Vaunuangsti

Meidän kohta nelikuinen neiti on aika työläs tapaus mitä tulee ulos lähtemiseen. Nyt hiukan kasvettua ei tykkää yhtään olla makuuasennossa vaunuissa. Meidän vaunuissa ei ole sellasta selkätukea jota vois nostaa ja laskea. Oon yrittänyt laittaa tyynyä tms. selän taakse ja vetää huomion vaunuleluun tms liikkeelle lähdettäessä. Onneks aika usein silti nukahtaa kun vaunu liikkuu, mutta jossain vaiheessa joudun sitten taas ottamaan syliin ja kantamaan kotiin selkä vääränä. En tästä syystä uskalla lähteä pitkille kävelyreissuille etten joudu koko matkaa kantamaan takas. Pienempänä vaunureissut onnistuivat paljon paremmin. Onks muilla samanlaisia pulmia? Mitä ootte keksineet ratkaisuksi? Olis kiva päästä nauttimaan kävelyretkistä edes joskus.
 
Mun esikoinen kieltäytyi myöskin nelikuisena menemästä vaunuihin. Siihen auttoi ainoastaan aika. Sitten kun sai siirtää rattaisiin istumaan viihtyi taas jossain määrin kärryissä. Missään vaiheessa poika ei pitkiä aikoja kärryissä ole viihtynyt. Mulla oli aina kantoliina mukana, että kädet pysy vapaana.
 
Moi,
mulla kans vaunujen kanssa ongelmaa. Meidän tyttö sai 3 kk:n iässä (nyt kohta 4 kk) jonkinlaisen vaunu-
kammon. Olin silloin vanhemmillani ja jätin tytön äitin hoiviin. En tiedä tapahtuiko siinä jotain, mutta sen jälkeen ei juuri ollenkaan halunnut nukahtaa vaunuihin. Sitä ennen rauhottui hyvin varsinkin liikkeellä ollessa. Nyt olen viime viikolla pari kertaa saanut nukkumaan 1/2 tuntia vaunuissa, mutta voimme liikkua vain kodin lähellä. Viime kerralla kun ei rauhoittunut, niin kannoin taas loppumatkasta sylissä.

Olen miettinyt, että oliko sillä liikaa päällä, kun kammo tuli. Sillä oli toppapuvun lisäksi sisävaattee ja villapuku... Ja tietysti makuupussi. Paljon te olette laittaneet vauvalle päälle?

Nyt meillä on vaunut taas varikolla, koitellaan taas parin viikon päästä...
 
Mä oon laittanu usein sisävaatteiden ja ulkohaalarin väliin plyysipuvun, villatäppöset ja tumput jos lämpötila on lähellä nollaa. Sen lisäks vaunuissa on ollut makuupussin ja vaunupeitteen alla. Nyt pitäs varmaan siirtyä villapukuun kun miinusasteita on paljon. Ootko kokeillu niskasta vauvan lämpötilaa? Jos on kuuma/ hikinen, sit varmaa liikaa päällä.

Meillä on pukemisen kans myös vähän haasteita kun tyttö ahdistuu aina kun lakkia ollaan laittamassa päähän. Pitäs sen jälkeen ehtiä nanosekunnissa ulos ettei hermo mee ihan täysin ;) ulosmeno on lievästi sanottuna haastavaa. Mä kadehdin äitejä jotka pääsevät ulkoilemaan. Mulla alkaa kaatua seinät päälle jos joudutaan olemaan monta päivä sisällä. Olis kiva ulkoilla valoisaan aikaan vauvan kans eikä vaan pikaisesti yksin pimeällä kun mies tulee kotiin...
 
Meillä oli pojalla ihan sama vaunuangsti ja juuri tuossa samassa iässä! En mitään syytä siihen ole keksinyt. Pienenä nukkui useita tunteja liikkuvissa vaunuissa, mutta se loppui kuin seinään tuossa 3-4 kk:n iässä. Että otti silloin päähän! Ahdistuskertoimet nousi kun joutui tyyliin kiertämään kotikorttelia, ettei olisi joutunut mistään kaukaa poikaa olalla kantamaan.

