Vääntäkääs mulle nyt rautalangasta: mitä ehkäisymuotoja voin käyttää, jos en hyväksy jo hedelmöityneen munasolun "häiritsemistä"?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Kondomi nyt ainakin, mutta muita? Kuparikierukka ja minipilleritkin kuuluvat "kiellettyjen listalle", koska etenkin kuparikierukka estää jo hedelmöityneen munasolun kiinnittymisen kohdun seinämään ja joissain tapauksissa myös minipillerit toimivat näin, osittain. Tästä syystä en aio syödä koskaan myöskään jälkiehkäisypillereitä. Eli siis munasolun kehittymisen ja irtoamisen estäminen on ihan ok, siittiöt ja munasolut kun eivät yksistään ole yhtään mitään...sen sijaan minun mielestäni hedelmöityneestä munasolusta alkaa ihmiselämä (elämänkaari kestää hedelmöitymisestä kuolemaan). Eli onko yhdistelmäpillerit minun periaatteideni mukainen ehkäisykeino?

ELI mitä ehkäisykeinoja voin käyttää, jos haluan varmistua siitä, ettei ole pienintäkään mahdollisuutta siihen, että tämä ehkäisymuoto häiritsisi JO HEDELMÖITYNEEN munasolun kiinnittymistä kohtuun?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Sterilisaatio tai selibaatti.
Miksei yhdistelmäpillerit käy? Estääkö ne muuta kuin ovulaation?

Huom! En nyt kaipaa mitään kettuilua keneltäkään, tämä on MINUN periaatteeni ja moraalini, muut saa vapaasti ajatella toisin. En ole täällä ketään tuomitsemassa.

 
yhdistelmäpillerit, ehkäisyrengas..
Se ettei harrasta seksiä..

Ei kuparikierukka estä hedelmöittyneen munasolun kiinnittymistä, olet varmasti kuullut kierukkalapsista..
Kuparikierukan pitäisi estää sperman kulkeutumisen kohtuun.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
yhdistelmäpillerit, ehkäisyrengas..
Se ettei harrasta seksiä..

Ei kuparikierukka estä hedelmöittyneen munasolun kiinnittymistä, olet varmasti kuullut kierukkalapsista..
Kuparikierukan pitäisi estää sperman kulkeutumisen kohtuun.
Luin juuri, että se estää myös myös hedelmöityneen munasolun kiinnittymisen.

"Se ehkäisee raskautta muun muassa estämällä munasolun kiinnittymisen kohdun seinämään ja aiheuttamalla steriilin tulehdusreaktion sekä vierasesine-efektin."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kierukka

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis miksi tarvitset ehkäisyä?
Miten niin? :eek: Tietenkin siksi, että haluan harrastaa seksiä tulematta raskaaksi. Ilman, että ne ehkäisymuodot estävät jo hedelmöityneen munasolun toimintaa. Toivoisin siis ehkäisyn estävän HEDELMÖITYMISEN.

 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Sterilisaatio tai selibaatti.
Miksei yhdistelmäpillerit käy? Estääkö ne muuta kuin ovulaation?

Huom! En nyt kaipaa mitään kettuilua keneltäkään, tämä on MINUN periaatteeni ja moraalini, muut saa vapaasti ajatella toisin. En ole täällä ketään tuomitsemassa.
Ai niin... Ajattelin täysin omakohtaisesti, minulle eivät hormonaaliset sovi, joten olin pyyhkinyt ne mielestäni. :)
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
yhdistelmäpillerit, ehkäisyrengas..
Se ettei harrasta seksiä..

Ei kuparikierukka estä hedelmöittyneen munasolun kiinnittymistä, olet varmasti kuullut kierukkalapsista..
Kuparikierukan pitäisi estää sperman kulkeutumisen kohtuun.
Nyt sekoitat sen pessaariin...

Hei, sehän kävisi myös!
 
vieras
Itsellä sama ajatusmaailman ja käytän ehkäisykeinona noita yhdistelmä pillereitä.
Myös hormonikierukka voisi olla ok, sillä se estää munasolun irtoamisen ja näin ollen siis voisi olla myös vaihtoehto.
Tarkka noissa saa olla, itselle selvisi oikeasti asiat vasta kun niihin perehtyi kunnolla. Lääkärit kun ei asiasta juurikaan mitään sano ehkäisyä määrätessään. Nyt olen joutunut oikein kysymään että miten on..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
yhdistelmäpillerit, ehkäisyrengas..
Se ettei harrasta seksiä..

Ei kuparikierukka estä hedelmöittyneen munasolun kiinnittymistä, olet varmasti kuullut kierukkalapsista..
Kuparikierukan pitäisi estää sperman kulkeutumisen kohtuun.
Nyt sekoitat sen pessaariin...

