vauva 11 kk menee nukkumaan klo 23

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Meillä menee vauva 10kk nukkumaan 20-21.00, kaksi isompaa menee siinä 19.30. Tämä sopii meidän päivärytmiin.

Mutta jos tuo teidän järjestely sopii just teille, niin mikäs siinä, en näe asiassa mitään erikoista. Enemmän ihmettelen, jos joku 2-3v muksu valvoo 23 asti.
 
vierailija
Jos rytmi vain passaa myös vauvaa hoitavalle vanhemmalle:)

Meillä oli samoissa kellon lyömissä rytmit. Eskarin, koulun alettua jouduttiin siirtämään rytmiä "vähän" :LOL:
Nyt lapsoset untenmailla 20.30-21.00 ja herätys 7.00 -7.30.
 
vierailija
myös neuvola on tätä mieltä. kukaan ei ole osannut perustella kantaansa. siksikö vain että yhteiskunnassa "kuluu " mennä aikaisemmin nukkumaan?meidän perheelle tämä sopii.
eri asia on kun menen töihin ja lapsi hoitoon ja pitää herätä tiettyyn aikaan.
aina toisinaan asia ihmetyttää.
 
arvostelijoita on vaan kovasti että vauvan pitäisi mennä aikaisemmin nukkumaan. valaiskaa miksi?
Jos se on teille ihan ok, niin ei kai sen muita pitäisi haitata.

Tosin tuossa on sellainen pikku koukku, että jos lapsi tottuu valvomaan iltaisin ja nukkumaan aamuisin pitkään, voi olla haasteellista aloittaa päiväkoti tai koulu. Toki se nyt tuntuu sille, että noihin on aikaa vielä kuinka, mutta usko pois, se aika on mennyt silmänräpäyksessä.

Varmaan ennemmin tai myöhemmin nukkumaikoja joutuu muuttamaan, mutta sekin on sitten teidän hoidettavissanne, ei kenenkään muun.
 
Kai niissä asiaa kauhistelevien arvostelun taustalla on ajatus siitä, että mitä pienempänä opettaa ns. normaalin rytmin, sen helpommin se käy ja sen paremmin sen sisäistää.
Edelleen, onhan siitä tutkimuksia, että alkuillan uni on tehokkaampaa ja parempaa kuin aamun uni.
Mutta tuskin tuon lapsen elämänkohtalo nyt vauva-ajan nukkumaanmenosta on kiinni.
 
vierailija
Me laitettiin 3 kuukautta enne hoidon aloittamista päivärytmi samaksi kuin hoitopaikassa. Ekat kaksi kuukautta oli puhdasta taistelua iltanukkumisen kanssa, mutta viimeinen meni ongelmitta. Samoin hoidon aloitus sujui itkuitta, kun ei aamulla väsyttänyt ja rutiinit oli jo tuttuja.

Mutta kukin tavallaan, meidän jäärälle muutokset eivät ole olleet kovinkaan helppoja, siksi me valmisteltiin.
 
myös neuvola on tätä mieltä. kukaan ei ole osannut perustella kantaansa. siksikö vain että yhteiskunnassa "kuluu " mennä aikaisemmin nukkumaan?meidän perheelle tämä sopii.
eri asia on kun menen töihin ja lapsi hoitoon ja pitää herätä tiettyyn aikaan.
aina toisinaan asia ihmetyttää.
Meillä ei ole edes neuvolassa tullut puheeksi mitkään kellonajat. Ainoa, mikä heitä kiinnosti, oli yösyöttöjen määrät ja heräileekö lapsi yöllä, ja kun vauveli nukkui yöt heräilemättä nelikuisesta eteenpäin, ei sen enempää ole kyselty.
 
vierailija
Meille oli vauvan tulon jälkeen tosi tärkeää parisuhdeaika iltaisin. Kun vauvan pisti ysiltä nukkumaan, niin jäi miehen kanssa pari tuntia kahden keskistä aikaa ennen unia. Mies kun lähtee seitsemäksi töihin,niin hän ei kuitenkaan myöhään viitsinyt valvoa.
 
