Vanhoillislestadiolaisia? KYSYMYKSIÄ :D

vl-mamma
Itseä kans naurattaa tuo naisten alistamis jutut. On meillä vl-naisillakin aivot, kuten tuossa edellä jo sanottiin. Itse päätämme asioita ihan samalla tavalla kuin muutkin ei lestadiolaiset. Osan valinnoista teemme omantunnon kautta. Jos emme koe tätä oikeaksi tai halua muuten vain olla tässä, niin voimme lähteä pois. Ei ketää pakoteta olla lestadiolainen.

Jokainen tekee oman ratkaisun myös näissä telkkari, musiikki, ehkäisy, seksi, meikki... asioissa. Jotkut ei vain näe jossain asiassa syntiä. Jotkut ovat ymmärtäneet Raamatun kohdan toisella tavalla. Jotkut ei lue raamattua ja tekevät oman mielen mukaan sen ratkaisunsa. Jotkut taas tuntee huonoa omaatuntoa jo jonkun ohjelman tunnusmusiikista. Ja eivät sitten kuuntele sitä, ettei omatunto turmeltuisi. Jotkut eivät halua edes uutisia katsoa taikka dokumenttejä, tai lapsille näyttää lastenohjelmia ja jotkut tuijottavat niitä joka ilta.

Itsellä on laaja ystävä ja kaveripiiri. Kaveripiiristä: En tiedä yhtäkään, kuka ei katsoisi telkkariohjelmia. Jotkut katsovat elokuvia, jotkut ei hyväksy kuin dokkarit, realitysarjat yms. En tiedä yhtäkään joka käyttäisi ehkäisyä. Silti tiedän, että se on yleistymässä vanhoilislestadiolaisten piirissä. En tiedä yhtäkään naista, joka olisi aina suostunut miehen toivomaan rakasteluhetkeen.

Ehkä vanhoilislestadiolaisuus näyttää tyhmältä ja säälittävältä yhteisöltä ulospäin. Näyttää siltä, että siellä on tasa-arvo pohjamudissa, ehkä se näyttää siltä, että liikkeessä ollaan sääntöjen alaisuudessa, ehkä se näyttää risukastalta. Itse koen tämän liikkeen ihan erilaiselta ja vl varmasti allekirjoittaa tämän. Uskosta saa niin paljon voimaa arkeen. On aina joku, johon vaikeinpinakin hetkinä saa luottaa. Tietää aina, että asiat järjestyy. Ei ehkä silleen, miten itse haluaa, mutta monesti jälkeen päin huomaa, että näin olikin parempi, kun ei tapahtunutkaan niin, mitä olisi itse halunnut tapahtuvan. Ei ole kuoleman pelkoa, kun uskon siihen, että kerran pääsen taivaaseen... Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin. Siksi haluan olla vanhoilislestadiolainen, vaikka esim. työelämässä saatan kokea halveksuntaa.
 
Osan valinnoista teemme omantunnon kautta. Jos emme koe tätä oikeaksi tai halua muuten vain olla tässä, niin voimme lähteä pois. Ei ketää pakoteta olla lestadiolainen.
En hetkeäkään epäile, etteikö tämä olisi teknisesti ottaen täysin totta. Käytännön ja ihmismielen tasolla asia on kuitenkin monimutkaisempi, ei ole mikään kevyt juttu luopua yhteisöstä, joka on määrittänyt uskonnon, perheen ja ystävät.
 
niin..
Varmasti vanhoillislestadiolaisten joukosta löytyy yhtä monta erilaista tallaajaa kuin meistä muistakin ihmisryhmistä, mutta kyllä mua on viime aikoina pistänyt miettimään ihan oikeasti, että onko se 10 - 15 lapsen tekeminen Jumalan tahto vai sittenki niiden liikkeen päättävien MIESTEN tahto? Niin monen naisen terveys vaarantuu tällaisessa lapsenteko tahdissa. Ja tiedän, että sanotte, että ketään ei pakoteta niin monen lapsen synnyttämiseen, mutta entäs painostus jne. kuinka paljon sellainen "hiljainen" pakko ajaa naisia yhä uudelleen ja uudelleen raskaaksi.Ps. Minusta VL-ihmiset on keskimäärin todella mukavaa sakkia. Ehkä he kasvavat isoissa perheissä ja suvuissa ihan erilailla sosiaaliseksi kuin me kahden lapsen perheestä tulleet hissukat ;)
 
