Vaihdatteko vauvalta aina heti kakkavaipan pois?

  • Viestiketjun aloittaja pieni vauva
  • Ensimmäinen viesti
pieni vauva
Meillä pikkuinen vauva, 2vkoa vanha, ja on tosi kova kakkaamaan. joka vaipassa on aina kakkaa ja koko ajan. Eli pitäskö vaippaa olla vaihtamassa ihan jatkuvasti ettei pikkuherran tarvitse olla kakka housuissa, vai voiko antaa olla? Kun uuden vaipan on saanut vaihdettua ei mene kuin hetki niin siinä on taas kakkaa.
 
vaihdan
Niinhän nuot synnärillä opettivat ettei tartte heti vaihtaa. Esim. jos vauva on just nukahtamassa niin voi antaa nukkua ja sitten vaihtaa. Minä en kuitenkaan ole niin raaskinut tehdä, olen vaihtanut heti. Kerrankos sitä lapsi on pieni ja kakkaa paljon, vaippaan? Tätä se äitiys on, minä olen sitä varten.
 
kyllä mä ton ikäseltä vaihdoin heti kun kakka niin löysää (tosin meidän poika ton ikäsenä kakkas kerran pari viikossa)
mutta nyt kun isompi ja tekee pökäleitä en ihan heti vaihda jos just on vaihdettu. Saa edes muutamat pisutkin tulla samaan vaippaan.
 
triplamama
meillä on päivällä vaihdettu aina syönnin yhteydessä vaippa, muuten vain jos on valskannut. öisin ei vaihdeta vaippaa, jotta vauva erottaa heti päivän ja yön. yöllä siinä tapauksessa ollaan vaihdettu, jos on valskannut tai vauvaa selvästi kakkavaippa häiritsee.
 
tilanteen mukaan
Itse en ole vaippaa joka välissä vaihtamassa. Jos poikaa ei kakkavaippa häiritse ja on juuri vaikka nukahtanut, niin annan nukkua rauhassa. Ja aluksihan tuo kakka on niin löysääkin, että melkeinpä imeytyy suoraan vaippaan. Enkä myöskään halua opettaa siihen, että pienikin kakka olisi heti vaihdettava. Etenkin kun meillä niitä kakkoja tulee keskimäärin viidet päivässä, mikä on mielestäni aika paljon.
 
tiipeli
Mä kyllä vaihdan pois. Alkuun oli tosi pahaa vaippaihottumaakin, niin halua, että iho kärsii taas. Yöllä vauva ei oo enää kakannukaan, joten ei tarvii vaihtaa, mutta alussa kakkaa oli joka vaipassa -yölläkin ja kyllä mä vaihdoin silloinkin. En ois varmaan ite saanu nukuttua, jos oisin tienny et toinen nukkuu kakat pöksyissä :D Vaihdettiin vessaan toiseen lamppuun ihan himmeä valo, jota sillon yöllä käytin (ja käytän vieläki, jos ite käyn veskissä, ettei häikäse :) ).
 
no kyllä vaihdan heti kakkavaipan jollei vauva ole nukkumassa silloin en herätä ja vaihda muuten heti kun herää. on se aika ikävä ajatus olla kakkavaipoissa pitempään. mietin, jos itse joutuisin olemaan kakat housuissa sitten vanhainkodissa ja kukaanei vaihtaisi niitä moneen tuntiin......
 
Meillä myös kakkaa tulee ihan koko ajan. Kyllä minäkin vaihtaisin kakan heti, jos sitä tulisi edes hieman harvemmin esim. viisi kertaa päivässä, mutta täällä on uusi kakka vaipassa välittömästi vaipan vaihdon jälkeen ja heti nukahtaessaankin turisee kakkaa vaippaan, enkä silloin kyllä heti vaippaa vaihda, koska muutoin vauva ei saisi koskaan nukkua rauhassa.

Eiköhän tämä taukoamaton kakkatahti kohta rauhoitu (vauva nyt 4viikkoa) ja silloin kyllä katson hyväksi vaihtaa kakkavaippa mahdollisimman nopeasti.
 
kyllä mulle vaan on synnärillä aina korostettu että kakkavaippa heti pois ettei pala pylly. :whistle: pissavaippoja koskee se sääntö että yöllä ei tarvi vaihtaa jos ei oo läpi tulossa..
sanoohan sen järkikin, että kakka varmasti ärsyttää pientä vauvaa. isompanahan nu tykkääkin, kun kakka lämmittää pöksyissä vähän aikaa.. :D
 
tiikeriemo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 11:50 vaihtaja kirjoitti:
Juu, kyllä minäkin vaihdan aina, kun huomaan, että kakka on tullut. On se kivempi vauvalle, kun saa olla kuivan vaipan.
sama täällä :saint: vaikka mulla vauvat (kaikki kolme) olleet vastasyntyneenä sellasia että joka vaipassa kakkaa. Niinpä ensimmäiset pari kk menikin aina sillä tavalla että yölläkin vaippaa vaihdeltiin. joka syötöllä eli joskus pari, kolme kertaa yössäkin.

