Välien pistäminen poikki ilman selitystä ja kunnon syytä

  • Viestiketjun aloittaja "mami"
  • Ensimmäinen viesti
"mami"
Kaverini pisti välit poikki. Syytä en tiedä, eikä hän sitä kerro. Olen tässä pari kk miettinyt, mitä hittoa oikein sanoin tai tein kun viimeksi näimme. Ainut poikkipuolinen asia oli oma hieman harkitsematon kommenttini eräästä poliittisesta puolueesta, sen olisin voinut jättää sanomatta... mutta voiko sen takia suuttua niin että ei halua olla enää tekemisissä? Ja ennen kaikkea: MIKSI SITÄ SUUTTUMUSTA/LOUKKAANTUMISTA EI VOI TOISELLE ILMAISTA???!!!

On todella raastavaa kun en tiedä mitä tein väärin. Tosin eräs meidän yhteinen ystävä on kertonut tämän ihmisen pistäneen välit poikki häneenkin, ja syyksi kertoneen oman masennuksensa tjsp. Minusta tuo kuulostaa tekosyyltä. Tiedä sitten. En kuitenkaan haluaisi uskoa tästä ihmisestä mitään pahaa, koska oikeasti pidin hänestä.

Teille jotka harrastatte tuollaista välien poikki pistämistä, menkää itseenne! Aiheuttamanne suru on taatusti moninkertainen kokemaanne vääryyteen verrattuna. Ja mielestäni toinen osapuoli ansaitsee selityksen miksi hänen seuransa ei enää kelpaa, oli syy mikä hyvänsä.
 
"vieras"
Kannattaisiko miettiä hieman hänenkin näkökulmastaan, eikä vain tuijottaa omaa napaasi? Vaikuttaa siltä että kaverisi on tosiaankin masentunut. Miksi kukaan sanoisi sellaista tekosyynä? Mene itseesi.
 
"Vieras"
Mulla yksi parhaimmista kavereista lopetti yhteydenpidon kun muutettiin eri paikkakunnille. Ei koskaan soittanut ja se olin aina mä kun otti yhteyttä. Sen takia tuossa jokin aika sitten poistin hänet kavereistani facebookissa kun en yli vuoteen hänestä kuullut mitään. Aina kun mietin häntä niin tulin surulliseksi, joten ehkä tämä sitten helpottaa. Poissa silmistä poissa mielestä.
 
mulla näitä riittää.
1. kaveri suuttui. kysin mistä. vastaus: mieti sitä!
2. kaveri suuttui kun kävin heillä kyläss kerran viikossa. ei tietenkään voinut koskaan sanoa et älä tule mua väsyttää. vasta vuoden päästä kiukkus kaiken päin naamaa. enpä ole sen jälkeen pitäny yhteyttä.
3. kaveri lopetti yhteydenpidon. kun on niin väsynyt. ei kuulemma halua nähdä ketään. tätä elämää nyt kestänyt kaks vuotta, oltiin sitä ennen lähes päivittäin tekemisissä. kivaa.

kannattaa kysyä et mikä on. jos ei vastausta tule niin anna olla. ihmiset on hankalia.
 
Minä olen pistänyt välit poikki ilmoittamatta sen kummemmin mitään. Poistin vanhan kaverin fb:sta. Olin kyllä hänelle aiemmin vihjaillut, etten pidä siitä että hän arvostelee kaikkea mitä teen / en tee. Minun ei tehnyt enää mieli kertoa hänelle mitään, kun joka asiasta sain kuulla jotain vinoilua. Siinäpähän miettii miksi laitoin välit poikki. Tosiasiassa en usko, että välittää edes, kun kerran noin ala-arvoista oli käytös minua kohtaan.
 
kahvikirahvi
Mulla on myös mennyt muutamaan ystävään välit poikki, ja osasta en oo päässyt koskaan varmuuteen että mistä syystä. Vaikka se pitkän ajan jälkeenkin harmittaa, niin ajattelen että parempi ilman sellaisia "ystäviä" jotka ei voi edes sanoa jos jokin asia vituttaa.
 
  • Tykkää
Reactions: millionnea
"tavallinen äiti"
Mä laitoin vasta välit poikki yhden erittäin negatiivisen ja katkeroituneen ihmisen kanssa. En vaan jaksanut kuunnella valitusta kaikesta, kun ei kuitenkaan ole itse valmis asioita muuttamaan mutta valittaa kyllä jaksoi...
Tuntuu että vei iteltäkin kaikki voimat jo pelkkä tuon ihmisen näkeminen. Helpompi näin.
 
