Vaihdevuosioire ja raskautumismahdollisuus, apua!

Heipä,
Täytän ensi kesänä 40 ja haaveilemme miehen kanssa iltatähdestä. Nyt pelottaa, että haave jääkin vain haaveeksi. Kuukautiskiertoni on aina ollut kohtuu säännöllinen 30-31 vrk ja vuoto runsasta 5-6 päivää. Nyt parissa viime kierrossa kierto on lyhentynyt 28 vrk:hon ja vuoto muuttunut lyhyeksi, vain 2-3 päivää. Tarkoittaneeko tämä nyt sitä, että kroppa on vanhentunut ja raskautuminen ei enää onnistuisi? Jos jollakin on lohduttavaa tietoa, niin pliis, kertokaa epätoivoiselle, jos toivoa on. Muita vaihdevuosi oireita ei ole.

Kunhan selviän edessä olevalta työreissulta, niin menen gynen juttusille. Mutta nyt tämä pyörii vaan omassa pikkupäässäni ja kovasti mietityttää...

 
viisikymppinen
Olen ekan kommentoijan kanssa eri mieltä, koska koin vaihdevuosien alun juuri niin kuin kirjoittaja. Eli lyhyet menkat ja selvästi muuttunut kierto. Valitan, jos osasi on sama kuin minulla, mutta ymmärsin, että sinullakin on jo lapsia. Iloitkaamme heistä. Joskus hedelmällisyys lakkaa, kaikilla.
 
ovulaatio
Vähän vajaa 40 v kävin lääkärin juttusilla kun miehen kanssa mietittiin iltatähden hankintaa. Lääkäri sanoi, että tämän ikäisellä ei välttämättä enää joka kuukausi ovulaatiota tapahdu, vaikka menkat tulevatkin säännöllisesti.
No, raskaus onnistui, terve muksu on, oli siis tuolloin jotain 38 v kun kävin lääkärin luona.

Nyt on sama tilanne kuin ap:lla. Kierto on hieman muuttunut, samoin itse vuoto.
Aiemmin kierto oli kuinoppikirjasta, säännöllinen 28 pv / 5-7 pv ja runsas vuoto. Nyt kierto on toisinaan lyhentynyt, vuoto niukempaa, kestää vähemmän aikaa.
Kuukautiskivut lakkasi ensimmäisen lapsen syntymän myötä.
Eli minullakin on jotain alkavaa vaihdevuosioireilua????
 
plus nelikymppinen
Hei, osaako kukaan kommentoida että kun / jos kuukautiset vaihdevuosien takia jää pois niin jääkö ne kertaheitolla pois, vai miten ?

Mulla nimittäin ykskaks vaan loppu kuukautiset, nyt on jo kahdet jäänyt pois ... pitäskööhän tehdä raskaustesti...??
 
Hini Harmaana
Mulla ikää 47. Syyskuussa jäi kuukautiset tulematta taikka tulivat lopulta 3 viikkoa myöhässä. Tein jo hätäissäni testin, muunusta näytti. Ennen kuukautisten tuloa alkoi tavan mukaan rintoja turvottaa. Rintojen turvotus jatkuu vain vaikka nuista kuukautisista on jo 2 viikkoa. Nyt ei voi edes testata, kun kuukautiset eivät ole myöhässä. Aiemmissa raskauksissa rintojen turvotus on ollut ensimmäinen merkki raskaudesta. Elän mielenkiitoista aikkaa. Jännistystä piisaa. Vaikka olen jo lähes 'iällä pilattu', ei raskaus olisi kuitenkaan katastrofi.
 
Ap kävi valittelemassa vaihdevuosivaivaansa lääkärille, joka nauroi :LOL: sydämensä kyllyydestä. Sanoi, että eipäs nyt voi tuosta oireesta näin hätäistä johtopäätöstä tehdä. Nelikymppisten hormonit jylläävät eri tahtii kuin nuorten, ja siksi kiertokin voi heitellä, vaikka vaihdevuosiaika koittaisi vasta kymmenekin vuoden päästä. Ultrauksessa munikset näyttivät ihan aktiivisilta, ja koska suvussakaan eivät muut ole kärsineet ennenaikaisista vaihdevuosista, niin ei syytä huoleen. Gyne antoi vielä lähetteen labraan, mutta totesi, että hormonimittauksia ei kannata tiiviisti tuijotella, koska arvot vaihtelevat vuoden sisällä paljon. Toivotteli vielä onnea lapsihaaveille, joita ei siis pitänyt järjettöminä.

Enpä aio raskautumisesta paineita ottaa, tulee jos on tullakseen. Mieli on kuitenkin keveä, kun tietää, että edes joitain mahdollisuuksia ehkä on...

