Varttuneemman vanhemman prototyyppi

Oma on asenteeni,mutta täälläkin on aikalailla asenteellisia ..aivot käy kovilla kierroksilla...En tietääkseni ole ketään "piiskannut"..aika outoa tekstiä... :kieh: aikuiselta ihmiseltä!
Sanoin vain oma mielipiteeni, joka perustuu havainnointiin lähipiiristä ja yleensäkin vähän vanhemmista vanhemmista. Sukulaiseni perheessä iltatähti pyörittää mennen tullen ja palatessa koko aikuisporukkaa. Kyllä se nyt naurattaa vanhempia,kun kaikki hajoitetaan ja lapsi syö ,mitä haluaa yms.
Kielletään ,mutta se on yhtä tyhjänkanssa,kun ei jakseta pitää rajoista kiinni...eikä tämä ole ainut tapaus !
Ainahan on toisenlaisia vanhempia ,mutta myös nuorissa vanhemmissa on hyviä isiä ja äitejä. Kaikilla nuorilla ei tosiaan ole bailausvaihde päällä,voihan sitä vanhat ryypätä kotona ,jos eivät jaksa lähteä kapakkaan...
Minusta vastuu on kiinni enempi ihmisen luonteesta kuin iästä...toiset eivät ole vastuullisia olivat he kaksikymmentä tai satavuotiaita !
 
anne-68
Enpä viitsi toho kaikkee enää muuta sanoo kun et pysykää parikymppiset omalla hiekkalaatikollanne,annetaan näiden aikuisten palstojen olla ihan aikuisten hallinnassa,jooooohan????Voi kun te kaikki mukulat muistaisitte sit aikuisina mitä tuli suusta päästeltyä.Ja varmaan muistattekin,kiellätte vaan muistavanne.Sen vielä mainitsen et jos jonkun mielestä se on fyysisestä kunnosta pois kun ikää on 40,niin sanottakoon että on sit kyl psyykkiselle puolelle suoraan mennyt,eli AINOASTAAN hyvä asia siis.JOS siis näin on.Mut moniko parikymppinen nykyään voi kehua tosissaan olevansa niin hirveän kestävä ja HYVÄKUNTOINEN ja jaksava???Oppikaa lapset että mieli ja ruumis käyvät käsikädessä,ja se mieli kyl tekee ison työn mikäli ruumiista jotain puuttuukin.Eli tässä tapauksessa KUNTOA ja KESTÄVYYTTÄ ja JAKSAMISTA ja SIETÄMISTÄ YM YM YM YM YM.Kuka teistä pikku pirteistä hupakkoäideistä juoksee tuolla lapsen kanssa niin että vanhempi siinä väsyisi?HÖPÖNHÖPÖN!Ja kenellä teistä on tarjota lapselle psyykkisesti sitä mitä kypsemmällä äidillä on?EI KENELLÄKÄÄN!!!Vois ihan vaikka provona heittää et pitäis nykyään olla laki joka kieltäis lapsenteon alle 3-kymppisenä!Jos hiukan alle,pitäis todistaa henkinen kypsyytensä.HYVÄ IDEA!!!Eikun lakialoite!
 
Koivu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.10.2005 klo 12:50 anne-68 kirjoitti:
Enpä viitsi toho kaikkee enää muuta sanoo kun et pysykää parikymppiset omalla hiekkalaatikollanne,annetaan näiden aikuisten palstojen olla ihan aikuisten hallinnassa,jooooohan????Voi kun te kaikki mukulat muistaisitte sit aikuisina mitä tuli suusta päästeltyä.Ja varmaan muistattekin,kiellätte vaan muistavanne.Sen vielä mainitsen et jos jonkun mielestä se on fyysisestä kunnosta pois kun ikää on 40,niin sanottakoon että on sit kyl psyykkiselle puolelle suoraan mennyt,eli AINOASTAAN hyvä asia siis.JOS siis näin on.Mut moniko parikymppinen nykyään voi kehua tosissaan olevansa niin hirveän kestävä ja HYVÄKUNTOINEN ja jaksava???Oppikaa lapset että mieli ja ruumis käyvät käsikädessä,ja se mieli kyl tekee ison työn mikäli ruumiista jotain puuttuukin.Eli tässä tapauksessa KUNTOA ja KESTÄVYYTTÄ ja JAKSAMISTA ja SIETÄMISTÄ YM YM YM YM YM.Kuka teistä pikku pirteistä hupakkoäideistä juoksee tuolla lapsen kanssa niin että vanhempi siinä väsyisi?HÖPÖNHÖPÖN!Ja kenellä teistä on tarjota lapselle psyykkisesti sitä mitä kypsemmällä äidillä on?EI KENELLÄKÄÄN!!!Vois ihan vaikka provona heittää et pitäis nykyään olla laki joka kieltäis lapsenteon alle 3-kymppisenä!Jos hiukan alle,pitäis todistaa henkinen kypsyytensä.HYVÄ IDEA!!!Eikun lakialoite!
Sori nyt vaan, mutta et kyllä sinäkään minusta vaikuta mitenkään suvaitsevaiselta tai tasapainoiselta, kauheasti hyökkäät kaikkien kimppuun jotka on eri mieltä tai ihan vaan ilmaisee omia havaintojaan.
 
