Vauva 1kk, miten sujuu yöt?

Meillä ihana poika 1kk. joka syö yöllä kahden tunnin välein. Joskus jää silmät auki ihmetteleen maailmaa ja joskus herää kitiseen, vaikka saanut jo molemmista rinnoista maitoa. Mies nukkuu samassa sängyssä ja siksipä lähdenkin yöllä vauvan kanssa olohuoneeseen yhdessä ihmettelemään. Joskus nukutan vauvan takaisin kantoliinassa yöllä ja kävelen vauva liinassa ympäri kämppää.. Olen kokeillut laittaa meidän keskelle ja välillä vaunuihin nukkumaan, mutta hetken päästä ähinät alkaa taas.
Vauva on ollut syntymästä asti kova heiluttaan käsiään ja yöllä ähisee ja heiluu ku heinämies. Kapaloa olen kokeillut myös mutta häntä ahdistaa se.
Välillä kokeiltiin myös korviketta antaa illalla mutta kun sillä ei ollu toivottua vaikutusta niin jätin pois.
Ongelman ydin on se etten jaksa valvoa tätä tahtia enää kovin kauaa. Onko vinkkejä mitä mä voisin tehdä vai onko tää nyt vaan kestettävä kunnes hän kasvaa ja oppii nukkumaan paremmin?
Miten teillä muilla sujuu?
 
Oletko kokeillut pinnasänkyyn sellaisia kumitappeja, joiden avulla sänkyä voi "keinuttaa" ? Meillä oli vuokralla vaavisänky, eli samanlainen kuin useissa synnytyssairaaloissa, ja sillä kävelin pojan uneen asunnossa, tai sitten heijasin ees taas, kun oli puolihereillä yöllä (oli siis mun puolella sängyn vieressä). Muutenkin hirmu kätevä, vauvan voi sängyssä ottaa mukaan esim. keittiöön tai kylpyhuoneeseen, kun ei vielä viihtynyt sitterissä :)
 
pyydät miestä apuun. meillä toinen oli tuon ikäisenä levotonta sorttia, joten vuorottelimme. jos se ei viikolla onnistu niin sitten mies hoitaa viikonloppna,jotta saat nukkua.

meillä ei siis auttanut kuin aika. tosin perhepedissä kun nukuimme niin lykkäsin vain tissin suuhun ja nukahdimme usein molemmat.
 
Meilläkin perhepeti oli idea aluksi mutta vauva häiriintyy kun mies kääntää aina niin reippaasti kylkeä että koko sänky heilahtaa. Siksi sänkynä vauvalla nykyään vaunut joka mun mielestä ajaa vaavisängyn asian. Vois tietysti yrittää nukuttaa vauva vaunuihin illalla ja heijata niitä yöllä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sarabi:
vai onko tää nyt vaan kestettävä kunnes hän kasvaa ja oppii nukkumaan paremmin?
ON! Vauvasi on vasta 1 kk eikä todellakaan ymmärrä saatika välitä meidän aikuisten maailmasta mitään, ei päivästä, ei yöstä, ei mistään sellaisesta meille tärkeästä. Hänelle tärkeintä on se, että saa nukkua silloin kuin nukuttaa, mahan täyteen lämmintä maitoa, kuivat vaipat päälle ja lämmintä ympärille...

Unirytmin muuttamista suositellaan vasta 6kk ikäisenä.

Tämä ei ole mitään henkilökohtaista, mutta mua jaksaa aina ihmetyttää miten ihmiset oikein kuvittelevat, että vauvat olisivat jotain pieniä aikuisia ja heti valmiita maailmaan ja menemään äitin ja isän rytmin mukaan; ei se niin mene! Vauvat ovat vauvoja! Niillä on oma rytmi ja tahti! Äidit ovat vauvoja varten eikä toisinpäin!! Vauvat eivät suinkaan aina ole ihania ja suloisia "Äidin pikku nukkeja", vaan joskus todella rasittavia ja ärsyttäviä huutavia kersoja!
:LOL:

Jaksamista sinulle ja kaikille muille tuoreille äideille, jotka vielä opettelevat näitä juttuja... :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viuvauvou:
Alkuperäinen kirjoittaja sarabi:
vai onko tää nyt vaan kestettävä kunnes hän kasvaa ja oppii nukkumaan paremmin?
ON! Vauvasi on vasta 1 kk eikä todellakaan ymmärrä saatika välitä meidän aikuisten maailmasta mitään, ei päivästä, ei yöstä, ei mistään sellaisesta meille tärkeästä. Hänelle tärkeintä on se, että saa nukkua silloin kuin nukuttaa, mahan täyteen lämmintä maitoa, kuivat vaipat päälle ja lämmintä ympärille...

