varjoainekuvauksesta

  • Viestiketjun aloittaja tipsukka78
  • Ensimmäinen viesti
tipsukka78
onko kellekkään tehty?kertoisitteko siitä?kestääkö kauan?onko sivuvaikutuksia?joudun varmaan menemään.ja sit onko kokemusta kun mulla on on tosta takapuolen yläpuolelta oikealta tosi kipeä paikka aina kun menkat on alkamassa tai kun on ovulaatio aika...mistähän se voisi johtua
 
Peuhu
Heipä hei
Tuolla vauvakuume palstalla vastasin samaan kysymykseen kans ja siellä on muitakin vastauksia jos jaksat selailla mutta tässä mun vastaus.

Mulle on tehty eikä kestänyt kauaa . Alakautta vaan laitettiin varjoainetta ja kuvattiin röntgenillä, toimenpiteen teki röntgen lääkäri. Minun mielestä ei ollut "paha" toimenpide mutta eriäviä mielipiteitäkin on toisia kun se sattui mutta minua ei sattunut tunui vain vähän epämiellyttävältä ja pääsin saman tien töihin sieltä olo oli ihan hyvä. Onnea sulle toimenpiteeseen =) :heart:
 
Varjoaine kuvaus kestää 10-15min. Siinä varjoainetta laitetaan katetrin avulla kohtuonteloon ja sieltä paineella se kulkeutuu munajohtimien kautta munasarjoihin, näin saadaan rgtn avulla otettua kuva jossa selviää onko tukoksia tiellä.
Varjoaine saattaa toisille aiheuttaa hetkellistä pahanolon tunnetta, siitä tuli mulle tunne kuin olisin ollut saunassa, se kuumuus vaan oli kropan sisällä ei ulkopuolella.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2004 klo 14:38 tipsukka kirjoitti:
mitäs jos selviää et on jotain tukkoisuutta,miten se sit hoidetaan?
Joitakin tukoksia voidaan koitaa avata, tarkalleen sitä toimenpidettä en tiedä. Sit on sellanen vaihtoehto jos tukosta on paljon et hoitona on esim IVF eli koeputkihedelmöityshoito, jonka avulla pystytään ohittamaan tuo tukos mikä estää munasolun matkan munasarjoista kohtuun.
 
Joo mulle on myös tehty toi varjoainekuvaus, mulle sanottiin et ota buranaa ennen toimenpidettä. otin, toimenpide ei minua kyllä sattunut yhtään, hoitaja ja lääkäri kertoivat koko ajan mitä teki. Tosin olin kyllä yksityillä. n.15 min siinä meni aikaa!
 
kannattaa soittaaa lähimpään väestöliiton klinikalle, siellä on ainakin ystävällistä, ja kertovat puhelimessa mitä tehdään ja jatkosta... vaikka kävisitkin kunnalisella. Mulla on vaan niin huonoja komemuksia kunnan hoidoista................
 
Peuhu
Mulla oli molemmat munajohtimet tukossa. Sain lähetteen vatsaontelon tähystykseen ja siinä selvisi ettei tukoksia voi avata joten sain siitä suoraan lähetteen ivf hoitoihin , muuta mahdollisuuta raskaaksi tuloon ei ole :/
 
Peuhu
ei ollut mitään oireita. Lääkäri sanoi että luultavasti klamydia on ollut. 90 % kamydiaa sairastavista ei saa oireita joten ei tiedä että on tulehdus käynnissä ja tuhot on sen mukaiset :x
 
tipsukka
mä saan tietää mun verikokeiden tulokset ens ma ja sen jälkeen sovitaan jatkosta.niin siis menen ma folikkeli ultraan.meillä on yksi lapsi kolme vee,toista yritetty pari vuotta.eka sai alkunsa ihan hyvin ekesta kierrosta.mä en kestä kun joutuu elään tälläsessä epätietoisuudessa
 
tipsukka
ainii voiko noi mennä tukkoon jos ei ole ollut mitään pahoja tulehduksia ja kun me ollaan jo yksi saatu aikaseksi?sorkke et vaivaanmut mulla on vaan niin kamala tarve tietää
 
Voi ne johtimet olla tukossa, vaikka ei itse tiedä mitään tulehdusta sairastaneenkaan.
Mulla on myös yksi lapsi ja yritettiin toista ainakin 4 vuotta, menin sitten tutkimuksiin ja vatsaontelon tähystys tehtiin myös. Jossa selvisi että munasarjat ovat tukossa, toisesta meni hieman varjoaine läpi (molemmat jutut tehtiin yhdellä kertaa nukutuksessa) Eipä siinä muuta vaihtoehtoa ollut kuin ivf-hoito.
Mulla onnistui hoito kertalaakista, lääkärikin yllättyi kovasti kun munasoluja kypsyi 14kpl ja niistä hedelmöittyi 6kpl joista ykköslaatua oli 4. Kahdeksassa soluvaiheessa olevia siirettiin kaksi ja toinen niistä on nyt 2-vuotias tyttönen.
En tiedä johtuuko tuosta munasolujen valinnasta vai mistä mutta tyttö on todella kaunis, hyvin kehittynyt ja älykäs (ei ole yksistään minun arviooni perustuvaa kehumista) myös neuvolassa on huomattu hänen kehittyneisyytensä.
Minä olin hoidon alkaessa 41 vuotta!
Olin aivan varma ettei se tuottaisi tulosta mutta toisin kävi :whistle:
 
Minulla hormonimäärityksien jälkeen ensimmäinen tutkimus oli
kohdun varjoainekuvaus. Se tehtiin julkisella puolella.
Palvelu oli ihan hyvää ja ennen toimenpidettä sain särkylääkettä
peräpuikkona.
Kuitenkin se katetrin vieminen kohtuun mulla sattui aikalailla, mut sehän on yksilöllistä.

Toimenpiteessä huomattiin kohdun epämuodostuma, joka varmistettiin vielä laparoskopiassa.
Oli onneksi kuitenkin laatuaan sellainen, että ivf:llä onnistuttiin saamaan raskaus aikaiseksi :)
 
tipsukka
mut mun tilanne on tällänen meillä on yksi lapsi ja sitä ei tarvinnut yrittää vaan se tuli heti kun lopetin yötyön,pitäisköhän nytkin,ei vaan tunti ja sit töihin...... :headwall:
 
Sidney
Mulle tehtiin kanssa tuo toimenpide eikä se kestänyt ku ehkä 15 minsaa =) Eikä se sattunut yhtään sanoivat vaan ensin, että ota lähtiessäsi Tampereellepäin niin burana 600 tabletti...Mulla oli kyllä auki molemmat, että vika ei ainakaan siellä ollut
 
tipsukka
tänään sain tietää et hormoonit ok,miehellä kaikki ok,folikkeliuä ok,joten kaikki paitsi varjoainekuvaus on tehty.lääkäri kyllä epäili et ne olis auki koska tulehduksia ei ole ollut ja yksi on tullit hyvin.mitenköhän tupakan poltto?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2004 klo 14:17 tipsukka kirjoitti:
tänään sain tietää et hormoonit ok,miehellä kaikki ok,folikkeliuä ok,joten kaikki paitsi varjoainekuvaus on tehty.lääkäri kyllä epäili et ne olis auki koska tulehduksia ei ole ollut ja yksi on tullit hyvin.mitenköhän tupakan poltto?

Tupakointi heikentää sekä munasoluja että varsinkin kohdunverenkiertoa ja sitä kautta alkion kiinnittymistä kohdunseinämään.
 

Yhteistyössä