Vammainen ja terve parina- mitä ajatuksia herättää?

  • Viestiketjun aloittaja x
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hmmmm:
riippuu vammasta. jos jalka amputoitu niin ok mutta jos kyse vaikka cpstä niin en ymmärrä :eek:
kannattais viissiin vähän perehtyä cp-vammaan????? Et varmaan tiedä että moni cp-vammainen kärsii ainoastaan esim. jalkaongelmasta???

Voi hyvänen aika näitä asenteita...
 
vieras
Oletan nyt tässä, että vammalla tarkoitetaan jotain ominaisuutta, joka tavalla tai toisella rajoittaa henkilön jokapäiväisistä toimista selviytymistä asettaen näin kumppanin vastuulle enemmän kaikenlaisia käytännön toimia kuin vammattoman kanssa seurustellessa ja mahdollisesti rajoittaa aikalailla sitäkin, mitä kumppanin kanssa ylipäänsä voi yhdessä tehdä Harvalla on käytössä 24/7 henkilökohtaista avustajaa ja toisaalta kyllä mä kokisin aika rajoittavaksi kumppanin kanssa ajan viettämisen, jos se avustaja hengailisi siinä koko ajan "kolmantena pyöränä", eli vammaisen kumppanina joutuisi jonkun verran toimimaan toisen avustajanakin.

Päällimmäinen tunne mulla on kateus siitä, että jotain ihmistä toinen rakastaa niin paljon, ettei sitä edes haittaa se ylimääräinen vaiva.
 
minzuli
mun pikkuveli on kehitysvammanen mutta vein sen kyllä baariin kun täytti 18v vaikka on vähän lapsellinen ja kummallinen muiden mielestä niin odotti sitä että pääsee baariin =) Ja hänellä ei oo mitään lääkitystä niin miksei vois juoda? Yhtä epäterveellistä se on vammattomillekin ihmisille.
 
njaa
mä tiedän yhden hoitajan joka oli töissä kehareitten palvelutalossa niin se joutu lähtemään sieltä kun aloitti suhteen asukkaan kanssa. Ne seukkas aika pitkään sen jälkeen mutta oon kuullu ettei enää
 
Non compos mentis
Hyväksikäyttöä en tietenkään hyväksy, mutta kunhan pariskunta henkisesti yhteensopiva, onko sillä sitten väliä, jos toinen ei näe, kuule, kävele tai jotain. Elämästä ei tiedä mitä sillä suunniteltuna itsekunkin varalle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
vähän ot, kertokaapa mielipiteitä voiko aikuisen kehitysvammaisen viedä baariin juomaan alkoholia? perustelut?

mulla on tähän oma kantani, mut mielenkiinnosta kysyn mikä on muiden.
Miksei vois. Itse olen paljon tehny vapaaehtoistyötä kehitysvammaisten kanssa ja aivan samalla tavalla he pitivät hauskaa vaikka baarissa kun me muutkin. Tietenkään en hyväksy sitä että vammaisen kustannuksella tehdään tyhmiä.
 
vammaisena

"Kiva" lukea asenteita..
Itse istun pyörätuolissa ja kyllä! Mies on vielä kaiken huipuksi hyvännäköinenkin.

Ehkä jonkun pitäisi pelastaa tuo mies parempaan talteen?
 
Eipä tuossa mitään ihmeellistä ole, ellei todella toinen ole sen verran vakavasti vammainen, että tarvitsee huoltajaa (en tarkoita nyt hoitajaa, vaan ihan oikeaa huoltajaa). Silloin kyllä epäilisin mahdollista hyväksikäyttöä. Tietysti jotain ajatuksia varmaan herää, jos toinen on vaikka neliraajahalvaantunut, mutta lähinnä vaan sellaisia että "onkohan rankkaa" ja "mitenhän heillä on suhde muuttunut/kestänyt". Aloitusviestissä kyllä paistaa ihmeellinen asenteellisuus läpi. Ja miten se hyvännäköisyys liittyy mihinkään? Kauniiden ei pitäisi "tyytyä" "epätäydelliseen"? Vai että kaikki kauniit ihmiset ovat syntyjään niin pinnallisia, etteivät voisi ihastua muihin kuin toisiin kauniisiin pintaliitajiin? Jompikumpi ennakkoasenne vaikuttaa olevan tämän kysymyksen takana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hmmmm:
riippuu vammasta. jos jalka amputoitu niin ok mutta jos kyse vaikka cpstä niin en ymmärrä :eek:
:eek: Outoa lukea tällaisia kommentteja, kun yksi hyvistä ystävistäni istuu pyörätuolissa ja hänellä on cp-vamma. Mitä niin ihmeellistä siinä cp-vammassa on?

 
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
vähän ot, kertokaapa mielipiteitä voiko aikuisen kehitysvammaisen viedä baariin juomaan alkoholia? perustelut?

mulla on tähän oma kantani, mut mielenkiinnosta kysyn mikä on muiden.
ja miksei voisi baarissakin käydä tai jopa tanssimassakin. Jos osaa kontrolloida juomisensa tai toinen toimii kontrollina mutta toisaalta kyllä nuo ihan itseään terveenä pitävät taitaa osata häiritä siellä toisteen itseään terveenä pitävien olemista sopivissa tapauksissa.
Ja tuo tanssiminen sitten vaikka, minun yhden tuttavani veli omaa hurjan hyvän rytmitajun, totesin tuon kerran hänen kanssaan tanssiessani!
ja sinne baariin niin sinne menee jokainen itsenstä vuoksi eikä esiintymään muille tai tietysti ne menee esitttäytymään jotka seuraa menee sinne hakemaan.
 
