Varhaisultrassa näkyy tyhjä pussi - väärin lasketut viikot vai tuulimuna!? :(

Hei,

Olen ensimmäistä kertaa raskaana ja kovin peloissani ja siksi ajattelin kysäistä teiltä neuvoa tilanteeseen.

Kuukautisten alusta laskettuna minulla olisi menossa rv 6 + 5. Ovulaation bongasin vasta kp 22-25 ja selvän plussan kp 36. Kierto viimeisen pilleriliuskan jälkeen alkaen viimeisestä tyhjennysvuodosta. Kävin tänään varhaisultrassa, eikä lääkäri (mies tietysti, vaikka piti olla nainen) nähnyt sikiötä, vaikka raskaus näkyikin. Hänen mukaansa pussin koko (13mm) viittaa siihen, ettei raskaus ole vielä noin pitkällä. Aloin kysymään häneltä tuosta myöhästyneestä ovulaatiosta ja sen mahdollisesta vaikutuksesta raskausviikkojen laskentaan, mutta hän alkoi puhumaan päälle tuulimunaraskaudesta ja keskenmenosta. Lähdin sitten tippa linssissä kotiin ihan kauhuissani.

Kertokaa, jos paremmin tiedätte, kuinka huolissani minun pitäisi olla? Soitan toki heti aamulla neuvolaan, mutta melko uneton yö on tiedossa, mikäli tuon lääkärin kommentit ovat ainoita, minkä kanssa huomista odotan. :'(
 
Mulla ainakin näky tässä raskaudessa varhaisultrassa yhden normi-sikiön lisäksi tyhjä sikiöpussi joka todettiin tuulimunaksi jääneeksi kaksoseksi. Kävin myöhemmillä viikoilla kun sä (muistaakseni oli 9. raskausviikko sillon menossa) ja sillon oli ihan selkeää ettei siellä ketään ole toisessa sikiöpussissa, mutta mullahan tosiaan oli vertailukohtana siinä se viikkoja vastaava sikiö vieressä.. Laittaisivatko sulle vaikka neuvolan kautta lähetteen äitiyspolille tarkistettavaksi? Tuulimuna tai keskenmeno jos on kyseessä niin varmasti alkaa piankin vuotamaan mutta jos muutaman viikon jaksat vielä odottaa ja varaisit uuden ajan vaikka yksityiselle ultraan...?
 
mulla takana tuulimuna, lapsi ja nyt uusi raskaus. tuulimunassa ultra rv7 ja lääkäri sen selvästi havaitsi. sain heti lähetteen lääkkeelliseen tyhjennykseen. kyllä lääkärin se pitäisi tehdä..? mutta jos on mahdollista ettö raskaus on ihan alussa niin siksi ehkä ei..

pojasta alkuraskuden ultra viikolla 7+0 ja syke näkyi. toisesta ultra 6+3 ja syke näkyi. tunnistin selvästi ovulaation niin siksi uskalsin noin ajoissa mennä. jos kierto epäsäännöllinen voi hyvinkin olla että sulla raskaus vasta ihan alussa.

kauanko siitä plussatestistä on? periaattesta jos siitä on jo melkein kaksi viikkoa, niin valitettavasti veikkaan tuulimunaa, ne on valitettavan yleisiä :(
 
Valitettavasti tuo tosiaan kuulostaa tuulimunalta. :( Tietenkään ei kannata vielä täysin toivoaan heittää, noin varhaisessa vaiheessa itse sikiötä ei välttämättä näy, mutta jos lääkäri on havainnut tyhjän sikiöpussin, niin kannattaa varautua siihen, ettei masussa olekaan elämää. Itselläni ensimmäinen raskaus havaittiin tuulimunaksi vasta viikolla 12+ (juuri kun olin huokaissut helpotuksesta maagisen 12 viikon täyttyessä..) ja se sattui. Joten tiedän tunteen ja tyrmistyksen. Eikä hoitohenkilökunnalta juuri empatiaa herunut. Kokemuksen jälkeen olen parissa seuraavassa raskaudessa pyytänyt päästä varhaisultraan ja päässytkin viikolla 8+, jolloin sikiö selvästi näkynyt. Osanottoni ja voimia sinulle, mikäli raskautesi varmistuu tuulimunaksi. :hug:
 
mulla yksi tuulimuna raskaus takana (tai kkm kun ruskuaispussi näkyi raskauspussin lisäksi mutta ei sikiötä)
Lääkäri epäili heti ettei raskaus ole normaali, koska raskauspussi tai ruskuaispussi, jompikumpi oli kuulemma erikoisen mallinen.. ei siis ollut jotenkaan normaalin mallinen vaan jotenkin litistynyt tms. Lisäksi tuhruttelin verta niin se myös tietty viittasi että jokin on pielessä.
2 vkon päästä tarkistettiin (vuoto ei yltynyt) ja tilanne entisellään ja lääkkeellisesti tyhjennettiin.
 