No nyt tää pienimmäinen on nelisen kk, ja yöt meillä rauhottunu jo hienosti. Nukkuu 7 tunnin yhtäjaksoista yöunta, joten kyllä erottaa yön ja päivän vaikka pienenä vaippaa paljon vaihdeltiinkin. Nyt myös kakkarumba rauhoittunu, että yleensä tekee ne hommat päiväsaikaan. Joskus saattaa tehä aamuyöstä, ja siihen hää herää kyllä itekkin ja vaatii vaipan vaihdettavaksi.

Vaihtelin niitä kakkavaippoja siks että a) en olis raaskinu toista kakkavaipoissa nukuttaa b) iho ei olis kestäny, vaan ärtyi heti jos kakkavaippa oli pidempään ja c) vaipat olis fuskannu varsinkin yöaikaan, joten helpompi oli vaihtaa vaippa heti, kuin myöhemmin koko vaatekerta ja petivaatteet myös.

niin ja ps. Jos vauva nukkuessaan pukersi kakkaa en häntä tietenkään herätellyt, vaan siivottiin hommelit sitten kun vauva heräs B)
 
kyllä minä vaihdoin aina vaipan kun vauvalta kakka tuli.ei meillä neiti edes ikinä heränny siihen jos vaihdoin vaipan kun oli justiinsa ennen nukahtamista kakan vääntäny.
ajatelkaapa itteenne siihen tilanteeseen kun on löysät housussa ja ei saa housuja vaihtaa,kyllä se varmaankin polttelee aikasta paljon..........
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 18:06 Ria La Vida Loca kirjoitti:
kyllä mulle vaan on synnärillä aina korostettu että kakkavaippa heti pois ettei pala pylly.
Tästä mulla on eriävät mielipiteet. Maitokakasta ei pala pylly. Jos vauva ei syö mitään muuta kun maitoa siinä maijossa ei oo mitään niin "ärtsyä" että palais iho rikki. Eriasia tieten on jos se kakka muhii siellä tunti tolkulla :whistle:
Aika tiheään sitä vaippaa saa ihan vauvalla olla vaihtamassa. Ite en vaihtanu siinä tilanteessa, jos oli vauva just nukahtanu ja samalla päräyttää tortun housuun ni annan nukkua rauhassa ja vaihan vasta sitte ku herää. Jos se kakka siellä vaipassa siis ei vauvaa itteä häiritte. Seki riippuu lapsesta, toista häirittee, toista ei :D
 
pois
Meidän vauva on kyllä erottanut yön ja päivän vaikka ollaan vaihdettu pissavaipatkin yöllä, ei ole ollut siitä kiinni. Kiltisti on nukahtanut uudelleen unillensa vaipan vaihdon jälkeen, tissiä olen antanut perään..
 
Me vaihdettiin aina heti. Vaippoja menikin ensimmäisen puolen vuoden ajan ainakin 10-15 vaippaa päivässä. En tykkäisi itsekään olla kakkahousuissa tai niin ainakin luulen :D Kiinteiden tullessa kuvioihin kakkaaminen harventui n. 1 krt päivässä, joten vaippavuori on pudonnut puoleen.
 
Alkuun sitä kakkaa tosiaan tulee jatkuvasti. vähenee kyllä pari kk vanhalla. Itse en jatkuvasti vaippaa vaihtanut, koska iloisesti pörisi pyllyssä samalla sekunnilla kun sai vaavin ylös hoitopöydältä. muutaman tunnin välein vaihdoin eikä vaavin iho siitä kärsinyt. osta varalle sinkkivoidetta jos rupeaa punoittamaan tai ärtymään.. ja tietysti jos rupeaa ärtymään niin vaipanvaihtoväli lyhyemmäksi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 18:06 Ria La Vida Loca kirjoitti:
kyllä mulle vaan on synnärillä aina korostettu että kakkavaippa heti pois ettei pala pylly. :whistle: pissavaippoja koskee se sääntö että yöllä ei tarvi vaihtaa jos ei oo läpi tulossa..
sanoohan sen järkikin, että kakka varmasti ärsyttää pientä vauvaa. isompanahan nu tykkääkin, kun kakka lämmittää pöksyissä vähän aikaa.. :D
Meidän synnärillä neuvottiin juuri toisella tavalla..Eli ei tarvitse heti vaihtaa jos nukahtamaisillaan tai muuten tyytyväinen.."maitokakka" ei ärsytä samalla tavalla ihoa :wave:
 
meillä sama juttu että kakkaa tulee pitkin päivää yleensä varsinkin heti kun on vaipan vaihtanu. En vaihda heti, koska yleensä kakkaa tosiaan tulee hetken päästä lisää eli odottelen vähän ja vaihdan sitten vasta. Poikaa ei ole kakka ikinä häirinnyt ja iho on pysynyt hyvässä kunnossa
 

Yhteistyössä