Kiitos Koivu, onneksi täällä palstoilla liikkuu sinunkin kaltaisia ihmisiä..eikä tynnyrissä kasvaneita fanaatikkoja ainoastaan,joille vain oma näkemys on se oikea näkemys...Pelottavaa, sillä minä kerroin vain omista havainoista ja johtopäätöksistä.Joku toinen voi tehdä toisenlaisia johtopäätöksiä ...
Ja lastenteon kieltäminen ,joltakin ikäluokalta...jaa-a !Mitä tuohonkin sanoisi...muurahaispesään sohaisisi, jos kirjoittaa hedelmällisyyshoitoja tehdään eniten yli 40-vuotiaille naisille tilastojen mukaan....siitäkin asiasta voi olla montaa mieltä! ( Jos joltakin pitäisi lastenteko kieltää..vanhoilta ukoilta,joilla on menossa ties´ mones´ uusperheviritelmä ja naisilta,jotka uskovat ,että näistä ukonrahjuksista on vielä isiksi.Onneksi heillä on yleensä tavallista paksumpi lompakko takataskussa ....)
Äiti olen ja meidän koti on tykätty kyläilypaikka =) =) lapsia täällä on läjäpäin.Ystäväpiirini on laaja siihen kuuluu kaikenikäsiä äitejä lastensa kanssa,sillä en ole mikään ikärasisti ja he tietävät mielipiteeni asioista.Onneksi tuttavapiiriini ei ole siunaantunut ketään putkiaivoa ,vaan aika avarakatseisia ihmisiä.
Anne-68 arvosteli minua ja ikääni...mistä sinä ikäni tiedät ja arvelet ?
 
