vajaa 4v reikä hampaassa =(

  • Viestiketjun aloittaja juuliska
  • Ensimmäinen viesti
juuliska
huomasin tossa yks ilta että tuolla vanhimmalla on pikku reikä takaala hampaassa...Harmillista kun itse kamalan hammaslääkäri kammoinen että mites onnistuu vienti hampilääkäriin..=( ja mitähn ne tekee tuolle,ei kai väkisin koska siitähä se kammo vasta tulee...on periny mun hammasluuston näköjää,vaik pestään hampaita.
 
Meillä kans pojalla etuhampaissa ja ei lääkäri edes pahemmin ihmetelly ku itsekkin huomas kuinka voimakas on pojan ylähuuli.

No täti sano,et paikkaa niihin pitäs laittaa,et joko rauhottavien kera,mut myös mahdollisuutena ilokaasu,et saa nähä miten käy
 
Elviira harmaana
Harvoin lapsi osaa pelätä, kun ei tiedä mistä on kyse. Meillä ainakin tarkastukseen 3-vuotiaan kanssa mennessä. Kerrottiin tarkkaan, että täti kattoo hampaita ja se ei satu. Kerrottiin asiasta moneen kertaan, ennen hammaslääkärille menoa.
Poika oli reipas ja suu pysyi auki.
Takana oli yksi reikä ja etuhampaissa molemmissa reikää. Johtuen paljolti siitä, ettei poika antanut pestä hampaitaan lähes vuoteen.

Paikkaukseen mennessä sovittiin, pieni porkkana, että jos menee hienosti niin saa jonkun pikku palkinnon. Etuhampaisiin ei tarvittu juuri mitään työkaluja, hiukan rapsuttelivat. Poika oli hiljaa ja reippaasti suu auki koko toimenpiteen ja sai palkinnon.
Takahampaaseen tarvittiin jo pikkuisen poraa, mutta kun siitäkin oli etukäteen paljon puhuttu niin ei tarvinnut kyyneliä vierittää :)

Vaikka itse olen hammaslääkäripelkoinen pahimmasta päästä, ei poikani ole sitä perinyt :)
Toki iso plussa on myös hammaslääkärille, joka tekee asiat rauhassa ja kertoo kokoajan mitä tapahtuu.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 19:53 juuliska kirjoitti:
huomasin tossa yks ilta että tuolla vanhimmalla on pikku reikä takaala hampaassa...Harmillista kun itse kamalan hammaslääkäri kammoinen että mites onnistuu vienti hampilääkäriin..=( ja mitähn ne tekee tuolle,ei kai väkisin koska siitähä se kammo vasta tulee...on periny mun hammasluuston näköjää,vaik pestään hampaita.
Sellaista asiaa kuin "huono hammasluusto" ei peritä, huonoa hammasluustoa ei ole olemassakaan. Sen sijaan huonot tavat,kuten nauttimiskerrat,ei pelkästään imelän vaan ruuankin peritään. Eli jos päivässä tulee useita happohyökkäyskertoja taatusti tulee reikiä ja niitä ei edes hyvä hampaidenharjaus poista.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2006 klo 10:07 Elviira harmaana kirjoitti:
Harvoin lapsi osaa pelätä, kun ei tiedä mistä on kyse. Meillä ainakin tarkastukseen 3-vuotiaan kanssa mennessä. Kerrottiin tarkkaan, että täti kattoo hampaita ja se ei satu. Kerrottiin asiasta moneen kertaan, ennen hammaslääkärille menoa.
Poika oli reipas ja suu pysyi auki.
Takana oli yksi reikä ja etuhampaissa molemmissa reikää. Johtuen paljolti siitä, ettei poika antanut pestä hampaitaan lähes vuoteen.

