Vain herkkusoseet?

  • Viestiketjun aloittaja pikku-ukko
  • Ensimmäinen viesti
pikku-ukko
Heips, meidän poika on 5,5kk ikäinen ja syö velliä,tuttelia, ja hedelmäsosetta... MUTTA kun lämmitän pikku-herralle hyvää vihannessosetta, kala-perunaa,tai broileri-riisi jne... Ei kelpaa,se vaan meinaa tukehtua siihen ja leikkii sillä,eli kuuluu vaan bruuu ja sosetta lentää jokapuolelle, se ei halu syödä muuta kuin hedelmä ja marja tai jugurtti sosetta. Onko teillä vinkkejä että miten saan "kunnon" ruuan sille alas =) Hampaita sillä on jo 2, ajattelin että jos ne jotenkin vaikuttaa!!

Kiitos etukäteen kaikille vastanneille :hug:
 
koita jos totutat hänet yhteen makuun kerrallaan ensin peruna maito sosetta ja sitten lisäät siihen vaikka porkkanaa ja viikon päästä vaikka kukkakaalia ja niin pikku hiljaa lihaa joukkoon.Laita myös paljon maitoasi tai korviketta joukkoon että siitä tulee löysempää jos sitten vaikka maistuisi :p
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:54 pikku-ukko kirjoitti:
Heips, meidän poika on 5,5kk ikäinen ja syö velliä,tuttelia, ja hedelmäsosetta... MUTTA kun lämmitän pikku-herralle hyvää vihannessosetta, kala-perunaa,tai broileri-riisi jne... Ei kelpaa,se vaan meinaa tukehtua siihen ja leikkii sillä,eli kuuluu vaan bruuu ja sosetta lentää jokapuolelle, se ei halu syödä muuta kuin hedelmä ja marja tai jugurtti sosetta. Onko teillä vinkkejä että miten saan "kunnon" ruuan sille alas =) Hampaita sillä on jo 2, ajattelin että jos ne jotenkin vaikuttaa!!

Kiitos etukäteen kaikille vastanneille :hug:
Hiukan on pielessä toi teidän ruokavalio, kun täysimetys suositus tosiaan on 6kk... Ite en antais noin pienelle mitään noista edellä mainitsemistasi =)
 
Meillä ei maistu soseet ollenkaan jos sekoitan niihin maitoa joukkoon (rintamaitoa), siispä olen löysentänyt soseet ihan vedellä vaan, ja niin on sentään jotain saanut alaskin. Maito tuntuu maistuvan meidän 6½kk ikäiselle neitoselle vain ja ainoastaan tisusta...

Mikään kiirehän teillä ei pitäisi olla kiinteiden kanssa, jos kasvua vaan tarpeeksi tulee. Ihan rauhallisesti ja pikkuhiljaa siis vaan totuttelette, kyllä se yleensä joskus alkaa maistua... =)
 
NuoriAikuinen
Meidän neiti aloitti soseet 4kk iässä neuvolan ohjeistamana, tätä ennen oli ainoastaan korvikkeella. Nyt ikää 6kk ja mikä vaan melkein uppoo, tosi laajasti menee niin kasvikset kuin hedelmät ja marjat, samoin kaurapuuro ja vauvojen jogurtitkin maistuu. Tosi kaikki ruokainen tyttö!

Mutta nyt kun ollaan aloiteltu lihaa ja kalaa niin niiden kanssa on ollut ongelmia. Meillä tyttö suostuu syömään lihapitoisia soseita ainoastaan jos niitä sotketaan esim peruna-porkkana soseeseen tai oikeastaan ihan mihin vaan muuhun mistä tykkää. Eli siis jos ostan vaikkapa piltin kasviksia + kanaa sosetta niin siihen pitää sotkea vielä lisäksi perunaporkkana sosetta eli niin että suhteessa on enemmän kasvista tai ns tuttua makua ja koostumusta. Yhdessä vaiheessa kasviksetkin tökki ja silloin sotkin kasvis ja hedelmäsoseita keskenään ja sitten maistui, nyt menee kasvissoseet ihan sellaisenaankin.

Yleensä teen niin että ensimmäsissä lusikoissa on enemmän herkkusosetta ja sitten hiljalleen siinä ruokailun ohella vähennän herkkusoseen määrää siitä lusikasta suhteessa siihen toiseen soseeseen ja lopulta vauvaa saattaa syödä ihan sellaisenaan sitä lihapitoista sosetta. Osasinkohan selittää. Maun lisäksi vauvaa voi vaivata myös koostumus, ainakin osassa kaupan soseista lihaa sisältävät oli kokkareisempia kuin normi soseet.

