vauva 11kk syö vain sileitä soseita, help

  • Viestiketjun aloittaja Jasssu
  • Ensimmäinen viesti
Jasssu
Meidän vauva on nyt 11kk vanha, omaa vain 2 alahammasta ja syöminen takkuaa pahasti. Uusia hampaitakaan ei ole näkyvissä.

Syö vain silkkisen sileitä 5-6kk soseita. Karkeampaa on kokeiltu mutta sylkee ulos tai jos saa pidettyä suussa niin tulee oksennus kaaressa. Noiden sileiden soseiden kanssa ei ole ongelmaa ja niitä siis syö mielellään eikä silloin oksentele.

Maissinaksutkin sylkee, luulin että ne edes menisivät.

Maitoakaan ei juo kuin tuttipullosta, kun tarjoan nokkista on mieluummin vaikka nälissään ja sylkee vain maidon pois. On siis käytännössä juomatta ennen kuin saa tuttipullon ja senkin juo sylissä. Ei suostu itse pitämään kiinni.

Onko muilla tällaista? Miten saisi syömään paremmin karkeita soseita ja muutenkin itsenäisemmin ettei maito aina sylistä jne.
 
vierailija vaan
Meillä 2v juo vielä maitoa tuttipullosta sylissä, jos yhtään lohduttaa.. :) Juo kyllä kupistakin, mutta aika pieniä määriä. Onko tuosta nyt haittaa vaikkei kovin karkeita vielä syö, jos saa tarvitsemansa ravinteet..? Kyllä ne aikanaan oppivat :)
 
Vie ras
Anna syödä itse sormin. Lapselle syötetty sileitä (jotka ihan turhia) ja lapsi ei ole oppinut mitä ruoalle pitää tehdä kun on tottunut vain nielemään kaiken mikä suuhun tulee. Yökkääminen ei tarkoita tukehtumista. Hampaiden lukumäärällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa voiko lapsi syödä ns. oikeaa ruokaa.
 
tutki nielu
yritä kurkkia sinne nieluun joku kerta kun huutaa. joskos olisi isot nielurisat. Meillä lapsi söi n 10 kk ikään saakka kaupan 5 kk ikäisille tarkoitettuja soseita. Tämän jälkeen alkoi pikku hiljaa syömään 8 kk ikäiselle tarkoitettuja. Kunnolla itse tehtyä ruokaa alkoi syömään vasta 1,5-vuotiaana. Syöminen välillä parempaa ja välillä huonompaa. Nyt 3-vuotiaana poistettiin nielurisat osin huonon syömisen ja osin kuorsauksen takia. Ja syömisessä tapahtui aivan valtava ero tämän jälkeen.

Ja tiedoksi minulla on myös vanhempi lapsi, joka 4 kk iästä lähtien söi hyvällä ruokahalulla myös itse tehtyä. Joten voitte arvata turhautumisen määrää kun tämä toinen ei suostunut edes itse tehtyä puuroa alle vuoden ikäisenä syömään.
 
aaapee
täytyy tutkia nielu. korvatulehduksia on ainakin paljon ollut. ja itsellä myös nielurisat pienenä poistettu, joten voipi olla kai myös lapsella sitten.

meilläkään ei mene itse tehty puuro ei. Viimeksi tänään yritin oikein muussata pieneksi kaikki ruoat, ei mene ei. Kun muutaman kerran yrittää ja sitten oksentaa niin sitten ei avaa ollenkaa suuta. Seuraavalla ruoalla taidan antaa taas sileää kun muuten tuo ei syö ja muutenkin pienikokoinen ja painoinen.
 
tutki nielu
Meillä oli sama homma, että kaiken lisäksi pienikokoinen. Syntyi kyllä nelikiloisena, mutta vuoden iässä painoi hiukan yli 8 kg. Miinuksella menty koko ajan. Juuri oltiin ensimmäisessä painokontrollissa leikkauksen jälkeen ja oli lähtenyt käydäkin hivenen nousemaan. Joten anna vaan sitä sileää ruokaa, että ei paino liikaa romahda.