4-tytön äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2005 klo 18:47 Kaisa kirjoitti:
Oma on asenteeni,mutta täälläkin on aikalailla asenteellisia ..aivot käy kovilla kierroksilla...En tietääkseni ole ketään "piiskannut"..aika outoa tekstiä... :kieh: aikuiselta ihmiseltä!
Sanoin vain oma mielipiteeni, joka perustuu havainnointiin lähipiiristä ja yleensäkin vähän vanhemmista vanhemmista. Sukulaiseni perheessä iltatähti pyörittää mennen tullen ja palatessa koko aikuisporukkaa. Kyllä se nyt naurattaa vanhempia,kun kaikki hajoitetaan ja lapsi syö ,mitä haluaa yms.
Kielletään ,mutta se on yhtä tyhjänkanssa,kun ei jakseta pitää rajoista kiinni...eikä tämä ole ainut tapaus !
Ainahan on toisenlaisia vanhempia ,mutta myös nuorissa vanhemmissa on hyviä isiä ja äitejä. Kaikilla nuorilla ei tosiaan ole bailausvaihde päällä,voihan sitä vanhat ryypätä kotona ,jos eivät jaksa lähteä kapakkaan...
Minusta vastuu on kiinni enempi ihmisen luonteesta kuin iästä...toiset eivät ole vastuullisia olivat he kaksikymmentä tai satavuotiaita !
Tämä todellakin kolahti ja kovaa. Ite olen lapset saanut 21, 23, 26 ja 35 vuotiaina ja tunnen kyllä ettei kuopus meidän perhettä pyöritä eikä tule pyörittämään. Vaikka olin nuori kun sain ensimmäisetlapset olin paljon väsyneempi silloin kun nyt. Vanhathan eivät tarvi niin paljon unta kuin nuoret! Olen kai outo tyyppi kun vieläkin sanon lapsilleni mitä he saavat pukea päälleen, vaikka vanhin on jo 16v. Meillä ei myöskään nuoriso hypi silmille eikä käytä rivoa kieltä ja kunnioittavat vanhempia ihmisiä. Meillä rajat on rakkautta niinkuin varmaan myös monessa muussakin perheessä jossa vanhemmat ovat nähneet -70 luvun vapaankasvatuksen tulokset. :kieh:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.10.2005 klo 00:49 4-tytön äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2005 klo 18:47 Kaisa kirjoitti:
Oma on asenteeni,mutta täälläkin on aikalailla asenteellisia ..aivot käy kovilla kierroksilla...En tietääkseni ole ketään "piiskannut"..aika outoa tekstiä... :kieh: aikuiselta ihmiseltä!
Sanoin vain oma mielipiteeni, joka perustuu havainnointiin lähipiiristä ja yleensäkin vähän vanhemmista vanhemmista. Sukulaiseni perheessä iltatähti pyörittää mennen tullen ja palatessa koko aikuisporukkaa. Kyllä se nyt naurattaa vanhempia,kun kaikki hajoitetaan ja lapsi syö ,mitä haluaa yms.
Kielletään ,mutta se on yhtä tyhjänkanssa,kun ei jakseta pitää rajoista kiinni...eikä tämä ole ainut tapaus !
Ainahan on toisenlaisia vanhempia ,mutta myös nuorissa vanhemmissa on hyviä isiä ja äitejä. Kaikilla nuorilla ei tosiaan ole bailausvaihde päällä,voihan sitä vanhat ryypätä kotona ,jos eivät jaksa lähteä kapakkaan...
Minusta vastuu on kiinni enempi ihmisen luonteesta kuin iästä...toiset eivät ole vastuullisia olivat he kaksikymmentä tai satavuotiaita !
Tämä todellakin kolahti ja kovaa. Ite olen lapset saanut 21, 23, 26 ja 35 vuotiaina ja tunnen kyllä ettei kuopus meidän perhettä pyöritä eikä tule pyörittämään. Vaikka olin nuori kun sain ensimmäisetlapset olin paljon väsyneempi silloin kun nyt. Vanhathan eivät tarvi niin paljon unta kuin nuoret! Olen kai outo tyyppi kun vieläkin sanon lapsilleni mitä he saavat pukea päälleen, vaikka vanhin on jo 16v. Meillä ei myöskään nuoriso hypi silmille eikä käytä rivoa kieltä ja kunnioittavat vanhempia ihmisiä. Meillä rajat on rakkautta niinkuin varmaan myös monessa muussakin perheessä jossa vanhemmat ovat nähneet -70 luvun vapaankasvatuksen tulokset. :kieh:
Vanhempi äiti onkin yleensä se vanhempi, kasvattaja ja vastuunottaja eikä pyri olemaan "hyvä kaveri" . lapsella ne kaverit on muualla mutta kotona he tarvitsevat sen johon voi luottaa myös vaikeuksien kanssa, ihmisen joka uskaltaa neuvoa, ohjata ja sanoa myös ei, varsinkin nuoret tarvitsevat tätä ja myös esim uhmaikäinen.
Ja tuosta unesta, nelikymppisenä kun äidiksi tulee niin nukkuminen on vain yksi pikkujuttu elämässä, pienen lapsen kanssa sitä voi ottaa yhtälailla äitikin sitten ne päivätorkut eikä tunne huonoa omaatuntoa kun vanhemman äidin ei enää tarvitse päteä muillakaan asioilla, ei osoittaa anopille että osaa siivota kotinsa tai silittää pyykit. Elämään osaa suhtautua rennommin eikä pingota joka pikkujutun vuoksi.
Ja vanhemmilla äideillä käsittääkseni on lapsille ne rajat ja uskallus sanoa ei pelkäämättä että se lapsen psyykeä jotkenkin vahingoittaisi. Ehkä juuri siksi että harva lasta hoitaa minkään oppikirjan mukaan vaan terveellä maalaisjärjellä.
Ja kun on itse elämää nähnyt niin sitä paremmin ymmärtää tuon rajojen ja sääntöjen merkityksen, onhan ne lait noin yleensäkin tässä yhteiskunnassa vaikka lainrikkojia on.
Ja tuosta alkoholin käytöstä ja bilettämisestä. Minä olen ymmärtänyt että ikäisilläni ihmisillä se harvemmin on humalahakuista ja älytöntä kännissä örveltämistä. Jos kavereidenkin kanssa otetaan viiniä yms niin pariin lasiin se jää ja seurustelujuomiseen. ryyppääminen ei ole mikään elämäntehtävä eikä se uloslähteminen ole jaksamisesta kiinni, sitä vaan voi viihtyä kotonaan ja ilman ryyppäämistäkin.
Ja Kaisalle huomautan tuosta edellisen kommentin yli että minä olen kotonani oppinut tietyn kunnioituksen ruokailua kohtaan. ruualla ei leikitä ja perusruoka kelpaa ilman erikoisannoksia (paitsi toki allergiat). Lapsuudessani ei mikrossa ruokia lämmitelty vaan samasta padasta syötiin samaa samaan aikaan. Hyvät ruokatavat ja kaiken ruuan kunnioittamisen olen halunnut myös lapsilleni opettaa.
Samoin vanhempien ihmisten kunnioittamisen ja kielenkäytön opin kotoa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2005 klo 18:47 Kaisa kirjoitti:
Oma on asenteeni,mutta täälläkin on aikalailla asenteellisia ..aivot käy kovilla kierroksilla...En tietääkseni ole ketään "piiskannut"..aika outoa tekstiä... :kieh: aikuiselta ihmiseltä!
Sanoin vain oma mielipiteeni, joka perustuu havainnointiin lähipiiristä ja yleensäkin vähän vanhemmista vanhemmista. Sukulaiseni perheessä iltatähti pyörittää mennen tullen ja palatessa koko aikuisporukkaa. Kyllä se nyt naurattaa vanhempia,kun kaikki hajoitetaan ja lapsi syö ,mitä haluaa yms.
Kielletään ,mutta se on yhtä tyhjänkanssa,kun ei jakseta pitää rajoista kiinni...eikä tämä ole ainut tapaus !
Ainahan on toisenlaisia vanhempia ,mutta myös nuorissa vanhemmissa on hyviä isiä ja äitejä. Kaikilla nuorilla ei tosiaan ole bailausvaihde päällä,voihan sitä vanhat ryypätä kotona ,jos eivät jaksa lähteä kapakkaan...
Minusta vastuu on kiinni enempi ihmisen luonteesta kuin iästä...toiset eivät ole vastuullisia olivat he kaksikymmentä tai satavuotiaita !
Perustat yleistyksesi suurinpiirtein vain yhden sukulaisperheen tapaukseen.

