Vauva ei halua tissiä!


Pojalla on ikää reilut 3½kk ja painoa oli 3kk neuvolassa kuusi ja puoli kiloa, eli kyse on ihan hyvin kasvaneesta äijästä. Saanut pelkkää tissimaitoa koko ikänsä. Nyt on jo reilun kuukauden tissinsyönti ollut yhtä tappelua. Heti kun otan imetysasentoon tai tissin esiin niin huuto alkaa. Kääntää päätä pois ja valittaa, tai ottaa pari imaisua ja irrottaa eikä huoli enää.

Nyt sitten yöt on alkaneet olla tankkaamista, vauva söi viimeyönkin tunnin ja puolen tunnin välein.. Väsyttää..

olen jo alkanut miettii että annanko mä velliä, tai alotanko maistattaa perunaa? Päivisin voi vaikuuttaa se että kaksi vuotias veli häärää ympärillä, vauva ei ehkä malta syödä.. mut en voi sille mitään, olen yrittäny vaikka miten.

Neuvolasta käskivät tarjota vaan lisää tissiä ja useemmin päivällä, mutta kohtahan poika inhoo mua kun nyt jo hermostuu kun yritän tarjota vähänväliä.

Kyllä se syö päivällä noin neljän tai viiden tunnin välein, riittääkö se?

Osaako joku neuvoa mitä pitäs tehdä? haluisin imettää mahdollisimman pitkään, mut ei voi väkisin......
 
Riittää jos syö 4-5 tunnin välein, jos on tyytyväinen. Meillä syötiin tuossa vaiheessa kuusi kertaa /vrk, ja aina pelkäsin että syö liian vähän, mutta paino nousi kuitenkin ihan mallikkaasti. Tietty ikävää jos tankkaa sitten öisin. :/

Meillä ainakin syöminen alkoi takkuilla heti, jos yritti liian usein tarjota (--> raivari), joten sitä en välttämättä yrittäisi... velliä tai perunaa voi tietty alkaa varovasti tarjoamaan jos siltä tuntuu. =)

Imetystukilistan sivuilla on hyviä vinkkejä rintaraivareihin, sieltä voi myös löytyä apua! =)
 
Meillä rintaraivareita kesti muutaman kuukauden. Unisena söi rinnalta, mutta muuten oli pakko siirtyä pulloruokintaan kun jo rinnan lähelle ottaminen aiheutti raivarin, riippumatta siitä kuinka nälkäinen oli. Lypsin sitkeästi maidon pulloon. Muuta vaihtoehtoa ei tuntunut olevankaan kun korvikkeista tuli mahavaivaa. Nyt raivarit ovat onneksi historiaa, toivottavasti eivät enää takaisin tulekaan. Tyttö on nyt 8kk ja syö kaikki maidot rinnalta.

Voimia enne! :hug:
 
hmm.. meidän ukko kohta 7kk ja n. 4kk annoin suurimman osan maidosta pullosta. ei suostunut tissiä syömään. huudot alkoi muutaman imun jälkeen. ja 6kk lopetin tissin antamisen. tosin meillä epäillään maito allergia ja siksi myös lopetin imettämisen. tuohon 6kk suostui syömään tissiä vain öisin. ja sekin sitten vähensi maidon tuloa. toivottavsti teillä ei ole allergiasta kyse.. ei ole nimittäin helppoa välttää kaikkea missä maitoa. voimia teille sinne ja toivottavasti tilanne rauhoittuu..
 
Vauvani on nyt myös 3,5kk ja sillointällöin raivoaa rinnalle. Olen huomannut, että makuuasennossa syöttäessä ei raivoa koskaan. Mikä lie siihen syynä, tiedä en, mutta näin yhden lapsen kanssa tuo asennon muutos onnistuu ja kun kerran raivoon auttaa, sitä myös käytän.

Ruokatahti on meillä päiväaikaan tiheä (n 1,5h välein syö) mutta yöt on yleensä noin 10h syömättä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja enne:
Pojalla on ikää reilut 3½kk ja painoa oli 3kk neuvolassa kuusi ja puoli kiloa, eli kyse on ihan hyvin kasvaneesta äijästä. /--/ Nyt on jo reilun kuukauden tissinsyönti ollut yhtä tappelua. Heti kun otan imetysasentoon tai tissin esiin niin huuto alkaa. Kääntää päätä pois ja valittaa, tai ottaa pari imaisua ja irrottaa eikä huoli enää.