vl-mamma
En hetkeäkään epäile, etteikö tämä olisi teknisesti ottaen täysin totta. Käytännön ja ihmismielen tasolla asia on kuitenkin monimutkaisempi, ei ole mikään kevyt juttu luopua yhteisöstä, joka on määrittänyt uskonnon, perheen ja ystävät.
Itsellä ei ainakaan ole tarvetta luopua tästä, enkä halua. Ja jos joku ei vain usko tällä samalla tavalla, niin miksi olis sitten vl. Minulla on kaksi hyvää ystävää luopunut tästä uskosta ja lähtenyt liikkeestä. Olen kysynyt molemmilta, että oliko helppo lähteä. Molemmat vastasitvat, että oli. Oli helppo lähteä, koska ei vain uskonut samalla tavalla. Ei uskonut Jumalaa ja Jeesuksee, toinen ei uskonut, että vain silloin pääsee taivaaseen, kun on synnit anteeksi annettu. Molempien oli erittäin helppo tehdä ratkaisu, että lähteä. Ymmärrän heidän lähtemisen, jos he eivät yksinkertaisesti usko samalla lailla, mitä erittäin suuri osa vanhoilislestadiolaisista uskoo.

Ja miten tämä liike vaikuttaa esim. ystäviin? No saamme paljon ystäviä tästä liikkeestä. Naistenilloissa ja seuroissa tutustuu samassa elämäntilanteessa oleviin henkilöihin ja olen tutustunut todella paljon uusiin ihmisiin. Mieheni kautta olen myös tutustunut. Ennen mieheeni tutustumista minulla ei ollut lainkaan vanhoilislestadiolaista ystävää tai kaveria. Olin aina yksin seuroissa yms. Ei lestadiolaisia kavereita oli sitäkin enemmän ja muutaman ystävä. Osan kanssa en ole enää tekemisissä, mutta suurimman osan kanssa. Ja minun mielestä on erittäin hyvä, että on niitä muitakin kavereita ja ystäviä, kun vl- ystäviä.

Itsellä ei tullut kuuloonkaan, että olisin alkanut seurustella ei vl miehen kanssa. Koska ajatusmaailma on niin eri tämän liikkeen ulkopuolella olevien kanssa (tai ne miehet, mitä sinkku aikoina tuli vastaan), joten ei olisi edes suhteesta tullut mitään. Sitä paitsi Raamatussakin sanotaan tästä puoliso asiassakin ja Raamatun ohjeiden takia halusin sellaisen miehen, joka on myös vanhoilislestadiolainen. Ja koen mieheni suurena siunauksena.
 
"vieras"
Varmasti vanhoillislestadiolaisten joukosta löytyy yhtä monta erilaista tallaajaa kuin meistä muistakin ihmisryhmistä, mutta kyllä mua on viime aikoina pistänyt miettimään ihan oikeasti, että onko se 10 - 15 lapsen tekeminen Jumalan tahto vai sittenki niiden liikkeen päättävien MIESTEN tahto? Niin monen naisen terveys vaarantuu tällaisessa lapsenteko tahdissa. Ja tiedän, että sanotte, että ketään ei pakoteta niin monen lapsen synnyttämiseen, mutta entäs painostus jne. kuinka paljon sellainen "hiljainen" pakko ajaa naisia yhä uudelleen ja uudelleen raskaaksi.Ps. Minusta VL-ihmiset on keskimäärin todella mukavaa sakkia. Ehkä he kasvavat isoissa perheissä ja suvuissa ihan erilailla sosiaaliseksi kuin me kahden lapsen perheestä tulleet hissukat ;)

