Vauva 11 kk kokoajan kiipeää tai syö lattialta jotain eli ei voi hetkeksikään kääntää katsetta. Vinkkejä kotitöihin

  • Viestiketjun aloittaja "Huoh"
  • Ensimmäinen viesti
Vierass
[QUOTE="Huoh";29648960]Vierass: yleensä on aina jotain menoa kaupassa käymistä yms. Aamupäivästä eli nukkuu ekat päikkärit silloin ja toiset päikkärit on noin 1 h mittaiset. Yleensä olen siinä vaiheessa jo niin nälkäinen, että syön ja sitten ei ehdi kuin aloittaa niin vauva herää ja seuraavana päivänä on taas samanlainen tai pahempikin kaaos. Enkä oikein voi imuroida päiväuniaikaan kun sitten en kuule itkuhälytintä.[/QUOTE]

Missä vauva nukkuu kun tarvitset itkuhälyttimen?

Mä usein imuroin niin, että aina välillä sammutan imurin hetkeksi ja kuuntelen itkeekö vauva. Vauvalla on valjaat vaunuissa, joten ei pääse putoamaan. Usein muutenkin herää ihan tyytyväisenä, joten ei tarvitse aivan salamana olla nostamassa pois vaunuista vaikka olisikin herännyt.

Suosittelen, että hommaat leikkikehän tai matkasängyn esim. olohuoneeseen. Lapsi sinne vaan siksi aikaa, että saat tehtyä ne asiat jotka täytyy tehdä. Jos ei lelut kelpaa, niin laita vaikka tutteja. Meillä vauva tykkää puuhailla myös tuttien kanssa. Myös Dublot kiinnostavat paljon, vauvalelut taas ei kiinosta yhtään.

Syöttötuolissakin vauva viihtyy paremmin, jos saa jotain syötävää. Kun itse syön niin annan vauvalle samalla vaikka nokkamukiin vettä ja maissinaksuja.
 
"Veera"
[QUOTE="Huoh";29648923]Tuo ei meinaa viihtyä syöttötuolissa jos ei ole nälkä. Heittelee ruuat ja lelut tutkimatta lattialle eli niitä saa antaa ihan kokoajan uusia. Sitten jos ei viihdy niin vetää selän kaarelle ja jalat ylös ja alkaa heilua kaikin voimin tai koittaa pynnätä reunoista kiinnipitäen itseään pois.
Myöskään ei ole kiinnostunut kattiloista yms. Eli ei oikein löydy sopivia astioitakaan mitä tutkisi. Eikä myöskään märistä pyykeistä.
Jos imuroin vauva sylissä itkee hysteerisesti ja rimpuilee. Jos taas on lattialla kun imuroin itkee ja kontaa niin paniikissa pois imuron luota, että törmäilee seiniin ja huonekaluihin ja sitten itketään sitäkin.[/QUOTE]

Ei tarkoitus ollu viihtyä siinä syöttötuolissa vaan tarkotus oli että lapsi on turvassa sen aikaa että saat syötyä ja pöydän siivottua. Kyllä sulla on oikeus syödä. Ei lapsen tarvi olla kaiken keskipiste koko ajan. Oot kummiski siinä vieressä niin lapsella ei oo hätää. Se ei haittaa vaikka pyrkii pois kunhan on hyvä turvavyö ja valjaat ettei pääse tippumaan. Toki voit antaa sille sormiruokaa tai leluja mutta jos se heittää ne pois niin sitten on ilman.

Meillä esikoinen pelkäs imuria, vissiin just sen takia että aina imuroitiin ku se nukku eikä siis tottunu siihen ääneen. Tuo ikä on vissiin semmonen että luontaisesti lapsi pelkää kovia ääniä joten ei ehkä paras hetki totuttaa imuriin. Meillä imuriin totuteltiin niin että lapsi oli isän sylissä sen aikaa kun minä imuroin(tai toisinpäin).
 
Hihhii
Jos päikkärit on noin 1 h mittaiset, niin miksi sitä itkuhälytintä on koko ajan kytättävä? Meillä ei edes ole mitään hälytintä käytössä, käyn katsomassa tasaisin väliajoin, ettei ole herännyt :D.

Ja sulla menee 1 h ruokailuun, että ei ehdi imuroida.
Ja mies ei voi tehdä mitään.
Ja ja ja.
Varmaan lapsesi käy niin myöhään nukkumaankin, että illalla ei voi tehdä mitään...?
 
