Vanhukset oman onnensa varassa :((

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Jaana Sikiö ja eriarvoiset ihmiset
Satunnainen lainaus:


'Olen joutunut perehtymään oman 85-vuotiaan äitini myötä nykyiseen vanhusten hoiva- ja palvelutoimintaan. Surukseni olen joutunut toteamaan, että hyvinvointiyhteiskunnasta ei voida puhua edes vanhusten huollon osalta. Nämä sitkeät ihmiset, jotka ovat kokeneet sodan ajan kurjuuden, joutuvat elämänsä ehtoopuolella nyky-yhteiskunnassa huonompaan kuin koiran asemaan. Tämä on mielestäni törkeää suhtautumista näitä hyvinvointiyhteiskunnan rakentajia kohtaan, jotka itseään säästämättä ovat sodan jälkeisinä pulavuosina kasvattaneet rikkaan Ruotsin ja Suomen työmarkkinoille uusia työntekijöitä. Nyt tämä trendikäs yhteiskunta on kiitollisuudessaan paljastanut heille takapuolensa.

.Äitini sairaalakierron aikana olen kuunnellut lukemattomia surutarinoita, miten meidän nykyjärjestelmä vie enneaikaisesti hautaan ihmisiä, joille ei ole löytynyt sairaala-, hoivapalvelu-, tai palveluasuntopaikkoja tai muun hoivan puutteessa, kuten nälkiintymisessä. Kuoleman jouduttaminen on suomen lain mukaan lainvastaista, mutta poliittiset päättäjät, ministerit ja kansanedustajat, ovat luoneet yhteiskunnan, joka yksiselitteisesti johtaa eutanasiaan. Kaiken surullisemmassa asemassa on ne vanhukset, joilla ei ole omaisia tai jotka ovat dementoituneita, koska heitä voidaan kohdella eriarvoisesti.

Kaikilla ei mene Suomessa onneksi niin huonosti kuin suomalaisilla vanhuksilla.

Punkalaitumen vastaanottokeskuksen 24 turvapaikanhakijaa hoitaa ällistyttävät 17 henkilöä. Koomista on se, ettei tämäkään riitä, sillä henkilökuntaa on tulossa vielä neljä lisää.

Näin hyvää hoitoa ei vanhus saa Suomessa edes mistään yksityisestä hoitokodista.

SPR:n hoitama vastaanottokeskus ei maksa onneksi mitään, koska kustannuksista vastaa The Valtio.

Tätä kaiken mielikuvituksen rajat ylittävää hulluutta koordinoi Jaana Sikiö, jonka kuva kannattaa ehdottomasti ikuistaa muistiin.

Jaana - toivottavasti nukut omantuntosi kanssa yösi hyvin.

http://octavius1.wordpress.com/2009/03/25/jaana-sikio-ja-eriarvoiset-ihmiset/
 
minä
Olen sitä mieltä että missään muussa maassa ei vanhus saa yhtä hyvää hoitoa kuin suomessa!! Ainakaan silloin kun minä olin vuorossa! En ainuttakaan tapausta ole nähnyt jossa kaltoin vanhaa ihmistä kohdeltaisiin.....
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Olen sitä mieltä että missään muussa maassa ei vanhus saa yhtä hyvää hoitoa kuin suomessa!! Ainakaan silloin kun minä olin vuorossa! En ainuttakaan tapausta ole nähnyt jossa kaltoin vanhaa ihmistä kohdeltaisiin.....
Vanhustyöntekijänä olen miettinyt samaa, missä niitä kaltoinkohteluita tapahtuu?
Unohdetaanko, että he ovat kuitenkin aikuisia ihmisiä, ei mitään tässä ja nyt lapsia-
Mihin unohtuu tavat vanhuksilta, milloin heistä tulee itsekeskeisiä mulle kaikki heti tyyppejä? Onko sellaiset vanhukset ja heidän omaisensa niitä, jotka mustaavat kaiken hoidon maineen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vanhustyöntekijänä olen miettinyt samaa, missä niitä kaltoinkohteluita tapahtuu?
Unohdetaanko, että he ovat kuitenkin aikuisia ihmisiä, ei mitään tässä ja nyt lapsia-
Mihin unohtuu tavat vanhuksilta, milloin heistä tulee itsekeskeisiä mulle kaikki heti tyyppejä? Onko sellaiset vanhukset ja heidän omaisensa niitä, jotka mustaavat kaiken hoidon maineen?
Kuinka monta ihmistä teitä on iltavuorossa töissä, jos ehditte vaipattaa koko osaston inhimilliseen aikaan? Tai kuinka monta teitä on antamassa sitä päiväkahvia asukkaille? Olen itse työskennellyt useilla hoivaosastoilla ja poikkeuksetta jokaisessa yövaipan laittaminen alkoi jo päivällä, kun muuten ei olisi ehtinyt sillä porukkamäärällä sitä tehdä. Ja jos yksin jouduit kahvittamaan koko osaston asukkaat (täysin autettavia 12kpl ja aikaa yksi tunti) niin voit vaan kuvitella oliko kyseessä rauhallinen ja ihmisarvoinen kahvihetki.
 

Yhteistyössä