tuo "hiljainen pakko" taitaa olla oikea termi lapsien saamiseen. itse olen ex-vl, ja tunnen edelleen paljon vl-äitejä. etenkin eräs ystävä on ollut ihan suoraan pahoillaan uusista raskauksistaan, ja kerran jopa ollut hyvillään keskenmenosta... muistan kun itki ettei olisi vielä neljättä halunnut, ja nyt jo suree viidettä raskautta... tekisi niin mieli ravistella näitä naisia, herättää tähän todellisuuteen! mitä järkeä hankkia lisää lapsia, kun nuori äiti ei meinaa niiden neljän kanssa pärjätä mitenkään? usein joutuu soittamaan miehensä tai äitinsä kesken työpäivän avuksi, kun ei vaan JAKSA. ja silti vl-piireissä hoetaan, että kaikille annetaan vain sen verran lapsia mitä jaksaa hoitaa... just just

jos vl-johto sallisi ehkäisyn, koko vl-liike kuolisi muutamassa kymmenessä vuodessa. vain järjettömällä lapsimäärällä yhteisö pytyy jotenkin saman kokoisena. useimmista tuntemistani perheistä puolet ovat eronneet uskosta, tiedän muutaman tapauksen jossa koko perhe erosi. vl-piireissä yritetään epätoivoisesti etsiä raamatusta selkeää kieltoa ehkäisylle, mutta sellaista ei vielä tänä päivänä ole löydetty. kaikilla asiayhteydestä irrotetuilla lauseilla yritetään tukea ehkäisykieltoa. itsekin joskus seuroissa olen kuullut hoettavan "antakaa lasten tulla" ym. jotka eivät MITENKÄÄN liity ehkäisykieltoon.

toivon että liikkeessä vihdoin annettaisiin virallinen "lupa" ehkäisyyn, ihan naisten ja heidän jaksamisen takia.
 
"vieras"
Minun lapsella on vl lapsia kavereina. Usein meillä ollessaan he katsovat telkkaria/dvd:tä ja kuuntelevat musiikkia. Miten minun kuuluu toimia vl äitien mielestä, annanko katsoa lastenohjelmia vai pitääkö tv laittaa kiinni?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26494722]Minun lapsella on vl lapsia kavereina. Usein meillä ollessaan he katsovat telkkaria/dvd:tä ja kuuntelevat musiikkia. Miten minun kuuluu toimia vl äitien mielestä, annanko katsoa lastenohjelmia vai pitääkö tv laittaa kiinni?[/QUOTE]

talossa talon tavalla, eli tietenkin teillä saa olla telkkari päällä jos haluatte.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26495073]talossa talon tavalla, eli tietenkin teillä saa olla telkkari päällä jos haluatte.[/QUOTE]

kyllä meillä on ja on tulevaisuudessakin tv silloin päällä, mietin vaan mitä vanhemmat ajattelee asiasta. lapset on 7-10 vuotiaita.
 
=)
[QUOTE="vieras";26498774]kyllä meillä on ja on tulevaisuudessakin tv silloin päällä, mietin vaan mitä vanhemmat ajattelee asiasta. lapset on 7-10 vuotiaita.[/QUOTE]

Mietin ihan tätä samaa asiaa kun tulimme yks päivä kotiin ja lapset oli hoitajan kanssa sisällä kattomassa telkkaa ja heidän lestadiolaiskaveri oli heidän kanssaan ... Eli ilmeisesti vanhemmat on ihan ok sen kanssa että lapsi kattoo telkkaa kavereillaan? Itse en heidän suhtautumista telkkaan tiedä...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26498774]kyllä meillä on ja on tulevaisuudessakin tv silloin päällä, mietin vaan mitä vanhemmat ajattelee asiasta. lapset on 7-10 vuotiaita.[/QUOTE]

