Vain yksi munatorvi - raskaaksi?

  • Viestiketjun aloittaja Epätietoinen
  • Ensimmäinen viesti
Epätietoinen
Hei kaikille,
olen ensimmäistä kertaa tällä palstalla.

Minulla oli taannoin kohdunulkoinen raskaus, joka päättyi laparoskopiaan ja oikeanpuoleisen munatorven poistoon. Lääkärin mukaan tämän ei pitäisi juurikaan vaikuttaa raskaaksi tulemiseen jatkossa. Mutta miten on, minkä verran se vaikuttaa? Meneekö minulla nyt yrityskierroissa joka toinen kierros tavallaan ohi, kun toinen puoli ei toimi täydellisesti?

Onkohan raskaaksi tulo nyt vaikeampaa? Saanko enää lapsia? Nämä on suuria kysymyksiä, joita en uskonut ikinä joutuvani kysymään... Toista lasta haluamme kovasti ja kolmatta, ehkä neljättäkin. Mutta tuleeko se koskaan onnistumaan.

Ensimmäisen lapsen osalta tulin heti ensiyrittämältä raskaaksi, tämä kohdunulkoinen oli kolmas yrityskierto.

Toivottavasti jollakin olisi kokemuksia jaettavana tästä aiheesta, olisi mukava kuulla miten muilla on nämä asiat menneet munatorven poiston jälkeen.

Kiittäen,
Epätietoinen ja vielä melko surullinen :`(
 
hei
Pää pystyyn ystävä! Mieheni veljen perheeseen syntyi juuri toinen lapsi. Ja siinä perheessä tällä naisella ei toimi toinen munatorvi ollenkaan. Se on muistaakseni sidottu kiinni tai jotain. Sillä on ollu muinatorvessa kasvain tai joku muu.
Muista että toivoa aina on!!!!! Älä luovuta! :hug: :hug: :flower:
 
Epätietoinen
Kiitos rohkaisevasta vastauksestasi! Toki tiedän, että raskaaksi voin edelleen tulla, jotenkin on vain vielä niin outo ja haavoittunut olo, enkä oikein tiedä näistä asioista mitään. Siksi siis mukava kuulla muiden kokemuksista.
 
Epätietoinen
Hei Pikkukyy,

toivotaan että meillä asiat menee hyvin tästä operaatiosta huolimatta. Kyllähän nuo ennusteet on suht positiiviset, joten suunnatkaamme katseemme rohkeasti tulevaisuuteen. Pakkohan se on jaksaa uskoa vaan.

Tsemppiä sinulle ja onnea tulevaan!

t. Epätietoinen, ehkä jo hivenen optimistinen...
 
Hei!
Mulla on täti, jolla on neljä poikaa. Niistä kolme nuorinta on syntyny toisen munasarjan+-torven poiston jälkeen. Ja hyvällä ystävälläni on myös kaksi poikaa saanut alkunsa, vaikka toinen munatorvi onkin poistettu. Hänelläoli kans samanlaisia aatoksia kuin sinulla et entäpäs jos ei enää koskaan...mutta joku päätti toisin ja tuli kaksi "vahinkoa"! Toista eivät olleet edes suunnitelleet.
Sitten tuosta kierrosta; tätini on sitä ihmetellyt et miksi kuukautiset kuitenkin tulee joka kk vaikka ne periaatteessa pitis tulla vain joka toinen kk. Mutta kaipa se luonto on senkin asian hoitanut jotenkin niin että yksi voi toimia kahdenkin puolesta.
Voimia sinulle! Olet kokonainen nainen vaikka sitten ilman sitä toista torvea. :hug:
 
Ei vaikuta raskaaksi tuloon...

Minulta on kanssa poistettu oikean puoleinen munatorvi 2001 helmikuussa, kohdunulkopuolisen raskauden takia.

2001 syyskuussa rupesin odottamaan esikoista ja pikku kakkosta melkein heti kun pillerit lopetin esikoisen jälkeen ja tämä kolmonen (mikä meni valitettavasti kesken) niin rupesin odottamaan kahden kuukauden jälkeen kun ehkäsyn jätin pois...
 