"kaksosten mamma"
tuo on se hankala ikä kun kaikki kiinnostaa ja usein se kiinnostuksen kohde on ns kielletty tai ainakin ei-toivottu. siihen on vain suhtauduttava, että aikansa kutakin. tutustukaa imuriin ja elä nosta heti lattialle vaan istutte pöydässä kunnes sinäkin olet syönyt. opeta lastasi odottamaan hetki.
muistan ajan kun meidän kaksoset olivat tuossa vaiheessa ja kyllähän sitä välillä sai juosta perässä: kun pesit toisen pyllyä, toinen tonki roskiksen. täytyi vain laskea rimaa ja yrittää varmistaa, ettei mitään vaarallista pääse tapahtumaan (meillä esim ylsivät pöydällä olevaan kahvinkeittimeen).
 
"Entinen Ksantippa S."
Meillä saman ikäinen kuopus, ja kyllähän tuo kiipeää ihan joka paikkaan ja on ihan erikoistunut pyykkihuollon sabotointiin. En jättäisi ikinä hereillä ollessaan yksin mihinkään huoneeseen, niin kuin täällä on ehdotettu. Enkä myöskään syyllistäisi ap:tä siitä, että hän haluaa mieluummin syödä rauhassa kuin imuroida päiväuniaikaan. (vaikka toki toivon, että hän syö myös vauvan kanssa yhtä aikaa, monestakin tärkeästä syystä)

Mutta noin ihan yleisesti ehdottaisin lapsen ottamista mukaan kodinhoitoon. Kuivia vaatteita hän varmasti osaa jo ottaa telineeltä, hirveät kehut vaan päälle. Ja omaan elämään rentoutta ja manjana-asennetta.
 
"Entinen Ksantippa S."
Alkuperäinen kirjoittaja siis häh;29648950:
Ja miks se pyykinkuivausteline (jos sellanen rohjake pitää olla!) voi olla vaikka sellaisessa paikassa mihin vauva ei pääse tai vaihtoehtoisesti seinää vasten jottei kaadu jos vauva siihen nojaa?

Melkoselta uusavuttomuudelta kyllä kuulostaa.
Niin, miksi? Taidankin oikopäätä siirtää pyykinkuivaustelineemme keittiön pöydälle, sinne vauva ei ole vielä kiivennyt. Sitten kun vauva pääsee sinne, taitaa jäljellä olla vielä kirjahyllyn päällys, mutta siellä tulee ikävä kyllä katto vastaan.

Ja vain sellainen, jolla ei ole kokemusta moisesta rohjakkeesta, voi kuvitella että se seinää vasten laittaminen jotakin auttaisi. Pro-vauva kaataa sen sivusuunnassa.
 
harmaaaa
Mjaa, minä laitan telkusta piirretyt pyörimään kun haluan juoda kahvit rauhassa tai täyttää/tyhjentää tiskikoneen. Ja muutoin annan vaeltaa missä haluaa ja noukkia lattioilta mitä sinne on sattunu jäämään. Vastustuskyky vaan kasvaa ja oppiipahan olemaan kolhimatta.
 
näin
Mä oon antanu mennä ja touhuta ihan rauhassa. Ei ne muute opi mitää. Nytki osaa jo tosi hienosti väistää pöytää, kun on monta kertaa siihen päänsä iskeny. Tuoleja kuljettaa ympäri kämppää, mitä sitte, kyllä ne takas saa paikoilee laitettua. Ja oma vika jos olet niin sottapytty, että lattiat on täynnä kamaa mihin tukehtuu, ei meillä kyllä ole.
Olet avuton.
 
"vierailija"
Mun yksinhuoltajaperheessä lapsi on ollut väkisin ihan vauvasta asti mukana kotitöissä. Olen siis ollut alusta asti yksin lapsen kanssa. Imurointi, joo, heti ekasta viikosta alkaen tytön hereillä ollessa, välillä huone kerrallaan. Jo muutaman kuukauden ikäisenä vauvan ääni ylitti imurin äänen, ei siinä mitään itkuhälyttimiä tarvittu.

Muuten ensin oli käytössä sitteri, sitten bumbo ja nyt syöttötuoli. Ei tykkää välillä istua paikoillaan, mutta voi voi. Pikkuhiljaa on oppinut myös odottamisen jaloa taitoa. Kun olen vessassa, niin olen tai muuta vastaavaa. Puhelen aina kun vaativaa kommentointia kuuluu, ettei luule jääneensä ihan ypöyksin. Onhan tuota meteliä välillä tullut, mutta kun ei se maailma niin pyöri, että kaiken saa heti tms.
 
akava
samoin on meillä ollut alusta asti mukana kotitöitä katselemassa :) ensin sitterissä, sitten syöttötuolissa ja ihan lattialla innokkaasti mukana. aluksi pelotti kun seisoi pesukonetta vasten siellä laattalattialla, mutta kertaakaan ei ole kaatunut siellä. ja pyykkiteline on pesuhuoneessa ja kun siellä ollaan, kiskoo pyykkejä jne, mutta eipä tuo telinekään ole päälle vielä kaatunut. yhdessä touhuillaan. ja omasta syömisestä olen pitänyt alusta asti kiinni. oikeudet ne on äitilläkin ;)
 
Ddv
Sanoisin myös, että lapsia on erilaisia. Meidän esikoinen nousi kyllä tukea vasten ja seisoskeli tiskikonetta vasten, mutta ei silti kaatuillut. Huusi apua kun halusi alas. Helppo tehdä kotitöitä sen kanssa.

