Vanhempien taloudellinen tuki

  • Viestiketjun aloittaja miimi
  • Ensimmäinen viesti
citrona
Ekan oman asunnon osti vanhemmat mulle ylioppilaslahjaksi, samoin oman auton (18-vuotislahjaksi. Ja kyllähän he ovat kaikenlaista muutakin arvokkaampaa ostaneet, etenkin silloin kun olin alaikäinen :)
 
No, mulle äiti maksoi autokoulun kun olin 19v tai 20v. En halunnut lähteä aiemmin, en kokenut vielä tarvetta sille. On maksanut siskollenikin, ja vielä on nuorimmainen ajamatta =)

En ottanut tuota tavallaan kyllä "tukena", kun on aina puhunut että maksaa lapsilleen kortin. Muuten kyllä ei ole isompia ostellut.
Eikä tarviikaan =) Aikuisia ollaan ja 2 lasta eli omilla täytyy tulla toimeen.
 
vai mitä
Sitten kun jotkut alkaa valittaa "kultalusikka suussa" syntymisestä, niin pyytäisin huomioimaan seuraavaa.
Asunnon osto lapselle on sijoitus vanhemmille. Jos on varallisuutta, se kannattaa sijoittaa ja on varmasti järkevää sijoittaa rahoja asuntoon, jossa sitten lapset voivat esim. opiskellessaan asua.
 
näin meillä
Mun vanhemmillani on toistakymmentä asuntoa. Asunnot ovat vuokralla. Olen jo lähemmäksi keski-ikää lähestyvä nainen. Autokoulumaksu maksettiin kun oltiin nuoria, mutta tämäkin piti maksaa vanhempana vanhemmille takaisin. Olen elänyt aina itse vuokralla( en vanhempien kämpässä). siskollani on isot asuntovelat omassa kämpässä. lapsena saatii ruoka ja vaatteet ja näitä ei ole tarvinnut maksaa . Ikinä ei olisi tullut kysymykseenkään, että vanhemmat ostaisivat meille auton tai asunnon.
 
Luin tuossa viikko sitten tutkimuksen jossa oli selvitetty, että lapset, joille vanhemmat antavat lahjoja eivät ikinä hanki niin paljoa tuloja kuin lapset, jotka eivät saa lahjoja.

Rahalahjojen antaminen aikuisille lapsille on pahin taloudellinen karhunpalvelus, mitä vanhempi voi tehdä.

En muista tarkkoja lukuja, mutta rahalahjoja saaneiden lasten tulot olivat n. 75 % verrattuna lahjoja saamattomien lasten tuloihin ja vastaavasti varallisuus oli vain n. 50 % rahalahjoja saamattomien lasten varallisuudesta.

Tutkimuksessa oli kontrolloitu muut tekijät ja vastaavat tulokset pätivät saman perheen sisälläkin. Se lapsista, joka sai rahalahjoja, jäi köyhemmäksi kuin muut sisarukset.

Vastaa varsin hyvin arkijärkeä...
 
IhanaValo
Miehen mummolta saatiin eka pakastin (hän tosin myöhemmin vaati sen takasin), omat vanhempani avustavat lähinnä rahallisesti, saattavat joskus parikymppiä antaa tai ostavat ruokaa. Suht harvoin, ei ees kuukausittain. Mutta sen suurempia avustuksia ei oo tippunut eikä tipu.
 
isla
Alkuperäinen kirjoittaja citrona:
Ekan oman asunnon osti vanhemmat mulle ylioppilaslahjaksi, samoin oman auton (18-vuotislahjaksi. Ja kyllähän he ovat kaikenlaista muutakin arvokkaampaa ostaneet, etenkin silloin kun olin alaikäinen :)
Haluan kyllä vielä korostaa, että nämä ostokset olen saanut juuri lahjana ja melko nuorella iällä. Toki nykyään maksan itse omat menoni ja lyhennän asuntolainaani.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja isla:
Alkuperäinen kirjoittaja citrona:
Ekan oman asunnon osti vanhemmat mulle ylioppilaslahjaksi, samoin oman auton (18-vuotislahjaksi. Ja kyllähän he ovat kaikenlaista muutakin arvokkaampaa ostaneet, etenkin silloin kun olin alaikäinen :)
Haluan kyllä vielä korostaa, että nämä ostokset olen saanut juuri lahjana ja melko nuorella iällä. Toki nykyään maksan itse omat menoni ja lyhennän asuntolainaani.
Eli nämä ostokset ostettiin ihan sinun nimeesi eikä ns. vanhempien nimeen ja sinä vaan käytit asuntoa ja autoa?
 