Minäkin tunnen yhden nuoren äidin, joka kohtelee lapsiaan välinpitämättömästi ja antaa selkään. Hänen lapsensa ovat ilkeitä muille lapsille. Voisin siis minäkin yleistää, tämän perheen ja hiekkalaatikko-näkemisieni perusteella, ja kertoa millaisia ovat nuoret äidit. Huonoja äitejä ovat. Kaikki.

Kerroin sukulaiselleni, että meidän iltatähti ei saa luunappeja eikä tukkapöllyjä, ei fyysista kuritusta ollenkaan. Hän odotti, että kylään tulee passattu, periksi kaiken saanut rääkyvä tyranni, joka tekee mitä huvittaa, joka saa tehdä mitä huvittaa eikä häneen saada mitään otetta.
Kylään tuli vähän ujo, kiltti, herttainen pieni lapsi, joka toimii täysin ikätasoisesti, joka EI kiukuttele kaupassa karkkihyllyn edessä (koska ei ole koskaan saanut makeisia), joka ilahtu saadessaan jäätelöä ja halusi kyläilyn aikana piirrellä... paperille, lyijykynällä.... eikä rikkoa huushollia tai sotkea kahvipöydän antimia pitkin pöytää
hurmaava lapsi, sanoi päiväkodinkin täti.
Ja on siis vanhemman äidin JA ISÄN kasvattama - toistan: KASVATTAMA ja rakastettu lapsi.
 
Tuntuu taas kaisan teksti tosi tutulta. Olisikohan syytä purkaa katkeruutensa jossakin muualla.Sinun entisillä läheisilläsi on uusi elämänvaihe menossa, pieni iltatähti on perheessä. Näiköhän on asia?
Vaikea muulla tavalla ymmärtää tekstiäsi.Näitä samantyylisiä kirjoituksia on ollut tällä palstalla aijemminkin. Jospa antaisit kaikkien meidän vanhojen vanhepien nauttia lapsistamme ja heidän kehityksestään. Niinkuin itse olet kokenut aika kuluu ja lapset varttuvat kuin siivillä. Oikein reipasta talven odotusta sinulle. Lähdeppä reippaalle kävelylenkille nauti raikkaasta syyssäästä ja huokaise huolesi tuulen vietäväksi.
 
Mielestäni en ole mitenkään katkera,kun totean ääneen sen mitä olen omin silmin nähnyt ja en ole vielä tavannut vanhempaa,joka sanoisi omaa lastaan tyranniksi tai kurittomaksi ,hemmotelluksi kakaraksi.
Kaikki lapset ovat kullannuppuja omien vanhempien silmissä..varsinkin sitten kun vanhemmat ovat jo kypsissä kymmenissä ja lapsi on murrosiässä...
Tuntuu,jotenkin ihmeelliseltä useimmalla kirjoittajalla on se pointti,että ikä tekee sinusta jo virheettömän ja täydellisen vanhemman...voi näitä onnellisia lapsia !
Itse olen nähnyt nuoria vahnempia,jotka jaksaa peuhata ja harrastaa lastensa kanssa kaikenlaista.Ja kyllä se lapsi semmoistakin tarvitseen.Luin kerran Kodin kuvalehdestä artikkelin,jossa eräs naislääkäri yksinkertaisesti totesi,että lapsilla on oikeus nuoriin vanhempiin...no,se oli hänen mielipiteensä ja hän perusteli sitä monilla argumenteilla.Tietenkin vastaankin voi väittää .....
 
