Välivuotoa, osa II - mun tarina

Ajattelin vihdoinkin tulla kertomaan miten minun loppujen lopuksi kävi. Jotkut teistä varmaan muistaa kun noin kuukausi sitten kerroin välivuotoni jatkuneen jo melkein kuukauden ja kävin täällä Saksassa lääkärillä. Hän ultrasi minut, totesi etten ole raskaana ja antoi minulle lääkkeitä ja sanoi vuodon loppuvan kolmen päivän kuluttua. Popsin lääkkeet (Cyklokapron + keltarauhashormoni) onnellisena loppuun asti. Vuoto oli maanantaihin mennessä niukentunut joten arvelin sen loppuvan pian kokonaan. Ihmettelin kuitenkin ettei hän tehnyt gynekologista tutkimusta, olihan hän kuitenkin naistentautien erikoislääkäri.

Sen viikon perjantaina, 8.9, vuoto oli kuitenkin vain pahentunut ja tuli vain ainoastaan kirkasta verta. Kivut olivat kovat. Menin takaisin samaiselle lääkärille ja odotin tunnin päästäkseni sisään. Sisällä olin alle 5 minuuttia. Poistullessani kädessäni oli kaksi pakettia ilmaisia e-pillereitä ja lääkärin ohje päässä: "Syö nämä. Vuoto loppuu kahden kuukauden kuluttua".

Kun pääsin kotiin niin soitin omalle lääkärilleni suomeen. Hän kehotti minua tulemaan vastaanotolle jos mahdollista. Soitin töihin ja 40 minuutin kuluttua istuin jo autossa kohti Hampurin lentokenttää. Jouduin odottamaan lentoani 5 tuntia. Oikea jalkani oli erittäin kipeä ja puutunut koko ajan. Vessassa kävin puolen tunnin välein vaihtamassa sidettä.

Lento Suomeen meni onneksi nopeasti. Buranan voimalla jaksoin odottaa tiistaihin asti ja menin verikokeiden kautta lääkärille täällä Suomessa. Ihmettelin tosin miksi vuoto oli yhtäkkiä niukentunut ja melkein loppunut. Ajattelin jo että tämä on taas tätä mun tuuria, kun pääsen takaisin saksaan niin varmasti alkaa taas :/

Lääkäri teki heti gynekologisen tutkimuksen minulle ja ultrasi joka kolkan. Raskautta ei löytynyt täälläkään. Sitten ihmeteltiin. Veikkasi hormoonihäiriötä jonka seurauksena kierto täysin sekaisin. Tehtiin jo suunnitelma teroluttien syömisestä joulukuulle asti, kunnes hoitaja katsoi verikokeiden tulokset. Hcg arvo POSITIIVINEN!! :eek: Siinä sitten kaikki, lääkäri,hoitaja ja minä, oltiin järkyttyneitä ja ihmeteltiin tulosta. Ensimmäinen veikkaus oli että olen saanut keskenmenon. Ajattelin mielessäni tekemääni raskaustestiä ennen normaaleja kuukautisiani, joka oli negatiivinen. Samasta verikokeesta otettiin kuitenkin hcg:n kvantitatiivinen lukuarvo eli jos se on 1000, olen erittäin raskaana, jos 500 niin raskaus on menossa kesken ja jos jotain 10-50, sen on jo mennyt kesken ja raskaus on enimmäkseen vain "veressäni".

Kotiin päästyäni hoitaja soitti minulle hcg-arvosta. Se oli 3163. Olin siis todella erittäin raskaana, mutta missä alkio?? Sovittiin että tulen perjantaina uudelleen ja otetaan uusi arvo, jos matalempi niin menossa kesken ja annetaan luonnon hoitaa loput. Keskiviikkona sain kuitenkin puhelun että tulepas jo torstaina jos on jotain vakavempaa niin ei ole sitten viikonloppu esteenä hoitaa. Torstaina menin ja hcg arvo oli vain noussun yli 3300. Kahden lääkärin voimin minut tutkittiin ja alkio löytyi vihdoin. Oikeassa munanjohtimessa oli noin 9 viikkoinen raskaus. Leikkaus on ainoa ratkaisu, lääkäri selitti. Pyydettiin mieheni sisälle ja tilanne selitettiin. Oikea puoli on poistettava.

Jouduin samantien osastolle ja sain itseeni rauhoittavia ja kipulääkkeitä. Olin todella järkyttynyt. Itkin vain ja aika klo 12-18 meni sumussa. Onneksi mieheni oli rinnallani koko tämän ajan :ashamed:

Minut leikattiin (laparoskopia) ja jouduin olemaan osastolla seuraavaan päivään asti. Leikkauslääkäri tuli kertomaan minulle illan tapahtumat. Leikkaus oli onnistunut hyvin. Koko alkio oli saatu poistettua. Toinen jäljellä oleva munanjohtimeni oli myös tutkittu ja uutinen ei ollut hyvä. Se on niin tukossa ettei sillä voi yrittää raskautta. Epäilivät että toinen oli ollut myös niin tukossa että sen vuoksi alkio oli jäänyt sinne. Siksi lastakaan ei ole vuoteen kuulunut. Ainoaksi vaihtoehdoksemmi siis jää koeputkihedelmöitys.

