Valitsenko sektion vai alatiesynnytyksen?

  • Viestiketjun aloittaja epätietoinen :/
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Jos en joutuisi kärsimään sosiaalisesta paineesta synnyttää alakautta, niin valitsisin sektion. Mieluummin kontrolloitu synnytystapahtuma ja tikit vatsaan kuin alapäähän, koska vatsan päällä ei tarvitse istua eikä sitä kautta tarvitse punnertaa kakkaa.
 
Enemmistön kannalta
Ehdottomasti alatie ellei mitään lääketieteellistä perustetta ole. Toki sitten hieman miettisin ellei teillä päin ole kätilöt tottuneet hoitamaan alatiesynnytyksiä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Asun Chilessä, en tiedä mihin suuntaan täällä viilletään.Kiitos kuitenkin vinkistä, pitääkin kysyä asiasta. Mikä merkitys asialla muuten on? Suomessa en varmaankaan olisi edes kyseenalaistanut "tavallista" vaihtoehtoa synnyttää alateitse, mutta täällä tosiaan tuo sektio on niin yleinen ja tuntuu vaikealta päättää asiasta itse (asiaa siis todella kysytään sinulta itseltäsi, että kumman tavan valitset)!
Latinalaisessa amerikassa episiotomia on muuten sitten ihan rutiinitoimenpide alatiesynnytyksessä. Netistä löytyy tosi paljon juttua aiheesta espanjaksi. Eli varaudu tikkeihin synnytit sitten kummalla tavalla tahansa...
 
...
onhan se totta, että alatiesynnytyksestäkin voi tulla pahat jäljet ja pitkä toipuminen, mutta käytännössä paljon harvemmin kuin sektiossa. Kannattaa tosiaan puntaroida, mutta itse siis olen alatien kannalla.
 
alatiesynnyttänyt itsekin
Olen synnytyssairaalassa töissä Suomessa. Valtaosa suomalaisista naisista synnyttää alateitse, koska se on luonnollinen (valmis, luontoäidin valmistama reitti), riskittömämpi, lapselle parempi, edullisempi (rahallisesti) jne. Ajatteleppa, miten iso leikkaus sektio on.. Vatsa revitään pitkältä matkalta, monesta kerroksesta auki. Riskit siinä ovat suuret. Alasynnytyksestä toipuu nopeammin. Suomalainen lääketiede on maailman parasta ja meillä nimenomaan tiedetään nämä asiat. Suomalaisäitien kuolleisuus synnytysten yhteydessä on varmasti paljon pienempi kuin niissä sektiota suosivissa maissa.
 

Yhteistyössä