Vappumenu, kelpaako?

  • Viestiketjun aloittaja Tgdpas
  • Ensimmäinen viesti
Tgdpas
Ruokailijoina neljä aikuista ja kolme 2-4-vuotiasta lasta. Olen yrittänyt huomioida erityisruokavaliot sekä yhden synttäreitään juhlivan mieltymykset.

Pitaleivät, joihin voi valita mieleisensä täytteet ja/tai lisäkkeet näistä:
- pulled pork, kanasuikaleita ja falafelpyöryköitä
- salaatti, tomaatti, kurkku, paprika
- lämmin sipulilisäke
- coleslaw-salaatti
- salsa ja joku jogurttipohjainen mieto kastike, joku salaatinkastike

Jälkiruoaksi jokainen saa koota mieleisensä jäätelöannoksen (1-2 jäätelöä; suklaa-, kinuski- ja marjakastikkeet; kermavaahto; jotain päälle ripoteltavaa kuten pähkinöitä, marianne-murskaa, suklaarouhetta, marjoja) ja lisäksi on munkkeja ja simaa.

Kelpaisko?
 
viiieras
Meidän 2v. ei varmaan osais syödä kovin siististi pitaleipää, tortillatkin tuottavat hieman hankaluuksia.. Mutta ehkä täytteitä vois kasata lautaselle vaikka ilman sitä leipää sitten..
 
"ninnananna"
Itse laittaisin ehkä vielä lapsia ajatellen jotain pikkuista esim tikkuun nakkeja,lihapullia.......joku makaroonisalaatti.....joo kuulostaa ehkä tylsälle ja "vanhanaikaiselle", mutta ajattelin nyt lapsia.
 
"emppu"
[QUOTE="ninnananna";29816655]Itse laittaisin ehkä vielä lapsia ajatellen jotain pikkuista esim tikkuun nakkeja,lihapullia.......joku makaroonisalaatti.....joo kuulostaa ehkä tylsälle ja "vanhanaikaiselle", mutta ajattelin nyt lapsia.[/QUOTE]

Mistä ihmeestä kumpuaa ajatusmalli, että lapsille pitää olla makaronia, lihapullia ja nakkeja?! Tietenkin jos noita aina tarjotaan niin ei varmasti syökään muuta.

Ap:lla hyvät tarjoilut, suurin osa lapsista syö varmasti mielellään.
 
Ap.
Kiitos palauteesta ja vinkeistä. Voi tosiaan syödä leivät ja täytteet erikseen tai tehdä vaikka salaatin jos leipä ei jollekin maistu. Viimeksi kun tämä perhe oli päivälliskylässä (uudenvuodenaattona) niin tarjolla oli lihapullia ja nakkeja, siksi ajattelin tällä kertaa jotain muuta. Sitä paitsi mun lihapullat eivät heidän lapsilleen kelvanneet kun olin kehdannut laittaa aurinkokuivattua tomaattia mukaan :D Tällä kertaa kana on lisätty lapsia ajatellen, jos ei mausteinen possu tai (mieto mutta vieras) falafel maistu. Mut makaronisalaattia harkitsen!
 
"ninnananna"
[QUOTE="emppu";29816711]Mistä ihmeestä kumpuaa ajatusmalli, että lapsille pitää olla makaronia, lihapullia ja nakkeja?! Tietenkin jos noita aina tarjotaan niin ei varmasti syökään muuta.

Ap:lla hyvät tarjoilut, suurin osa lapsista syö varmasti mielellään.[/QUOTE]

Ap:llä on ihanat tarjoilut ja sitä en ole koskaan kieltänyt. Ajattelin nyt vaan noita pienimpiä syöjiä. Voihan tikkuihin laittaa juustoa, paahtoleipää, rypäleitä. Ajattelin vaan että lapsetkin saa vatsan täyteen. Minisämpylöitä?
 
