Vahinko raskaus, sopiva ikä, halut hukassa...

Haluan vain purkaa mieltäni jonnekin ja mahdollisesti saada asiallisia kommentteja.

Tapasin poikaystäväni 2.5kk aikaisemmin kunnes tulin vahingossa raskaaksi. Lääkäri sanoi minulle,että ei se aikaa katso, jos suhde joskus katkeaa eli monet 10v. yhdessä olleet eroavat myös. Ei siis todellakaan aikeena ole erota,mutta minä järkevä ihminen olen 2kk seurustelun jälkeen raskana?! En edes ymmärtänyt ensin olevani raskaana, koska kuukautiseni ovat aina olleet epäsäännölliset ja minulle tuli niukkaa vuotoa. Lähdin lääkäriin kuitenki mahapolttojen vuoksi. Raskaus ei kuulunut suunnitelmiin, mutta ehkäisy petti. Olen käynyt kaksoistutkinnon ja nyt jatko-opiskelen Amk:ssa. Lapsen synnyttyä olisin 25-vuotias eli mielestäni en kuitenkaan kovin nuori, mutta kuitenkin kaveripiirissäni ensimmäinen äiti sekä isäni saisi ensimmäisen lapsenlapsen. Minulla on kolme vanhempaa sisarusta ja heistä kukaan ei vielä suunnittele lapsia, joten tiedän tämän olevan "shokki", kun nuorin saa ensimmäisenä lapsen. Isäni on siskoilleni sanonut,että joko olisi aika,mutta ei ikinä minulle. Siskoni ja kaverini sanovat, että alle 30v. on niin nuori äidiksi. Itse en kuitenkaan halua jäädä lapsettomaksi. Äitini tietää ja on innoissaan asiasta sekä poikaystäväni on sujut asian kanssa. Itse en tiedä. Pääni on sekaisin. Itkin ensimmäisen viikon. Jotenkin ahdistaa kertoa ihmisille, että olen raskaana, koska emme ole olleet pitkään yhdessä. Mummoni tokaisi aikaisemmin kesällä, että tämä on varmaan jotain ohimenevää ja siskoni ei pidä ulkomaalaistaustaisesta miehestäni. Ei pitäisi välittää muiden kommenteista, mutta silti jotenkaan en osaa iloita raskaudesta enkä kykene tekemään varmaan aborttiakaan. Nyt viikkoja 11. Ajattelin,että ensimmäinen ultra ensiviikolla voisi herättää iloisia asioita päässäni.

Sekä toinen huolenaiheeni on,että seksielämämme sammui kuin lumilyhty talvipakkasella. Ei mitään mielenkiintoa harrastaa seksiä ja ikinä ei ole näin käynyt muutaman kuukauden seurustelun jälkeen. Olen myös jatkuvasti huonolla tuulella. Jes! Ohimenevää?
 
Ymmärrän hyvin miksi olet aivan maasi myynyt. Tilanteesi on paha, mutta selviät varmasti!

Se on totta ettei raskaus katso aikaa tai paikkaa sen kummemmin, mutta olet mielestäni loistavassa lapsen saanti iässä. 30v+ iässä lapsen saanti hankaloituu, joten mielestäni, huom siis minun mielestäni, siskosi ja kaverisi ovat väärässä että 20v+ ei olisi sopiva äidiksi, moni alle 20vuotiaskin on osoittautunut hyväksi äidiksi.

Ensin sinun pitää selvittää oma pääsi oletko valmis äidiksi, vaikka ensimmäinen ultra kyllä varmistaa tunteesi kun näet ensi kertaa pikkuisesi muutenkin kuin plussana tikussa :) Oletko miten paljon jutellut poikaystäväsi kanssa tästä raskaudesta? Lähinnä siitä pidättekö lapsen ja onko puolisosi tukemassa sinua raskauden ajan ja lapsen syntymänkin jälkeen? Suosittelen siis arvioimaan myös miehesi kypsyyden isäksi & sitoutumiskyvyn, ettei tule ikäviä yllätyksiä ja kääntyisitkin yksinhuoltajaksi. Mielestäni ulkomaalaiset miehet eivät ole sen huonompia ihmisiä kuin muunkaan maalaiset, eli sopii "haistatella" siskolle pitkät hänen ennakkoluuloilleen.

Toivon kumminkin sinulle parasta ja onnea mahdolliseen raskauden jatkumiseen! :)
PS. Tältä foorumilta saat varmasti myös "kohtalotovereiden" tukea ja apua.
 
Haluttomuus ja kiukkuisuus johtuu raskaushormoneista eli on ohimenevää. Itselläni halut palautuivat imetyksen loputtua, mutta joillakin palaa jo raskauden aikana. Stressikin voi vaikuttaa asiaan, kun et vielä ole sinut asian kanssa. Ikää sinulla on ihan sopivasti ja elämäntilanne ok.

