja siksi törsäävät vaatteisiin ja muuhun tyhjänpäiväiseen enemmän kuin heillä oikeasti olisi varaa.

Itse en kirjoita minkäänlaisia listoja, ostan vaatteita silloin kuin mieli tekee, eli voin 2 kertaa vuodessa, ja rahaa kuluu sen verran kuin silloin sattuu tarvitsemaan. Yhtenä talvena saatan ostaa pitkän untuvatakin 700 eurolla, ja seuraavana talvena vain hanskat. Kesällä ostan yleensä töihin sopivat vaatteet, joita voikin käyttää taas seuraavaan kesään asti, eli kunnes ne on käytetty repaleiksi. Parit housut, viitisen t-paitaa, pari villatakkia, parit rintaliivit ja tusinan verran alushousuja. Niillä pärjää hyvin koko vuoden. Juhlavaatteita on elämän aikana kertynyt sen verran, ettei tarvitse enää ostaa.
 
vierailija
No 200 euroa/kk tarkoittaa 2400 e vuodessa ja joo kyllä menee. Meitä on viisi henkeä ja tuo jaettuna viidellä on n. 500e jokaisen käyttöön vuodessa. Lapsilla jo kenkiin menee paljon rahaa. Kuitenkin ostettava talvi ja kesäkengät, urheilulenkkarit. Juhlakenkiä ja kumppareita kierrätetään. Vaatteita menee myös. Takkeja ja puseroita kierrätetään, mutta housut kuluu Sukkiin ja alushousuihinkin menee rahaa yllättävän paljon, kun niissä pitää olla vaihtovaraa.
 
vieraspieras
Siis meneekö 2400e vuodessa minun ja kahden lapsen vaatteisiin?
Todennäköisesti ihan helposti.

Lapset tarvii joka vuosi uudet talvivaatteet, pienemmällä meni viime vuonna kolmet toppahousut.

Kengät. Omat kenkäni maksaa n. 100e/pari ja ostan ehkä kahdet kengät vuodessa.

Tässä on siis KAIKKI kengät, monoja ja kumisaappaita myöten. Vähintään 5 vuotta on sitten kenkäparin käyttöikä. Osa kestää kauemmin.
Lapst tarvii vähintään 4-5 paria kenkiä vuodessa, eli kenkäpareja tulee siis noin 12 vuodessa. Vaikka maksaisi vain 50e/pari, niin siihen meni jo puolet budjetista.

Juhlavaatteetkin hankitaan noin 2x vuodessa (joulu= talvijuhlavaatteet, kevätjuhla=kesäjuhlavaatteet ja mahdolliset hautajaisvaatteet)

Ja sitten ne lasten nomaalit käyttövaatteet... joo, ei tarvii paljon itselle ostaa.

Enkä käy kirppareilla, mulla ei ole aikaa eikä tuuria, että löytäisin niistä mitään mitä tarvitsen. Tuttavien kesken kaupataan toki pieneksijääneitä.
 
No ei mene. Kahdellasadalla saan kengät ja toisetkin kengät, ne riittävät koko vuodeksi. Ja toisella kahdellasadalla saa takit ja hanskat. Kolmas kaksisatanen alusvaatteisiin, paitoihin, housuihin ja mekkoihin vielä niin ollaan kuudessasadassa ja se riittää ihan varmasti mulle koko vuodeksi.

50 euroa kuussa mulla siis noin.
 
vierailija
Minä kirjoitin eilen varmaan listaan, että parisataa menisi kuukaudessa. Enkä ole bloggaaja. Mutta lista koski koko perheen menoja ja kun on viisi lasta, niin luulisin tuon olevan aika lähellä. Itselle olen ostanut tässä kuussa pari alennuspaitaa (4 euroa kappale), 2 urheilupaitaa (30 euroa yhteensä). Eilen suunnittelin, että tänään menisin kaupoille ja ostaisin parit juoksusukat (10-15 euroa pari) sekä hupparin (useampi kymppi uskoisin). Edellinen huppari lähentelee 10 vuoden ikää ja kelpaa kyllä vielä mökille, mutta ei oikein enää ihmisten ilmoille. Nämä siis minulle, kun lisään kahden teinitytön farkut, isännän kengät, ekaluokkalaisen uudet housut ja kahden hoitoikäisen vaatteet, luulen, että 200 euroa ei riitäkään tässä kuussa.
 