"vieras"
Minulla oli aikoinaan yksi ihminen riesana. Hän kai kuvitteli meitä kavereiksi tai jopa ystäviksi. Yritti tunkea kylään, piti päivittäin yhteyttä yms. Pitkään yritin olla kohtelias ja vähän vastailla hänelle, mutta se oli väsyttävää. Hän oli täysin erilainen ihminen, kuin minä, ja minun näkökulmastani todella rasittava. Kerran sitten satuin saamaan hänet kiinni siitä, että oli laverellut jotain sanomaani eteenpäin yhteiselle tutulle, vaikka nimenomaan toisin olin pyytänyt. Asia ei ollut tärkeä tai iso, mutta riittävä, että sain siitä tekosyyn pistää välit poikki. Olisin pistänyt jo aiemmin, mutten halunnut olla liian julma, kun hän oli muutenkin hieman säälittävä...
 
"mami"
[QUOTE="vieras";28993981]Ihmisellä on oikeus pistää välit poikki, jos niin parhaaksi katsoo.[/QUOTE]

Mutta ei mielestäni ole kohtuuton pyyntö kertoa miksi pistää ne välit poikki. Mielestäni on tahallista kiusantekoa jättää toinen ihan epätietoisuuteen siitä mitä on tehnyt ehkä väärin, vai johtuuko välirikko pelkästään poikkipistäjän omista asioista.

Ja joo, ymmärrän kyllä masentunutta. Mutta mitä se auttaa että kylvää pahaa mieltä ympärilleen tuolla tavalla? Ei se sairaus kuitenkaan ihan minkälaista käytöstä vaan oikeuta. Masentunut ei tietenkään välttämättä ajattele ihan rationaalisesti, mutta siinä vaiheessa kun potkii kavereita pois elämästään, pitäisi ehkä miettiä onko sairastunut ihan oman toimintansa takia - tai ainakin pitänyt sairautta yllä.
 
"mami"
Minä olen pistänyt välit poikki ilmoittamatta sen kummemmin mitään. Poistin vanhan kaverin fb:sta. Olin kyllä hänelle aiemmin vihjaillut, etten pidä siitä että hän arvostelee kaikkea mitä teen / en tee. Minun ei tehnyt enää mieli kertoa hänelle mitään, kun joka asiasta sain kuulla jotain vinoilua. Siinäpähän miettii miksi laitoin välit poikki. Tosiasiassa en usko, että välittää edes, kun kerran noin ala-arvoista oli käytös minua kohtaan.
Mitä olisit menettänyt jos olisit vaan sanonut suoraan että hänen käytöksensä nyppii sinua etkä sen takia halua olla tekemisissä? Tuollainen kostaminen on ihan yhtä ala-arvoista käytöstä. Parhaimmassa tapauksessa henkilö olisi korjannut käytöstään, nyt hän vain jatkaa vittumaisena oloa.
 
"vieras"
[QUOTE="mami";28994012]Mutta ei mielestäni ole kohtuuton pyyntö kertoa miksi pistää ne välit poikki. Mielestäni on tahallista kiusantekoa jättää toinen ihan epätietoisuuteen siitä mitä on tehnyt ehkä väärin, vai johtuuko välirikko pelkästään poikkipistäjän omista asioista.
[/QUOTE]

No oikeastiko sinua lohduttaisi, jos kuulisit esim että olet aina ollut hänen mielestään vain rasittava riesa ja sai nyt vihdoin vain tarpeekseen...?
 
Eimasentunut
Mä pistin välit poikki koska oli monta jotka ei KOSKAAN kysyneet onadta alotteesta mitä mulle kuuluu!! Ja kun minä kysyin heiktä, oli vastaus; ihan ok, kiire... Vaihdoin miestäkin ja tottakai minua pidetään haahkana eivätkä nyt varsinkaan pidä yhteyttä. Facebookissa roikkuuvat listalla, kerran jo ne sieltä putsasin ja pyysin anteeksi miten olin jättänyt heidän ajatuksistani lopulta. Yhteydenottoja odotellessa!!!
 
Eimasentunut
...eivätkä kaikki aina vastanneet kun kysyin kuulumisia. Katkeria akkoja kun jätin heidän ystävänsä siis eksäni. Yök. Menkää itseenne kaikki muutkin. Aina löytyy syy...
 