---
Isovanhemmat maksoi autokoulun. Vanhemmilta en ole saanut mitään, satunnaisia rahalahjoja opiskeluaikoina lukuunottamatta (muutamia kymppejä). Opintolainaa maksan varmaan vielä mummonakin...... :D

Äiti on meidän asuntolainan takaaja.

Eipä kovin kummoisia apuja, ei ole tullut nyt tulevalle lapsenlapsellekaan eikä varmaan tulekaan. Kyse ei ole siitä etteikö varaa olisi, ei vaan kiinnosta. Eipä sillä, en kyllä tarviikaan.

 
m
Opiskeluaikana maksoivat mun vuokran ja muutenkin välillä avustivat niin, ettei tarttenut töissä käydä eikä lainaa ottaa. Ihan järkevää mun mielestä, näin mäkin meinaan omia lapsiani auttaa.

Ovat myös lahjoittaneet rahaa, jolla on sitten katettu asunnon ostoa eli meillä on nyt pienempi laina kun ilman vanhempiani olisi. Tässäkään en näe mitään pahaa, he eivät kaikkia rahojaan tarvitse juuri nyt, me sen sijaan tarvitsemme kun lapsiakin on 4.
 
Saraldo
Mun ajokortti maksettiin, kuten mun sisarustenkin. Sain kotoa poismuuttaessani jonkin verran rahaa, jolla ostin sitten huonekaluja, telkkarin yms. Summa oli sama, jonka siskoni oli isälleni velkaa, joten samalla siskoni velka "vanheni" (sitä paitsi ei isäni sitä olisi saanut takaisin kuitenkaan, joten halusi antaa mulle tasapuolisesti).

Mitään muuta meille ei ole maksettu. Mulla oli se periaate, että kun omilleen muuttaa, niin omillaan on. Vaikka joskus onkin ollut tiukkaa, niin rahaa pyydän vasta sitten, kun lapsi näkee nälkää.
 
Eepu
Vanhempani eivät ole kustantaneet mitään sen jälkeen kun muutin pois kotoa lukion jälkeen. Opiskeluajan pärjäsin kesätyötuloilla ja opintorahalla niin etten kuitenkaan tarvinnut lainaa. Autokoulun kävin ja maksoin itse päälle kakskymppisenä. Hyvin tulin toimeen ihan omillani :)
 
Piika-äiti
Saattaa tuo äiti tuoda ruokakassin kun tulee käymään eli noin 5 kertaa vuodessa...

Juuri näinä vuosina 80-90-vuotiaat appivanhempani tekevät perinnönjakoon liittyvää ennakoivaa perintöverotusta keventävää lahjoittelua pankkinsa opastamana ja sieltä saadaan vähän joka toinen vuosi, mutta muuta ei ole näkynyt.
 
Mun vanhemmat on joitakin huonekaluja meille ostanut. Nytkin äiti on luvannut maksaa pojan vaatekaapin, joka me todellakin tarvitaan.

Minä en ole koskaan ymmärtänyt mitä pahaa siinä on jos vanhemmat auttavat lapsiaan, kunhan ei nyt ihan kaikkea hanki.
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Opiskeluaikana maksoivat mun vuokran ja muutenkin välillä avustivat niin, ettei tarttenut töissä käydä eikä lainaa ottaa. Ihan järkevää mun mielestä, näin mäkin meinaan omia lapsiani auttaa.

Ovat myös lahjoittaneet rahaa, jolla on sitten katettu asunnon ostoa eli meillä on nyt pienempi laina kun ilman vanhempiani olisi. Tässäkään en näe mitään pahaa, he eivät kaikkia rahojaan tarvitse juuri nyt, me sen sijaan tarvitsemme kun lapsiakin on 4.
Vpoi hyvänen aika =D Vanhemmat ei tarvitse mutta te neljän lapsen kanssa tarvitsette.

Käsittämätöntä "pistää" omat vanhemmat maksamaan siitä, että tekee monta lasta.
 

Yhteistyössä