"Jenis"
Hyvin kelpais, eikä todellakaan mitään nakkeja sotkemaan tuohon! Jos ei lapset osaa esim. kanaa, kasviksia ja leipää syödä, niin nyt on hyvä aika opetella. Ja falafelithan menee melkein lihapullina, jos ei erityisesti niitä falafeleina mainosta ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Alli Huuppa
"Jenis"
[QUOTE="ninnananna";29816743]Ap:llä on ihanat tarjoilut ja sitä en ole koskaan kieltänyt. Ajattelin nyt vaan noita pienimpiä syöjiä. Voihan tikkuihin laittaa juustoa, paahtoleipää, rypäleitä. Ajattelin vaan että lapsetkin saa vatsan täyteen. Minisämpylöitä?[/QUOTE]

Miks ihmeessä lasten ruokien pitää olla jossain tikunnokassa? Miten sämpylä tai paahtoleipä eroaa pitaleivästä?
 
Mä vihaan
Vihaan ylikaiken sitä, että lapsille pitöisi tarjota jotain moskaa. Meidän 4-vuotias veteli pääsiäisenä erittäin hyvällä ruokahalulla parsarisottoa ja kalaa. Samoin kaikki ruoat on samaa meidän kanssa. Ei ole tullut vie vastaan ruokaa mitä ei edes maistaisi. Joskus pitää maanitella maistamaan, mutta nykyään haluaa itsekin maistaa jo.
 
vieras-
[QUOTE="ninnananna";29816743]Ap:llä on ihanat tarjoilut ja sitä en ole koskaan kieltänyt. Ajattelin nyt vaan noita pienimpiä syöjiä. Voihan tikkuihin laittaa juustoa, paahtoleipää, rypäleitä. Ajattelin vaan että lapsetkin saa vatsan täyteen. Minisämpylöitä?[/QUOTE]

Miksei ap:n ruuista saisi vatsaa täyteen? Vaikkei ihan kaikkia täytevaihtoehtoja ottaisi, niin onhan tuossa vaihtoehtoja, jotka eivät mielestäni ole liian "outoja" tai vaikkapa tulisia lapsille. Kanaa, possua, perusvihanneksia, vaaleaa leipää... Voi syödä vaikka lautaselta erikseen, jos ei uppoa leivän sisään piilotettuna tai on hankala syödä.

Kelpaisi ainakin meidän perheelle! :)
 
nohh
Todellakin kelpaisi. Ajattelin ehdottaa, että kana on turhaa, mutta ehkä se on tosiaan lapsia varten hyvä olla. Eiköhän noista syötävää löydy, kun kahta lihaa ja kasvisvaihtoehtokin.
 
Ap.
Salsan teen itse ja pulled pork oli se synttärisankarin toive.

Ensin ajattelin että teen pitaleivät itse, mutta en tiedä voiko niitä tehdä edellisenä päivänä, ja vappuaattona on kotiintulon ja vieraiden saapumisen välissä alle 2h ja kokkausapuna on lapset 2v ja 4kk (ja toki myös puoliso, mut esim. jos tarttee imettää niin siihen ei puoliso pysty), joten jossain ajattelin oikaista :)

Kiitti jogurttikastikevinkistä!
 
Tosi hyvältä kuulostaa! Sopivan simppeli menu, mutta kuitenkin monipuolinen.

Lapsillekin oikein sopiva, samaa ruokaahan lapset syövät, kuin aikuisetkin.
Oma moka, jos ei opeta lapselleen niin ja lapsi ei sitten saa vatsaansa täyteen. Muiden ei tarvitse nirsoiksi opetettuihin lapsiin varautua.
 
Mellastavat
Tosi hyvältä kuulostaa! Sopivan simppeli menu, mutta kuitenkin monipuolinen.

Lapsillekin oikein sopiva, samaa ruokaahan lapset syövät, kuin aikuisetkin.
Oma moka, jos ei opeta lapselleen niin ja lapsi ei sitten saa vatsaansa täyteen. Muiden ei tarvitse nirsoiksi opetettuihin lapsiin varautua.
No voitko kertoo mulle, miks meidän nuorimmainen, 6v, jolle on kyllä tarjottu aina samoja ruokia kuin muillekin, syö suunilleen perus vihersalaattia, leipää, makaronia ja niitä parjattuja nakkeja??? Kolme muuta syö kaikkea mannapuurosta sushiin...
 
"nam"
Taidan varastaa pitaleipäidean itsellenikin!

Jälkiruuaksi ehdottomasti tekisin kaiken itse, ankea tuollainen jätskiviritelmä. Ehkä tippaleipiä myös ja jotain ihanan keväistä ja raikasta, ehkä tarte au citron..
 

Yhteistyössä