Vajaan 2-v syömisestä

vieras
Saman ikäinen poika meillä, ja samalta kuulostaa mitä syömiseen tulee... Joskus syö todella vähän, ja välillä sitten vetää kolme lautasellista. Aluksi syö pari lusikallista itse, ja sit pitääkin jo iskän tai äidin tai isoveikan auttaa. Olen nyt sit vielä syöttänyt, kai se jossain vaiheessa taas alkaa itsekin lusikoida. Voi olla meillä kyllä pientä taantumista pikkusiskon syntymän vuoksi.
 
The titityy
Tuttua.
Olen kait sata aloitusta tehnyt oman reilu 2v:n syömisestä..
Mitään ei syö, ei niin mitään.

Välillä koetan syöttää, yleensä ei anna.
Pakko on luottaa siihen että syö minkä tarvitsee, ei kai muutakaan voi. :/

Täällä olen saanut neuvoksi että tehdä niitä ruokia mitkä varmasti kelpaa.

Mitkä on sinun lapsen mitat?
 
vieras
Meillä 1½ vuotias ja samanlaista touhua alkanut olla. Osaa myös syödä lusikalla mutta ei viitsi(?). Nyppii sormin sitten vähän ja leikkii vaan ruualla. Ei juuri anna syöttää vaikka sillon kun sit antaa niin ruoka kyllä maistuu eli nälkäkin on. Olen yrittäny vaan vaivihkaa lykätä ruokaa suuhun ettei tarvi ½tunnin päästä taas kuunnella nälkäkiukuttelua. Tekis kyllä mieli ottaa tiukka linja...
 
vieras
Toki houkutella voi ja auttaa, mutta kuten edellinenkin sanoi tuollainen vaihteleva ruokahalu kuuluu tuohon ikään. Lapsi osaa säännöstellä ja syödä sen mitä tarvii.
 
Mä en tuputa tuolle meidän tytölle, joskus syö hyvin ja joskus ei. Mutta jos syö välillä huonommin, niin ottaa sen kyllä takaisin seuraavana päivänä. Pääasia ettei korvaa sitten millään herkuilla, sitä kyllä lapsi oppii nopeaan hyödyntämään.

Meillä paras keino saada tyttö syömään itse siististi pelleilemättä on antaa annos eteen ja poistua huoneesta. Silloin keskittyy syömiseen eikä esittämiseen juuri tyyliin "tippui, äiti pyyhkii" tai "kuumaa, äiti puhaltaa" mitkä on meillä ainakin vaan keinoja saada huomiota. Tietty sitten vahinkoja sattuu, lautasia tippuu ja mukeja kaatuu, mutta tekevälle sattuu. =)
 
Meillä neiti (joulukuussa 2-vuotta) syö aamulla pienen leivän tai vähän puuroa, kahdesti päivässä noin pari desiä ruokaa ja illalla jogurtin.

(ja ehkä välipalaksi jotain pientä )

Syöttää pitää joskus maanitellen, joskus taas hulauttaa sapuskat mahaansa (sormin tai lusikalla) niin että hupsis vain.

Kehuilla (näytäs isillekin, miten hienosti syöt) on selkeästi kannustava vaikutus.
 

Yhteistyössä