anne-68
"Minä" tuossa kirjoitteli kuvauksen lapsestaan...Olisit voinut kuvailla minun nuorinta,1vkk,poikaani.Ja kuten nimimerkistä näkyy,minäkin olen "kypsempi" äiti jo.Enkä minäkään harrasta minkäänlaista fyysistä kuritusta,rangaistuksia yleensäkään lainkaan.Silti minunkin lapseni on jo nyt oppinut paljon sopivasta ja sopimattomasta,on todella rauhallinen ja tyytyväinen,ei kinua karkkia kaupassa vaikka tietää hyvin mitä on ja missä hyllyllä.Meillä saavat kynttilätkin palaa rauhassa olohuoneen pöydällä,kun äiti on selittänyt miksei saa koskea.Selittänyt ilman huutoa,paasaamista,läpsimistä ym.Ja kas kummaa tämä äiti jaksaa aina vaan kauniisti selittää vaikka on koko päivän juossut ja touhunnut pienimmän kanssa,samalla hoitaen kodin,kauppa-asiat,ruuan valmistuksen,pyykinpesun, läksyissä auttamisen,teinin kapinoinnin vastaanottaen ym ym ym.Eikä ota kunnon päälle!Eikä ole miestä talossa jeesimässä.moneltakohan nuorelta äidiltä onnistuisi sama yhtä hyvällä maltilla?kyllä meidän lapset ovat onnekkaita kun äidit ovat jo kypsiä,psyykkisesti vakaita,ilman turhia nuoruuden vouhotuksia!Jos lapsi saisi valita,hän ottaisi takuulla kypsän äidin,uskokaa pois.
 
60-luku
Kyllä kypsiä äitejä löytyy joka ikäryhmästä, ja päinvastoin; mutta ei todellakaan kaikkien vanhempien äitien muksut perheitä pyörittele.

Ja oikeudesta nuoriin vanhempiin vieläs en verran, että ei ne kaikki nuoretkaan vanhemmat ole esim. elossa lapsiaan hoitamassa, kaikkea kun voi sattua.
 
Sellainen miete vielä Kaisalle.Kaikki me vanhenemme, jos vanhempien ikä on nyt noin 30 ja lapset 2-4 vuotiaita ovat he teiniikäisten lastensa vanhempina 40v. Näin se vaan aika kuluu.
Missäs iässä lapsella sitten pitäisi oikeasti olla ne viriilit vanhemmat.
Silloin kun oikein kysytään voimia teiniikäisen nuoren kanssa.On yön valvomisia , uhmakasta kiukuttelua yms. Sitä uupumusta valittelevat nuorenmatkin äidit uhmaikäistensä kassa tuolla toisilla palstoilla.Mikäs ratkaisu sinulla sitten löytyy,minkä ikäisillä saisi olla lapsia ja keillä taas ei.
Itselläni on ikää lähes 50v lapsista nuorin aloitti koulun ja vanhin on lukilainen. Vanhemmuudessa monet muut seikat ovat tärkeämpiä kuin ikä.Vanhemmuus koostuu niin monenlaisista asioista ja siksi se onkin niin antoisaa. Sinunko lapsesi ovat jo aikuisia ja heillä jo lastenlapsia?
 
Toki vanhemmuus on muutakin kuin ikä ja me kaikki tulemme vanhaksi.Nuorillekin vanhemmille voi tapahtua,jotakin onnettomuuksia.
Jokatapauksessa olen itse vanhempien vanhempien lapsi ja monessa asiassa huomasin ,että vanhempani olivat "jälkijunassa"....auta,jos he eläisivät nyt ja kaikki tämä nuorisokulttuuri olisi vallalla. Hekin lukivat paljon kaikenlaista kasvatukseen liittyvää..Gordonin perhekoulusta lähtien,mutta silti se jokin ajan hermoilla oleminen puuttui....ja häpesin isääni koulussa,koska hän oli luokkani vanhin isä...muiden isät olivat eri vuosikymmenellä syntyneitä.
Olen yhä samaa mieltä tämän lääkärin kanssa,että lapsilla on oikeus nuoriin vanhempiin. Kyllä nuorikin väsyy,mutta palautuu paljon helpommin ja energiaa riittää....
Ikäkin on sellainen asia, että se on vain hyväksyttävä ja sekin on totta ,ettei tietty ikä tee pelkästään ihmisestä hyvää vanhempaa...joistakin kirjoituksista annetaan ymmärtää. Ei puolin eikä toisin....vaan kyky ottaa vastuuta toisesta ihmisestä ja asettaa hänen tarpeensa omiensa edelle!
 