Ainut hyvä uutinen oli että jäljellä olevassa munasarjassa ei ollut endometrioosia ja se oli terve. Silti minulle tämä kaikki on ollut todella arka kohta sielussani. Sovimme siis mieheni kanssa, että nyt otetaan aikalisä. Tuntuu etten jaksa enää. Olen iältäni 21 vuotias. Tulenko äidiksi koskaan, en tiedä. Mutta sen tiedän, niinkuin tekin, että odottavan aika on pitkä.

Lääkärini saksassa todennäköisesti haastetaan oikeuteen tms. Hän teki hoitovirheen. Jos olisin jäänyt saksaan mussuttamaan e-pillereitä, se olisi ollut minulle hengenvaarallista. Nyt olen täällä kuitenkin taas ja elämä jatkuu. Iloinen uutinen elämässäni on, että mieheni kosi minua ja ensi kesänä tanssitaan meidän häitä. Häiden jälkeen luultavasti myös jatkamme projektiamme koeputkihedelmöityksien kera. Toivotaan että tästä ainoasta vaihtoehdostamme meille se kauan kaivattu lapsi saa alkunsa! Voimia meille kaikille! :wave:
 
Muistan lukeneeni tarinasi kyllä...

ja ensinnäkin :hug:

Rankka kokemus kaikenkaikkiaan, huh huh...ei osaa oikein muuta sanoa..

ja tietysti nuo kaikki tulokset..mutta toisaalta teillä ilmesesti kaikki muu on kunnossa munanjohtimia lukuunottamatta joten jossain vaiheessa kun taas saatte voimia yrittää niin saatte sen oman pienokaisen :heart:

Ja oli kyllä hyvä että uskalsit kyseenalaistaa saksalais-lääkärin mielipiteet.....ei kyllä kannata edes miettiä mitä olisi voinut tapahtua.

Kaiken tämän keskellä on ihana varmasti huomata se läheisin ihminen siinä vierellä joka rakastaa sinua, ja jonka kanssa saat elää, toimiva parisuhde on kyllä lapsettomuuden jaksamisen kannalta erittäin tärkeä osa :heart:

Mitenkäs sinä nyt muuten , fyysisesti voit?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.09.2006 klo 14:18 vesseli-80 kirjoitti:
Muistan lukeneeni tarinasi kyllä...

ja ensinnäkin :hug:

Rankka kokemus kaikenkaikkiaan, huh huh...ei osaa oikein muuta sanoa..

ja tietysti nuo kaikki tulokset..mutta toisaalta teillä ilmesesti kaikki muu on kunnossa munanjohtimia lukuunottamatta joten jossain vaiheessa kun taas saatte voimia yrittää niin saatte sen oman pienokaisen :heart:

Ja oli kyllä hyvä että uskalsit kyseenalaistaa saksalais-lääkärin mielipiteet.....ei kyllä kannata edes miettiä mitä olisi voinut tapahtua.

Kaiken tämän keskellä on ihana varmasti huomata se läheisin ihminen siinä vierellä joka rakastaa sinua, ja jonka kanssa saat elää, toimiva parisuhde on kyllä lapsettomuuden jaksamisen kannalta erittäin tärkeä osa :heart:

Mitenkäs sinä nyt muuten , fyysisesti voit?
Jotenkin luotin kuitenkin enemmän naisenvaistooni, ettei kaikki nyt ole ihan noin yksinkertaista kuin saksalaislääkäri sanoo.. Äkkilähtö suomeen kyllä tuli. Oli semmonen puoli tuntia aikaa varata lentolippu netistä, ottaa pyykit koneesta, tiskata ja pakata laukku ja toimiston kautta taksiin! :D Ehdimpäs kuitenkin vain!

Mieheni on kyllä ollut aivan suunnattoman isona tukena vierelläni. Hänellä on niin positiiviset ajatuksen elämän suhteen etten voi muutakuin ihailla hänen ajatuksenjuoksuaan. Leikkauksen jälkeen kun olimme menossa vanhempieni luokse, hän sanoi automatkalla "Mielestäni meidän lapsensaanti ei ole edes vielä vaakalaudalla". Hän on parasta mitä voin saada :heart:

Fyysinen olo on tällä hetkellä hyvä. En kuitenkaan ole uskaltanut vielä urheilla kunnolla esim. juosta, ettei haavat tuolla vatsan sisällä repeile. Muutenkin haavat on ihan hyvin parantuneet. Oikeanpuoleinen haava meinasi ruveta mätimään mutta sain sen puhdistamalla kuriin. Semmoinen kyllä askarruttaa, kun tikit olivat sitä sulavaa laatua, mutta navassa niitä kuitenkin vielä on. Pitäisi itse ottaa pois, mutta kun ei tuonne oikein näy kun ovat vielä kirkkaan värisiä tikkejä :/ Ehkä tuo mies voisi ne ottaa sitten pois kun tulee tänne viikon kuluttua.