Paikkaukseen mennessä sovittiin, pieni porkkana, että jos menee hienosti niin saa jonkun pikku palkinnon. Etuhampaisiin ei tarvittu juuri mitään työkaluja, hiukan rapsuttelivat. Poika oli hiljaa ja reippaasti suu auki koko toimenpiteen ja sai palkinnon.
Takahampaaseen tarvittiin jo pikkuisen poraa, mutta kun siitäkin oli etukäteen paljon puhuttu niin ei tarvinnut kyyneliä vierittää :)

Vaikka itse olen hammaslääkäripelkoinen pahimmasta päästä, ei poikani ole sitä perinyt :)
Toki iso plussa on myös hammaslääkärille, joka tekee asiat rauhassa ja kertoo kokoajan mitä tapahtuu.
Ei 3v osaa päättää tarvitseeko hampaita pestä,äidin on se päätös tehtävä ja jokainen tietää että hampaat on pestävä,vaikka pikku pakkoa tai isoakin käyttämällä tai sitten sitä porkkanaa käyttämällä.
 
miten ihmeessä sen ikäsillä on jo reikiä.....!?!?!? mä pystyin pitään likan 2v asti niin ettei juotu edes mehua! niin paljon silloin neuvolas aina painotettiin ettei kannata suotta.. ja senkin jälkeen vain joskus mehua esim, namuja ei juuri koskaan (4v), joskus lakupötkö esim "karkkipäivänä" ja tämäkin päivä piti ottaa vain sukulaisten takia etteivät aina tuputtaisi jotakin makeeta!! pullaa, keksiä tm saa useemmin kun itekin tulee imettyä kahvin kanssa, mutta ei missään nimessä esim ennenkuin ruoka syöty kunnolla ja jos ruoka ei laske, ei tartte mitään makeitakaan.. säännöt selkeet ja hampaat PESTÄÄÄÄN ainakin meillä joka pvä tai tulee hammaspeikkoja. sori vaan jos kuulostaa vaahtoomiselta, tää on taas toki vain mun mielipide mut tuntuu et monet vanhemmat antaa muksujensa tyyliin tehdä mitä tykkää, syödä mitä tykkää ja mennä nukkuun milloin tykkää jne jne!!!!!!!!!!ggrrrr!!! :kieh: toki tottahan se luusto varmaan vaikuttaa, joillakin on surkeet hampaat vaikkei söiskään mitään pahaa... mullakaan mikää hyvä oo tosin oon ite vetänyt makeeta niin paljon ku voi kun mummeli tykkäs tuoda kun olin pieni....vaikka äiti koitti sanoo että älä syötä ;) .ihan kuin ite nyt koitan sanoa muille.
 
Meillä ei ole karkkipäivää,syödään silloin kuin halutaan ja juodaan kohtuudella mehua ja limppaa.Hampaat pestään illalla ja joka syönnin/juonnin jälkeen purukumi tai pureskeltava xylitolkarkki ja reikiä ollut 0!Tyttö nyt 6vuotta.Hampaita vain kehuttu hyväkuntoisiksi ja kiille hyvä.Voi syödä ja juoda makeita kunhan pitää hampaista huolta.Meillä ainakin toiminut.Ja kaverin 3v pojalla oli kanssa aikoinaan 1 alkava reikä.
 
Hopsuli
Reikiintymisen aiheuttaa bakteeri. Eli jos onnistut välttämään tartuttamasta lapseesi mutans streptokokkia hän todennäköisesti välttyy myös reikäisiltä hampailta.
Bakteeri tarttuu herkästi vaikka suukottelemalla. lapsi voi saada bakteerin myös muualta vaikkapa laittamalla suuhun sellaisen tavaran jossa on vielä toisen lapsen bakteerista sylkeä. Saati sitten juomalla yhteisestä pullosta, äidin lusikasta ym.