Kaisa hyvä, tämän päivän ns. vanhat vanhemmat eli nämä yli kolmikymppiset, ovat varmastikin eri planeetalta kuin omat vanhempasi! Meidän on PAKKO pysyä teknologian kehityksen mukana pystyäksemme hoitamaan työmme. Tietokone on must suurimmalle osalle meistä ja kodeissammekin on vaikka mitä vempainta. Maailmankuvamme on taatusti laajempi kuin meitä edeltävällä sukupolvella jne. Ja vaikka nuorisokulttuuri ulkoisesti on erilaista kuin silloin joskus, teinien pääkopassa myllerrykset lienevät niitä samoja kuin meilläkin aikoinaan!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.10.2005 klo 18:26 Kaisa kirjoitti:
Minä en kyseennalaistanut kenekään rakkautta lapseensa ja uskon,että lapset tai lapsi on yhtä rakastettu kuin nuorempana saatu. Vaan sitä,ettei vanhempana jaksa enää pitää rajoista kiinni esim. uhmaikäisen kanssa ja lapsen kanssa ollaan ylivarovaisia...
aina pelätään,että jotakin sattuu !
Ehkä vanhempana on oppinut ja ymmärtänyt ihmisyydestä sen verran enemmän, ettei ole tarvetta mekaanisesti asetella rajoja kenellekään vaan arvostaa lasta ihmisenä, jolla on yhtä paljon annettavaa kuin aikuisellakin. Lapsella on annettavaa, koska hän on lapsi ja sen vuoksi hänellä on ymmärrystä asioista, josta aikuisilla ei ole. Aikuinen taas aikuiseksi kasvettuaan (toivottavasti) voi antaa lapselle sitä, mitä aikuisuus tuo tullessaan. Tähän ei tarvita mekaanista rajojen asettelua vaan ne rajat tulevat ihan aikuisen luontaisen auktoriteetin kautta ja siitä, että hän kunnioittaa ja arvostaa lapsen omia rajoja. Toki tällöin lapsi oppii myös kunnioittamaan aikuisen rajoja.

Asun eri maassa ja katson täällä olevia vanhempia. Täällä eivät vanhemmat vanhemmat ole suojelevampia lastensa suhteen vaan kaikki vanhemmat yhtä lailla jättävät suomalaisesta näkövinkkelistä lapsensa suorastaan heitteille ja toisaalta sitten puuttuessaan tilanteeseen vaativat ihan heti täydellistä vanhempien käskyjen seuraamista. Lapset sitten kiltisti alistuvatkin ja kun vanhempi kääntää selkänsä jatkavat juuri siitä, mihin jäivät. Kukaan ei puutu tähän. Kyse on ilmeisesti kulttuurista.

Jaksamisesta voin sanoa sen verran, että minulla oli 40 molemmin puolin lapseni (ikä 6 - 8 -vuotta) kanssa jaksamista. Hän tuli meille tuolloin 6-vuotiaana ja käyttäytyi hyvin aggressiivisesti ja oli täysin vailla rajoja siis ei käsittänyt edes omia fyysisiä rajoja puhumattakaan toisten. Toki paloin loppuun hänen kanssaan, mutta näyttäisi siltä, että perhekodissa asuessaan ja viettäessään päivät koulussa hänen nuoret ammattikoulutuksen saaneet (ja lapsettomat eli omat lapset eivät vie voimia) opettajansa ja ohjaajansa eivät jaksa edes puolta päivää viikossa hänen kanssaan ilman, että hädissään sulkevat hänen lukkojen taakse vessaan, kun eivät jaksa ottaa lapsen esittämää haastetta. Minun ei vielä moiseen tarvinnut päätyä kahden vuoden yötä päivää jatkuneen hoidon aikana, vaikka erittäin lähellä toki olin minäkin. Se ero oli tietenkin osaltaan se, että kyseessä oli oma lapsi (adoptiolapsi) ja motivaatio oli toinen yrittää auttaa tätä lasta, mutta toisaalta jaksamiseen auttoi paljon juuri ikä, ihan siihen fyysiseen jaksamiseenkin. Olin jo kokeillut omia jasamisen rajojani ja tiesin, että vaikka vähän väsyttää tai tuntuu sietämättömän raskaalta, jaksan vielä. Nuorempana olisin pelästynyt ensimmäistä toivottomuuden ja uupumuksen tunnetta.
Toisaalta vanhempana myös pystyin tunnistamaan, milloin liika on liikaa enkä kuvitellut jaksavani loputtomiin vaati ympäristö sitten ihan mitä tahansa.