Halusin kirjoittaa tarinani ihan vain esimerkkinä ettei se välivuoto ole aina sellaista ohimenevää laatua. Kannattaa aina tutkia tarkkaan ja inttää lääkärille jos ei mene perille että haluaa kunnon tutkimuksiin! Minulle tämä "välivuoto" oli kohtalokasta...
 
toppis
Voi hurja mikä tapahtumasarja!
Onneksi lähdit Suomeen ja sait apua! Kun tuollaista kuulee, niin menee kyllä usko lääkäreiden ammattitaitoon...

Toivon oikein paljon jaksamista sinulle ja miehellesi. =) Kuten ihana siippasikin sanoi, mahdollisuudet lapsukaiseen ovat kyllä vielä olemassa. Koeputkihedelmöitystä käytettäessä on jopa tavallaan eduksi, jos munanjohdin/johtimet on poistettu, koska silloin kohdunulkoisen raskauden mahdollisuus pienenee/poistuu.


Tsemppiä paranemiseen ja onnea uusiin yrityksiin Adett e!
:hug:
 
Hui kauhistus! Hienoa, että kuuntelit omia vaistojasi!!! Sinulla on varmasti sulateltavaa munatorvi-uutisen jälkeen, mutta onneksi teillä kuulostaa olevan upea parisuhde, joka kantaa! Se on kuitenkin se kaiken a ja o! Voimia ja kaikkea hyvää teille! :flower:
 
Hei Adette!
Onpa sinulla ollut kokemus. Kun luin sitä ja kerroit että hcg-arvosi oli noussut ja nousi vielä. Mieleeni tuli oma tapaukseni joka on aika paljon samanlainen. Itselläni oli kanssa raskaus mennyt munanjohtimeen joka jouduttiin poistamaan ja tiedän tunteesi kun se uutinen kerrotaan. tuntuu kuin kaikki menisi siiinä. Olen samaa mieltä kanssasi alkuraskauden vuodosta. Itselläni se on aina tiennyt keskenmenoa ja jos sitä ilmaantuu niin se kannattaa ehdottomasti tutkituttaa.
Voimia sinulle ja miehellesi! :hug:
 
ipu
hirveästi tsemiä sulle!
ajattelin kertoa sulle (ehkä auttaa?) että aikaa on :) olen itse 31 v. eli reilut 10 vuotta sua vanhempi. Olemme käyneet hoidoissa jo n. 3 vuotta ja mitään ei kuulunut. Nyt kuitenkin teimme ekan koeputkihedelmöityksen, ja heti ekalla kerralla plussasi!!!
Eli, te voitte hypätä yli kaikki muut hoidot kun tiedätte missä ongelma on, ja jos siltä tuntuu että nyt ei jaksa, niin voitte odottaa ihan hyvin kunnes taas tekee mieli yrittää. Tässä välissä voit keskittyä ihanaan mieheesi ja häihinne ja parantua kunnolla.

ja ps. tiedän omasta kokemuksesta että ne sulavat tikit eivät hirvittävän nopeasti katoa. mulla meni hermot niiden kanssa, ja otin ne itse pois navasta, sillä seurauksella että ne oli jo vähän kasvaneet ihoon kiini (=ne sulavat osaksi ihoa) ja kun revin ne pois, sain aikaan kivat arvet .
 
Onneksi tajusit kiiruhtaa suomeen tutkimuksiin!
Tuollaine on kyllä todella surullista ja rankkaa, mutta onneksi sinulla on miehesi ja yhdessä pääsette tämän läpi ajan kanssa.
On hyvä myös, että pitää yrittämisessä taukoa jotta saa itsensä henkisesti että fyysisesti kuntoon.
:hug:
 
Kiitos kaikille kannustavista vastauksista! On totta että aikaa on vielä paljon edessäpäin eli iän puolesta ei ole kiirettä. Ja hyvä sekin että jo tiedämme vastauksen lapsettomuuteemme ja sen ainoan keinon niin ohitamme näin muut stressaavat tutkimukset ja hoidot. :whistle:

Mieli alkaa jo olla onneksi parempi. Joka päivä asia käy mielessä, mutta joka päivä hyväksyn sen tosiasian uudelleen että tilanne vain on tämä eikä se satu enää niin kovasti. Helpotti myös eilen kun puhuin hyvän miesystäväni kanssa ja hän sanoi että varmasti tulemme lapsia saamaan, biologisia tai adoptoituja. Hän myös paljasti "salaisuutensa" minulle ja kertoi että on itse adoptoitu, mikä oli minulle täysi yllätys!

Onneksi ympärillämme on kannustavia ystäviä ja perhe joten lippu pysyy korkealla tulevaisuudessakin! :wave:

Myös kaikki te siskot olette todella suuri tuki ja apu, kiitos siitä! :flower:
 

Yhteistyössä