Hei, sehän kävisi myös!
Tämä tosiaan ja variskin jonkin ehkäisyvaahdon kanssa käytettynä varmasti luotettava. Noita vaan tosi vaikeasti suomesta, mutta jos vain reissaa jossain niin kannattaa tuoda tullessaan!
 
Minipillereistä Cerazetet rinnastetaan jo yhdistelmäehkäisyyn tehon puolesta, estää jo munasolun kasvua ja ovulaatiota ja sitten toissijaisesti tekee kohdunkaulan liman siittiöille epäsuotaisaksi. Vanhat minipillerit ei taas välttämättä ensisijaisesti estä ovulaatiota ja niissä onkin tarkka 3h unohdusmarginaali kun noissa Cerazeteissa on 12h, mikä myös yhdistelmäpillereissä.

Yhdistelmäehkäisy suositeltavin (pillerit, rengas, laastari) mutta jos ei vo käyttää jostain syystä niin toisena Cerazetet tai hormonikierukka. Ymmärtääkseni ehkäisykapselikin estää munasoluja kypsymästä.

Mielestäni sun ajatusmaailmaan sopii muut paitsi kuparikierukka ja ns. vanhat minipillerit (mm.microlution, mini-pill), itsekään en kuparikierukkaa laittas sen takia että estää jo hedelmöityneen munasolun kiinnittymisen. Lääkärin kanssa noista Cerazeteista tosiaan oon jutellut, ja niinku aiemmin sanoin ne toimii vähän erilailla kun muut minipillerit, ja ovat verrattavissa jo yhdistelmäehkäisyyn teholtaan ja ensisijaisen ehkäisytavan (munasolujen kypsymisen ja ovulaation esto) takia.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itsellä sama ajatusmaailman ja käytän ehkäisykeinona noita yhdistelmä pillereitä.
Myös hormonikierukka voisi olla ok, sillä se estää munasolun irtoamisen ja näin ollen siis voisi olla myös vaihtoehto.
Tarkka noissa saa olla, itselle selvisi oikeasti asiat vasta kun niihin perehtyi kunnolla. Lääkärit kun ei asiasta juurikaan mitään sano ehkäisyä määrätessään. Nyt olen joutunut oikein kysymään että miten on..
Luulin aluksi, että vain kuparikierukalla ja jälkiehkäisypillereillä on tuo vaikutus, että ne estävät hedelmöityneen munasolun kiinnittymisen, mutta asia ei taidakaan olla ihan niin yksinkertainen. Esim. juuri nuo minipillerit toimivat myös osittain tuolla tavalla ja joidenkin lähteiden mukaan hormonikierukkakin saattaa vaikuttaa sillä tavalla. Yhdistelmäpillerit vaikuttaa hormonaalisista ehkäisymuodoista parhaalta vaihtoehdolta, mutta pelkään, että siinäkin on sama riski kuin noissa muissa, että se osaltaan estäisi myös kiinnittymisen.

 
Sitten apteekeissa myydään ehkäisypuikkoa, sen tarkoitus on tuhota siittiöitä ja päästää niitä kulkeutumasta eteenpäin, mutta en tunne ketään, joka olisi kokeilun jälkeen siitä tykännyt. Kuumottaa paikkoja yms.

Kyllä noita ehkäisyvaihtoehtoja on sinällään paljon, mutta sitten jos ei voi käyttää lainkaan hormonaalista niin tarjonta sitten kapenee kertaheitollla..
 
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
yhdistelmäpillerit, ehkäisyrengas..
Se ettei harrasta seksiä..

Ei kuparikierukka estä hedelmöittyneen munasolun kiinnittymistä, olet varmasti kuullut kierukkalapsista..
Kuparikierukan pitäisi estää sperman kulkeutumisen kohtuun.
Nyt sekoitat sen pessaariin...

Hei, sehän kävisi myös!
Kierukka-asiat ei ole olleet koskaan niin mielessä. Luulin että kierukka asennetaan kohdunkanavaan.. ei ihan kohtuun asti mutta wikipedian artikkelihan keroin kaiken..

Persona laitetta ei taideta enää muuten myydä Suomessa. Enkä ole varma saako siihen niitä testitikkujakaan enää..
Ainakaan muutamavuosi sitten myytiin "ei enää myydä Suomessa" kun apteeksita sitä kyselin.
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja ex-tiinemamma:
Oletko kokeillut Persona -laitetta?
voi vittu, varmaan hankinkin jonkun helevetin persona-laitteen, jolla kaikki yllätyksellisyys seksissä katoaa (joka vitun päivä pissaat siihe, voi huoh) ja sitten unohdan vessaan ja joku tuee kylään ja käy vesssassa ihmettelemässä mikäs vittu tämä on...
 

Yhteistyössä