Valion pastöroidusta maidosta tehtyä aurajuustoa saa syödä raskaana ollessa?

  • Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti
...
Näin mä olen käsittänyt, mut kuitenki vähän hirvittää... ja aurajuustonhimo on ihan mieletön :D Ja tiedän että keitettynä tai paistettuna saa syödä mutta nyt tekis niin mieli laittaa broilerleikkeeseen päälle "raakana"
 
th
Ihan itse teet oman päätöksesi.

Uusin tieto neuvoloissa on, että edes niitä kotimaisia pastoroituja tuotteita ei suositella, koska tarjoavat kaikesta huolimatta niin hyvän kasvualustan listerialle.

Melko pieni riski, mutta kohdalle osuessa suuret seuraukset.

I so know, painin samojen mielitekojen kanssa päivittäin! ;)
 
Mä olen syöny kaikissa kolmessa raskaudessa ihan paketista Auraa. En ole koskaan kuullut että Valion Aurasta olisi kukaan saanut listerian mutta monet odottajat on aika tarkkoja tässä. Ja monet sitten ei kuten minä.

Mulle lähtökohta on ollut että suomalaisten valmistajien pästöroidut juustot on sallittuja.
 
Huisi hippu
no saa. ja vaikka tulisi se mikä lie hengenvaara niin onkai se pieni riski että siitä lapsi kuolee? vai onko? sanoisin että tää pelko on menny jo yli. ei sitä vissiin 30 luvulla aateltu minkalaista juustoa käytetään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja th:
Ihan itse teet oman päätöksesi.

Uusin tieto neuvoloissa on, että edes niitä kotimaisia pastoroituja tuotteita ei suositella, koska tarjoavat kaikesta huolimatta niin hyvän kasvualustan listerialle.

Melko pieni riski, mutta kohdalle osuessa suuret seuraukset.

I so know, painin samojen mielitekojen kanssa päivittäin! ;)
No meillä Espoossa on täysin vastakkaista neuvolatietoa.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja Huisi hippu:
no saa. ja vaikka tulisi se mikä lie hengenvaara niin onkai se pieni riski että siitä lapsi kuolee? vai onko? sanoisin että tää pelko on menny jo yli. ei sitä vissiin 30 luvulla aateltu minkalaista juustoa käytetään.
Kultainen 30-luku... :D Sitä kannattaakin ihannoida!

Lapsikuolleisuus, keskenmenot ja raskauden aikaiset komplikaatiot taisi olla aika yleisiä... ei niitä sen pahemmin taidettu edes tilastoida.

Mutta kukin tavallaan.
 
th
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Alkuperäinen kirjoittaja th:
Ihan itse teet oman päätöksesi.

Uusin tieto neuvoloissa on, että edes niitä kotimaisia pastoroituja tuotteita ei suositella, koska tarjoavat kaikesta huolimatta niin hyvän kasvualustan listerialle.

Melko pieni riski, mutta kohdalle osuessa suuret seuraukset.

I so know, painin samojen mielitekojen kanssa päivittäin! ;)
No meillä Espoossa on täysin vastakkaista neuvolatietoa.
Espoon neuvolassa toimin terveydenhoitajana ;)
Tämä siis tosiaan uusin tieto nyt.
 
väännän ratakiskoa
Neuvolan suosituslistalla on lueteltu ne ruoka-aineet, joissa Suomessa esiintyy todennäköisimmin listeria-bakteeria tai muita sikiölle vaarallisia ainesosia/bakteereita.

On tapauksia, joissa on todettu listeria-bakteeria myös pastöroidusta maidosta tehdyissä tuotteissa.

Jokaisen on itse arviotava, minkä riskin on valmis ottamaan. Jos riskin haluaa nollata, ei voi syödä/juoda mitään.

Itse en syönyt pastöroitujakaan raskausaikana.
 
th
Alkuperäinen kirjoittaja väännän ratakiskoa:
Neuvolan suosituslistalla on lueteltu ne ruoka-aineet, joissa Suomessa esiintyy todennäköisimmin listeria-bakteeria tai muita sikiölle vaarallisia ainesosia/bakteereita.

On tapauksia, joissa on todettu listeria-bakteeria myös pastöroidusta maidosta tehdyissä tuotteissa.

Jokaisen on itse arviotava, minkä riskin on valmis ottamaan. Jos riskin haluaa nollata, ei voi syödä/juoda mitään.