Jos ei kikat auta niin aika auttaa.. ja sinnikkyys muttei liika tuputus.
 
pikku-ukko
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 23:25 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:54 pikku-ukko kirjoitti:
Heips, meidän poika on 5,5kk ikäinen ja syö velliä,tuttelia, ja hedelmäsosetta... MUTTA kun lämmitän pikku-herralle hyvää vihannessosetta, kala-perunaa,tai broileri-riisi jne... Ei kelpaa,se vaan meinaa tukehtua siihen ja leikkii sillä,eli kuuluu vaan bruuu ja sosetta lentää jokapuolelle, se ei halu syödä muuta kuin hedelmä ja marja tai jugurtti sosetta. Onko teillä vinkkejä että miten saan "kunnon" ruuan sille alas =) Hampaita sillä on jo 2, ajattelin että jos ne jotenkin vaikuttaa!!

Kiitos etukäteen kaikille vastanneille :hug:
Hiukan on pielessä toi teidän ruokavalio, kun täysimetys suositus tosiaan on 6kk... Ite en antais noin pienelle mitään noista edellä mainitsemistasi =)
Vai että ruoka meillä pielessä, miksi sitten neuvolassa antavat ohjeita että anna sitä ja sitä, kerran kun pojalle ei riitä pelkkä maito tai velli, velliä aloin antamaan jo 3kk ikäisenä koska maitoa jouduin antamaan 1,5-2tunnin välein. joten neuvolassa sanoivat että jos maitoa menee yli litra päivässä niin velliä antamaan. MINUN mielestä ei ole liian aikaista antaa 5kk ikäiselle pikku-ukolle perunaa tai vihanneksii. kun iltapalaks poika jo syö purkin velliä ja joskus viel maitoakin päälle :D Mutta arvostan sitä että me kaikki ollaan yksilöitä :hug: ja kiitos mielipiteestäsi, kuiteskin, vaikka eri mieltä ollaankin asiasta! ja täysimetystä en pysty koska maitoa ei tule :ashamed:
 
Ne hampaat
Meillä syöty soseita hyvin mut sitten kun hampaita alkoi tulemaan niin alettiin kitiseen lämpimille ruuille. Korvikkeen juo nykyään huoneen lämpöisenä ja kasvis ja lihasoseitakin lämmitän vain hyvin vähän. Hedelmäsoseet ja jogurtin säilytän jääkaapissa vaikka olis avaamatonkin.
 
Maijukka

Ei kenenkään pitäisi arvostella toisen lapsen syömistä ja haukkua ruokavaliota "pielessä olevaksi". Koskaan kun ei voi vieraista vauvoista tietää, miksi kiinteät on aloitettu tietyssä iässä.

Minäkin neuvoisin sinua vaan aloittamaan vähitellen, jotta vauva tottuu rauhassa uusiin makuihin. Itse olen joskus tehnyt niin, että olen antanut hedelmäsosetta ja liha-kasvissosetta vuorotellen, jos jälkimmäinen ei ole meinannut maistua. Mutta kalasta meidän vauva ( melkein 9kk) ei vielä selvästikään tykkää, joten en viitsi kiusata pientä. Ajattelin kokeilla kalaa myöhemmin uudestaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 23:25 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:54 pikku-ukko kirjoitti:
Heips, meidän poika on 5,5kk ikäinen ja syö velliä,tuttelia, ja hedelmäsosetta... MUTTA kun lämmitän pikku-herralle hyvää vihannessosetta, kala-perunaa,tai broileri-riisi jne... Ei kelpaa,se vaan meinaa tukehtua siihen ja leikkii sillä,eli kuuluu vaan bruuu ja sosetta lentää jokapuolelle, se ei halu syödä muuta kuin hedelmä ja marja tai jugurtti sosetta. Onko teillä vinkkejä että miten saan "kunnon" ruuan sille alas =) Hampaita sillä on jo 2, ajattelin että jos ne jotenkin vaikuttaa!!