En usko, että kyse oli vain iästä vaan elämänkokemusesta, joka minulla nyt vaati tämän 40 vuoden iän. En usko, että ihminen vielä 40-vuotiaana on niin vanha, että sitä merkittävästi enemmän väsyisi kuin vaikka kymmmenen vuotta aiemmin. Tietenkin, jos ei ole jo valmiiks niin työnsä tai vaikka masennuksen uuvuttama, että ei jaksa.

Meitä avusti sosiaalialan paikallinen "adoptioguru". Hän jo itse vanha mies, mutta kävi 30 kilometriä töissä suuntaansa polkupuörällä (Vanha tarkoittaa siis reilusti yli 65, ehkä lähemmäs 80). Mieleeni jäi, kun hän sanoi, että meidän tulee ajatella tulevaisuutta, kun emme enää ole tässä optimaalisessa lapsenkasvatusiässä (olin 40) ja emme enää sillä tavalla jaksa joskus 15 vuoden kuluttua.

Ehkä kuitenkin jätetään tämä ikärasismi suuntaan ja toiseen. EHkä kyse on kuitenkin elämänkokemuksesta ja omien rajojensa tuntemisesta sekä siitä, ettei polta itseään loppuun muualla oli sitten vanha tai nuori.
 
vieläkin olen aivan väärällä palstalla mutta:

mun mielestä ap:n teksti kuulosti just siltä minkälainen vois olla melkein jokainen ensimmäisen lapsensa saanut, ikään katsomatta. =)
itseasiassa hiveän moni tuttuni jolla on pieniä lapsia (joita löytyy ikähaarukalla 17-42) on ollut ensimmäisen kanssa yhtä hössö. tietysti vauvaa höösätään ja hemmotellaan. sitte ku vauva on kasvanut taaperoksi, on useimmilta jääny se pois. kahdelta tutulta ei jääny, vaan ne on vieläki kuvailun kaltaisia. ikää toisella 20, ja toisella 26, että ei kai ikä äityteen niin paljoa vaikuta?
 
Koivu
Mua kiinnostaa Janneke, kun tuli kuva, että olet kaikkesi antanut tälle adoptiolapselle, miten hänellä nyt menee?

Olet varmasti hieno ihminen, kun olet jaksanut noin vaikean lapsen kanssa. Meni lapsella miten tahansa, sinä olet parhaasi yrittänyt.
 
En oikein tiedä, miten lapsella menee. Perhekoti siis täällä on todella koti ja lapseni tapauksessa toiset lapset ovat isompia kehitysvammaisia ja autistisia lapsia, jotka elävät yhdessä lapseni kanssa yhteisönä ja ovat osa isompaa yhteisöä. Myös hoitajat asuvat tässä yhteisössä ja ovat osa tätä yhteisöä.

Kaikki, mitä kuulen lapsestani on, että kaikki menee hyvin ja hän on niin ihana ja koko paikan ilopilleri. Kun käymme vierailulla, näen hänen toisaalta oppineen ujostelemaan, mutta toisaalta hän ei enää osaa asioita, joita osasi ja joista nautti kotona. Ylipäänsä en näe hänen sillä tavalla nauttivan, mutta en sillä tavalla koko ajan olevan myöskään raivoissaan eli elämä on tasaisempaa.

Pidän siitä paikasta, jossa lapsi asuu ja toinen poikamme myös tuntee siellä olonsa turvalliseksi ja etenkin adoptiopoikamme omahoitaja on hyvin samoilla linjoilla kuin minä ja ymmärrämme hyvin toisiamme. En kuitenkaan jaksa vierailla kovin usein siellä, koska olen viikkoja emotionaalisesti aivan loppu, jos käyn poikani luona kylässä. Toisaalta siksi, että mieleeni tule hurja määrä erittäin ikäviä muistoja tavatessamme ja toisaalta siksi, että tunnen vieläkin itsessäni poikani tunteita ja hänellä ei ole kauhean positiivisia tunteita maailmasta. Hän ei enää joka kerta vihastuessaan heittele ihmisiä tuoleilla ja kirjahyllyillä, mutta se tunteen intensiteetti on sama, vaikka se vain välähdyksenä katseessa näkyykin ja poistuu taas heti.