Älä ole huolissasi muiden ajatuksista sudettasi kohtaan. Se on sinun valintasi. Itse olen saanut plussan testiin seurusteltuani mieheni kanssa 6kk (oli suunniteltu raskaus) ja nykyään olemme naimisissa, yhteisiä vuosia 7. :) Voi olla suhteelle jopa hyvä, että tulette nopeasti perheeksi sen sijaan, että tottuisitte olemaan kaksin. Meillä ainakin oli ja tiedän muitakin nopeasti perheytyneitä, joilla lapsi on vain lujittanut suhdetta. Osa pitkään yhdessä ennen raskautta olleista sen sijaan eivät ole sopeutuneet uuteen tilanteeseen niin hyvin ja eroja on tullut.

Aborttia todennäköisesti tulisit katumaan, varsinkin jos et myöhemmin onnistukaan saamaan lapsia. Ultrassa raskaudesta tulee todellisempi, joten se voi herättää myös tunteita. Eka raskaus on aina vähän jännittävä ja pelottavakin asia, koska kaikki on ihan uutta. Se on normaalia. Juttele asiasta neuvolassa tai muualla, mistä saat tukea asian käsittelyyn. Keskustele myös tulevan isän kanssa, sillä asia on yhteinen.

Itsekin olen perheen nuorimmainen ja eka lapsen saanut. Kukaan ei uutista osannut odottaa, mutta ottivat sen ihan hyvin vastaan. Jos jollakin läheisistäsi asia vaatii pureskelua, niin anna hänelle aikaa. Kyse on sinun elämästäsi, joten sinä päätät ja läheisten tehtävä on tukea sinua. Asioilla on tapana järjestyä. Pidät vain itsestäsi huolta ja koitat pitää mielen positiivisena. :) Onnittelut raskaudesta!
 
En se minäkään ehtinyt kuukautta kauempaa seurustella tuon miehen kanssa kun sain tietää olevani raskaana. Todellakaan suunniteltu raskaus ei ollut! Ei ollut kauaakaan aikaa kun olin isoon ääneen toitottanut etten IKINÄ lapsia hanki... Aborttikin kävi mielessä useampaan otteeseen, mutta koska tuo mies ei "karkuun" juossut kuultuaan uutisen niin aloin hyväksymään ajatuksen lapsesta. Ymmärrän ja tiedän, että ajatuksesi on tällä hetkellä varmasti todella sekaisin. Oli se aikamoinen shokki minullekkin.
Nyt kuitenkin asutaan tuon miehen kanssa yhdessä ja viikon kuluttua on laskettuaika. :) Nopeastihan tässä on edetty ja monet on asiaa päivitellyt, mutta se on jokaisen oma asia. :)

Mitä noihin haluihin tulee, niin odotahhan vähän aikaa. ;)
 
Pakko sanoa sen verran että viime huhtikuussa itse olin samassa tilanteessa, olin ollut parisuhteessa vasta about 2 kk ja sain tietää olevani raskaana 4 viikolla, poikaystävä innoissaan mutta mitä en tiennyt miten suhtautuisin, toisaalta halusin todella paljon, toisaalta en halunnut ollenkaan, aloin kuitenkin uskotella itselleni usean viikon jälkeen että parempi olisi tehdä ehkä raskauden keskeytys mutta sekin pelotti, että miltä sen jälkeen tuntuu, pelkäsin että tuntisin ylitsepääsemätöntä syyllisyyttä ja surua mutta en kuitenkaan toisaalta uskonut että tällä hetkellä haluaisin lasta. ToisenA päivänä taas tuntui että halusin. Viikolla 7 koin todella rankan keskenmenon ja sen jälkeen olen itkeskellyt sitä, miten tyhjältä tuntuu ja miten paljon halusinkaan lasta. Nyt maanantaina parin kuukauden yrityksen ja lapsettomuuspelon jälkeen raskaustesti vihdoin näytti positiivista! Enkä voisi olla iloisempi! Luulen että ajatuksiani sekoitti vain se että olin seurustellut ainoastaan pari kk ja oli ns vahinkoraskaus. Älä anna noiden ajatusten hämätä, jos yhtään arveluttaa että ehkä haluaisitkin lapsen pitää, luultavasti olet erittäin oikeassa.
Tsemiä!
 