Itseltäni on pienenä poistettu vain kitarisat ja olenkin edelleenaikuisiässä kärsinyt lukuisista nielutulehduksista.
 
Kxkxgoh
Meillä oli pitkään näin. Helpottui vasta noin 1 ikäisenä vaikka ylähampaat oli jo ollut monta kuukautta. Se vaan yhtäakkiän alkoi luistamaan ja parissa kuukaudessa hyväksyi kaikki makaroonit ym.

Muutos tapahtui ehkä sen vuoksi että hän sai maistella meidän ruokiamme, keksejämme ym. kovaa ja palasia, niin tottui syömään ..
 
vierass
Tyttö söi sileitä vielä 1-vuotiaana. Ei puhettakaan että olisi syönyt mitään itsetekemiäni vaikka sileitä oli nekin. Meni vain kaupan valmiit 5kk soseet ainoastaan. Kokeilin sormiruokaa jne mutta kaikki lensi suusta pois. Tuossa 1v 3kk alkoi maistumaan ihan yllättäen kaikki mitä antoi maistaa, nyt 2v 2kk ja todella hyvä syömään ihan kaikkea mahdollista. Tuttipullo käytössä edelleen, kun nokkis tökkii.

Olin tosi huolissani, kun 1v söi vielä ihan vauvan ruokaa, mutta neuvolassa sanottiin ettei mitään hätää, kunhan antaa niitä mitkä menee että saa ruokaa.
 
Vierras
Sekoita sinne kaupan soseen sekaan jotain omaa sosetta.
Anna käteen tai lusikalla jotain ihan pehmeitä paloja jotka muussaantuu kitalakeen, esim avokadoa, mustikoita tai muita marjoja, mandariininlohko josta 'nahat' kuorittu pois jne.
Tarjoile pikkuhiljaa kovempaakin sormiruokaa äläkä välitä vaikka syljeskeler, kehu vaan jos uskaltaa maistaa. Esim siis keitettyä perunaa tai porkkanaa nytkkiinsopivina paloina, päärynää, leipää jne.

Lapsella on herkkyysvaihe karkean syömisen oppimiseen yleensä joskus 6-8kk iässä, ja lapsi on nyt valitettavasti oppinut että ruoka niellään pureskelematta kun tuo herkkyysvaihe on hällä jo mennyt. Älä silti hermostu, kaikki oppii aikanaan syömään vaikka se hälle onkin vaikeampaa.
 
Jos on saanut vaan sileitä soseita, ei oo oppinu käsittelemään sitä ruokaa suussa. Kun on tottunu vaan suoraan nielemään ni ei voi yht'äkkiä osata kielellä säännöstellä määrää ja liikutella tavaraa. Kokeile sormiruokaa. Aluksi kun ei hallitse suunsa lihaksia, pullaa kaiken ulos. Mutta pitäisi jonkin ajan päästä helpottaa.
 
"vieraampi"
Meillä ei tilanne ollut ihan noin paha, mutta totutin lasta karkeampaan ruokaan tarjoamalla herkkuja karkeampana (esim. banaania) ja ruuat sileämpänä. Kysele neuvolasta apua, sitä varten ne siellä on.
 
totuttelua
Harjoittelua ja totuttelua vaan niin kyllä se alkaa luistamaan. :) Ei ole mikään kiire mihinkään sen ruoan kanssa. Kyllä ne karkeammat alkaa joskus menemään varmasti.
 
Meillä tuplille tuli poskihampaat vähän yli vuoden iässä ja alkoivat syödä samantien normaalia ruokaa soseiden sijaan. Ei ole siis aina tottumiskysymys. Odottele rauhassa vähän lisää hampaita ja kokeile silloin tällöin karkeampaa ruokaa.
 

Yhteistyössä