Sitä voi myös vammautua vaikka onnettomuudessa tai saada jonkin sellaisen sairauden joka johtaa vammautumiseen. Että siinähän sitten nämä kauhistelijat sanoo hyvästit sille atleettiselle mistersuomi - tasoa olevalle 10v yhdessä olleelle aviopuolisolle joka nyt otti ja meni joutumaan onnettomuuteen ja kehtas vielä jalkansakin menettää ja saada pienin aivovaurion.. eihän sellaisen kanssa voi olla kun joku tuttu tai tuntematon saattaa vaikka kauhistella asiaa!

:headwall:

Ei kun oikeesti. Miettisitte enemmän omia asioitanne kun keskittyisitte muihin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja njaa:
mä tiedän yhden hoitajan joka oli töissä kehareitten palvelutalossa niin se joutu lähtemään sieltä kun aloitti suhteen asukkaan kanssa. Ne seukkas aika pitkään sen jälkeen mutta oon kuullu ettei enää
tuo ei varmaan vammaisuudesta johtunut, vaan yleensä periaatteesta että työntekijät ja asiakkaat ei seurustele koska se vaikuttaisi muiden olemiseen myös.
 
no
No jos mun vaikeavammaisen, myös kehitykseltään huomattavasti jälkeenjääneen veljen kanssa joku tavis muija saapastelisi niin repisin siltä silmät päästä, koska jotain se olisi vailla muuta kuin tasavertaista kumppanuutta, kun toinen on lapsen tasolla. Kyllä mä toivon että veli löytää rakkauden jostakusta, joka on henkisesti hänen kanssaan samalla tasolla.

Mutta jos toinen on esim. oppimisvaikeuksinen tai vain lievästä kehitysviivästymästä kärsivä, en näe syytä miksei hän voisi ihan "perus"kumppanin kanssa olla onnellinen.
 
vieras.
Kieroon voisin katsoa vain sellaista touhua, että terve aikuinen ihminen aloittaa suhteen älyllisesti vaikeavammaisen ihmisen kanssa ( suomeksi sanottuna lapsen tasolla olevan). Tosin joskus tuntuu tätä palstaa lukiessa, ettei se ole niin tavatonta terveidenkään parisuhteessa...

Joo ja olen joskus ihastunut vammaiseen :p
 
o tempora
Toivottavasti te kaikki näkövammaiset (silmälaseja käyttämään joutuvat ) ymmärrätte olla lisääntymättä täydellisten terveiden kanssa. Näin niinkus esimerkiksi.

Minä itse kun otin ja menin kahdeksan vuotta sitten naimisiin pyörätuolia loppuelämänsä käyttävän alaraajahalvaantuneen kanssa. Ihan hirveätä, eikö?! Tosin asiaa auttaa varmaan se, että mieheni on skrode ja hyvin komea urheilija. ...Vai auttaako...?
 
luumu
kyllä mun mielestä on eroa, onko millätavalla vammainen. fyysinen vamma ei mua haittaisi, mutta kyllä kehitysvammaisuuus haittaa, jos se on selvää, eli on ihan lapsen tasolla. tahdon älyllisesti oman tasoiseni kumppanin.

monet häiriöt ym. taas eivät haittaisi, esim, vaikeakaan lukihäiriö tms. (onko se vamma) tai sairaudet. Myöskän jo mieheni onnettomuudessa halvaantuisi, en häntä jättäisi, tietysti, jos ihan 24/7 hoidettava olisi lopunikäänsä, niin se jo suhteeseen vaikuttaisi, mutta vaikkapa jalan amputaatio ei.

jos ajatellaan, että mieheni saisi aivovamman onnettomuuden seurauskena, en häntä sen vamman takia jättäisi. jos hän muuttuisi tyystin, vaikkapa väkivaltaiseksi, tai alkaisi juomaan rankasti,niin sitetn olisi ero edessä.

 
ihminen
Kerran menin treffeille netissä tapaamani miehen kanssa, joka sitten vasta treffeillä paljastui pyörätuolissa istuvaksi - sairasti lihasrappeumaa. Eipä toiminut ei, en tiedä johtuiko tuosta tuolista vai siitä ettei voinut kertoa asiasta etukäteen... Kuitenkin oltiin yhteyksissä n. 4kk ennen tapaamista, niin jotenkin ärsytti kun ei ollut kertonut tuosta sairaudesta. Kirsikka kakussa oli kuitenkin veljen kuvan käyttäminen, en siis ensin edes tunnistanut koko tyyppiä, koska lähetti veljensä kuvan vastauksena ilmoitukseeni.:(


Myöhemmin kuulin ko. hlön tehneen itsemurhan, oli kuulemma joutunut jonkun pilan kohteeksi, hänellä oli itsellään aika paljon noita treffi-ilmoja, ja pila jotenkin liittyi niihin, mene ja tiedä, pelkkää huhupuhetta. Silti aika surullista.
 

Yhteistyössä