Jos et siis ymmärtänyt niin keskenmenon jälkeen olemme yrittäneet saada lasta ja VIHDOIN näytti positiivista.
Ymmärsin kyllä. Jännästi kävi vahinko ja halusit lapsen vasta sitten, kun raskaus meni kesken. Mutta ei se mitään! Uusi pulla uuniin vaan. Pari kuukauttahan onkin hurjan pitkä aika. Voi anteeksi kamalasti, kun en nyt näe mitään syytä tuntea empatiaa ja hehkutella "vihdoin" plussaamistasi.
 
olo joka tuli keskenmenosta, auttoi ymmärtämään kunka paljon lasta olisinkaan halunnut. Lapsettomuutta suvussa ja siinä pelossa ollaan yritetty uuädelleen, mutta aina ne menkat vain alkoivat. En tiedä mikä alkuperäisessä viestissäni antaa ymmärtää että tulin kerjäämään empatiaa tänne, tottakai saan olla iloinen omasta raskaudestani? Enkä sitä mitenkään tässä hehkuttanut, mainitsin asiasta vain yhdellä lauseella. Miksi pitää laittaa toiselle katkeraa tai ilkeää vastausa, ihan kun olisin joku täysi idiootti kun kerroin vain oman kokemukseni, sillä olemme aikalailla samanlaisessa tilanteessa olleet ketjun aloittajan kanssa.

Aika inhottava tapa.. Toivottavasti et täällä yleisesti uusille äideille jotka kertovat iloisesti plussanneensa parin kk yrityksen jälkeen, käy kommentoimassa katkeria kommentteja jotka pahoittavat muiden mielen.
 
Viimeksi muokattu:
Larak- > "mutta aina ne menkat vain alkoivat". Niin, kerkesikö peräti kaksi kertaa alkaa ennen plussaa? Kehtaatko todellakin plussanneesi sanoa VIIMEIN? Mietipä vielä uudelleen kuka tässä pahoittaa mieltä ja kuka ei. Ei tässä ole kyse minun katkeruudestani vaan sinun kapeakatseisuudestasi.
 
Meillä ehkä hieman eri tilanne, mut joitain yhtäläisyyksiäkin löytyy.
Me ehdittiin olla yhdessä miehen kanssa n. 3vuotta ja sit otin miehestä eron ja muutin toiselle paikkakunnalle. Kuitenkin siinä sit eron jälkeenkin tavattiin yms ja kappas, tammikuussa tein raskaustestin joka näyttikin plussaa. Itsekin ihan sekaisin soitin ex-ukolle joka oli ihana ja sanoi että tukena on päätin mitä tahansa. Siinä pari päivää asiaa sulatellessani päätin pitää lapsen, vaikka vasta olin päässyt työelämään ja olisin ehkä halunnut hieman lisää työkokemusta ennen perheenlisäystä.

En oikein osannut missään vaiheessa nauttia raskaudesta ja muuttuvasta kropasta yms ja meilläkin petipuuhat jäi melko vähälle. Siis me miehen kans palattiin yhteen ja edelleen ollaan yhdessä. Nyt kuitenkin alkanut halut palaileen ja olen alkanut saamaan oman itseni sen hormonihirviön tilalle. Vauva on nyt 4kk ja olen onnellinen että en päätynyt aborttiin.

Ja tohon, että alle 30v ei oo hyvä äiti.... Mä oon aina ajatellut tekeväni lapset alle 30v ihan siitä syystä että en oo ihan "mummo" kun lapset kasvaa. ;) Ja raskaaksi tuleminenkin alkaa vaikeutua 30v jälkeen...
 
Macy gray, kuulostat aika katkeroituneelta. On aika törkeää tulla ikkumaan toista, jos on iloinen raskaudestaan, se ei ole häpeä. Onnea sinulle larak- minullakin pari kk meni ennen kun raskaaksi tulin ja ehdin jo pelätä että minua vaivaa lapsettomuus. Tosiaan kummallisia ihmisiä täälläkin huutelee..
 
Mindy- > En minä ilkkunut raskaudesta iloitsemista vaan sitä, että kyseinen henkilö kirjoitti kuin olisi kauankin joutunut odottamaan raskautta. Tuollainen kapeakatseinen asenne loukkaa syvästi sellaisia, joilla on oikeasti pitkä tie takanaan.

Kiitos huolenpidostasi, mutta minun mielenterveyteni tilanne on ihan hyvä. Voit vapaasti olla sitä mieltä, että olen katkera akka vaikka asia ei oikeasti niin olekaan. Kaikenlaisia tulkintoja täällä ihmisille muodostuukin.
 
Hei!
Ensiksi en ymmärrä naisia jotka seurustelevat ulkomaalaisten kanssa enkä sen enempää miehiäkään, MUTTA älä missään nimessä tee aborttia jos vähääkään epäröit!! Sitä katuisit luultavasti tai miettisit millainen lapsi olisi mutta et varmasti katuisi hetkeäkään sitä että päätit pitää lapsen! Itsellä takana henkisesti paha raskaus. Minulla ei ole mitään mieliala tai muitakaan psyykkisiä ongelmia, mutta ihmisten sanat ja teot ottivat koville. Ei siitä sen enempää, sainpahan hieman purkautua. Ja tosiaan ei se aikaa katso. Voimia sinulle!! Ja anteeksi asiattomasta kommentista, mutta ota huomioon että Ruotsissa esim. Miehet ovat vieneet lapsen äidiltään omaan kotimaahansa eikä äiti sen koommin ole lasta nähnyt.
 

Yhteistyössä