Ai niin, joku kysyi voiko vaihdevuodet alkaa ihan yllättäen. Lääkäri oli sitä mieltä, että käytännössä aina vaihdevuosiin "laskeutuminen" on hidas prosessi. Eli äkkinäinen alkaminen on mahdollista mutta hyvin, hyvin harvinaista.

Mukavia talvisia haaveita kaikille! Toivotaan niiden toteutumista.
 
viisikymppinen
Minun hormonini tutkittiin tuossa 46 vuoden kieppeillä ja gyne oli tarjoamassa hoitoa alkaviin vaihdevuosiin. En ottanut enkä uskonut. Tein raskaustestinkin, kun menkat jäi pois ja rintoja aristi silloin sun tällön ja kohdun kohtakin oli pullistunut. Nyt kun tuli 50 täyteen, myönsin itselleni totuuden: minä en saa enää lasta. Ei ole kuumia aaltoja eli ei vaihdevuodet ole samanlaiset kaikilla. Tai minulla ne aallot on hyvin lieviä. Sitten tuosta tiputtelusta: ystävättärelläni oli jatkuvaa tiputtelua ja gyne laitatti hormonikierukkaa, kun muka tarvittiin ehkäisyä. Lopulta tiputtelu lakkasi ja ehkäisyn tarvetta ei enää ollut. Katsokaas siskot, joskus se vaan loppuu, hedelmällisyys. Se on elämän laki. :flower:
 
viisikymppinen
Lisään vielä varoituksen: älkää uskoko mitä gyne teille sanoo. Mittaukset ja arviot eivät todellakaan täsmää kovin usein. Minulle tuli menkat, viimeiset, pari kk ennen kuin täytin 50 v., mutta tiedän, että vaihdevuosien normaali alkamisikähaarukka alkaa hyvinkin varhain, on paljon tapauksia, joissa alle nelikymppinen on vaihdevuosissaan. Totutelkaa ajatukseen, että joskus loppu on loppu. Sitten on muiden asioiden aika elämässämme. :flower:
 
Entinen haaveilija
Hei Haaveilija!

Älä anna pessimistien masentaa. Olet oikealla asenteella liikkeellä eli vauva tulee jos on tullakseen. Itse uskoin ennen gyneäni kuin keskustelupalstojen "heitä hanskat naulaan" viestejä. Hormonitaso tosiaan vaihtelee, näin oli myös minulla. Sain kolmen vuoden odotuksen jälkeen kuopukseni 45-vuotiaana. Elämäni ei tietenkään olisi kaatunut, vaikka iltatähti olisi jäänyt saamatta. Kyllähän jokainen nainen tietää, että joskus se hedelmällisyys loppuu. Mutta eipä tuota tarkkaa hetkeä kukaan tiedä.

Onnea elämääsi!
 
Lämmin kiitos
Sinulle "entinen haaveilija" , kiitos kommentistasi. Ei tänne tosiaankaan tarvita noita päähänpotkijoita...kuten tuo eräs kommentoi....ihan niinkuin ei tässä tiedettäis, että viimeset hetket lapsen saantiin on käsillä,
kiva että sä onnistuit :flower:
 
edellinen
Edellinen jatkaa: kyllä muakin pelottaa. Olen 42. En halua vaihdevuosia vielä. Vaikka gyne sanoi, että 28 on optimikierto ja kaikki kunnossa ja on munasoluja, niin pelkään, kun on muutoksia
 
niin siis
onko niin, että kun kuukautiskierto lyhenee 28 vuorokauteen ja kesto muutamaan päivään, niin tästä muutoksesta voi päätellä, milloin ei enää pysty saamaan lapsia. Minulla on kyllä ovulaatioita. Miten pian en enää voi saada lapsia. Onko tämä vaihdevuosien alkua. Onko teille käynyt niin. Miksi lääkärit eivät kerro totuutta. Pelottaa. Totuus on parempi kuin valheellinen optimismi. Haluaisin lisää kommentteja.Pelottaa.
 
viisikymppinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2006 klo 18:13 niin siis kirjoitti:
onko niin, että kun kuukautiskierto lyhenee 28 vuorokauteen ja kesto muutamaan päivään, niin tästä muutoksesta voi päätellä, milloin ei enää pysty saamaan lapsia. Minulla on kyllä ovulaatioita. Miten pian en enää voi saada lapsia. Onko tämä vaihdevuosien alkua. Onko teille käynyt niin. Miksi lääkärit eivät kerro totuutta. Pelottaa. Totuus on parempi kuin valheellinen optimismi. Haluaisin lisää kommentteja.Pelottaa.
Kukaan ei tiedä totuutta, se on geeneissä ja elimistössä, jossakin. Vaikka mitataan kuinka, että "nyt rouvalla on vaihdevuodet", niin edes se ei kerro totuutta. Ne on sitten kun ne on. Minäkin toivoin viimeiseen asti lasta, mutta loppu oli loppu. (Outoa miten täällä ei saa kirjoittaa suoraan.)
 