HippuTAR
Meitä on viis eikä mee 200€ kuus vaatteisiin. Lasten vaatteisiin menee n. 600-800€ vuodes, aikuisten 0-200€. Pääasias ostan vaatteet uusina, muutaman vaatteen kirpparilta.
 
~Anne~
Ei todellakaan osteta. 80€ jää laskujen jälkeen mulle käteen, eli ostan vaatteita todella harvoin. Olen ostanut ehkä nyt koko vuoden aikana yhteensä tuolla 200€:lla vaatteita.
 
vierailija
Mä pidän muodista ja kauniista vaatteista ja mulla tuo 200 kuussa ei riitä likimainkaan vielä mun omiin vaatteisiin,lapselle en tosin yhtä usein vaatteita osta,en vaa voi sille mitään,että kaupassa aina ihastun johonkin vaatteeseen,kenkiin tai laukkuun ja sitten tulee ostettua,tyhmää tiedetään ja tällä hetkellä kaapit pursuu vaatteita jotka pitäis myydä tai viedä uffin laatikkoon.:(
 
vierailija
Mä olen huomannut, että kun kenkiin laittaa rahaa 100-200 e per pari niin löytää jo oikeasti tosi kestäviä kenkiä! Ennen jouduin ostamaan joka talveksi uudet kengät, kun ostin opiskelijana halpiksia. Nyt mulla on 185 e talvimaiharit käytössä varmaan kuudetta vuotta ja yksikään paikka ei repsota.
 
Tässä kuussa mennyt
2 tennarit yhteensä hiukan alle 60
pikkupojan uimahousut hiukan alle 20
miehelle jalometallista huppari ja t-paita , noin 30

Yhteensä noin 110 ja hiukan enemmän kuin puoli kuukautta mennyt. Voi hyvinkin nousta 200:aan.
 
viera.s
Yhdeltä ihmiseltä vai koko perheeltä? Yhden ihmisen vaatemenoihin on aika paljon, mutta koko perheen menoihin ei kyllä ole, varsinkaan jos siinä on kengätkin mukana.

Meillä menee keskimäärin 200 € vaatteisiin + kenkiin/kk, juuri äskettäin tarkisteltiin eri kuluja. Summa jakaantuu niin, että miehen vaatteisiin menee reilu 100 €/kk, minun ja lapsen vaatteisiin + kenkiin molempiin alle 50 €/kk. Mies kyllä sortuu joskus ostelemaan alesta joten ei niin tarpeellista, mutta pääosin miehen suuremmalle kulutukselle on ihan luonteva selitys. Hän nimittäin tarvitsee töissä joka päivä edustavat vaatteet ja jotkut miesten puvut nyt esimerkiksi on aika kalliita. Hänellä on myös pari harrastusta, joihin tarvitsee tietynlaiset vaatteet.

Minä teen pääosin etätyötä, tosin minullakin on töiden puolesta välillä edustustilaisuuksia. Itse tyypillisesti täydennän vaatevarastoa pari kertaa vuodessa, ennen jotain suurempia tilaisuuksia. Silloin vaatteisiin menee jotain 100-200 €, useimpina kuukausina en ostele mitään tai korkeintaan jotain sukkia tms. Lisäksi vuodessa tarvitsee yleensä ostaa yhdet kengät ja yhdet rintsikat. Rintsikoita en löydä marketeista sopivia, joten ne maksaa 50-100 €. Yhteensä vaatteisiini menee siis 500 - 600 €/vuosi. Takkeja en osta läheskään joka vuosi, mutta jos ostan niin uusi talvitakki toki nostaa hieman tuota vuosikulutusta.