Oon aika samaa mieltä tuon yhden ''vieras'' kanssa. Jos et kerta ole tehnyt mitään pahaa niin todennäköisesti kaverisi ei vaan jaksa seuraasi enää. Voi johtua masennuksesta tai sitten olet ollut liian tunkeileva, eli esim. olet soitellut, pyytänyt tapaamaan yms. liian usein vaikka kaverisi olisi kaivannut omaa rauhaa ja pyrkinyt kiltisti osoittamaan, ettei ole niin innostunut näkemään niin usein. Ehkä hän kokee että olette liian erilaisia ihmisiä eikä seurasi siksi kiinnosta (enää) niin paljon. Välien katkaisu ilman selitystä on helpompi kuin sanoa päin naamaa ''että sori, mutta sun seura ei kiinnosta enää, voisimmeko olla tapaamatta enää koskaan tai max. 2 kertaa puolesssa vuodessa''. Jos ootte tuntenut pitkään on tosi vaikea kertoa tuollaista toiselle, kun ei tälle haluaisi mitään pahaa, mutta kun ei enää nappaa. onhan täysin ilman selitystä välien pistäminen poikki tosin vielä hämmentävämpää.
 
-
Mulla on pari hyvää ystävää, jotka olen tuntenut ikäni ja meillä saattaa mennä välillä vuosi tai kaksi, ettei olla puolin tai toisin missään yhteydessä. Ei ne silti mulle vähempää merkitse. Eikä mulla ole tarvetta laittaa välejä poikki. Enkä mä mieti päätäni puhki, että miksei se nyt soita. Mulle se on ihan selkeää, että ne kyllä kertois, jos meillä olis jokin ongelma.
Ylipäätään mä en tajua, miksi kukaan haluasii pitää yllä ystävyyssuhdetta jossa toinen vetää herneen nenään, muttei voi kertoa miksi? Mun puolesta toi porukka voi jäädä ihan omaan kastiinsa ja mä en niille pahemmin ajatuksiani tuhlaa enkä pahoita mieltäni.
 
Mulla on ollu vuoden verran välit poikki siskooni. Ja kun kysyn et miks oot vihanen, vastaus on "en mä oo vihanen". Ja edellinen viesti oli vuosi sitten pelkkää tulta ja tappuraa... Yhteisissä perhejuhlissa hän on ku mua ei olisikaan ei puhu, eikä katso päin. Kysyin syytä, niin en saa vastausta. Et tiedä häntä... Ken syyttä suuttuu se vaivatta leppyy...
 
"vieras"
[QUOTE="mami";28994012]Mutta ei mielestäni ole kohtuuton pyyntö kertoa miksi pistää ne välit poikki. Mielestäni on tahallista kiusantekoa jättää toinen ihan epätietoisuuteen siitä mitä on tehnyt ehkä väärin, vai johtuuko välirikko pelkästään poikkipistäjän omista asioista.

Ja joo, ymmärrän kyllä masentunutta. Mutta mitä se auttaa että kylvää pahaa mieltä ympärilleen tuolla tavalla? Ei se sairaus kuitenkaan ihan minkälaista käytöstä vaan oikeuta. Masentunut ei tietenkään välttämättä ajattele ihan rationaalisesti, mutta siinä vaiheessa kun potkii kavereita pois elämästään, pitäisi ehkä miettiä onko sairastunut ihan oman toimintansa takia - tai ainakin pitänyt sairautta yllä.[/QUOTE]

Et kyllä näytä ymmärtävän masennusta! Se on vakava sairaus, jota kukaan ei tarkoituksella aiheuta itselleen! Eikä hän kylvä pahaa mieltä ympärilleen, jos haluaa olla rauhassa tai tarvitsee aikaa parantuakseen.
Vaikutat kyllä aika kovalta ja ymmärtämättömältä ihmiseltä, ehkä siinä syy että kanssasi on laitettu välit poikki. Vaikutat aggressiivisen itsekkäältä ainakin tämän viestisi perusteella. Onko sinulla minkäänlaista empatiakykyä?
 
  • Tykkää
Reactions: Cassyput
edellinen jatkaa
Ja mielestäni se ei ole "tahallista kiusantekoa", jos toinen ihminen ei halua kertoa sinulle suoraan päin naama a mikä sinussa on vialla.
Mielestäni reaktiosi on täynnä vihaa. Luulen että kaverillasi on pätevä syy laittaa välit poikki, pahalta se varmaan tuntuu, mutta sinun on hyväksyttävä se!
 