No mä sanon et talossa talon tavoin. Jos joku asia ei miellytä minua jossain talossa ni en päästä lapsia sinne. Minua ei häiritse se että jossain talossa katsotaan telkkaria, kun olen varma että niissä taloissa missä meidän lapset käy ni tiedän mitä siellä katsotaan että lapset ei saa todellakaan katsoa ihan mitä sattuun. Mut itseä minua häiritsee se hälinä ei niinkä se ohjelma. Minusta se on vaan jotenki niin levotonta jos se telkkari on päällä vaikka sitä ei kukaan katso ja pitäis yrittää jutella jotain.
On yks ainut perhe mihin en lapsia päästä, mutta se että he eivät ole uskossa ni ei ole siihen syy vain ihan muut. Ja meillä saa lapset kulkea suht vapaasti ja en nosta meteliä taikka pidä puhuttelua jos ovat tehneet jotain ''kiellettyä''. Sellaista mikä on kiellettyä tässä vl yhteisössä.
t. yks vl muori.
 
"vieras"
Mietin ihan tätä samaa asiaa kun tulimme yks päivä kotiin ja lapset oli hoitajan kanssa sisällä kattomassa telkkaa ja heidän lestadiolaiskaveri oli heidän kanssaan ... Eli ilmeisesti vanhemmat on ihan ok sen kanssa että lapsi kattoo telkkaa kavereillaan? Itse en heidän suhtautumista telkkaan tiedä...
Toiset on tosi tarkkoja mutta mielestäni on aivan turhaan nostaa paniikkia jostain telkkarista. Ja olen myös sitäkin mieltä että lasten on hyvä tietää ja tottua siihenki että meitä tässä maailmassa on satoja-tuhansia erillasia ihmisiä ja ajatuksia. Kaikki ei ajattele niin ku me ja jokaisen mielipide on oikea. Mä yritän kasvattaa lapsiani hyvin suvaitsevaksi.
Mutta jos teitä mietityttää asia ni ottakaa ihmeessä asia esille lasten vanhempien kans. Ja kysykää. Kyllä sieltä vastaus tulee ;)
t. yks vl muori
 
"vieras"
[QUOTE="hmm";26498681]Itse olen kuullut myös huhuja, että jotkut VL-naiset laihduttavat itsensä tahallaan niin rankasti, että lasten saaminen on mahdotonta..[/QUOTE]

No tämän todellisuuden perää ei voi kukaan tietää ja varmaan itsekkin tiedät että aihan huuhaata nakella tämmöstä. Tiedän tosella hoikkia sekä todella ylipainoisia äitejä. Ja paljon siltä väliltä.
Mikä kenenki syy äärettömään laihuuteen tai lihavuuteen on ni on aika yksilöllistä.
 
"vieras"
Tuohon telkkarihommaan otan kantaa minäkin. Olen ex-vl, joten lastemme serkkuissa valtaosa on vanhoillislest. Kysyn aina, saako **** katsoa, tai miten suhtaudutte ja kerron, että telkkari voi olla myös kokonaan kiinni ja leffoja ei katsota. Näillä lapsilla on suunnaton kiinnostus telkkaria kohtaan. Ymmärrettävää kyllä.
 
"emma"
Ihan aluksi ilmoitan, että itse olen vanhoillislestadiolainen äiti.

Minua ei haittaa, jos lapseni katsovat kavereillaan telkkaa tai kuuntelevat musiikkia. Sen sijaan minua haittaa (kuten varmaan kaikkia lapsistaan välittäviä äitejä), jos lapseni silmille hyppää naapurin telkasta sopimatonta materiaalia. Sen takia katson aika tarkkaan kenen kotiin lapseni päästän. Esim, erään lestadiolaisperheen kotiin en päästä, koska siellä lasten netinkäyttöä ei vahdita riittävästi.

Tiedän aika monia, joiden perheessä lapsilukua rajoitetaan ja itsekin ajattelen sen olevan jokaisen henk. koht asia.

Kysymyksiin tupakanpoltosta en osaa vastata, koska itsekin ihmettelen miksi yleensäkään ihmiset polttavat tupakkaa.
 
"Entinen"
Kyllä se kuulkaa niin on että tällä lahkolla on ERITTÄIN selvät SÄÄNNÖT!