Lapsi saa sisävaatteita paljon lahjaksi, niihin ei mene siis rahaa juurikaan. Joskus täytyy itse täydentää varastoa, mutta taitaa suurin osa sisävaatteista olla muilta saatuja. Ulkovaatteet pitää kuitenkin pääasiassa ostaa itse, niihin menee ehkä 200 €/vuosi. Kenkiin menee saman verran, koska kaikki kengät on uusittava vuosittain, lapsen jalka kasvaa niin kovaa vauhtia. Eli talvikengät, vk-kengät, sisäpelitossut, nappikset, kesälenkkarit, sandaalit... Kengät ostetaan kummiskin uusina ja vaikka tarjouksia koitetaan hyödyntää, niin meneehän niihin rahaa.

Elämäntilanteesta riippuu siis paljon, kuinka paljon vaatteisiin uppoaa. Meni minullakin reilu 100 €/kk silloin, kun piti olla joka arkipäivä edustava. Jos ei käy töissä tai käyttää töissä työnantajan tarjoamia vaatteita, siinä säästää satoja euroja vuodessa. Minulla on nyt tästä välimuoto ja jos en kävisi ollenkaan töissä, varmaan vielä nykyisestä puolittuisi vaatebudjetti.
 
vierailija555
Huhhuh sadan euron kengät. Itseäjo hirvittää jos kengät maksaa30-40euroo ja katselee eikö todellakaan ole halvempia
Kaikki eivät suinkaan löydä edes niitä 40e kenkiä perus kenkäliikeketjuista taikka tavaratalosta. Meidän perheessä on kaikilla suht ongelmalliset jalat: korkeat ja leveälestiset. Sopivia kenkiä joutuu etsimään pitkää ja hartaasti, jos sellaiset sit sattuu löytämään, niin ne ostetaan eikä ruveta kauhistelemaan hintaa ;) Mun kenkät ovat usein hintahaarukassa 80-150e pari. Muutamalla kympillä olen löytänyt lähinna balleriinoja kesäksi, mutta ne on oikeastaan aika huonot kävellä ja käyttökausikin on kohtalaisen lyhyt. Töissäkään en voi millään lenkkareilla hiihdellä, vaan tarvitsen siistit nahkakengät.

Itsekin mietin alussa, että 200e kuukaudessa vaatteisiin on todella paljon, monta tonnia vuodessa!! Mutta kun oikein tarkemmin rupesin miettimään, niin ei se meidänkään 5 henkilön perheessä nyt ihan niin tavaton summa ole... Meillä on kolme kasvaava poikaa ja oman kokemuksen mukaan 130-160cm poikien vaatteita ei juurikaan löydä hyväkuntoisena kirpparilta. Nuorimmaiselle löytäisi, mutta hänellä on isoveljilta perittyjä vaatteita ihan tarpeeksi. Vähän isommilla talvikuteetkin alkaa maksamaan ihan kivasti, jalkineita ei juurikaan pysty kierrätämään. Meillä kun mies ja pojat vielä harrastavat urheilua (jokainen eri laija), niin urheilukauppaan on tänäänkin vuonna kannettu enemmän rahaa kun normi vaateliikkeisiin.
 
Outoo
Jos lasketaan vain omat hlökohtaiset vaatteet kuukausitasolla niin tuskin menee.
Mutta koko perhe jos katsotaan.. välillä ei riitäkään. Toisaalta välillä on kuukausia, että jotain sukkia tarvitsee vain. Teinitkin ovat oppineet nyt käyttämään noita FB-kirppuja.
Oma kokeilu on ostaa väh.-30% alesta omat vaatteeni tänä vuonna. Hyvin on onnistunut. Toisinaan löytää merkkivaatteita halvemmalla kuin ketjuliikkeiden vastaavia. Kesällä taisi mennä yhteensä 60e omiin vaatteisiin ja näyttää kuin olisi useampi huntti niihin pistetty. :D
Nykyään kyllä harmittaa ettei laatu ole enää samaa mitä aikoinaan. Omistan pari paitaa yli 15 vuoden takaa ja ne ovat vielä kuin uusia. Kehtaa mennä vaikka töihin. Mutta ostappas nyt se uusi paita, hiukan hintavampikin niin eipä vuottakaan meinaa kestää. Minäkään kun ala maksamaan aivan älyttömiä (yli 200e kpl) mistään vaatteesta.
 

Yhteistyössä