Mulla oli ulkoinen raskaus 04 ja toinen munatorvi jouduttiin poistamaan , tasan vuosi siitä tulin uudestaan raskaaksi. Eikä meillä laskettu mitään päiviä, ovulaatioita tms. mentiin fiiliksellä että toinen saa tulla jos on tullakseen. Toivoa on siis =)
 
MOi! :wave: Toivoa on... Minulla oli sama tilanne maaliskuussa -04, jolloin toinen munatorvi leikattiin kohdunulkopuolisen vuoksi. Pelkäsin ihan tajuttomasti, että siihen meni mahikset... Aloimme yrittämään vasta syksyllä uudelleen ja yllätys oli suuri, kun tulin heti ekasta kierrosta raskaaksi! Käsittämätöntä... Ja minulle lääkärit olivat sanoneet, että toki toisen munatorven puuttuminen vaikeuttaa raskaaksi tuloa, mutta silti on vielä hyvät mahdollisuudet. Ja jos ei onnistu, voidaan kokeilla koeputkihedelmöitystä... Nyt olen rv 35. Pidähän mieli pirteänä. Tiedän, että leikkauksen jälkeiset kuukaudet eivät ole kovin helppoja... Minuun ainakin sattui, kun näin äitejä vauvojen kanssa. Alkoi ahdistamaan ja surettamaan. Tsemppiä! Toivon parasta...
 
täällä kans yks
Minä kans kuulun tähän porukkaan.
Kohdunulkoisen raskauden seurauksena oikeanpuoleinen munatorvi poistettu. (Useimmiten se onkin oikeanpuoleisessa koska sen puolen munatorvi on hieman pidempi ku vasen)

Se väite että kuukautiset tulisivat vain joka toinen kuukausi ei pidä paikkansa. Eihän se kuukautiset johdu munatorvesta tai munasarjoista vaan kuukautisvuotona vuotaa kohdun limakalvo pois, ovuloipa sitä tai ei.

Ja totta on se että toinen alkaa toimia toisenkin edestä.
 
pakka puhetta että alkaa toimia toisinkin edestä itselläni oikealta tuuma pois ja aina johto olli siellä.vasemmalta tulee 2 krt vuodessa johto folli . jatuuban poiston jälkeen on yritetty yli 5 v.joten on metrissä käyty ja munasarjojen tilanne katsottu melkeen joka kk.
 
Mulla oikea munatorvi poistettu reilu kaks vuotta sitten, enkä ole raskautunut. Toivottavasti ap:llä toisin ja olet saanut pienokaisesi syliin jo vuosia sitten :)

Mistähän tulee käsitys, että munatorven poisto vaikuttaisi hormonitoimintaan :confused: vaikka molemmat poistettaisiin, ovulaatio voi tapahtua normaalisti ja kierto pelata ku kello... toisin käy, jos munasarjat poistettaisiin. Ja eikös tää "toimii toisenkin edestä" ole mahdollinen just silloin kun toinen munasarja poistetaan, ei tuuba... :rolleyes:

Tsemppiä kaikille vastaavan kokeneille ja kokeville :wave: Kaippa se raskaaksi tulo on mahdollista osalle, vaikka käviskin "hitaampaa".
 
Mulla poistettiin tammikuun lopussa vasen tuuba ku:n takia. Tulin raskaaksi heti seuraavasta ovulaatiosta maaliskuun alussa.nyt rv17. Mulla oli tuo jäljelle jäänyt tuuba kiinni väärässä paikassa edellisen section jäljiltä ja oli siis osittain viallinen sekin,mutta silti heti tärppäsi. Lääkärit sanoivat että sitä voi yhdellä tuuballa ovuloida myös joka kk,koska munasarjathan ovat ehjät.munasolu voi vaeltaa terveelle puolelle! Ei muutakun tsemppiä kaikille saman kokeneille ja positiivista mieltä mukaan :)
 
Ihana kuulla kokemuksia! Nämä ovat juuri niitä kysymyksiä joita mietin juuri nyt, kun laparoskopiasta on viikko.

Millaisia ohjeita saitte siitä milloin saa alkaa yrittää? Pitikö odottaa kauan?
Miulle hoitaja osastolla sanoi että yhdet mankat pitäisi tulla mutta onko siihen muuta syytä kuin raskauden kesto on helpompi määrittää?

Minulta siis vietiin oikea tuuba ku:n takia. Lääkäri sanoi että vasen tuuba voi napata oikealtakin lähtevät munasolut. Ja tosiaan kyllähän ne kuukautiset tulee joka kk kun kerta ovulaatiokin tapahtuu. Jos olisi munasarjat pois tilanne olisi käsittääkseni eri.
 
Mulla poistettiin vasen munatorvi syyskuussa 2010 kohdun ulkoisen raskauden takia. Sanottiin heti, että voi tulla vielä raskaaksi (munasarjat voi kuulemma "napata" toisiltaan), mutta se voi kestää. Meillä 2 ekaa lapsosta tullu 1-2 kierrosta, tuo kohdun ulkoinen ekasta. Torven poiston jälkeen tärppäs 4. kierrosta ja nyt tämäkin pikkuinen on jo 10kk :)
 

Yhteistyössä