Unirytmin muuttamista suositellaan vasta 6kk ikäisenä.

Tämä ei ole mitään henkilökohtaista, mutta mua jaksaa aina ihmetyttää miten ihmiset oikein kuvittelevat, että vauvat olisivat jotain pieniä aikuisia ja heti valmiita maailmaan ja menemään äitin ja isän rytmin mukaan; ei se niin mene! Vauvat ovat vauvoja! Niillä on oma rytmi ja tahti! Äidit ovat vauvoja varten eikä toisinpäin!! Vauvat eivät suinkaan aina ole ihania ja suloisia "Äidin pikku nukkeja", vaan joskus todella rasittavia ja ärsyttäviä huutavia kersoja!
:LOL:

Jaksamista sinulle ja kaikille muille tuoreille äideille, jotka vielä opettelevat näitä juttuja... :hug:

Hyppään väliin sanomaan että ehkä nyt kuitenkin vähän turhan jyrkästi vastasit?

Nimenomaan uuden vauvan äitinä (oli se viides tai ensimmäinen) sitä kaipaa tukea ja neuvoja, ja nimenomaan kokemuksia muilta.

Ymmärrän varsin hyvin mitä sarabi viestillään hakee - ei niinkään sitä että saisi vauvan rytmin muokattua täydellisesti omaansa, vaan nimenomaan sitä että elo olisi heille molemmille - ja koko perheelle - kaikkein mukavinta.

Kuitenkin kaikki tietävät että vauvoja on monenlaisia, toiset nukkuvat jo 1kk iässäkin yönsä rauhallisesti vain välillä syömään havahtuen, toiset taas nukkuvat vain ja ainoastaan päivällä jos silloinkaan. Näistä asioista kyselevät tahtovat varmasti vain vastauksen siihen voisivatko itse kenties teoillaan vaikuttaa siihen että vauvan unirytmi pikkuhiljaa sopeutuisi ns. normaaliin rytmiin.

Ja omaan vastaukseeni;

Meillä kuopus nyt myös reilu 1kk ikäinen, ja suht alusta asti saatu yöt tuntumaan erilaisilta kuin päivät. Tehty vain samoin kuin aiempienkin kanssa - öisin ei ole seurusteluaika vaan silloin on hämärää ja hiljaista.

Hoidan siis vaipanvaihdot lähes pimeässä makuuhuoneessamme - tarvittaessa toki sytytän pöytälampun mutta senkin himmennän harsolla. Vaippoja en edes vaihda ellei siihen todellista tarvetta ole.

Yöllä en myöskään juttele vauvalle, otan syliin ja hyssyttelen tai imetän jos nälkäinen.

Poika käy yöunilleen noin klo 00-01, ja noin klo 08 asti yö virallisesti kestää hänen rytminsä mukaan. Tuon välin siis joko nukkuu, syö, tai keikkuu olallani kun odottelemme röyhtäisyä.

Joskus tuntuu syönnin jälkeen olevan enempi hereillä, mutta torkahtaa taas pian kun pimeässä ollaan ja heijaan hiljaa sylissä.

Hoidan siis kaikki 'yötoiminnan' makuuhuoneessamme, mutta mies onkin äärimmäisen sikeäuninen eikä koskaan havahdu yöheäilyihimme. Väliin en ota vauvaa nukkumaan tai syömään koska mies pyörii unissaan joskus holtittomasti eikä todellakaan huomaisi jos pieni olisi siellä. Imettäessäni olen makuullani vauva 'omalla puolellani' tai vaihtoehtoisesti istun sängyn laidalla.

Voi olla että vain ja ainoastaan aika auttaa tekemään vauvalle eron yön ja päivän välille - ja todennäköisesti niin onkin. Sitä odotellessa kannattaa kuitenkin itse tehdä sen minkä voi, eli rauhoittaa yöt selvästi.

Ja jos tarvis niin ilman muuta kannattaa vauva nukuttaa vaunuihin sisälle, niitä saa kätevästi heijailtua jos on levoton.
 
neitiperho
Yhdyn paljonkin terhikkiin. Tiedän toki että helppoahan se on sanoa että näin me tehtiin ja noin, mutta toivottavasti jotain vinkkejä ehkä pystyt poimimaan.