Kai niissä asiaa kauhistelevien arvostelun taustalla on ajatus siitä, että mitä pienempänä opettaa ns. normaalin rytmin, sen helpommin se käy ja sen paremmin sen sisäistää.
Edelleen, onhan siitä tutkimuksia, että alkuillan uni on tehokkaampaa ja parempaa kuin aamun uni.
Mutta tuskin tuon lapsen elämänkohtalo nyt vauva-ajan nukkumaanmenosta on kiinni.
Minulle vanhemmat yrittivät päivittäin opettaa "oikeaa rytmiä" elämäni ensimmäiset 15 vuotta, ja sen jälkeen luovuttivat. Aikuisena ymmärsin, ettei omaa sisäistä rytmiä vastaan kannata taistella, jos se ei istu 24 tuntiin, vaan nukkua silloin, kun nukuttaa. Nuorempana nukuin monta vuotta aina joka toinen päivä 16 tuntia, ja se sopi minulle paremmin kuin joka päivä 8 tuntia.
 
vierailija
kiitos kommenteista, niitä kaipaan. tuo alkuillan unijuttu, eikös voi ajatella niinkin että kun lapsi menee nukkumaan, oli se mikä aika hyvänsä, ennemmin tai myöhemmin, niin se on sitä "alkuillan" unta?
varmasti helpommalla hoidon alkaessa pääsisi, kun olisi jo nyt "oikea" rytmi, niin ei tarvitsisi muutella. nautin vain tästä tilanteesta, kun aina olen kukonlaulun aikaan herännyt töihin, ja olen auttamattoman anti-aamuihminen.
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
Minulle vanhemmat yrittivät päivittäin opettaa "oikeaa rytmiä" elämäni ensimmäiset 15 vuotta, ja sen jälkeen luovuttivat. Aikuisena ymmärsin, ettei omaa sisäistä rytmiä vastaan kannata taistella, jos se ei istu 24 tuntiin, vaan nukkua silloin, kun nukuttaa. Nuorempana nukuin monta vuotta aina joka toinen päivä 16 tuntia, ja se sopi minulle paremmin kuin joka päivä 8 tuntia.
Niin, kyllähän tuo rytmi ja ylipäänsä unen tarve vaihtelee suuresti ihmisestä toiseen. Ja onhan sitä selkeästi aamu- ja iltaunisia ihmisiä, mutta yleensä kaikki joutuvat ainakin jossain määrin/jossain vaiheessa sopeutumaan aamurytmiin, kun koulu/työt alkavat aamusta.

Itsellenihän tämä sopii oikein mainiosti, kun olen aamuvirkku ihminen :D
 
eikö se ole juuri vauvan oma rytmi, jos päivärytmi on säännöllinen? ymmärsinköhän oikein?
En nyt ole ihan varma, mitä tarkoitat. Siis sen unen laadun kannalta parempaa unta on kellon mukainen alkuyön uni, ei sen oman rytmin mukainen alkuyön uni.

Mitä tulee vauvan omaan rytmiin, niin voi olla hänen luontainen rytminsä tai sitten muokkaantunut päivän rutiinienne mukaan.
 
vierailija
Unirytmi kelloon sidottuna jakaa varmasti mielipiteitä.

Itselläni rytmi, parhaat unet, sopii paremmin tuohon 23.00-9.00 välille. Lapsena, kuin teininäkin uni tuli vasta puolilta öin. Univelat kuitattiin viikonloppuna ja lomilla.

Lapseni olivat myös yökyöpeleitä ennen koulun alkua. Ovat sittemin sopeutuneet 20.00-7.00 uniaikaan. Viikonloppuisin ja lomilla rytmistä pidetään aika tiukasti kiinni, koska heillä tuntuu rytmi olevan myös tuota myöhäisempää sorttia.