opiskellut
Kun pitkähkö kierti lyhenee 28, niin se on merkki elimistössä tapahtuvista muutoksista, jotka ovat tyypillisiä 40 v. kieppeillä. 28 on optimaalinen mitta kierrolle, joten se ei aiheuta ongelmaa, eli edes niukat vuodot. Kun ovulaatio tapahtuu on aina raskautumismahdollisuus. 40-vuotiaana ei ovulaatiota aina välttämättä tapahdu, mutta tämä on merkki kiihkeimmän hedelmällisyysiän ohittamisesta ei vaihdevuosien alkamisesta. Vaihdevuodet saattavat olla edessä vasta 5-10 vuodenkin jälkeen. Kun kuukautiset loppuvat loppuu myös raskautumisen mahdollisuus.

Munikset ovat olemassa jo tytön syntyessä. Munasolusi ovat siis yhtä vanhat kun olet itsekin. Vanhat munasolut kiinnittyvät huonommin, jakautuvat huonommin jne. eli siksi raskautumisen mahdollisuus on heikompi kuin nuorilla. Ei kuitenkaan missään nimessä mahdoton.

PS: Tällä palstalla nimenomaa saa sanoa suoraan. Ja siksi saa suoraan myös kritisoida pessimistisiä tai optimistisia vastauksia. Niin myös tätäkin..

 
hyvä sitten
Olen se muutama viesti takaperin kirjoittanut pelkuri. Hyvä sitten, että lyheneminen 28 vuorokauteen ei ole vielä "vaarallista". Onko se siis kumminkin sitten lopun alkua. Eli siitä voi päätellä, että pian alkaa vaihdevuodet. Eli joku, joka saa lapsen luomusti vaikka 47-vuotiaana, on kokenut kenties lyhenevän kiertonsa vasta myöhemmin kuin muut.

Mitenköhän pian on siis odotettavissa ovulaatioiden loppuminen, jos jo kierto on lyhentynyt 28 vuorokauteen. Muistan muuten joskus lukeneeni, että 25 on lyhin kierto, jolloin munasolu pystyy kypsymään kunnolla.
 
viisikymppinen
viisikymppinen hirviö pitäisi olla tuossa nikin kohdalla, mutta sitä ei voi muuttaa vai voikohan. Minä se kuitenkin olen. Minä olen saanut lapsia ainoastaan 40 + iässä. Että sikäli. :flower:
 
viisikymppinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2006 klo 20:13 Haaveilija kirjoitti:
Heipä,
Täytän ensi kesänä 40 ja haaveilemme miehen kanssa iltatähdestä. Nyt pelottaa, että haave jääkin vain haaveeksi. Kuukautiskiertoni on aina ollut kohtuu säännöllinen 30-31 vrk ja vuoto runsasta 5-6 päivää. Nyt parissa viime kierrossa kierto on lyhentynyt 28 vrk:hon ja vuoto muuttunut lyhyeksi, vain 2-3 päivää. Tarkoittaneeko tämä nyt sitä, että kroppa on vanhentunut ja raskautuminen ei enää onnistuisi? Jos jollakin on lohduttavaa tietoa, niin pliis, kertokaa epätoivoiselle, jos toivoa on. Muita vaihdevuosi oireita ei ole.

Kunhan selviän edessä olevalta työreissulta, niin menen gynen juttusille. Mutta nyt tämä pyörii vaan omassa pikkupäässäni ja kovasti mietityttää...
Sain idiksen: mitä jos todella paneudut asiaan ja joko ns. vaadit apua projektillesi tai menet yksityiselle ja jos ei eka suostu auttamaan, menet toiselle - ja hankit sen vauvan. Tehkää aktiivisesti toiveistanne totta. Vaatikaa hormonihoitoa, jos sitä tarvitaan. Sinulla on ainakin 10 v. aikaa saada vauva, mieti! Anteeksi, että olin aikaisemmin yököttävän negatiivinen!!! :flower:
 
minulla jo pitemmän aikaa kuukautiskierto heitteli, eivät tulleet joka kuukausi. olin varma että vaihdevuodet on alkaneet. teinpä sitten huvikseni raskaustestin ja olin raskaana. viimeisten menkkojen mukaan raskauden olisi pitänyt olla jo neljännellä kuulla mutta ultrassa nähtiin että raskaus oli ihan alussa, näkyi vain ruskuaispussi. nyt prinsessa on 1,4v villi viikari.
 

Yhteistyössä