Meillä myös alusta lähtien tehtiin selkeäksi päivä ja yö. Illalla yhdeksän aikaa sammutettiin valoja, alettiin keskustelemaan aikuiset hiljasella äänellä. Lapsen kanssa ei juteltu ja yleensä meillä tuolloin aloitettiin nukutus. Öisin en myös koskaan ole vaihtanut vaippaa (paitsi jos kakka vaipassa). Syötiin myös toki hyvin ennen yötä sitä. Nukutus saattoi joskus kestää 22 joskus 24 asti. Näin vaan silti tehtiin joka ilta. Öisin heräili 1-2 kertaa meillä syömään. Tällöin otin viereen tissille ja yleensä tyttö aina siihen nukahti. Herkästi kävikin sitten niin, että nukkuisi vaan mun vieressä eikä omassa sängyssään. Eihän siinä mitään pahaa ole, itse vaan en saanut koskaan nukuttua pidemmän päälle kun varoi lasta ja oma tila jäi todella pieneksi.

Myöhemmin sitten aloin pikku hiljaa nostamaan syötön jälkeen aina omaan sänkyyn. Heräsi useinkin alkuun siihen. Sitten saatoin nukuttaa sylissä, syöttää sylissä ja sitten nostaa takaisin sänkyyn. Pikku hiljaa sainkin omaan sänkyyn tytön aina syömisen jälkeen.
Lapsesi on todella pieni vielä, mutta voihan sitä tietysti kokeilla onko tyytyväinen omassa sängyssään vaikkakin hereillä? Varsinkin jos ihmettelee vain maailman menoa, niin antaa toisen ihmetellä. Tietysti kitinä sillä hetkellä ei todellakaan houkuta lasta vain olemaan omassa sängyssä.

Lapsi todellakin muuttuu koko ajan. Kun löydätte teille hyvän tavan ja siitä tulee tapa, niin jo lapsen rytmi muuttuu taas uudenlaiseksi ja jälleen mietitte ja etsitte uutta keinoa. Voin kuitenkin sanoa positiiviseksi lohdutukseksi. Meillä tyttö kohta täyttää puoli vuotta, ei syö öisin, nukkuu omassa sängyssään omassa huoneessa, saattaa herätä 1-2 kertaan sen verran että tutti pitää antaa suuhun. Teilläkin se varmasti helpottaa, nyt vain vaikeampi kausi. Toivottavasti pystyt lepäämään päivisin ja tosiaan voisiko miehesi toisinaan jakaa tuota yöongelmaa kanssasi? Yhteinen asia se kuitenkin on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Terhikki:
Hyppään väliin sanomaan että ehkä nyt kuitenkin vähän turhan jyrkästi vastasit?
En. :D Kuten kirjoitin, niin se loppuosa viestissäni ei ollut tarkoitettu henk.koht. Sarabille - se oli enemmänkin sellainen purkaus, joka tuli nyt tästä aloituksesta mieleen. Kun tätä palstaa on pitemmän aikaa seurannut, niin todellakin on tullut tunne, että aika monelta nykyäidiltä tämä ihan perusasia - vauva on vauva - on enemmän tai vähemmän hukassa. Pientä vauvaa yritetään saada lähestulkoon keinolla millä hyvänsä syömään, nukkumaan ja käyttäytymään "oikein", ja unohdetaan, että vauva kehittyy noissa asioissa aivan omaa tahtiaan eikä siihen juurikaan pysty äiti vaikuttamaan muuten kuin pitämällä huolta turvallisuudesta ja muista perusasioista. Usein äidin huoli lapsesta on turhaa - kyllä lapsi oppii nukkumaan ja syömään yms. vaikka tekeekin sen eri tahdissa kuin kaverin lapset tai muiden Kaksplus-palstailijoiden lapset. Tietysti on sairauksia ym. tiloja, joissa kehittyminen ei tapahdu normaalisti, mutta aika vähän ja sitä varten neuvoloissa on asiantunteva seuranta.
Mutta tämä nyt ei taaskaan liittynyt varsinaiseen aiheeseen.

Mitä tulee viestin alkuun, niin se on vaan mun tyyli sanoa suoraan ja turhia kulmia pyöristelemättä asiat niin kuin ne mielestäni on - kaikilla meillä varmasti on oma tapansa osallistua keskusteluun...
Eli edelleen olen sitä mieltä, että aika auttaa Sarabin "ongelmaan" ja siihen asti jaksamista! Jokainen päivä (tai yö) on päivä eteenpäin ja ennen kuin huomaatkaan, on vauvasi jo iso lapsi!
 