Aika varmaan auttoi parhaiten, eli ehkä kuukausi-puolitoista kesti sitten vaikein vaihe. Tein myös niin, että vaunuihin laitoin kovan kopan alle pyyhkeitä pääpuoleen, että olisi vähän noussut ylöspäin. Kai sekin vähän auttoi. Pikkuhiljaa alkoi taas unet maistumaan vaunuissa taas, joten malttia peliin! Tiedän kyllä miltä tuntuu kun alkaa seinät kaatumaan päälle. Tein kyllä sitten sitäkin epäekologista tekoa, eli lähdin vauvan kanssa autolla jonnekin, kun auton kaukalossa nukkui kun tukki. :) Ja kantorepussa pidin myös. Hätä keinot keksii :)
 
Juu, täytyy ootella vaan, ehkä taas vaunuilu onnistuu joku päivä... Mä luulen, että mulla oli liikaa se villa-asu, ainakin kun toinen sai heparit, oli siinä hikinen. Meidän mutsi kyllä luulee aina, että on liian vähän päällä, mutta se ei tajua että nykyajan toppa-asut ovat aika lämpöisiä.
 
Joo, vaunukoppa on ollu käytössä tähän asti. Tänään mallailin tota ratasosaa ekaa kertaa renkaiden päälle ja se vaikuttaa hyvältä. Pitää kokeilla huomenna miten neiti siinä viihtyy. Jos viihtyy, ostan siihen sitte kunnon lämpöpussin, jotta voi talvellakin unia suojassa nauttia.

Mentiin tänään sitte neuvolaan niin että kannoin tyttöä koko kilsan matkan ja lykkäsin vaunua siinä samalla. Alko tuntua selässä aika lailla. Takas tullessa vaunuissa oleminen onnistui koska laitoin tytön sinne vasta nukahtamisen jälkeen.
Sain samalla sellasen reippaan puolen tunnin lenkin ulkoilmassa :)

Kiitti vinkeistä, Hattiainen. Meidän neiti ei muuten myöskään viihdy auton turvakaukalossa etenkään ulkopuku päällä. Mä luulen että sitä ahdistaa jos sullotaan liian tiiviiseen tilaan.
 
Meillä vauvalla on näillä nollakeleillä pelkästään fleece-haalari tai villahaalari sisävaatteiden päällä, villatumput ja villasukat sekä pipo. En ole siis laittanut päälle mitään toppahaalaria, kun vauva on makuupussissa vaunujen kantokassissa. Ihan on ollut lämmin vauva kolmen tunnin päikkäreiden jälkeenkin.

Kun oli jotain 5 astetta pakkasta, niin silloinkin tarkeni ihan hienosti kun oli sellainen aika paksu fleece-vanupuku sisävaatteiden päällä ja sitten makuupussissa. Eli en ole laittanut kolmea kerrosta vaatteita kun näilläkin pukemisilla vauvan selkä on usein vähän hikinen kun riisun.

Ja vauva nyt 2kk nukkuu joka päivä sen kolmisen tuntia ulkona vaunuissa, joskus ottaa kahdetkin päikkäri vaunuissa.
 
Sama homma oli meillä kun vauva oli suunnilleen tuon ikäinen. Mietin jo että enkö tosiaan ikinä voikaan mennä vaunuilla mihinkään.. helpotti sitten kun sai istuma-asentoon. Nyt on 10kk ja viihtyy mainiosti rattaissa! :)
 
Meilläkin oli sama homma kopan kanssa. Vaihdoin suosiolla ratasosaan jo hyvin aikaisin. Sen kanssa viihtyi heti tosi hyvin! Kun näki maisemia. Kun nukahti, laitoin alas, tai sitten jätin puolimakaavaan asentoon, kun nukkui/nukkuu siinäkin hyvin, eikä meillä nukuta lähes ikinä yli tuntia. Meillä oli kesävauva, mutta nyt talvella sai vaunujen puolikovasta kantokopasta pussin ratasosaan, ja sitten peitto, haalari ja sisävaatteet, pakkasen puolella fleece- tai villahaalari väliin. Makuupussia en ole käyttänyt, kun sitten ei saa valjaita kiinni.