Hyvä hänellä on olla kodissaan, jota muuten kutsuu hollannin kielellä kodiksi, joka onkin sitten suurinpiirtein ainoa sana, jonka osaa. Suomeksi hän osaa vain sanan äiti, joka sitten olen minä, toinen poikamme, mummo, joku muu hoitaja, opettaja, jne. Hän kuitenkin jatkaa mahdollisesti laitostumistaan, joka hänen kohdallaan saattaa tarkoittaa, että kehitystaso jää 2-vuotiaan tasolle. Ehkä hän ei olis perheessä jaksanut kehittyä paljon sen pidemmälle, mutta olisi ollut onnettomampi, kun olisi joutunut elämään normaalissa maailmassa. Nykyinen on suojatumpi ympäristö. Hän ei liiku maailmassa kuin taksilla, joten ei joudu käymään koskaan kaupoissa, junissa, jne. Ne olivat hänelle liikaa. Hyvin hänelle kävi, vaikka meillä muilla on viimeisestä kahdesta vuodesta toipumista.
 
vanhempi äiti
Hei. Henkilökohtaisiahan nämä mielipiteet ovat tietysti. Minä 45-vuotiaana ala-asteikäisten äitinä ajattelen, että kai se on lähinnä kokemus lapsen kanssa eikä ikä mikä tuo sitä varmuutta otteeseen ja kasvatukseen. Kyllä minäkin olin epävarman ensimmäisen lapseni kanssa, osaanko ruokkia, osaanko kasvattaa osaanko mitään. Onko vauva normaali, kehittyykö normaalisti eli käyrien mukaan. Nii-in tiedän nyt kuinka naurettavaa se on. Ensimmäisen lapsen kanssa on niin kärsimätön. Ei malta odottaa, asettaa lapselle paineita, koska puhe, koska kävely jne. Toinen lapsi saa kasvaa rauhassa ja mitä todennäköisemmin kävelee ennen kahta ikävuotta ja puhuukin neljävuotiaana viimeistään. 8-vuotiaana ei eroa näiden kahden erilaisen kehittyjän välillä enää ole.

Suurimman eron minkä tällä hetkellä huomaan nuoremman ja vanhemman ensisynnyttäjän välillä omassa tuttavapiirissäni on se, että nuoremmat odottavat lapselta vielä enemmän. Ei huomata nauttia ihanasta avuttomasta vauvasta, pitää sylissä ja vieressä, nauttia vauva-ajasta. Vauvan pitää viihtyä itsekseen, istua sitterissä ja käydä muskarissa. Siis vauvan:(
 
Aha. Tai mita muutakaan sita voisi sanoa nain tyhjentavaan havainnointiin. Sanaisessa arkussani olisi metrikaupalla tavaraa,,, mutta ei 'vanha' jaksa enaa,,,

Sen verran kuitenkin sanon etta vanhemmuus 'vanhempana' on ollut 100 kertaa helpompaa kuin nuorempana enka olisi mistaan hinnasta halunnut jaada tata paitsi. Ja viela lisaan, etta nayttaa tuo isyyskin olleen aivan toista nyt talla kakkoskierroksella,,,, =)
 
mummimamma harmailee
olen myös huomannut, että näin vanhempana on lapselle aikaa ihan erilailla, kuin nuorempana. olen saanut lapseni alta 20 alle 30 ja alle nelikymppisenä, joten kokemusta löytyy. eikä sitä enää hermoile, jos lapsi ei samaan tahtiin ala puhumaan tai liikkumaan, kuin naapurin samanikäinen lapsi, vaan osaa nauttia lapsesta itsestään, sellaisena kuin on. tämä on vaan oma kokemukseni.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.11.2005 klo 18:50 mummimamma harmailee kirjoitti:
olen myös huomannut, että näin vanhempana on lapselle aikaa ihan erilailla, kuin nuorempana. olen saanut lapseni alta 20 alle 30 ja alle nelikymppisenä, joten kokemusta löytyy. eikä sitä enää hermoile, jos lapsi ei samaan tahtiin ala puhumaan tai liikkumaan, kuin naapurin samanikäinen lapsi, vaan osaa nauttia lapsesta itsestään, sellaisena kuin on. tämä on vaan oma kokemukseni.
Juupa,,, samanlainen on minun kokemukseni. =)
 
mun mielestä ap:n aiheena oli ensimmäset lapset iäkkäämpinä saaneet äidit, eikä uudelleensynnyttäjät. eli mun mielestä teidän kahden kokemuksia ei mitenkään voi verrata siihen, miltä ensisynnyttäjästä tuntuu.
mä luulen, että jokainen ensi kertaa äidiksi tullut stressaa omalla tavallaan. sit toisen kanssa lapsen hoito sujuu jo sillee vähän vasemmalla kädellä sohien, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. ;)
mutta, vaikka ap:n teksti oli hyvin yleistävää, ni tuntu että yhtä räikeästi yleisti täällä kantaansa puolustavat keski-ikäiset äidit, että nuorilla on kiire ja kova näyttämisen halu, ei ole aikaa lapselle, eikä aikaa nauttia lapsesta. :eek:
mä taidan olla sit totaalinen poikkeus tästä stereotypiasta, ja olen mieletäni näköjään kaksi kertaa todellista ikääni vanhempi, ainakin tässä asiassa. siis jos nuo yleistykset joita tuolla on ladeltu, pitää paikkansa. :whistle:
 

Yhteistyössä