Tietysti hyvä hampaidenhoito on tärkeää ja makeita ei pidä syödä mielin määrin, mutta kyllä ihmisen hammaskalusto sietää sokeriakin silloin tällöin.
 
juuliska harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2006 klo 12:24 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 19:53 juuliska kirjoitti:
huomasin tossa yks ilta että tuolla vanhimmalla on pikku reikä takaala hampaassa...Harmillista kun itse kamalan hammaslääkäri kammoinen että mites onnistuu vienti hampilääkäriin..=( ja mitähn ne tekee tuolle,ei kai väkisin koska siitähä se kammo vasta tulee...on periny mun hammasluuston näköjää,vaik pestään hampaita.
Sellaista asiaa kuin "huono hammasluusto" ei peritä, huonoa hammasluustoa ei ole olemassakaan. Sen sijaan huonot tavat,kuten nauttimiskerrat,ei pelkästään imelän vaan ruuankin peritään. Eli jos päivässä tulee useita happohyökkäyskertoja taatusti tulee reikiä ja niitä ei edes hyvä hampaidenharjaus poista.

minullepa hammaslääkäri sanonut kuten siskolleni että meillä on ns "huono" hammasluusto,eli pehmeä ja helposti reikiintyvä!Itse ahkera hampaiden pesijä ja purkkan syöjä ja silti reikiä.siskoni lapsista toinen pesee aamuin illoin ja reikiä toinen ei koskaan eikä yhtään reikää!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.12.2006 klo 13:50 juuliska harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2006 klo 12:24 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 19:53 juuliska kirjoitti:
huomasin tossa yks ilta että tuolla vanhimmalla on pikku reikä takaala hampaassa...Harmillista kun itse kamalan hammaslääkäri kammoinen että mites onnistuu vienti hampilääkäriin..=( ja mitähn ne tekee tuolle,ei kai väkisin koska siitähä se kammo vasta tulee...on periny mun hammasluuston näköjää,vaik pestään hampaita.
Sellaista asiaa kuin "huono hammasluusto" ei peritä, huonoa hammasluustoa ei ole olemassakaan. Sen sijaan huonot tavat,kuten nauttimiskerrat,ei pelkästään imelän vaan ruuankin peritään. Eli jos päivässä tulee useita happohyökkäyskertoja taatusti tulee reikiä ja niitä ei edes hyvä hampaidenharjaus poista.

minullepa hammaslääkäri sanonut kuten siskolleni että meillä on ns "huono" hammasluusto,eli pehmeä ja helposti reikiintyvä!Itse ahkera hampaiden pesijä ja purkkan syöjä ja silti reikiä.siskoni lapsista toinen pesee aamuin illoin ja reikiä toinen ei koskaan eikä yhtään reikää!!
Joo-o,tätä selitystä kuulee töissä melkein joka päivä,kun jollain on reikiä hampaissa. Kyllä se hyvä kotihoito estää ne reiät,oli sitten vaikka se "huono hammasluusto". =)
 
hille
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.12.2006 klo 17:44 vieras kirjoitti:
Joo-o,tätä selitystä kuulee töissä melkein joka päivä,kun jollain on reikiä hampaissa. Kyllä se hyvä kotihoito estää ne reiät,oli sitten vaikka se "huono hammasluusto". =)
No hohhoijaa, taas yksi suuhygienisti on siellä tietävinään kaiken. Esitäpäs yksikin tutkimus, jossa poissuljetaan perimän vaikutus reikiintyvyyteen (tottakai streptococcus mutansin ollessa läsnä). Perimä vaikuttaa joka ikiseen asiaan ihmisessä, niin olisipa todella ihme, ellei hampaiden reikiintyvyyteen!!! :headwall:
 
Joo mutta hyvällä kotihoidolla ne reiät saa pidettyä poissa. Ei pidä heittää kirvestä kaivoon periaatteella "kun suvussa on taipumusta reikiintymiseen,niin mitäs tässä enää voi,kun peli on jo syntyessä menetetty".
 
hille
Jossain tapauksissa kotihoidon pitäisi olla tavalliselle ihmiselle liian hyvää. Eli hampaat pitäisi harjata joka ikinen kerta kun jotain suuhunsa laittaa, syödä purkkaa koko ajan, jne. Tottakai reikiintymistä voi vähentää hyvällä kotihoidolla. Valitettavasti esim. hammasvälien täydellinen puhdistaminen on erittäin vaikeaa ellei mahdotonta, joten niihin meillä epäonnisilla reikiä tulee, vaikka tekisi mitä. Toiset kun ovat saaneet jo pienenä miljoona streptococcusta, ja lisäksi periytyvän taipumuksen reikiintymiseen.

