VAIPPA POIS!

  • Viestiketjun aloittaja APUJA
  • Ensimmäinen viesti
APUJA
Eli nyt läx vaippa pois. o viikon loma joten aattelin etta nyt on aikaa ja nyt on AIKA!!!

vinkkeja?? muuta ku et hirvee kannustus ku tulee pottaan?? Entas miten sat lapsen kertoon et on pissahata?? vai istuttaa vaan potalla aika ajoin?

kauan teil o menny et tottu!!
 
vieras
Mä istutin alkuun potalle parin kolmen tunnin välein, mutta sitten tyttö alkoi itse kertoa milloin on pissahätä. Joka kerta tietysti kovat kehut kun teki pissan pottaan. Kolme viikkoa meni siihen että tyttö oli täysin kuiva, ei tarvittu enää yövaippaakaan. Ikää 2 vuotta.
 
Mulla on 1v8kk ikäinen tyttö ja ollaan harjoiteltu nyt viikon ajan vaipattomuutta.. Kotona on ilman housuja ja käy aina potalla kun on hätä, yhtäkään vahinkoa ei ole vielä sattunut. Päikkäreille, yöksi ja jos johonkin ollaan lähdetty olen laittanut vaipan (jotka ovat olleet märkiä). Mutta miten tästä eteenpäin? Uskallanko lähteä tuon kanssa esim pihalle ja luottaa siiihen että kyllä se kertoo kun on hätä?
 
vieras
Aika pieni on ap:n lapsi. Lapset oppii kuivaksi, kun sen aika on. Toki voi ohjata ja opastaa, mutta pidätyskykyä on vaikea opettaa. Tietysti asiaa voi alkaa harjoitella jo ,mutta kannattaa varautua ,että vahinkoja sattuu. Mielestäni siinä ei ole mitään järkeä ,että lapsen potalla käyntiä koko ajan vahitaan ja kellosta huolehditaan milloin pitää pissiä. Kun lapsi on oppinut tunnistamaan hätänsä hän käy potalla ilman ,että tarvii vahtia.
Lähinnä tarkoitan sitä, että kanntattaa miettiä onko lähtökohtana se äitin loma vai lapsen sopiva kehitysvaihe?
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika pieni on ap:n lapsi. Lapset oppii kuivaksi, kun sen aika on. Toki voi ohjata ja opastaa, mutta pidätyskykyä on vaikea opettaa. Tietysti asiaa voi alkaa harjoitella jo ,mutta kannattaa varautua ,että vahinkoja sattuu. Mielestäni siinä ei ole mitään järkeä ,että lapsen potalla käyntiä koko ajan vahitaan ja kellosta huolehditaan milloin pitää pissiä. Kun lapsi on oppinut tunnistamaan hätänsä hän käy potalla ilman ,että tarvii vahtia.
Lähinnä tarkoitan sitä, että kanntattaa miettiä onko lähtökohtana se äitin loma vai lapsen sopiva kehitysvaihe?
Tätä mieltä minäkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika pieni on ap:n lapsi. Lapset oppii kuivaksi, kun sen aika on. Toki voi ohjata ja opastaa, mutta pidätyskykyä on vaikea opettaa. Tietysti asiaa voi alkaa harjoitella jo ,mutta kannattaa varautua ,että vahinkoja sattuu. Mielestäni siinä ei ole mitään järkeä ,että lapsen potalla käyntiä koko ajan vahitaan ja kellosta huolehditaan milloin pitää pissiä. Kun lapsi on oppinut tunnistamaan hätänsä hän käy potalla ilman ,että tarvii vahtia.
Lähinnä tarkoitan sitä, että kanntattaa miettiä onko lähtökohtana se äitin loma vai lapsen sopiva kehitysvaihe?
näin.

itekkin aikoinani tytöllä alle 2v aloin opettaan pottaan mutta ei siitä mitään tullut 2v3kk tyttö sit vaippa päällä haki vessasta potan olohuoneeseen ja sano et kohta tulee pissa ja siitä se sit lähti..
pojat eivät ees halunneet pottaan vaan suoraan pytylle yli 2v molemmat
 
vierailja
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Viears:
Itse laitoin potan olohuoneen nurkkaan ja annoin lapsen olla ihan ilman housuja. Ota potta vessaan ja istukaan yhdessä pissalla.

p.s. Minkä ikäinen?
1v9kk
Älä noin pienelle ala pitää mitään pottakoulua, jos olisi ollut vuoden vanhempi, se olisi ollutkin hyvä idea. Painostamalla lasta sellaiseen, mihin hän ei ole vielä valmis, et saa aikaan kuin hallaa.
 
jipe
meillä taas kukaan lapsista ei ole itse ilmaissut kypsyyttään pottailuun ja vaipattomuuteen. kyllä se on lähtenyt ihan siitä, että on otettu vaipat pois, laitettu pikkarit jalkaan ja otettu matot lattioilta ja potta olohuoneeseen. pari vahinnkoa on tullut lattialle ja sitte on lapsi hoksannut,e t täytyy mennä potalle, jos ei halua märkiä housuja. tän jälkeen yövaippa on vielä ollut käytössä ja kylään tms. lähtiessä on myös vaippa laitettu. tyttö oli alle 2v, poika hieman yli 2v, kun otin vaipan pois.
 
minä
Minä ei tajua miksi noin pienen pitää olla kuiva, jos kerran ei itse vielä pissahätää tunnista? Pidä sisällä ilman housuja ja pottaa näkyvällä paikalla niin näät osaako mennä potalle tai ylipäätänsä tunnistaako hätää... Ulkona ja nukkuessa voit ihan hyvin vielä pitää vaippaa. Tulee vaan turhaa pyykkiä jollei lapsi edes tunnista hätää...
 

Yhteistyössä