"vieras"
Itse kun sairastuin masennukseen niin tietoisesti karistin ympäriltäni ihmiset, jotka veivät enemmän energiaa kuin auttoivat jaksamaan. Toiset vain ovat todella kuluttavia tyyppejä valittamalla kaikesta ja arvostelemalla kaikkea. Ei sellaista jaksa sairaana. Ymmärrän ystävääsi ja sitäkin miksi katkaisi välit selvittämättä. Voi olla, että olet liian raskas ihminen hänelle nyt ja sen sanominen syyksi välirikkoon olisi vain persoonallisuutesi ja ominaispiirteidesi arvostelua, jota tuskin osaisit ottaa muuten kuin loukkauksena
 
Leona Y hrm
Mulla on pari hyvää ystävää, jotka olen tuntenut ikäni ja meillä saattaa mennä välillä vuosi tai kaksi, ettei olla puolin tai toisin missään yhteydessä. Ei ne silti mulle vähempää merkitse. Eikä mulla ole tarvetta laittaa välejä poikki. Enkä mä mieti päätäni puhki, että miksei se nyt soita. Mulle se on ihan selkeää, että ne kyllä kertois, jos meillä olis jokin ongelma.
Ylipäätään mä en tajua, miksi kukaan haluasii pitää yllä ystävyyssuhdetta jossa toinen vetää herneen nenään, muttei voi kertoa miksi? Mun puolesta toi porukka voi jäädä ihan omaan kastiinsa ja mä en niille pahemmin ajatuksiani tuhlaa enkä pahoita mieltäni.
Täällä sama. Mua rasittaa ajatus että pitäis ilmoittautua tietyin väliajoin kaverille jotta kaveruus säilyy, ja jos niin ei tee, niin toinen miettii, että oon laittanut välit poikki. Huh heijaa. Jos joku ei ole muhun aikoihin yhteydessä niin ei se aiheuta mitään ihmettelyjä mun puolelta. On sitten kun sopii. Enkä mä laske kuka n viimeksi ollut yhteydessä.
Ja kaverilta voi suoraan kysyä onko kaikki ok, ja jos vastaa että on ok, niin antaa olla ja palaa myöhemmin juttuun. Asiat on yksinkertaisia. :)
 
"vieras"
[QUOTE="mami";28994012] Mielestäni on tahallista kiusantekoa jättää toinen ihan epätietoisuuteen siitä mitä on tehnyt ehkä väärin, vai johtuuko välirikko pelkästään poikkipistäjän omista asioista.[/QUOTE]

Sitähän se juuri on. Ja on täysin sinun oma asiasi annatko sen kiusanteon vaikuttaa sinuun (eli osua), vai et.

Lopeta jahkailu, ota yhteyttä kaveriisi ja kysy suoraan, mikäli et saa vastausta, niin anna asian olla. Ei elämä kuitenkaan loppupelissä niin vakavaa ole.
 
[QUOTE="vieras";28994037]No oikeastiko sinua lohduttaisi, jos kuulisit esim että olet aina ollut hänen mielestään vain rasittava riesa ja sai nyt vihdoin vain tarpeekseen...?[/QUOTE]

kyllä se lohduttaa. voin sanoa. itse juuri kärvistellyt pari vuotta ystävyyden rippeissä ja yrittänyt saada ystävääni olemaan kanssani. jos hän olisi jo kaks vuotta sitten sanonut ettei halua olla mun kanssa tekemisissä niin en olis monia kertoja itkenyt ja ihmetellyt et mikä mussa on vikana kun en kelpaa. totuus on paljon kivempi kuin välinpitämättömyys.
 
Leona Y hrm
kyllä se lohduttaa. voin sanoa. itse juuri kärvistellyt pari vuotta ystävyyden rippeissä ja yrittänyt saada ystävääni olemaan kanssani. jos hän olisi jo kaks vuotta sitten sanonut ettei halua olla mun kanssa tekemisissä niin en olis monia kertoja itkenyt ja ihmetellyt et mikä mussa on vikana kun en kelpaa. totuus on paljon kivempi kuin välinpitämättömyys.
Ei toiselle sanota noin. Pitää olla tapahtunut jotain todella merkkittävää ja sen molemmat jo sitten sanomattakin tajuaa. Teillä ei selvästi synkkaa. Miksi itkeä sellaisen perään joka ei välitä? Ei ketään saa kaveriksi yrittämällä, kaveruus pysyy itsestään. Eikä kaveruudessa pitäisi olla mitään velvoitteita kuinka usein pidetään yhteyttä. Kaveruus ei saa olla taakka kummallekaan.
 

Yhteistyössä