Itse en syönyt pastöroitujakaan raskausaikana.
:flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Ihan totta? No sitten on neuvolakohtaisia eroja Espoossa =)

Toisaalta ei se vaikuttaisi meikäläiseen sillä riski on kyllä aika pieni saada suomalaisen suuren valmistajan tuotteesta listeria.
Espoon suositukset:
http://espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10190
Pastöroimaton maito ja siitä valmistetut juustot
Pehmeät juustot (esim. home- ja tuorejuustot)

Ei suositella Voivat olla riskituotteita.
Kuitenkin pastöroidut tuotteet, joiden valmistus ja säilytys tapahtuu tarkasti valvotuissa olosuhteissa, ovat turvallisia käyttää (kotimaisten, suurten valmistajien tuotteet)
Listeria monocytogenes -riski
 
th
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Ihan totta? No sitten on neuvolakohtaisia eroja Espoossa =)

Toisaalta ei se vaikuttaisi meikäläiseen sillä riski on kyllä aika pieni saada suomalaisen suuren valmistajan tuotteesta listeria.
Espoon suositukset:
http://espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10190
Pastöroimaton maito ja siitä valmistetut juustot
Pehmeät juustot (esim. home- ja tuorejuustot)

Ei suositella Voivat olla riskituotteita.
Kuitenkin pastöroidut tuotteet, joiden valmistus ja säilytys tapahtuu tarkasti valvotuissa olosuhteissa, ovat turvallisia käyttää (kotimaisten, suurten valmistajien tuotteet)
Listeria monocytogenes -riski
Tämä on se Espoon yleinen ohje, joka siis netissäkin saatavilla.

Sen jälkeen on kuitenkin tullut uutta ohjeistusta, jossa riskiksi arvioidaan myös pastoroidut tuotteet. Riski on todella pieni, mutta olemassa. Se tulee kuitenkin olla odottavan äidin tiedossa, jotta hänellä itsellään on valta tehdä oma päätöksensä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja th:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Ihan totta? No sitten on neuvolakohtaisia eroja Espoossa =)

Toisaalta ei se vaikuttaisi meikäläiseen sillä riski on kyllä aika pieni saada suomalaisen suuren valmistajan tuotteesta listeria.
Espoon suositukset:
http://espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10190
Pastöroimaton maito ja siitä valmistetut juustot
Pehmeät juustot (esim. home- ja tuorejuustot)

Ei suositella Voivat olla riskituotteita.
Kuitenkin pastöroidut tuotteet, joiden valmistus ja säilytys tapahtuu tarkasti valvotuissa olosuhteissa, ovat turvallisia käyttää (kotimaisten, suurten valmistajien tuotteet)
Listeria monocytogenes -riski
Tämä on se Espoon yleinen ohje, joka siis netissäkin saatavilla.

Sen jälkeen on kuitenkin tullut uutta ohjeistusta, jossa riskiksi arvioidaan myös pastoroidut tuotteet. Riski on todella pieni, mutta olemassa. Se tulee kuitenkin olla odottavan äidin tiedossa, jotta hänellä itsellään on valta tehdä oma päätöksensä.
Eihän tuo ole mitään uutta tietoa oikeastaan. Ainahan on tiedetty että riski on olemassa. Toki tuonne kaupungin sivuille voisi pistää että minimaalinen riski olemassa jos odottajat lukevat sitä kuin raamattua.
 
-
Eikö se ollut jotenkin niin, että vaikka juustoon käytettävä maito pastoroidaan, niin listeriaa voi kuitenkin olla niissä homeitiöissä, joita juustoon lisätään sen tekemiseksi homejuustoksi? Tällaisen selityksen muistan kuulleeni.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Alkuperäinen kirjoittaja th:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Ihan totta? No sitten on neuvolakohtaisia eroja Espoossa =)

Toisaalta ei se vaikuttaisi meikäläiseen sillä riski on kyllä aika pieni saada suomalaisen suuren valmistajan tuotteesta listeria.
Espoon suositukset:
http://espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10190
Pastöroimaton maito ja siitä valmistetut juustot
Pehmeät juustot (esim. home- ja tuorejuustot)

Ei suositella Voivat olla riskituotteita.
Kuitenkin pastöroidut tuotteet, joiden valmistus ja säilytys tapahtuu tarkasti valvotuissa olosuhteissa, ovat turvallisia käyttää (kotimaisten, suurten valmistajien tuotteet)
Listeria monocytogenes -riski
Tämä on se Espoon yleinen ohje, joka siis netissäkin saatavilla.

