Vatsakipu ja alkuraskaus

Hei!

Voisitteko hieman mua neuvoa...
Mulla on viikkoja kasassa vasta 5+0. Alavatsassa on sellasta menkkamaista jomotusta (jos en tietäs, että raskaana olisin, niin luulisin, että menkat alkas ihan just). Ei koko aikaa, mutta aina välillä. Välillä kipu on toisella puolella alavatsalla. Ei liity mitenkään esim ylösnousuihin tms. Tänään alkanu myös vähän jomottamaan alaselkää. Onko raskaudessa, näin alussa, normaalisti tällasia tuntemuksia ilman, että keskenmenoa merkkais? Vuotoa ei kuitenkaa ole. Eikä tuo kipu ole sellasta todellakaan, että särkylääkettä tarttis. Raskauoireita on kyllä!

Kiitos jo etukäteen!
 
Mulla oli reilun viikon ennen plussaamista, ja edelleen rv 7+ juurikin kuvaamasi kaltaisia oireita. Välillä vessaan mennessäni olen ihan varma, että housut on veressä, ihan "tunnen" kun lorahtaa -eikä mitään. Myös kipuja alavatsalla, hiukan kuukautiskipuja voimakkaampiakin paikotellen. Tuntuu erityisen paljon esim. lenkillä tai aivastaessa, mutta ihan sohvalla pötkötellessäkin. Johtunee kaiketi kohdun kasvusta. Rauhallisin mielin ja onnea odotukseen!
 
Mulla oli myöskin just noilla viikoilla tommosta alamahakipua, juurikin kuin ois menkat alkamassa, ei koko aikaa mutta tuli aina välillä, yölläkin heräsin kun kipu oli niin kovaa että itku pääsi. Tuntui keskellä mahaa ja välillä jommalla kummalla puolella. Loppujen lopuksi sille ei löytynyt mitään eritistä syytä, kesti reilun viikon ja sitten helpotti. Ilmeisesti johtui kohdun kasvamisesta jne. MUTTA, raskaana olevan kova alavatsakipu on kohdunulkoinen raskaus ennen kuin toisin todistetaan, joten jos sun kipu yltyy kovaksi, niin herkästi lääkäriin jotta voidaan ultrata ja todeta että on normaali kohdunsisäinen raskaus eikä ns extra uteriina, eli raskaus sijaitse muualla kuin kohdussa, useimmiten munatorvessa. Se nimittäin voi olla jopa henkeä uhkaava, jos munanjohtimessa sijaitseva raskaus kasvaa niin että kapea johdin repeää. Siitä on oireena pyörtyminen ja hartiapistos ja sillon on jo kiire. Eli herkästi menisin tarkistuttamaan jos kipu on kovaa, itsekin joudun käymään niiden kipujen vuoksi sairaalassa, ottivat jopa seurantaan.
 
Kiva kuulla, että ei tässä tartte olla ainakaan kovin huolissaan. Sitä vaan tuommonen menkkajomotus pelästyttää kamalasti! Etenkin, kun esikoista odottaa, niin kaikki on aivan uutta vielä...

Kiitos vielä!
 
mä ravasin neuvolassa heti alussa, ku pelästyin niit kipui ku oli niin kovat ja kokoajan piti tarkistaa et onx menkat alkanu, mut siellä neuvolassa rauhoteltiin, että kuuluu asiaan ihan voimakkaatkin kivut ja voi säteillä reisiinkin.
 
Tällä myös ollut paljon noita menkkaoireita. Jomottelee alavatsaan ja saapi tosissaan miettii että onko menkat alkamassa, vaikkei mitään näykään.. Että kaitpa se sitten normaalia on, minä myöskin esikoistani odottelen =)

Mebee & pikkunen 8+1
 
Hei, olin tänään ultrassa, viikkoja 6+ (luulin että 7+). Lääkäri kysyi, onko oireita, sanoin että vatsaa jomottelee, levätessäkin, ja etenkin reippaalla kävelyllä jne, johon lääkäri sanoi että hyvä. Niin kuulemma kuuluukin :)
 

Yhteistyössä