varpaankynnen sisäänkasvu

  • Viestiketjun aloittaja varvas
  • Ensimmäinen viesti
varvas
Ärsyttävä vaiva mulla. Pottuvarpaasta kasvaa kynsi sinne ihon alle ja aina on varpaanreuna ihan tulehtunut ja märkivä. Lääkärissä joskus kävin ja silloin kehottivat vaan itse leikkaamaan kynttä lyhyemmäksi, mutta ei enää onnistu kun pahenee vaan :( Mitä sille tehdään, jos pääsen lääkärille uudestaan?
 
Miehelläni on sama vaiva ja hän käy aina parin kuukauden välillä pedikyyrillä leikkauttamassa sen kun ei itse pysty leikkaamaan sitä oikein ja kunnolla.
Tyhmä siitä on aina maksaa, mutta minkäs teet mokomalle.
 
Mie kävin aikoinaan leikkauttamassa. Miulla kasvo molemmilta sivuilta sinne sisään ja oli todella kipee ja tulehtunu koko ajan...

Niin siis lekurilla kävin leikkauttamassa. Eikä ole sen jälkeen vaivannu.
 
tietävä
Apua, ei sitä ainakaan saa lyhyemmäksi leikata! Menepäs jalkaterapeutille tai jalkojenhoitajalle, hän osaa laittaa kynnen alle ns. jousen joka nostaa reunaa ihosta pois ja ohjaa kynttä kohti oikeaa kasvusuuntaa. Kipu helpottuu samalla. Tuo kynnen poisto on ihan vihoviimeinen vaihtoehto.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja axxl:
eiks se varvas puuduteta ja kynsi revitään irti, jotta sieltä kasvais uusi kynsi oikein ? :x
Ei, koska kynsi kasvaa aina samalla lailla uudestaan. Reunat vaan leikataan alhaalta asti.
Mulla on irrotettu toisen isovarpaan kynsi juuri siitä syystä että kasvoi toiselta puolelta aina sisään ja tulehtui. Uusi kynsi ei ole tehnyt sitä samaa, joten kyllä se auttoi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Arethusa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja axxl:
eiks se varvas puuduteta ja kynsi revitään irti, jotta sieltä kasvais uusi kynsi oikein ? :x
Ei, koska kynsi kasvaa aina samalla lailla uudestaan. Reunat vaan leikataan alhaalta asti.
Mulla on irrotettu toisen isovarpaan kynsi juuri siitä syystä että kasvoi toiselta puolelta aina sisään ja tulehtui. Uusi kynsi ei ole tehnyt sitä samaa, joten kyllä se auttoi.
Samoin minulla.
 
Mulla leikattiin osa kynttä ja pieni osa varpaan ihosta kun korjattiin sisäänpäin kasvava kynsi.
Paikallispuudutuksessa kouluterveydenhoitajan vastaanotolla (lääkäri kuitenkin leikkasi)

Myöhemmin vaiva uusi toisessa varpaassa, silloin TK:ssa vaan sanoivat että leikkaa itse että siellä tehtävä operaatio on niiiiin suuri että lähes puolet olisi varpaasta pitänyt leikata.
Tapoja on siis monia.
Koita aluksi vaikkapa viilata kynttä lyhyemmäksi.
 
sairaanhoitaja
nyt lääkäriin mars!!!

toimenpide tehdään ihan terveyskeskuksessa ajanvarauksella. lääkäri puuduttaa varpaan tyvestä, jolloin saadaan paras puudutustulos. kynnestä leikataan suikale reunasta pois koko matkalta, molemmin puolin jos siltä näyttää. vuotaa usein verta reippaasti, joten kunnon tukot saat varpaaseen, joten varaudu vaikka crocseilla...tms. kengillä.. :)

kannattaa kokeilla kikkoja siinä vaiheessa kun ei vielä tulehdusta ole:
-pujota lankaa kynnen alta poikittain ja solmi kynnen päälle niin, että se ohjaa kynnen kasvua oikeaan suuntaan. eli tarpeeksi kireälle jotta toimii. lääkärin neuvo veljelleni.
 
:S
joo että mulla kasvoi yksi suuren varpaan kynsi sisään silloin kun olin 4 ja nyt uuestaan meen viikon päästä leikaukseen :((((( 19.8.2010 oikeesti se on just 4 päivää ennen kun mennään luokankaa ahvenanmalle !!!!!!! niin että joo mulla on aika pahasti sisään kasvanut molempien jalan isojen varpaiten molemmat puolet kynsistä :SSSS että en tiie miten pystyn menee ahvfenanmalle ku on jo maksettu !!!!
 

Yhteistyössä