Kiitos etukäteen kaikille vastanneille :hug:
Hiukan on pielessä toi teidän ruokavalio, kun täysimetys suositus tosiaan on 6kk... Ite en antais noin pienelle mitään noista edellä mainitsemistasi =)
Jaahas!!!!! Imetä sinä omasi vaan vaikka 3-vuotiaaksi! Ootko ikinä kuullut, että kaikilta ei maitoa tule, ja että osa vauvoista todellakin tarvitsee muutakin ravintoa jo paljon pienempänä kuin puolivuotiaana. Oikeasti tämä imetyshysteria on niin rasittavaa, kun ei osata kuin yhtä näkökulmaa puolustaa. Ihan kuin asia olisi noin yksioikoinen, että joko täysimetät puolivuotiaaksi tai kaikki perheessä on ihan pielessä. Mikä ihme siinä soseidenkin antamisessa on niin synkkää?

Meillä kanssa ei aluksi tahtonut maistua muut kuin hedelmäsoseet, mutta vähän paremmin menivät tosiaan soseet, joissa oli vain yhtä laatua (esim. vain perunaa ja äidinmaidonkorviketta) ja ylipäänsä kotitekoiset soseet. Aika helpollakin se menee, samalla kun keittää perunoita muulle perheelle, voi ottaa yhden vauvallekin ja muussata sen maidon kanssa. Lisäksi meillä alkuun sekoiteltiin vauvan mielisoseita ja perunaa, esim. mangoa ja perunaa. Vaikka se kuulostaa aikuisesta pahalta, niin vauva tottui sillä lailla kasvissoseisiin.
 
piekana
Meillä on lahjottu syömään antamalla pieni nokare hedelmäsosetta joka kasvislusikallisen jälkeen. Vähitellen lisättiin lusikallisten määrää ennen kuin palkinto oli ansaittu ja lopulta jätettiin se lahjoma pois.

Mutta ei sitä lasta tarvitse pakolla opettaa syömään joka ikistä ruokalajia. Mä en itsekään syö kaikkea, joten miksi lapsen pitäisi?! Tällä tarkoitan siis yksittäisiä ruokalajeja, esimerkiksi meillä sellaisia on parsakaali ja ohrapuuro. Hapanmaitotuotteitakaan ei suostu syömään enkä mä aio pakottaa. Tavallisista maitotuotteista saa kuitenkin kaiken tarvisemansa.

Ja ei ne soseet todellakaan ole mitään myrkkyä! Saahan lapsi jo ennen niitä esim. d-vitamiinista tai Rela-tipoista "kiinteitä" aineita tai siis jotakin muuta kuin äidinmaitoa. Puhumattakaan puolukasta ja sitruunasta, joita käytetään sammaksen hoitoon tai ummetuksen hoitoon käytettävästä mallasuutteesta ja luumusoseesta. Suomen Lastenlääkäriliitto ei olisi halunnut muuttaa täysimetyssuositusta 4-6 kuukaudesta 6 kuukauteen http://www.suomenlastenlaakariyhdistys.fi/suositukset/rintaruokinta_sly.html .

Korviketta saavat vauvat ovat sitä paitsi tottuneet "vieraaseen" ruokaan jo ennen soseita. Enkä tällä tarkoittanut mollata korvikkeita, meidän vauva ei ole kertaakaan syönyt äidinmaitoa, pelkkää korviketta. Joillekin lapsille pelkkä maito ei riitä puolivuotiaaksi vaan tulee raudanpuutetta ja kasvukäyrä romahtaa Tämä on yleisempää korviketta saavilla, koska rauta ei ole yhtä helposti imeytyvässä muodossa kuin äidinmaidossa.

Ja vielä lopuksi linkki pulloruokintafoorumille: www.phpbbplanet.com/korvikemutsit
 
triplamama
kumma toi kommentti, että ruokavalion pielessä...huoh...SUOSITUS ei ole sama asia kuin laki ja elämän käsikirjoitus. jokainen lapsin on yksilö ja häntä ruokitaan ja hoidetaan sen mukaan. henk koht olen sitä mieltä, että nykysuositus aloittaa kiinteät yhtä aikaa hampaiden tulon kanssa on syvältä. itse noudatan omia ohjeitani ja neuvolasta olen saanut pelkkää hyväksyntää ja tukea omille valinnoilleni. JOTEN, jatka vain lapsetn ruokavalion monipuolistamista ja muista, että äidinmaito/vastike on makeaa, joten siksi lapsi luonnostaan syö makeaa. itse ole lisännyt voinokareen pottusoseeseen ja piru kun lapset kilpaa syöneet sitä! ei ole tuohesta se lapesnkaan suu ei.
 