Jos et niitä noudata, ET OLE lestadiolainen.

Täyttä paskapuhetta tuo "jokainen omantunnon mukaan", päivämies, puhujat ja yleinen käytäntö määrittelevät nämä säännöt.

Ensinnäkin raamattua EI suositella luettavaksi lestadiolaisperheissä, se antaa kuulemma enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Puhujat ovat niitä, jotka sieltä valitsevat tekstit mitä pakkosyötetään.

Minä olen lestadiolaisperheestä lähtöisin, olen läpi käynyt hoitokokoukset ja muut. Elämäni on revitty ja raastettu, elämästäni on tehty helvettiä. Täyttä helvettiä.

Miten kukaan voi nähdä hyvää tässä lahkossa, jossa kaikki kiva kiellettään, ihmiselämää rajoitetaan ja alistetaan, joka on hyvin paljon kaikkea pahuutta täynnä.

Minulle viimeinen niitti on nämä pedofilia ja insesti-asiat.
 
Hieman hassu
Hieman hassu perustelu!

Tupakkaa ei ole kielletty raamatussa, siksi saavat polttaa.
Mutta eihän televisiotakaan eikä ehkäisyäkään ole Raamatussa keilletty. ja silti ne on teille syntiä.

Tupakkaan ei voitu ottaa Raamatussa kantaa, koska Raamattu syntyi lähi-Idässä ja Amerikan intiaanit keksivät tupakan. Kristityt saivat tupakan kun Kolumbus ja muut tutkimusmatkailijat toi sitä 1400-1500-luvulla Amerikan matkoiltaan.
 
[QUOTE="Entinen";26499541]Kyllä se kuulkaa niin on että tällä lahkolla on ERITTÄIN selvät SÄÄNNÖT!

Jos et niitä noudata, ET OLE lestadiolainen.

Täyttä paskapuhetta tuo "jokainen omantunnon mukaan", päivämies, puhujat ja yleinen käytäntö määrittelevät nämä säännöt.

Ensinnäkin raamattua EI suositella luettavaksi lestadiolaisperheissä, se antaa kuulemma enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Puhujat ovat niitä, jotka sieltä valitsevat tekstit mitä pakkosyötetään.

Minä olen lestadiolaisperheestä lähtöisin, olen läpi käynyt hoitokokoukset ja muut. Elämäni on revitty ja raastettu, elämästäni on tehty helvettiä. Täyttä helvettiä.

Miten kukaan voi nähdä hyvää tässä lahkossa, jossa kaikki kiva kiellettään, ihmiselämää rajoitetaan ja alistetaan, joka on hyvin paljon kaikkea pahuutta täynnä.

Minulle viimeinen niitti on nämä pedofilia ja insesti-asiat.[/QUOTE]

tuo raamattu homma kans on aika ihmeellinen, koska voin monta kohtaa raamatusta laittaa, missä kehotetaan ihmistä lukemaan Sanaa IHAN ITSE. Ja ainut terve oppi tulee raamatusta ja kuinka se sieltä myös henkilökohtaisesti avautuu. Se on todella tärkeää uskossa olemisessa, että saa lukea raamattua, eikä sen asioista kuule vaan jonkun muun suusta. Koska nykymaailmassa on myös paljon eksyttäviä saarnaajia, jotka johtavat harhaan.

Kiinnostaisi tietää mitä mieltä vanhoillislestadiolaiset ovat armolahjoista ja onko kielillä puhuminen ihan yhtä yleistä mitä karismaattisissa piireissä?
 