Nyt sitten yöt on alkaneet olla tankkaamista, vauva söi viimeyönkin tunnin ja puolen tunnin välein.. Väsyttää..
/--/
Kyllä se syö päivällä noin neljän tai viiden tunnin välein, riittääkö se?
Lakkoilut ja raivarit ovat yllättävän yleisiä juuri tuonikäisillä vauvoilla. Et siis ole yksin asian kanssa.

Oletko kokeillut imettää poikkeavissa paikoissa tai asennoissa? "Vauva-asento" ei ehkä ole pojastasi niin mukava, kun siitä ei näe ympärillleen :) Pystympiä asentoja on mm. masu-masua vasten asento, jossa vauva on hajareisin äidin (imetysrintaa vastakkaisen) reiden päällä, masu äidin masua vasten, ja äiti voi olla puoli-istuvassa asennossa. Myös liike, hyräily tai muu hämäys voi toimia ja saada vauvan rinnalle. Samoin runsas ihokontakti ja sylittely, jossa kantoliina on loistava apu etenkin, kun on muitakin lapsia hoidettavana.

Toisaalta, jos vauvasi on päivisin tyytyväinen noilla vähän pidemmilläkin imetysväleillä (ja kasvu on ok), niin hyvä niin :) Monesti tuo kyllä sitten tekee sen, että vauva haluaa käydä rinnalla verrattain tiheästi öisin, kun ei ole muutakaan mielenkiintoista tekemistä, ja maitokiintiö on päivän aikana jäänyt vähän vajaaksi.

Huomionarvoinen juttu pidentyneistä imetysväleistä: täysimetyksen ehkäisyteho on imetysvälien pidentyessä yli 4 tunnin vähentynyt huomattavasti, joten a) voi tulla helpommin raskaaksi ilman muuta ehkäisyä ja b) kuukautiskierto voi käynnistyä aikaisemmin kuin mitä se käynnistyisi lyhyemmillä imetysväleillä.

Lisää rintaraivareista ja lakkoilusta on kirjoitettu mm. Imetystukilistan sivuilla. Siellä on myös vinkkejä tilanteen "hoitamiseksi", jos kiinnostaa lukea.

 
Meillä ihan samaa. Ei vain poju malta pysähtyä syömään. Joskus auttaa kun laittaa harson niin, ettei saa katseltua ympärilleen, mutta kovat äänetkin haittaa joskus. Unisena ottaa rintaa ihan hyvin.

Meille terkka sano, et yrittää vaan kestää ja syöttää silloin kun poju syö, kannattaa viimeiseen asti yrittää välttää sitä pulloa.

Eiköhän se ajanmyötä rauhotu, nyt on vaan kaikki niin mielenkiintoista. :hug:
 
Kiitos kaikille!

Milka, ihan hyvä kun muistutit ehkäisystä, tosin mulla alkoi menkat heti jälkivuodon jälkeen niin ehkäisyn miettiminen tuli aiheelliseksi heti, eli se asia on kunnossa. lueskelin myös nuo imetystukilistan sivut aiheesta, tai olin lukenut ne jo aiemminkin.

Olen kokeillut vaikka mitä, tänään esim. sylissä sohvalla imetys ei onnistunut,. kokeilin makuultaan sängyn päällä, ensin oikea rinta, ei kelvannut, mut kiepsahdin vielä toiselle kyljelle niin vasuri kelpasi. Ihme juttu.. mietin että mistä se keksii näitä.. =) Iltasin kun ei huoli tissiä niin tuo on auttanut että lasken hetkeksi sänkyynsä tutin kanssa "marisemaan" niin kohta tissikin kelpaa. lapsi ikäänkuin väsyy siinä, harmistuu, niin sit imetyskin onnistu.

Parhaiten ehkä onnistuu siten että en tarjoa turhaan kuin sen neljän viiden tunnin välein päivällä.. sitten poju on jo nälkäinen ja syö helpommin ilman säätöä. Mut riittääkö se..?