Minulla oli aika samanlainen tilanne viime vuonna ja kas, nyt olen pienen tytön äiti! Viikot oli väärin laskettu ja siksi pikkuista ei vielä näkynyt. Toivottavasti sinun tapauksessa on käynyt samoin! Oli tilanne niin tai näin, voimia ja jaksamisia sinulle!
 
hei tuittis ja toivotaan että kaikki on hyvin :wave: itse kävin varhaisultrassa viikoilla 8+0, ja silloin MIES lääkäri ei löytänyt sykettä ollenkaan, kysyi vaan että oletko edes tehnyt raskaustestiä?? olin silleen että whaaaat???:eek: käski sitten hetkeksi pois huoneesta ja juomaan vettä jotta saataisiin kohtu paremmin esille, sieltä tosiaan löytyi pelkkä pussi mutta ei sykettä. Mies ultrasi vatsan päältä. Ihan kamala kokemus jäi tästä kaikesta, ja oli vielä perjantai. Soitin kuitenkin heti tämän jälkeen meidän yksityiselle lääkärille, ja sain ajan heti maanantaille. Sieltä se vaan meidän pikkuinen löytyi ja syke <3 vauva vaan oli viikon pienempi, eli mentiinkin vasta 7+ viikkoja. Ja tämä yksityinen lääkäri sanoi, että vatsanpäältä ultratessa tossa vaiheessa ei kuulu edes mitään näkyäkään. Mutta tsemppiä ja toivotaan että kaikki on hyvin ja pikkuinen pysyy matkassa loppuunasti :)

Joulumamma joulukuisista 28+6
 
Heps,

Ja kiitos kaikille vastauksista! Minut ultrattiin pari päivää tuon ensimmäisen yrityksen jälkeen, ja kaikki oli kunnossa ts. sekä sikiö että "mahdollisesti" syke löytyivät. Viikot olivat laskettu väärin ja minulla olikin meneillään siis 5 + 5 ensimmäisen ultran kohdalla. Säikähdyksellä siis selvittiin! Koska säikähdys oli niin kova, halusin vielä 8 + 0 käydä uusimassa ultran ja varmistamassa tuon sykkeen. Ja kaikki oli edelleen hyvin ja omien laskujeni mukaan oikeassa aikataulussa.

Suosittelen lämpimästi erikoislääkärin tekemää varhaisultraa! :)

Tuittis ja sissi 8 + 3
 
Itse tuulimunan kokeneena voin sanoa, että hCG-arvollakin on merkitystä tai paremmin sanottuna sillä, kuinka arvo nousee.
Oletko käynyt veritestissä?

Oma tarinani on tällainen:
Tuoresiirto tehtiin 17.6.11.
Raskaustesti näytti haamua 29.6 pp12.

Minulla oli kuukautisvuodon tapainen vuoto 1.7, mutta kesti vain 3pv normaalin 6pv:n sijaan. Samana päivänä tehtiin veritesti kun arveltiin että toinen alkio olisi silti pysynyt matkassa (tehty 2 alkion siirto). hCG oli tuolloin 43.
Arvo oli lääkärin mielestä liian matala, joten uusi verikoe otettiin 8.7, tuolloin hCG 194.
14.7 hCG 1168.
Varhaisultrassa 25.7 näkyi ultrassa tyhjä "pussukka", eikä sikiökaikua lääkärin sanojen mukaan.
Minulle varattiin aika lääkkeelliseen tyhjennykseen 27.7.
Kun jälkeenpäin olen kysellyt Väestöliitosta, miten tuon hCG-arvon olisi pitänyt nousta, jotta kyseessä olisi ollut normaali raskaus, niin sieltä sanottiin että 18pv siirrosta eli 5.7 arvon olisi pitänyt olla 1380.

Minulla jo tuo hCG-arvon hidas nouseminen uumoili tuulimunaa.
Tietenkin toivon että sinun kohdallasi asiat kääntyisivät vielä parhain päin, mutta suosittelen kyllä veritestissä käymistä. :)
 
Mulla masu kasvoi, pahoinvointia väsymystä jne. Ultrassa 11+5 todettiin tuulimunaksi, ja tippaakaan en vuotanut ennen kaavintaa 12+3. Seuraavan kerran kun raskaudun, aion mennä varhaisultraan, ettei tartte taas montaa kuukautta heittää kankkulan kaivoon :(

Hienoa, että kaikki ok.
 

Yhteistyössä