Tämä toinen sen sijaan nousi tukea vasten, ei pysynyt siinä ja kaatui suoraan selälleeen ->kuhmu takaraivoon. Kiipesi myös pöydälle siinä vaiheessa kun ei osannut edes seista kunnolla tukea vasten saati tulla alas pöydältä. Hieman eri asia siis jättää tämä kakkonen vahtimatta kuin tuo rauhallinen esikoinen.
 
en tajua
[QUOTE="piipa";29649873]Mulla on kaksi lasta ja molemmat on lähteny aikasin liikkumaan, kävelemäänkin 10kk iässä ja ainoa vaihtoehto oli kntoreppu, suosittelen manducaa.[/QUOTE]

Miksi ne ei sais liikkua? Mitä haittaa jos on kuhmua päässä tai naarmua kädessä?
 
näin
Mun 1v. kiipeilee pöydille ja tuoleille, annan sen tehdä niin. En ole misään vaiheessa rajottanut menemistä senkään uhalla, että pipi tulee. Tietty katon, että isompia haavereita ei tule. Saa kyllä kotona olla missä huoneessa haluaa. On muuten todella ketterä nykyään ja hallitsee kroppansa ja liikensä todella hyvin. Ja osaa myös varoa. Ei pumpulissa kasvajista tule kuin kömpelöitä.
 
JOs sulla on sellainen syöttötuoli, jossa on vyö, niin anna lapselle vaikka muroja siihen pöydälle syötäväksi. Meillä ainakin jaksaa pyydystää niitä muroja suuhunsa jonkin aikaa.
Toinen on just tuo leikkikehä mutta sun kuvauksesta päätellen en usko viihtyvän siinä. Vaihtoehto on esim.portti (ite tilasin netistä jostai lastentarvikekaupasta, sellanen jatkettava, eli saa muunneltua) jonka laitat vaikkapa olohuoneen ja keittiön väliin tms, riippuen millanen koti teillä on.
Sit yks hyvä ois varmaan sellanen kattoon ripustettava kiikku, ihan lapsia varten tehty joten on varmasti turvallinen.
JA joku ehdottikin jo kantoliinaa- reppua tms.
Tai sit vie veskissä käynnin yms. ajaksi pinnasänkyyn ja annat jotain tosi mielenkiintosia kippoja ja välineitä omasta kaapista
 
"asdf"
Miksi ne ei sais liikkua? Mitä haittaa jos on kuhmua päässä tai naarmua kädessä?
Tätä minäkin ihmettelen! Lapset kehittyy liikkuessaan, paikalleen sidottu kohta vuoden ikäinen ei kyllä kuulosta kovin järkevältä.

Mikä teitä nykyäitejä vaivaa, ettette kestä yhtään muksahdusta tai mustelmaa vauvalla??? Ei ne rikki mene, oppivat vaan liikkumaan paremmin kun huomaavat miten ei kannata tehdä.
 
Niin ja noita kaatumisia varten on niitä pehmeitä kypäriä, saa kans jostain lastentarvikekaupoista. En oo ite ikinä luonnossa nähnykkään mutta tiedän ainakin yhden joka käytti lapsellaan ja se helpotti tän äidin huolestumista kuhmuista yms.
 
"milla"
Osta konttauskypärä niin saa lapsi opetella rauhassa sitä liikkumista ja itse voit juoda kahvit samalla. Ei meillä ainakaan ole rajoitettu liikkumista eikä aina olla ottamassa koppia. Ei vaan riitä aika ja kädet, eikä sillä tavalla mitään opi. Nopeasti oppii varomaan.

Toiseksi itse käytän edelleen välillä reppua kun poika oikein kiukkuaa ja haluaa olla sylissä. No saa toki olla mutta itse touhuan myös samalla. Syöttötuolissakin saa välillä leikkiä.

Kun asunto on suht lapsiystävällinen niin elämäkin helpottuu, kun vauvan voi antaa ihan rauhassa leikkiä.
 
