Vatsallaan nukuttamisesta

Niin, kysymykseni liittyy vatsallaan nukuttamiseen. Meidän likka (5 vkoa) nukkuu parhaiten vatsallaan. Kyljellään ja selällään heräilee vähän väliä, kun taas masullaan nukkuessa nukkuu yötkin heräämättä syömään. Parhaimmillaan on nukkunut melkein 8 tunnin yöunet. Päivälläkin vetelee hyvät sikeet kun on vatsan saanut täyteen. Minä imetän ja vauva nukkuu yönsä meidän vieressä.

Pelottaa nukuttaa vatsallaan, kun neuvolassakin sanottiin, että siihen liittyy kätkytkuoleman riski. Siskoni on nukuttanut poikansa vatsallaan, samoin veljeni tyttärensä.
Onko pelkoni kätkytkuolemasta turha, alanko nukuttamaan tyttöä selällään tai kyljellään, vaikka tyttö heräilee silloin vähän väliä????

Kertokaas nyt teidän mielipide asiasta, jotta saan mielenrauhan :/

Oonko huono äiti kun nukutan vauvaani vatsallaan?? :ashamed:
 
Juu, kyllä mä olen nyt vatsallaan nukuttanut tuota pikkuakkaa. Ja siinä hän tuhisee äiskän kainalossa, eli nukutan meidän sängyssä :) Omassa sängyssä en oikein yöllä "uskalla" vatsalleen tyttöä jättää nukkumaan...Pieni pelko on kuitenkin koko aika...
 
Aku
Aloin nukuttaa vatsallaan n 2vkon ikäsenä kun osas kääntää päätään puolelta toiselle.Masuvaivatkin helpottui =) Monesti kuulee noita kauhujuttuja,mutta mä oon antanu mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Nuo suositukset aina vaihtuu että miten pitäs millonkin nukuttaa.
 
Kiitos Aku kommentista. Mä oon kans täs antanu mennä toisesta korvasta sisään ja sitämukaa myös toisesta ulos =)

Hyvin tyttö päätään nostelee puolelta toiselle, teki sitä jopa jo sairaalassa. Että en kyl pelkää että tukehtuisi kun masullaan nukkuu. Jos laitan hänet selälleen tai kyljelleen, niin ei uni maita ja heräilee sitten ihan koko aika.
 
Aku
Nää on näitä ikuisuuskysymyksiä että miten mikäkin pitäis tehdä.Meillä kans tyttö nukkuu huomattavasti levollisemmin mahallaan kuin selällään tai kyljellään.

Mä pohdin tota kans sillon kun tyttö oli ihan pieni.Kävin lueskelemassa tosta kätkytkuoleman riskistä käpy ry:n sivuilta.Siellä oli juttua että nukkuma-asennon ja kuoleman yhteyttä vasta selvitetään.Eikä siis voida sanoa että lapsi olisi hengissä jos olisi nukkunut toisessa asennossa.

Mun oma äiti oli ihan ihmeissään nyky suosituksista.Silloin kun mä olin pieni,suositus oli nimenomaan nukuttaa mahallaan =) Oli miten oli,pääasia on että koko perhe nukkuu levollisesti.
 
Mäkin oon nukuttanu tyttöni vatsallaan ihan pari viikkosesta. Sama ongelma nimittäin että heräilee jatkuvasti muuten. Juttuhan on se että siitä kätkytkuolemasta kun ei tiedetä mitään, niin kaikki "riskitekijät" on otettava huomioon..
 
Kun tyttö syntyi 7v sitten,silloin lääkärit suosittelivat vatsallaan nukuttamista.Ja hyvin nukkui.Poika kun syntyi 9kk sitten sitä ei missään nimessä olisi saanut laittaa vatsalleen nukkumaan..hmm.No laitoin kuitenkin jo synnärillä,ja hengissä on edelleen =)
 
molemmat pojat olen vatsallaan nukuttanut. ja nukkuivat selvästi niin paremmin.
kuulin neuvolasta kanssa paasausta, onneksi äidilläni oli jo itseäni ennen useampi lapsi niin osasin antaa mennä toisesta korvasta ulos samantien.
pian kolmas tulossa ja laitan hänet kanssa mahalleen jos vaan tykkää niin olla =)
 
Meillä nukuttavat poikaa sairaalassa vatsallaan, juuri mahavaivoihin auttaa.

Kun kysyin asiasta, sanoivat hoitajat, että suurin riski siinä on tukehtua, mutta terve vauva osaa kääntää kyllä päänsä voidakseen hengittää.
 
mulla on 2 poikaa ennestään, joista kumpikaan ei ole liiemmin viihtyneet mahalleen -siis kyljellään nukkuneet.
Nyt on tyttö (3vko) ja hän "rakastaa" mahallaan oloa. Annan hänen olla mahallaan vaunuissa ja päiväunosilla, sekä kannan sylissäkin hänta aina jollakin "maha otteella".
Tämä selkeästi on hänen tyylistään ja eroaa veljistään. Myös vatsavaivat helpottuivat kun tajusin tuon vatsallaan viihtymisen.
En usko että siitä suurempaa haittaa voi olla!?!
 
meinkin pikkuneiti osaa kääntää päänsä jo puolelta toiselle, eli voisko se olla merkki että voi nukutella vatsallaan???? hän on kolme viikon ikäinen nyt... ja kovat mahavaivat löytyy häneltäkin... ollaan oltu vyöhyketerapiassakin ja se on hieman helpottanut...

olen kuullut ja tuosta kätkyvaarasta ja pelottaa sen puolesta, mutta jos valvoo hieman sitä niin kai se on täysin ok nukuttaa vatsallaan.
 

Yhteistyössä