Vauva 8kk hikoilee todella voimakkaasti päästä, normaalia?

Tyttö on aina pää märkänä, yöllä nukkuu pelkällä lyhythihaiselle bodylla ilman peittoa ja aina on lakanassa märkä päänkokoinen läntti pään kohdalla. Makuuhuoneessa on ehkä 22 astetta, vauva nukkuu välissämme mutta harvoin ihan kyljessä kiinni. Vaunuissa on myös näin kesällä oltava ilman hattua, muuten on tukka (se vähä mitä löytyy) aivan märkänä.

Ja viikonloppuna kävimme anopilla, jossa oli todella kuuma (70-luvun kerrostalo), siellä tyttö oli hihattomassa kesäpuvussa ja aivan märkä niskasta ja päästä.

En muista että isommat olisivat hikoilleet näin paljon, voiko jokin olla vialla?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Asiaa kannattaa lähteä tutkimaan. Vauvan voimakas pään alueelle kohdistuva hikoilu saattaa kertoa sydämen vajaatoiminnasta.
Nyt vasta googletin asiaa ja samaa juttua löysinkin, mutta toisaalta paljon hikoilevia lapsia joilla ei ole mitään ongelmia sydämessa.

Huomenna on kyllä neuvola, joten otan asian puheeksi siellä.

Onko muilla pieniä hikipäitä? :)
 
Mun tyttö on aika kova hikoilemaan päästä...en oo kyllä tajunnu huolestua, että vois sydämestä johtua??? Oon vaan aatellu, että vauva haihduttaa lämpöä pään kautta, vähän niinku koira kielestä :D Oonko mä ihan hakoteillä?
 
hetu
meillä kanssa mietittiin tätä samaa viimeksi tänä aamuna. kun tyttö(8kk) nukkui suht viileessä huoneessa pelkässä ohuessa lyhythihaisessa bodyssa ja ohuella pussilakanalla ja silti märkä läntti pään alla.neuvolassa puhuin viimeksi ja jos sydämestä olis niin sinertävyyttä vois olla kans, ja lääkäri on tarkastuksissa kuunnellu sydämen niin monta kertaa eikä poikkeavaa ole kuultu.ainahan tuo vähän nihkeä puuhaillessaa on, taitaa vaan olla niin lämminverinen, talvellakin aina sai olla pikkastee vähemmän päällä kuin luulis, mummilasta katsottiin jä vähästeen että liian vähän päällä, mutta ku kuuma tulee niin kuuma tulee..äiti huomannut omasta kropastaan vähän samoja iirteitä..rohkaisua täältä, ei se niin vakavaa..=)
 
Poika
Meillä poika on ollut kova hikoilemaan päästä. Imiessä hiki vain valui pitkin päätä, sänky oli ja on aina märkä, samoin tyyny. Toisinaan joudutaan yöllä vaihtamaan yöpuku (edelleen vaikka poika jo koululainen) kun vaatteet ovat aivan märkiä. Samoin pitää vaihtaa peitto ja tyynyt, ja fiksailla patjaa, joka on kostea...
Tällä pojalla löydettiin jo vauvan lievä sivuääni sydämestä. On kuulemma ns. urheilijan sydän. Ei aiheuta mitää vaaraa, mutta saattaa lisätä tätä hikoilutaipumusta...
 
Meillä kanssa yks hikipesäke. Mä oon itse kuumaverinen ja vauvana ja teininä hikoilin, nyt aikuisiällä on tasoittunut, mutta edelleen tarkenen koko talven lyhythihaisella ja takilla kun muut tälläytyvät moneen kerrokseen ja toppatakkiin...
Tyttö hikoilee eniten niskasta ja ohimolta. En ole kyllä asiasta huolestunut, neuvolassa ja lääkärintarkastuksissa ei ole ilmennyt mitään, joten enpä ala asiasta stressaamaan, vähennetään kampetta kun hiki tulee :D
 
Hei haloo
Eipä heittäännytä hysteerisiksi. Pää haihduttaa kaikkein eniten !!! Ei ole mitenkään tavatonta, että pienillä on pää märkänä, jos vaikka peiton alla nukkuu ja muu vartalo pn piilossa. Ylenpalttinen hikoilu on tietty syytä selvittää.
 
"äiti 84"
Pelkkä pään alueen hikoilu ei todellakaan meinaa sydämen vajaatoimintaa!
Jos joku tästä säikähti kovasti, niin kannattaa lukea lisää, esim. tämä linkki:
http://www.terve.fi/kysy-asiantuntijalta-miriam76-lapsen-paan-hikoilu-6-august-2010-001
 
vierailija
Mun tyttärellä se hikoilu oli alku tutkimuksille. Sydämestä löytyi 1,2cm reikä ja ikää oli 4kk. 1v. Päivänä leikattiin kun elinennuste oli 15vuotta. Kannattaspa ne tutkituttaa. Sydänlääkäri sanoi ettei pienen vauvan hikoilu ole normaalia. Tytön kasvu pysähtyi ja hän oli vuoden iässä 6kg.
 
Minun vauvallani löydettiin systolinen sydänääni kun hän syntyi. Hän hikoili esim syödessää kaljunsa aivan märäksi. Paniikissa kiikutin vauvan 4kk päivystykseen (olin myös kuullut että hikoilu ei ole hyvä) ja siellä kokenut lastenlääkäri, joka oli aiemminkin vauvaa tutkinut samasta aiheesta, ei löytänyt hikoilulle ja sydämelle mitään yhteyttä. Nyt vauva on 8kk ja hikoilee yhä nuppinsa märäksi välillä. Jotkut vaan on niin hikoilevia tapauksia.
 
vierailija
Meillä esikoinen hikoili pienenä päästään aika paljon. Lääkärissäkin käytin mutta hänen mielestään ei ollut syytä huoleen. Nyt lapsi terve 10-vuotias. 6-vuotiaalla kuopuksella huomattiin heti syntymän jälkeen leikkauksen vaativa sydänvika (leikattiin 3 kuukauden iässä) mutta vaikka hänellä sydänvika olikin, ei hän hikoillut juuri koskaan. Näin meillä :)
 

Yhteistyössä