Vanhemmat ihmiset ja lapsiperheet ruokaravintolassa

Olen tässä muutamien viikkojen aikana joutunut kohtaamaan vanhuksien taholta sellaista käytöstä, jota en olisi ikinä uskonut tapahtuvan.
Ensimmäinen tapaus sattui, kun olimme perheemme (lapset 2- ja 5-v) kanssa ruokailemassa laivan ravintolassa I-kattauksessa. Oli kivan väljää, ja rauhallista. Mukava viettää kiireetöntä aikaa perheen kesken hyvän ruoan äärellä. Muutaman pöydän päässä istuva eläkeläispariskunnan mies sanoi lähtiessään suureen ääneen, että "miksi ihmeessä lapsia pitää tuoda hälisemään ravintolaan?" Haukoin vain henkeä ja ajattelin, että ei voi olla totta!
Toinen tapaus sattui pakkaspäivänä, jolloin tapasin lapsieni kanssa ystävän ja hänen kaksi lastaan. Menimme lounaalle ruokaravintolaan. Siellä oli lapsille mukava leikkipaikka, jossa lapsemme leikkivät syötyään ja vanhempien juodessa jälkiruokakahvejaan. Viereisen pöydän iltapäivälehteä lukeva eläkeläisrva ilmoitti, että olemme viettäneet jo liian kauan aikaa siellä, ja että lapsemme mekastavat liikaa.
Molemmissa tapauksissa tarjoilija, ja laivalla viereinen pöytäseurue, pyytelivät anteeksi tapahtunutta.
Jäi vain mietityttämään, että pitäisikö tästä lähtien kysyä ravintolasta, että onko lapset tervetulleita. Ja samaten vielä viereisistä pöydistä, että voidaanko tulla lasten kanssa naapuripöytään. Olen vain jotenkin pitänyt itsestään selvänä, että lapsia voi viedä syömään muuallekin kuin hampurilais- ja pizzaravintoloihin. Toki katson kyllä, että ei ihan valkoisia pöytäliinoja ja jalallisia kynttilänjalkoja olisi pöydillä.
Oletteko te muut kohdanneet vastaavanlaista käytöstä vanhemmilta ihmisiltä? Olen luullut, että vanhukset ovat lapsirakkaita... mutta onhan meitä monenlaisia.
 
hhhh
Minä en voi sietää kun lapset saavat tepastella siellä "vapaana" eli kun ei voida opettaa että ravintolassa ollaan pöydässä, jo kahdesti olen saanut todista kun laseja hajoaa siellä. Viimeksi chicosissa, eikä äiti viitsinyt olla edes pahoillaan. Idioottimaista.
Meillä opetetaan että jos ravintolaan lähdetään, PÖYDÄSSÄ ISTUTAAN JA HILJAA. Siellä syödään ja jutellaan normaalilla äänellä. Ei muuta.
 
"eee"
Minä en voi sietää kun lapset saavat tepastella siellä "vapaana" eli kun ei voida opettaa että ravintolassa ollaan pöydässä, jo kahdesti olen saanut todista kun laseja hajoaa siellä. Viimeksi chicosissa, eikä äiti viitsinyt olla edes pahoillaan. Idioottimaista.
Meillä opetetaan että jos ravintolaan lähdetään, PÖYDÄSSÄ ISTUTAAN JA HILJAA. Siellä syödään ja jutellaan normaalilla äänellä. Ei muuta.
Peesi! Ei ole mitään ärsyttävämpää kuin pöydän ympärillä hippaa leikkivät mekastavat lapset. Sitten vielä muitten ravintolassa kävijöiden pitäisi katsella näitä herranterttuja silmät kosteina ja leperrellä leikkisille lapsosille.

Lapset ovat ihan tervetulleita ravintolaan, jos osaavat käyttäytyä niin kuin ravintolassa käyttäydytään - siis istua pöydässä, syödä nätisti ja jutella normaalilla äänellä. Ilman juoksemista ja kirkumista.
 

Yhteistyössä