vierailija
Miks tv.tä ei saa katsoa mutta nettiä voi käyttää ja katsoa sieltä ohjelmia?
Tää televisiohan tuli ennen nettiä maailmaan jolloin se katsottiin pahaksi. Netti on nykyään vaan niin maailmaa hallitseva asia että tavallinen elämä ei toimi ilman tätä se on katsottu pidettäväksi. kukin lestadiolainen itse katsokoon minkä katsoo parhaaksi katsoa
 
vierailija
Tää televisiohan tuli ennen nettiä maailmaan jolloin se katsottiin pahaksi. Netti on nykyään vaan niin maailmaa hallitseva asia että tavallinen elämä ei toimi ilman tätä se on katsottu pidettäväksi. kukin lestadiolainen itse katsokoon minkä katsoo parhaaksi katsoa
Lapsityövoimaa on käytetty Suomessa eikä silloin työnteosta mitään tule, kun telkkari on auki;)
 
vierailija
Itse olen kuullut myös huhuja, että jotkut VL-naiset laihduttavat itsensä tahallaan niin rankasti, että lasten saaminen on mahdotonta..
Koko liike on saanut alkunsa aikana, jolloin oli tavallista, ettei ruokaa riittänyt kaikille. Vanhuudenturvaa ei ollut muuta kuin ne lapset, jotka halusivat pitää vanhemmistaan huolta. Nälänhätä on tullut heti kun perättäisinä vuosina on ollut kato - ainakin siellä, missä karjalle ei ole ollut ruokaa. Poromiehet eivät viljaan koskeneet, mutta tuoretta lihaa heillä oli aina tarjolla(y)
 
vierailija
Tähän vetosi joku toisaalla netissä, missä kauan sitten luin toisten keskusteluja. Selvästikin joku on voinut nähdä vuorten välissä toistuvan hitaan liikkeen ja valot niissä: taivaalla Jupiterin (niin iso planeetta) ja muiden planeettojen kiertoratoja, kun niitä tarpeeksi kauan on seurannut. Kuu muuttaa valaistusta omia aikojaan ja uudenkuun aikaan ei erotu auringon lähellä ollenkaan, mutta rattaasta tosiaan voidaan puhua, vaikka se todellisuudessa olisikin soikea. Ilmansuunnat ovat selvästi POHJA ja LOUNA - sinnehän ne todellakin kiertävät aina, eikä päinvastoin. Ratas on tietysti pitänyt kuvitella mielessä sen mukaan, mitä on nähnyt(y)

6:1 JA mine taas ylesnostin Silmeni/ ia näin/ Ja catzo/ Sielle olit Neliet Rattat/ ne vloskeuit cadhen Woren keskelde/ Ja ne Woret olit Cupariset woret.

Ja minä taas ylösnostit silmäni/ ja näin/ Ja katso/ Siellä olit neljät rattaat/ ne uloskäwit kahden wuoren keskeltä/ Ja ne wuoret olit kupariset wuoret.

6:2 Ensimeisen Rattan edes olit Ruskiat Orhit/ ia sen toisen Rattan edes olit Mustat Orhit.

Ensimmäisen rattaan edessä olit ruskeat orhit/ ja sen toisen rattaan edessä oli mustat orhit.

6:3 Mutta sen Colmanen Rattan edes olit Walkiat Orhit/ Sen Neliennen Rattan edes olit Prokit wäkeuet Orhit.

Mutta sen kolmannen rattaan edessä olit walkeat orhit/ Sen neljännen rattaan edessä olit prokit (kirjawat) wäkewät orhit.

6:4 Ja mine wastasin/ ia sanoin sille Engelille/ ioca minun cansan puhui/ Minun HERRAN/ Cutca näme ouat?

Jossa ne mustat orhit olit/ ja ne menit pohjaan päin/ ja ne walkeat heitä noudatit/ Mutta ne prokit meni lounaan päin.

6:5 ia wastaten Engeli/ sanoi minulle. Ne ouat ne Neliet Twlet Taiuan alla/ iotca vloskieuuet/ ette he edesastuisit sen caikein Maiadhen Haltian edes.

ja wastaten enkeli/ sanoi minulle. Ne owat ne neljät tuulet taiwaan alla/ jotka yloskäwit/ että he edesastuit sen kaikkein maiden haltijan edessä.


6:6 Jossa ne Mustat Orhit olit/ ne menit Pohian pein/ ia ne walkiat heite noudhatit/ Mutta ne Prokit menit Lounan pein.

