Vaikea tilanne

Minut on steriloitu n. 6 vuotta sitten. Olin pitkässä liitossa ja sekä silloinen mieheni, että minä olimme sitä mieltä, että emme halua lapsia. Itse en ole koskaan ollut mikään äidillinen tyyppi ja olin varma lapsettomuudestani vielä pitkään eron jälkeenkin.

Nyt avioiduttuani uuden mieheni kanssa pari vuotta sitten, on hän saanut jotenkin aktivoitua minulle orastavan vauvakuumeen. Tiedän, että hän haluaisi yhden lapsen kanssani ja olemme tilanteestani puhuneet ja vaihtoehdot käyneet läpi. Hän haluaisi ehdottomasti yhteisen oman lapsen, jos vain onnistuu, ei adoptiota, ei sijaisvanhemmuutta. Minä olen tilanteeseen vielä hieman vastahakoinen, vaikka nyt mielenkiinnolla otankin asioista selvää. Sterin purkuun en todellakaan halua lähteä, sillä mahdollinen tuleva lapsi tulisi todellakin jäämään ainoaksi ja olen ollut hyvin tyytyväinen tähän ehkäisymuotoon, sillä hormonit saivat minut masentuneeksi ja ärhäkäksi.

Vaihtoehtona on ilmeisesti IVF? Pääseekö siihen kunnallisen kautta vai pitääkö hakeutua yksityiselle puolelle? Korvaako kela edes IVF hoitoja koska minulle on tehty steri? Vielä on kuitenkin muutama vuosi tässä aikaa pohtia tätä päätöstä ja sen toteutusta, joten jonotukseenkin on aikaa, tai vaihtoehtoisesti säästää yksityisen klinikan maksuja varten.

Jos ei mies olisi niin toiveissaan asiasta, jäisin varmasti lapsettomaksi, mutta koska elämä on näin yllättävää, toi se minulle tälläisenkin asian pohdittavaksi. Mielelläni soisin hänelle oman lapsen, mutta vähän on mutkia matkassa :(

Onko kenelläkään kokemuksia IVF hoidoista sterilisaation jälkeen. Mielelläni kuulisin, miten homma on edennyt muilla :)
 
00
En ole ihan varma mutta mielestäni kunnalliseen hoitoon ei pääse jos on tehty sterilisaatio. Siellä luultavasti suosittaisi ensin sterin purkua (omalla kustannuksella) ja puolen vuoden - vuoden yritystä kotioloissa. Saattaa tosiaan olla myös ettei yksityisellä saa kelakorvauksia, koska sen aiheuttaman lapsettomuuden katsotaan olleen oma valinta.
Toivottavasti asiat järjestyy jotenkuten parhain päin :)
 
Kelan sivuilta kopioitu:

Sterilisaation jälkeisiä lapsettomuushoitoja, mukaan lukien sterilisaation purku ja sen jälkeiset mahdolliset IVF/ICSI/IVM-hoidot, ei korvata sairausvakuutuksesta.
Poikkeuksena on tilanne, jossa sterilisaatio on tehty sairauden vuoksi.

Hedelmöityshoitojen korvaaminen - kela.fi

Ja HUS:n sivuilta:

Julkisessa terveydenhuollossa naisen lapsettomuushoitojen ikäraja on noin 40 vuotta. Hoidot eivät yleensä kata lahjasukusoluhoitoja, hoitoja sterilisaation jälkeen tai hoitoja pareille, joilla on jo kaksi yhteistä biologista lasta.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksista. Jotenkin olin sen myös näin käsittänyt. No voisihan sitä nyt varmuudeksi soittaa omalle terveydenhoitajalle ja kysellä, että koska nykyinen mieheni ei ole päätöstäni "hyväksynyt" niin voidaanko häntä tavallaan tuomita myös olemaan lapseton, koska on ottanut viallisen naisen.... Rikkaitahan tässä ei olla, joten raha on tietysti jossainmäärin ongelma, jos ei mitään korvauksia saa edes yksityisellä kelalta... Mietintää ja pohdintaa siis tiedossa... Kovasti tsemppiä teille kaikille yrittäjille. Toivon kaikille ihania onnistumisia <3
 
Meillä mies on steriloitu edellisen liiton kolmannen lapsen jälkeen. Parin vuoden yhdessäolon jälkeen alkoi vauva olla toivottu. Mies haki työpaikkalääkäriltä lähetteen steriilisaation purkuun joka palautettiin. Seuraavaksi kävimme terveyskeskuslääkäriltä lähetteen lapsettomuushoitoihin ja parin kuukauden jälkeen tuli kutsu parikäynnille. Parivuotta tämän jälkeen saimme ensimmäisen yhteisen lapsemme. Nyt jännätään saammeko vielä toisen.

Syy miksi pääsimme kunnalliselle voi olla se ettei paikkakunnallamme ole juuri jonoja hoitoihin eikä täällä ole yksityistä lapsettomuusklinikkaa. Pääkaupunkiseudulla meillä ei ilmeisesti olisi ollut mahdollisuuksia päästä kunnalliseen.
 
Nää vaihtelee kunnittain- jossain tehdään hoitoja jopa sterilisaatiosta huolimatta- jossain taas ei saa vaikka se olis purettu. Eli soittelemalla selviää..voi joutua kauemmas menemään- mutta onneks nykyäänhän saa valita hoitopaikkansa eikä ole sidottu asuinkuntaan..
 

Yhteistyössä