pikku-ukko
Kiitos kaikille hienoista neuvoista. Kyllä aloitin hedelmäsoseella ja sitä se kyllä vetää ihan purkin kerralla. Eli ruokahalua kyllä on. Mutta täytyy koittaa näitä konsteja ja kiva nähdä että mitä poitsu sanoo kun teen itse sille vähän pottumuussia, laittais vähän hedelmäsosetta kyyti pojaksi =)
 
Voit myös kokeilla imellyttää sitä perunamuussia tai panna fruktoosia eli hedelmäsokeria. Ja ennen kuin joku alkaa mussuttaa, ettei sokeria saa panna, niin sitä on kyllä monessa hedelmäsoseessakin eikä edes ihan vähän
 
Tuo on ihan puppua, että ei saisi aloittaa hedelmillä, koska vauva tottuu makeaan. Maistakaapa sitä äidinmaitoa, eiköhän se vauva ole jo tottunut makeaan. Oletko kokeillut tehdä itse soseita esim. bataatti voisi olla hyvä? Kaikki vauvat eivät halua perunaa tai vaikka kukkakaalia syödä, mutta sitä saa sekoitettua myöhemmin sitten johonkin maistuvan sekaan.
 
karina
Meillä aloitettiin soseiden antaminen pojan ollessa 4kk. Sitä ennen vedettiin kuukauden verran korviketta (oma maito loppui totaalisesti). Aloittelin kasvissoseilla ihan senkin vuoksi, että mielestäni hedelmä- ja marjasoseet ovat enemmänkin välipaloja kuin 'kunnon' ruokia. Nyt menee kaikki lihasoseet, kalaa ja kananmunaa ajattelin kokeilla vasta kuukauden päästä. Tsemppiä teille kaikille soseiden maisteluun ja sinnikyys palkitaan ;)
 
Kyllä sä olet tyhmä kun nyt jo annat pojalle sosetta, imetä vaan 6kk asti!
Lapsen terveys kärsii tosta. eli pilalla on teidän ruokavalio! Sä joka tän aloitit, siis tämän aiheen,niin ei kyllä tossa iässä vielä sosetta anneta :kieh:
 
Munkin oli aloitettava (neuvolan lääkärin ja terveydenhoitajan ohjeiden mukaan) 4 kuukautta vanhalle pojalle kiinteät, sillä paino ei enää noussut kunnolla pelkällä äidinmaidolla. Kaiken lisäksi pojalla oli 3 kuukauden ikäisestä lähtien välillä melkoisia rintaraivareita. Päivisin ei kelvannut tissi, ei sitten millään. Yöllä poika heräsi kaksi kertaa syömään. Eli takaisin asiaan: aloitin perunalla, sitten lisäsin maun kerraallaan. Ensin kasvikset ja sitten hedelmä-/marjasoseet. Poika söi alusta asti hyvin kiinteitä. Nyt poika on jo 8 kk ja syö kuin hevonen!
 
ääähkhk
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 11:05 pikku-ukko kirjoitti:
Kiitos kaikille hienoista neuvoista. Kyllä aloitin hedelmäsoseella ja sitä se kyllä vetää ihan purkin kerralla. Eli ruokahalua kyllä on. Mutta täytyy koittaa näitä konsteja ja kiva nähdä että mitä poitsu sanoo kun teen itse sille vähän pottumuussia, laittais vähän hedelmäsosetta kyyti pojaksi =)


Tämä on nyt ihan ohi aiheen, mutta minusta on jotenkin aivan kamalaa kun puhut omasta lapsestasi SE ja SILLE!!! Koirasta puhutaan noin ei omasta lapsesta!! HÄN ja HÄNELLE!!!!
 
klip klip klip...
Tämä on nyt ihan ohi aiheen, mutta minusta on jotenkin aivan kamalaa kun puhut omasta lapsestasi SE ja SILLE!!! Koirasta puhutaan noin ei omasta lapsesta!! HÄN ja HÄNELLE!!!!
[/quote]

Hei hyvää päivää...Eiköhän kukin saa käyttää juuri niitä sanontoja, joita haluaa...Tämä ei luullakseni ole mikään kielioppikilpailu vaan ihan keskustelupalsta vaan...Itse en ainakaan normaalipuheessa käytä hän muotoa ikinä, vaan aina se, olipa mies, koira, kaveri tai lapsi :LOL:

Ei voi ymmärtää miten ilkeitä viestejä asialliseen kysymykseen lähetetään vastaukseksi... :(

Meillä alkoi pelkkä pottusose tökkiä kun oltiin maisteltu hedelmiä edellinen viikko. Yli päästiin sillä, että tarjosin kuitenkin vaan perunaa, en pakkosyöttänyt vaan maistatin pikkulusikallisen muutaman kerran päivässä. Hedelmäsoseet jätin siksi aikaa pois. Muutaman päivän jälkeen oli tottunut taas perunan makuun niin, että söi sitä mielellään.
 
NuoriAikuinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 23:50 mama kirjoitti:
klip klip klip...
Tämä on nyt ihan ohi aiheen, mutta minusta on jotenkin aivan kamalaa kun puhut omasta lapsestasi SE ja SILLE!!! Koirasta puhutaan noin ei omasta lapsesta!! HÄN ja HÄNELLE!!!!
Hei hyvää päivää...Eiköhän kukin saa käyttää juuri niitä sanontoja, joita haluaa...Tämä ei luullakseni ole mikään kielioppikilpailu vaan ihan keskustelupalsta vaan...Itse en ainakaan normaalipuheessa käytä hän muotoa ikinä, vaan aina se, olipa mies, koira, kaveri tai lapsi :LOL:

Ei voi ymmärtää miten ilkeitä viestejä asialliseen kysymykseen lähetetään vastaukseksi... :(


[/quote]

Mä olen jo pitkään ollut sitä mieltä että nimenomaan tämä Vauvat 0-12kk on oikeasti kaikista vihamielisin palsta täällä! Mitäsnyttään tässä on erona se että täällä ihmiset yleensä ihan oikeasti kysyvät neuvoja ja hakeavat vertaistukea. Mitäsnyttällä jauhetaan muuten vaan kaikeasta mahdollisesti ja provoillaan, se siis on ihan tarkoitettukin tuohon skeidan jauhantaan.

Musta on inhottavaa että nimenomaan tälle palstalle on pesiytynyt noita ilkeilijöitä ja kaikenmaailman fanaatikkoja. Täällä ollaan oikein superjyrkkiä ja ehdottomia. Tämä on kuitenkin se palsta johon monet ensimmäisena hakeutuu. Juuri vastasyntyneiden ja pienten vauvojen kanssa sitä juuri kaipaa neuvoja, ohjeita ja tukea. Varsinkin moni uusi äiti tai isi hakee niitä juuri tällaisilta palstoilta ja ovat hyvin herkkiä ja epävarmoja. Sitten täällä tuollaiset pahansuovat ämmät aukoo päätänsä joka välissä, ja jos eivät löydä kunnon syytä mistä vaahdota niin sitten väen vängällä keksivät jotain! Hävettää tollasten idioottien puolesta. Toivottavasti ette oikeasti ole äiti-ihmisä vaan pahaisia murkkuja joka sinänsä selittäisi tuollaisen lapsellisen ja uhoavan käytöksen... :ashamed:

Mä olin jo pitkään poissa tältä palstalta. Palstailin täällä ennen rekisteröitymistä kun vauva-asiat oli mulle uusia, sain täältä paljon hyviä neuvoja ja tietoa. Nyt kun arki on sujunut ja tarve tähän palstaan vähentynyt menin muille alueille. Nyt ajattelin että kun on puoli vuotta omaa kokemusta jo takana niin voin tulla tänne lueskelemaan ketjuja ja ehkä auttamaan toisia... mietin kyllä kaksi kertaa ennen kuin ensi kerran tälle alueelle taas tulen.. :kieh:
 
pikku-ukko
SIIS VOI #&%?$!*. Olenko tyhmä tai jotain, mä kirjoitan tänne koska vauvalla ei mee tavallinen kunnon sose alas, ja tulin tänne kysymään neuvoja!
sitten tällästä tekstiä, mä en käsitä, eikö teillä niinkuin ole muuta tekemistä.

MITEN KEHTAATTE VAUVOJEN PALSTALLA, KÄYTTÄYTYÄ NOIN IDIOOTTIMAISESTI JA LAPSELLISESTI.... Arvostakaa tätä palstaa nyt sen verran, tää ei ole mikään *ittuilu mesta!!!!!!!!!!!!!! Ja minähän kirjoitan JUST NIINKUIN ITSE HALUAN, sori

Toki ymmärrän että jokainen kirjoittaa oman mielipiteen, mutta toi rajansa kaikella :LOL: :kieh: :LOL: :headwall: :headwall: :LOL:


KIITOS jälleen kerran neuvoista,siis he jotka nyt tajus vastata niinkuin aikuiset ihmiset :D :flower: :LOL:
 

Yhteistyössä