vastasyntyneen hoidosta kysymyksiä

  • Viestiketjun aloittaja "odottaja"
  • Ensimmäinen viesti
"odottaja"
Mulla siis on ennestään jo yksi lapsi, joka 3 vuotias, joten mun pitäisi nää jutut tietää, mutta en kerta kaikkiaan muista miten asia on.
Ensinnäkin olen miettinyt sitä, että minkä ikäisenä vauvalta sai kynnet leikata ensimmäisen kerran? Toisekseen, että missä asennossa vauvaa piti nukuttaa? Sitten oli vielä joku kolmaskin juttu, mutten muista mikä... Tuo vauva on vielä hetken tuolla masussa mutta näin ennalta jo pohdin näitä asioita.
 
hiih
Herttinen sentään, olen itsekin unohtanut tuon kynsihomma, vaikka lapsi on vasta 5kk. Mutta ei niitä ainakaan ihan ensimmäisinä viikkoina saanut leikata.

Nukkumaan suositellaan laittamaan selällen, sen sentään muistan :)
 
onnea
Meille neuvottiin kyllä nukuttamaan kyljellään niin kauan kuin menee ja pikku pönkkä selän taakse että pysyy. Vauva on nyt 7kk. Meillä myös oli tuo kyljellään parempi, kun puklas kovasti (nyt jälkikäteen tiedetään, että johtuivat allergioista). Tietysit tuossa on se, että periaatteessa voi kiepsahtaa mahalleen mutta ei meillä koskaan mennyt kun hyvään asentoon laitettiin. Sitten jossain vaiheessa, kun liikkuu, alkaa itse nukkumaan selälleen/kyljelleen.

Kynnet parin viikon päästä sitten.
 
2 viikkoa vanhalta tosiaan saa ne kynnet leikata. Mutta ne voi kyllä vielä tossa vaiheessa olla niin pehmeät, että ne liian pitkät osat voi nyppästä ihan ominkin sormin pois. Varsinkin kylvyn jäljiltä ne kynnet on yleensä niin pehmeät ettei hirveesti leikkuria tarvitse :) Meillekin kyllä sanottiin tosta nukuttamisesta että voi nukuttaa kyljelleen jos tuntuu että nukkuu niin paremmin mutta sitten pitää olla jotakin siinä masun edessä ettei kierähdä vahingossa mahalleen ja tukehdu..
 
"vieras"
Kynsien leikkaamisesta olen kuullut kahta erilaista suositusta (kahden viikon iässä tai kuukauden iässä), nukuttaminen kyljellään tai selällään. Meillä vauva nukkui paremmin kyljellään, ja tuettiin asentoa jollan pötkylöillä, kuten rullaksi käärityllä pyyhkeellä ja pehmolelutoukalla :D
 
Meille on sairaalasta sanottu, että kynnet saa leikata kotona ja niin on tehty. Ikää tuolloin siis joku viikko, hiukan reilu.

Kyljellään tai selällään suositellaan nukuttamaan. Mutta mun kuopus on alusta pitäen päättänyt, että hän ei nuku kuin mahallaan. Nyt, kun ikää on 8 kk, hän on oppinut jotenkuten nukkumaan kyljellään. Hiukan hirvitti jättää mahalleen nukkumaan, mutta muussa asennossa ei nukkunut...
 
"vieras"
Kynsistä sanottiin että kahden viikon iässä saa leikata, ja nukuttamisesta sanottiin, että selällään tai kyljellään. Ja kun vauva oli kova puklailemaan ja vetäsi selällään ollessa puklut henkeen josta seurasi sairaalareissu, niin alettiin nukuttaa kyljellään. Ne ovat suosituksia, ja äiti katsoo itse mikä on parhaaksi sille omalle lapselleen. Mielestäni on turha tehdä numeroa siitä mikä nyt on se oikea tapa, kun eipä ne mahallaan nukkuneet lapsetkaan siihen ole kuolleet. Toki se voi vähentää riskiä kätkytkuolemaan jonkin tilaston mukaan, mutta hyvin pienesät riskistä on kyse, ja jos vauva ei muuten nuku niin en ottaisi siitä mitään paineita.
 

Yhteistyössä