"vvieras"
Tiedän ap mitä tarkoitat, itsekin sorrun välillä valittamaan "kun aikaa ei ole", vaikka kyllä sitä oikeasti on. Portit huoneisiin on myös hyvät ja lapsiystävälliset huoneet. Esim. Keittiössä voisin laittaa portin ettei lapsi pääse pois ja voi seikkailla lattialla. Mitä se lapsi edes suuhunsa laittaa? Ei siellä lattialla saisi muuta olla kuin tavaroita joita lapsi voi maistella huoletta. Tuonikäinen voi kai syödä myös itse. Eikös jotain raastettakin voi antaa joita sitten tutkiq jos lusikan kanssa ei suju. Siinä voi itse samalla syödä ja lukea lehteä.

Itse siivoan myös iltaisin kun lapset menneet nukkumaan. Oletko kokeillut syöttötuolia olohuoneeseen ja tv:stä piirrettyjä. Meillä ainakin esikoisella toimi kun siivosin.
 
"piipa"
Miksi ne ei sais liikkua? Mitä haittaa jos on kuhmua päässä tai naarmua kädessä?
Aloittaja kysyi neuvoa miten saa siivottua, meilläkin molemmat pelkäs imuria ja kantorepussa ollessaan tottuivat siihen kun yhdessä imuroitiin.

Kuhmuja tulee eihän sille mitään voi, mut miksi niitä ihan ehdoin tahdoin pitää hankkia? Ja kuten kirjoitin, mun omat on lähteny kävelee 10kk ikäsinä, vaikka herranjestas ovatkin olleen välillä repussa, hyi kamala minua! Että hyvin ovat kehittyneet ja oppineet, eihän se tarkoita että niitä koko ajan pitäis pitää siellä!! hoi hoi..
 
siis häh
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";29649206]Niin, miksi? Taidankin oikopäätä siirtää pyykinkuivaustelineemme keittiön pöydälle, sinne vauva ei ole vielä kiivennyt. Sitten kun vauva pääsee sinne, taitaa jäljellä olla vielä kirjahyllyn päällys, mutta siellä tulee ikävä kyllä katto vastaan.

Ja vain sellainen, jolla ei ole kokemusta moisesta rohjakkeesta, voi kuvitella että se seinää vasten laittaminen jotakin auttaisi. Pro-vauva kaataa sen sivusuunnassa.[/QUOTE]

Kyllä mulla valitettavasti on kyseisestä rohjakkeesta kokemusta mutta ei se kyllä ole lasten kannalta koskaan ollut ongelma. Liekö olen sitten niin viisas että olen osannut sijoittaa sen hyvään paikkaan tai sit mun mukeloilla on ollut tarpeeksi kiinnostavia virikkeitä muuten ettei oo tarttenu pyykkitelineessä könytä. Enpä muista kun ei ole ongelmaa ollut. Enää en mokomaan tilanviejään suostuisi.
 
"piipa"
Alkuperäinen kirjoittaja siis häh;29650175:
Kyllä mulla valitettavasti on kyseisestä rohjakkeesta kokemusta mutta ei se kyllä ole lasten kannalta koskaan ollut ongelma. Liekö olen sitten niin viisas että olen osannut sijoittaa sen hyvään paikkaan tai sit mun mukeloilla on ollut tarpeeksi kiinnostavia virikkeitä muuten ettei oo tarttenu pyykkitelineessä könytä. Enpä muista kun ei ole ongelmaa ollut. Enää en mokomaan tilanviejään suostuisi.
Kahden lapsen kokemuksella voin sanoa, että kyllä pyykkiteline on yksi kiinnostavimmista tavaroista meillä ollut. Pyykit kun on kuivumassa, niin sinne pääsee kivasti piiloo ja niitä pyykkejä on kiva repiä alas ja silloinhan se kaatuu koko häkkyrä, miten sitä on niin vaikea jonkun käsittää!? Meillä ei ole ainakaan lelut kiinnostaneet vielä tossa iässa vaan just kaikki muu, ihan kun se tarkoittais että on tylsät lelut tms. Eikähän se kehitä lasta enemmän että niitä leluja ja leikkejä keksitään itse.
 
Alkuperäinen kirjoittaja siis häh;29648950:
Ja miks se pyykinkuivausteline (jos sellanen rohjake pitää olla!) voi olla vaikka sellaisessa paikassa mihin vauva ei pääse tai vaihtoehtoisesti seinää vasten jottei kaadu jos vauva siihen nojaa?

Melkoselta uusavuttomuudelta kyllä kuulostaa.
Tähän sanon ulkopuolisena että esmes meillä ei ole kuin vessan- ja ulko-ovi, eikä pyykkiteline mahdu vessaan.
 

Yhteistyössä