Sen jälkeen on kuitenkin tullut uutta ohjeistusta, jossa riskiksi arvioidaan myös pastoroidut tuotteet. Riski on todella pieni, mutta olemassa. Se tulee kuitenkin olla odottavan äidin tiedossa, jotta hänellä itsellään on valta tehdä oma päätöksensä.
Eihän tuo ole mitään uutta tietoa oikeastaan. Ainahan on tiedetty että riski on olemassa. Toki tuonne kaupungin sivuille voisi pistää että minimaalinen riski olemassa jos odottajat lukevat sitä kuin raamattua.
Ilmeisesti on sitten kuitenkin sattunut näitä ikäviä listeria-tapauksia aiheutuen pastoroidusta tuotteesta. Luulenpa, että sen takia kunta haluaa "pestä kätensä" asiasta, eli ei voi suoraan julistaa aurajuustoa turvalliseksi, vaikka se sitä ehkä tilastojen valossa olisikin. Jollekkin se yksittäistapaus sitten kuitenkin sattuu. :(

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Eikö se ollut jotenkin niin, että vaikka juustoon käytettävä maito pastoroidaan, niin listeriaa voi kuitenkin olla niissä homeitiöissä, joita juustoon lisätään sen tekemiseksi homejuustoksi? Tällaisen selityksen muistan kuulleeni.
Joo, ja kuten tuo terkka sanoikin, niin on kuitenkin niin hyvä kasvualusta niille bakteereille - varsinkin viruttuaan jääkaapin pohjalla x päivää....
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Eikö se ollut jotenkin niin, että vaikka juustoon käytettävä maito pastoroidaan, niin listeriaa voi kuitenkin olla niissä homeitiöissä, joita juustoon lisätään sen tekemiseksi homejuustoksi? Tällaisen selityksen muistan kuulleeni.
Joo, ja kuten tuo terkka sanoikin, niin on kuitenkin niin hyvä kasvualusta niille bakteereille - varsinkin viruttuaan jääkaapin pohjalla x päivää....
Jep, 8 kk olen nyt kärvistellyt ilman kuumentamatonta homejuustoa ja olen jo ilmoittanut, että se eka mielihaluni laitokselta palaamisen jälkeen tulee olemaan juurikin juustolautanen täynnä home- ja vuohenjuustoja. Lasi punaviiniä palanpainikkeeksi. Näen jo kangastuksia :)
 
k
kukin tamppaa tyylillään. Mut liian tarkka en noista olis, jos menis kaikkien ohjeiden/ kehotusten ja neuvojen mukaan mitä raskaana ollessa saa tehdä/syödä ja olla tekemättä ja syömättä, niin et tekis etkä söis mitään.
 
hei
Lääkäri sanoi mulle, että se riski aurajuustossa ja muissa homejuustoissa ei piile siinä, onko paströroitua vai ei, vaan siinä, että se on HOMEjuustoa.

Eli siksi ei suositella.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
on se jännä kun mitään ei sais raskaanaollessa syödä. Minä ainakin olen auraa syönyt.
Mitenköhän ennen on pärjätty kun nyt vasta nää kaikki kiellot tulee..
Aina tää sama kommentti vedetään vastaaviin ketjuihin.
Ennen muinoin on esim. kohtukuolemia ollut enemmän kuin nyt, sekä äitien kuolemat synnytyksissä jne.
Uusia tutkimuksia tehdään kokoajan, ei näitä rajoituksia ihan tuulesta vaan temmata.
Tervettä maalaisjärkeä saa käyttää omiin ruokailutottumuksiin raskaana ollessa. Esim. maksa on vältettävien ruokien listalla, koska voi aiheuttaa mm. sikiövaurioita, mut kohtuudella kun syö, niin siitä ei ole mitään haittaa.
 
-
No, jokainen tekee viime kädessä päätökset itse, mitä ehkä ei syö. Mutta nyt ainakin ap ja moni muu tietää mitä tuon homejuustokiellon taustalla on. Joku päättää syödä, joku toinen päättää olla syömättä.
 

Yhteistyössä