Muistakaa, hyvät suuhygienistit (ja hammaslääkäritkin, ja hoitajat) että ihmiselle saarnaaminen on erittäin haitallinen asia. Ja toisilla ihmisillä hampaat oikeasti reikiintyvät helpommin kuin muilla. Jos silloin alkaa saarnaamaan kotihoidon tärkeydestä, saa kyllä potilaan vastustuskannalle. Itselleni näin kävi lapsena. Siksi nykyään hyvä hampaiden hoito on minulle todella vastenmielistä, ja reikiä tulee enemmän kuin tarpeeksi. :headwall:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.12.2006 klo 16:45 vieras kirjoitti:
Joo mutta hyvällä kotihoidolla ne reiät saa pidettyä poissa. Ei pidä heittää kirvestä kaivoon periaatteella "kun suvussa on taipumusta reikiintymiseen,niin mitäs tässä enää voi,kun peli on jo syntyessä menetetty".

Sanoo hän, jolla ei ole aavistustakaan asian toisesta puolesta.
Meillä 4 ja puoli v poika. 2 reikää paikattu, alkavia reikiä seurannassa tällä hetkellä 3. Hampaat pestään aamuin illoin 2 minuuttia molemmilla kerroilla. Soiva sähköhammasharja käytössä. On pesty siitä asti, kun ensimmäiset hampaat ilmaantuivat suuhun. Janojuomana on vesi. Karkkipäivä lauantaisin. Happohyökkäykset pidetään max 5/pvä. Saa jokaisen ruuan jälkeen fluoritabletin / täysxylitolipastillia.
Ja voi jumankauta, että ärsyttää kommentit siitä, miten huonosti olen mahtanut hampaat hoitaa, kun on jo jouduttu paikkaamaan.... Suksikaa kuuseen kaikki viisastelijat, jotka omasta mielestään ovat aina oikeassa.

Vastapainoksi voin kertoa, että omia hampaitani on pesty max kerran/pvä. Mehuja olen saanut juoda aina. En syönyt fluoritabletteja, sen sijaan olen syönyt vanhempieni kanssa samasta lusikasta ja juonut samasta mukista. Isällä ei tainnut olla ainuttakaan hammasta paikkaamatta. Tästäkin huolimatta on minulla paikattu ensimmäinen reikä 1 viikko ennen 30 v. syntymäpäivääni. Mistä lie johtuu......
Harjausta jatketaan ja mehuja ei meidän perheessä juoda edelleenkään ja siitäkin huolimatta saa aina tuntea itsensa maailman huonoimmaksi äidiksi kun tulee hammaslääkärin tarkistukäynniltä kotiin, juuri tuollaisten kaikki tietävien ja äärimmäisen syyllistävien "rouva täydellisten" takia.
 
tää on yks niistä asioista jolla vanhempia voi syyllistää. esikoisellani ei yhtään reikää, kuopuksella alkavaa reiän alkua. ihan samoin olen heitä hoitanut. hampaita pestään kaksi kertaa päivässä. on pesty siitä asti kun ensimmäinen hammas on tullut. purkkaa syödään heti kun on jotain ruokaa syöty. oma lusikka on ajattelemattomuuttani kävässyt molempien lasten suussa toisinaan. silti toisella lapsella on reiän alku, toisella ei mitään.
sisareni lapset pesevät hampaat silloin kun muistavat, syövät karkkia joka päivä, purkasta ei tietoakaan, vanhemmilla reikiä hampaissa ja pusuttelevat suulle. silti yhdelläkään lapsista ei reikiä.
et kyl se laittaa ihmetyttään. tämäkään asia ei ole niin mustavalkoinen kuin voisi kuvitella. ja ne joiden lapsilla ei reikiä ole, on niin helppo syyllistää. kyllä minäkin kauhistelen niitä jotka eivät hoida lastensa suuta mutta ap:kin on sellainen joka hoitaa lapsensa hampaat ja silti reikä.
 

Yhteistyössä