Onkohan hän vaan niin nirso. olen miettinyt jo sitäkin että sattuuko imetys, kun hänellä on aika kireä kielijänne. Mut en tiedä. Nyt kun tarkemmin olen pohtinut, niin oikeastaan imetys on alusta asti tämän pikkumiehen kans ollut aika työlästä. Tai niinkun temppuilua, ainakin jostain kuukauden ikäisestä asti muistan et on ollut vähän hankalaa.. meillä on tosin pari vaikeaa sairaalareissua takana ja ne ehkä pahensi tätä tilannetta. Mietin joskus huonoina hetkinä että eikö vauva pidä minusta.. synnytyskin oli vaikea, mietin oliko se jo alku tälle kaikelle.. :'( :ashamed:

Tuntuu aika pahalle, hyljeksitylle, huonolle, epäonnistuneelle. En osaa oikein nauttia imetyksestä samoin kuin esikon kanssa, kun sitä aina edeltää aikamoinen temppuilu. En tiedä nauttiiko vauvakaan, iltaisin se lupsuttelee pitkään ja sillon ainakin luulen että kyllä se nauttii imetyksestä ja läheisyydestä.

Meillä on vielä tiedossa sellainen ikävä varjoainekuvaus ja saa nähdä tekeekö se pisteen koko imetykselle. Vaikka se olisi ihana lohtu kun vauvalle tehdään kurjia kokeita ja tutkimuksia. :(

Kurjissa mietteissä, enne
 
Meillä oli tuossa paikkeilla semmoinen kausi, että tissi kelpasi vain makuuasennossa. Rajoitti tietysti minun elämääni, mutta kyllä me vanhemmat ollaan lapsia varten eikä toisinpäin...
Nyt lapsi on reilut 9kk ja imetys jatkuu edelleen, asennosta riippumatta.
 
Enne, ei meilläkään tissi aina mallikkaasti maistu. Olisi kiva tankata neitiä illalla, mutta eipä taida häntä innostaa!! Syö vähän, riekkuu, syö ja sitten saattaa lopettaa. Ei tietoakaan mistään pitkistä sessioista ja jos ei halua tisua, huuto tulee ja selkä kaarelle. Voisiko pikkuherra vain olla kylläinen??? Ja painoakin on tullut, vaikka ei paljon söisi, meidän neiti painoi 6.5 kg tällä viikolla ja ikää 4 kk 12 pv. Ja voihan se olla, että pikkumies imee niin tehokkaasti aina kun suostuu tisulle, että maito riittää. Meilläkin on useamman viikon ollut sitä yötankkausta, kolmekin kertaa syöty, joskus varmaan useamminkin, mutta en oo ees kattonut kelloo tai laskenut.

Ja tosiaan, mie imetän aina istualtaan ja sillä asennolla ei oo meillä ollut väliä. Ei myöskään rauhoitu tisulle vaan vaatii tutin.

Kyllä se Enne ajan kanssa sutviutuu, usko pois.
 
Bam
Meillä oli kanssa itkua rinnalla etenkin iltaisin tuossa 4-kuukauden tienoilla ja kesti vähän vajaa 2 viikkoa. Öisin ja päivisin söi rintaa hyvin mutta iltasyötöllä itki heti kun laitoin rinnalle. Ja nälkä siis oli kova. Pieni olisi jättänyt iltasyötön kokonaan väliin ja herännyt sitten 1-2 tunnin päästä syömään... Muutama juttu auttoi meillä: kävely imettäessä, mulla ei saanut olla paitaa päällä (älkää kysykö miksi ), vauvan selinmakuukin auttoi välillä - mutta mikä oli ehkä sitten se tärkein meillä oli laittaa heti tutti suuhun itkun alettua. Annoin illa rinnalla tutti suussa ja heti kun oli siitä pikkuisen rauhoittunut, vaihdoin tutin nopeasti rintaan - yleensä alkoi syödä mukisematta. Joskus piti laittaa tutti pari kertaa mutta meillä tuo konsti (jonka huomasin ihan sattumalta...) toimi lähes takuuvarmasti. Mutta meillä näitä itkukohtauksia kesti vain ne jotkut päivät ja sen jälkeen ollaan syöty äidinmaitoa oikein hyvällä ruokahalulla monta monta monta kuukautta. Äläpä siis huoli, se menee varmasti ohi ennemmin tai myöhemmin. Kuulostaa siis ihan normaalilta ja kohta te taas molemmat nautitte imetystilanteesta. Yritä pysyä rauhallisena ja luota itseesi ja vauvaan. Älä siis anna periksi... :hug:
 

Yhteistyössä