Täällä vauva (1kk) nukkuu täydet yöt...nukahtaa joskus 23.00-02.00 välillä (riippuu miten on alkuillan nukkunu) ja herää aamulla siinä 7-9 aikaa...on jo parisen viikkoo nukkunu tällä yörytmillä. En tiiä miten osaa yöt nukkua jo noin hyvin, mutta kaippa se on vaan nii yksilöllistä miten noi vauvelit toimii =)..Tietty on sitä tuttiähinää sillontällön, mutta seki hoituu ku laittaa pikkuiselle tutin takaisin suuhun.

Täälläkin tosiaan pyritään joka ilta tekemään samat kuviot. n. klo 21.00 siirrytään jo makuuhuoneen puolelle ja laitetaan pöytävalo päälle ja telkkari. Siinä sitte ollaa, ja makuhuoneessa myös syötetään sitten, ja kun alkaa se unen metsästys, nii kaikki valot pois, telkkarista ääni pois...ja siitä se sit alkaa. Yleensä saa parit itkuraivarit (liekkö taistelee unta vastaan), mutta jossain vaiheessa sitten rauhottuu, kun kävelee ja keinuttelee sylissä. Ja meillä mies yleensä vauvan nukuttaa...rauhottuu paljon nopeampaa hänen syliin ku mun.

Paljon jaksamisia niille jotka kamppailee yön kanssa!! :hug: :hug:
 
Hei vauvahaaveita! Meillä samantapainen viime yö kun teillä. Mä olen henk.koht. sitä mieltä että täydet yöunet ei ihan ala keskellä yötä kahden aikaan. Ne alkaa viimestään joskus klo.23. meidän vauva nukahti viime yönä klo.02 ja heräsi aamulla 08.30 syömään. Sikäli meni loistavasti!
viuvauvou tämä lapsi on meille kolmas, ja edelliseen on ikäeroa 4,5 vuotta. En ruikuta sitä ettei vauva "tottele" tai tee niinku haluan vaan kysyin onko jotain vinkkejä joita oon saattanu esim. unohtaa jotta yöt alkais mennä parempaan suuntaan. Tottakai ymmärrän että vauvat on vauvoja eikä aikuisia ja he hakevat omaa rytmiään, mutta jokainen vanhempi tietenkin tekee parhaansa jotta kaikilla perheessä olisi hyvä olla.
Mutta jos sinusta tuntuu että tämä on kiva paikka päteä niin voithan sinä päteä täällä ihan rauhassa, ei siitä pidä loukkaantua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sarabi:
Tottakai ymmärrän että vauvat on vauvoja eikä aikuisia ja he hakevat omaa rytmiään, mutta jokainen vanhempi tietenkin tekee parhaansa jotta kaikilla perheessä olisi hyvä olla.
Mutta jos sinusta tuntuu että tämä on kiva paikka päteä niin voithan sinä päteä täällä ihan rauhassa, ei siitä pidä loukkaantua.
:D Tulin taas pätemään kun se on niin kivaa :LOL:
Ei vaan, halusin vielä korjata sen, mitä jo aiemminkin oijoin eli se loppuosa mun ekasta viestistä ei ollut tarkoitettu varsinaisesti sulle vaan tuli vaan tästä ketjusta mieleen.
 
En minäkään sen parempaa neuvoa osaa antaa, kuin juuri se samainen mitä muutkin ovat jo sanoneet..eli tehdä selkeä ero yön ja päivän välille. Meillä nukutaan yöt tosi hyvin klo.22-08.00 ( vauva n.7viikkoinen)
Ihan samanlailla meni esikoisen kanssa.
Pidämme vauvaa aina päivät meidän kanssamme olohuoneessa yms. Makuuhuoneessa nukutaan vain öisin. Tankkaamme kunnon iltamaidot(muutamassa erässä tosin..) vaihdamme vaipan ja laitamme yökkärin päälle ja sitten mennään hämärään makuuhuoneeseen rauhoittumaan. Tyttö yleensä vielä pari kertaa herää känisemään (klo.21-22 välillä) ja sitten nukahtaa. Liekö syynä hyvin sujuviin öihin tämä rytmittäminen vai vain vauvan luonne, sitä en osaa sanoa, mutta näin meillä on menty molempien lapsien kohdalla.. :/ jaksamisia sinne! :hug: kyllä se siitä lähtee sujumaan ajallaan.
 

Yhteistyössä