Jossa ne mustat orhit olit/ ne menit pohjaan päin/ ja ne walkeat heitä noudatit/ Mutta ne prokit lounaan päin.

6:7 Ja ne Wäkeuet lexit ia ymberinsmenit/ nin ette he caiken lepitzekeuit/ Ja hen sanoi Menget ia ymberins waeldacat Maata.

Ja ne wäkewät läksit ja ympärinsmenit/ niin että he kaiken läwitse käwit/ Ja hän sanoi Menkäät ja ympäriinsä waeltakaat maata.


6:8 Ja he waelsit Maan lepitze/ Ja hen cutzui minua ia puhutteli minua/ ia sanoi. Catzo/ ne iotca Pohian pein vlosmeneuet/ andauat minun Hengen leuäte sijnä Pohian Maasa.

Ja he waelsit maan läwitse/ Ja hän kutsui minua ja puhutteli minua/ ja sanoi. Katso/ ne jotka pohjaan päin ulosmenewät/ antawat minun henkeni lewätä siinä pohjan maassa.

6:9 Ja se HERRAN Sana tapactui minulle/ ia sanoi/
Ja se HERRAN sana tapahtui minulle/ ja sanoi/

6:10 Ota nijlde fangilda/ Heldaist ia Tobiast/ ia Jedaiast/ Ja tule sinne samalla peiuelle/ ia siselmene Josian sen Zephanian Honesen/ iotca Babiloniast tulluet ouat.

Ota niiltä wangilta/ Heldailta ja Tobialta/ ja Jedaialta/ Ja tule sinne samalla päiwällä/ ja sisälle menee Josian sen Zephanian huoneeseen/ jotka Babyloniasta tulleet owat.


6:11 Mutta ota Hopia ia Culta/ ia tee Crunut/ ia pane Josuan/ sen ylimeisen Papin pään päle/ sen Jozadachin poian.

Mutta ota hopea ja kulta/ ja tee kruunut/ ja pane Josuan/ sen ylimmäisen papin pään päälle/ sen Jozadachin pojan.

6:12 Ja sanos Henelle/ Nin sanopi se HERRA Zebaoth/ Catzo/ yxi Mies on/ ioca cutzutan Zemach. Sille henen alans pite sen casuaman/ Ja sen pite rakendaman sen HERRAN Templin/

Ja sanos hänelle/ Niin sanoopi se HERRA Zebaoth/ Katso/ Yksi mies on/ joka kutsutaan Zemach. Sillä hänen allansa pitää sen kaswaman/ Ja sen pitää rakentaman sen HERRAN templin/


6:13 Ja sen HERRAN Templin pite henen rakendaman. Ja henen pite Cunnian candaman/ ia istuman ia hallitzeman henen Stolins päle. Henen pite mös Papin oleman Stolins päle/ Ja Rauhan pite heiden molemilla oleman.

Ja sen HERRAN templin pitää hänen rakentaman. Ja hänen pitää kunnian kantaman/ ja istuman ja hallitseman hänen tuolinsa päällä. Hänen pitää myös papin oleman tuolinsa päällä/ Ja rauhan pitää heidän molemmilla oleman.


6:14 Ja ne Crunut pite oleman/ sen Helemin/ Tobiam/ Jedaian/ ia Henin sen Zephanian Poian/ muistoxi sijnä HERRAN Templise.

Ja ne kruunut pitää oleman/ sen Helemin/ Tobian/ Jedaian/ ja Henin sen Zephanian pojan/ muistoksi siinä HERRAN templissä.

6:15 Silloin te ymmerdhette/ ette se HERRA Zebaoth ombi minun lehettenyt teiden tygen. Ja sen pite tapactuman/ ios te mwtoin cwleuaiset olisitta sen teiden HERRAN Jumalan änen.

Silloin te ymmärrätte/ että se HERRA Zebaoth ompi minun lähettänyt heidän tykön. Ja sen pitää tapahtuman/ jos te muutoin kuulewaiset olisitte sen teidän HERRAN Jumalan äänen."
 

Yhteistyössä