Tuntuu kyllä, että hirveän paljon ihmiset pukevat päälle lapsilleen jo nollakelillä. Pakkasella tietysti pitääkin, mutta meillä on tänäkin talvena ollut kai kaksi kertaa välihaalari, E-Suomessa toki asutaan. Vauva oli kesävauva eli nyt jo 9kk.

Olemme me Manduca-repullakin kulkeneet kylmemmälläkin, parilla pakkasasteellakin. Silloin vain pitää pitää huoli, että selässä ja raajoissa on lämmintä paljon, villasukkaa ja tuplatumppua. Kantotakkejakin on olemassa, mutta itsellä ei ole ollut varaa sellaiseen. Ja pitää myös varoa, ettei itse liukastu!
 
Nyt tuli ratasosaakin kokeiltua. Sellasen vartin jaksoi tyttö olla rattaissa vaikkakin kitisi koko ajan. Sitten alkoi suora huuto joten mentiin takaisin kotiin. Autolla lähteminenkin (tuevakaukalossa) alkaa olla sellasta taistelua että kohta taidan jäädä kokonaan neljän seinän sisälle. Tyttö huusi täyttä kurkkua tänään molemmilla ajokerroilla. En tosiaan kohta jaksa enää edes yrittää lähtemistä mihinkään... Mitä teen väärin?! Ahistaa tunne siitä että itkuraivareita joudutaan aina kestämään kun lähdetään jonnekin.
 
Laitatko tytön turvakaukaloon sisällä vai vasta autossa? Meillä rauhoittuu sisällä jo olemaan kaukalossa, niin lähtö on iisimpi. Tosin joskus serkään ei auta, sitten ole pysähtynyt vähän imettämään ja matka jatkuu rauhallisemmin. Joskus myös yritän rauhoitella äänellä.
 
Jee! Tänään päästiin puolen tunnin lenkille rattaissa. Laitoin tytön rattaisiin puoliunessa, niin nukahti sinne kiltisti. Herättyäänkin ihmetteli rattaissa viitisen minuuttia ennen kuin piti päästä syliin. Ehkä tää tästä menee parempaan suuntaan.
 
mites kantoreppu, tai liina? ei kaikki vaan viihdy rattaissa vaikka päällään seisoisi. mulla on kantotakki, mutta mikä tahansa isohko takki käy niin mahtuu liinassa tai repussa takin alle. ei oo niin tönkköä liikkua, helpompi pukeakin.
 
Kantoreppua ollaan kokeiltu mutta se on aika hankala laittaa päälle ja saada vauva siihen. Kantoliina toimii loistavasti sisällä. Varsinkin jos vauva laitetaan niin että näkee menosuuntaan. Mitä puet vauvalle päälle jos laitat kantoliinaan takin alle? Voiskohan kantoliinan laittaa oman talvitakin päälle jos vauvan pukee lämpimästi?

Tänään onnistu jopa 45 minuutin kävelylenkki rattaissa! Lähdin niin että vauva oli melko väsynyt. Uni tuli n. 5 minuutin kuluessa ja herättyään jaksoi olla rattaissa n. 10 minuuttia. Puin tytön villahousuihin ja fleecehaalariin ja laitoin makuupussin sisälle rattaisiin. Asteita oli -3. Tää asu toimii paremmin kuin talvihaalari.

Tsemppiä Kseena, ehkä tekin pääsette viel vaunuilemaan. Mä huomasin et ajankohta on tärkeä ton viihtyvyyden kannalta.
 

Yhteistyössä