Itse sain kuulla moitteita lasten unirytmistä, mutta mielestäni lasten 10-12 tunnin unet takasi tyytyväiset lapset ja levänneet vanhemmat. Kurjaa olisi taistella joka ilta nukkumisen kanssa. Ja tämä vain sopii joillekin, ei kaikille.

Tärkeintä on lapsen riittävät unet ja muuten säännöllinen rytmi ulkoilujen ja ruokailujen suhteen. Luultavasti ilman kelloa löytyisi vähintään kolmen rytmin ihmisiä. Sillä ihmiset on selvinnyt, kun toiset nukkuu niin toiset kukkuu.
 
vierailija
Unirytmi kelloon sidottuna jakaa varmasti mielipiteitä.

Itselläni rytmi, parhaat unet, sopii paremmin tuohon 23.00-9.00 välille. Lapsena, kuin teininäkin uni tuli vasta puolilta öin. Univelat kuitattiin viikonloppuna ja lomilla.

Lapseni olivat myös yökyöpeleitä ennen koulun alkua. Ovat sittemin sopeutuneet 20.00-7.00 uniaikaan. Viikonloppuisin ja lomilla rytmistä pidetään aika tiukasti kiinni, koska heillä tuntuu rytmi olevan myös tuota myöhäisempää sorttia.

Itse sain kuulla moitteita lasten unirytmistä, mutta mielestäni lasten 10-12 tunnin unet takasi tyytyväiset lapset ja levänneet vanhemmat. Kurjaa olisi taistella joka ilta nukkumisen kanssa. Ja tämä vain sopii joillekin, ei kaikille.

Tärkeintä on lapsen riittävät unet ja muuten säännöllinen rytmi ulkoilujen ja ruokailujen suhteen. Luultavasti ilman kelloa löytyisi vähintään kolmen rytmin ihmisiä. Sillä ihmiset on selvinnyt, kun toiset nukkuu niin toiset kukkuu.
tämä on itseni kaltainen ajatus. jos saan valita, niin unirymini olisi klo 01-09.. en usko että illanvirkku koskaan muuttuu aamuvirkuksi tai toisinpäin. aamuvirkku ihminen vain sopii ja sopeutuu yhteiskuntaan paremmin.
 
Niin, kyllähän tuo rytmi ja ylipäänsä unen tarve vaihtelee suuresti ihmisestä toiseen. Ja onhan sitä selkeästi aamu- ja iltaunisia ihmisiä, mutta yleensä kaikki joutuvat ainakin jossain määrin/jossain vaiheessa sopeutumaan aamurytmiin, kun koulu/työt alkavat aamusta.

Itsellenihän tämä sopii oikein mainiosti, kun olen aamuvirkku ihminen :D
Voihan sitä herätä aamulla aikaisin, vaikka menisikin puoliltaöin nukkumaan. Eivät nuo sulje toisiaan pois mitenkään. Vetää sitten vaikka iltapäivällä parin tunnin tirsat, jos se itselle parhaiten sopii.

Tai tekee niin kuin minä, eli joka toinen päivä meni töistä suoraan nukkumaan ja heräsi aamulla mennäkseen töihin, ja joka toinen päivä oli hereillä koko yön. Ihan samalla tavalla siellä töissä olin, vaikka en noudattanut ollenkaan samanlaista rytmiä kuin muut. Ei ole minkäänlaista pakkoa nukkua joka päivä yhtä paljon, jos se ei itsestä tunnu hyvältä.
 
vierailija
En nyt ole ihan varma, mitä tarkoitat. Siis sen unen laadun kannalta parempaa unta on kellon mukainen alkuyön uni, ei sen oman rytmin mukainen alkuyön uni.

Mitä tulee vauvan omaan rytmiin, niin voi olla hänen luontainen rytminsä tai sitten muokkaantunut päivän rutiinienne mukaan.
Mistä se vauva tietää mitä oikea kello on? Jos joka vrk toimitaan samalla rytmillä. En ymmärrä..
 

Yhteistyössä