Vauva ei ole kasvanut mahassa

  • Viestiketjun aloittaja hädissään
  • Ensimmäinen viesti
hädissään
kymmenen päivää sitten painoarvio 1100grammaa tänään, menin kontrolliin jossa painoarvioksi saatiin sama 1100grammaa. Viikkoja tänään 28+6, istukassakin jotain häikkää ja tosiaan ennenaikaisia supistuksia ollut aiemmin jonka takia tuonne kontrolliinkin menin.
Nyt pelottaa että vauva kuolee mahaan.
Istukassa jotain vikaa (lääkäri ei sanonut mitä) ja lapsivettä liian vähän (johtuu kai sitten siitä istukasta??) kauan vauvan "annetaan olla mahassa" jos ei kerta kasva..
 
Alkuperäinen kirjoittaja hädissään:
kymmenen päivää sitten painoarvio 1100grammaa tänään, menin kontrolliin jossa painoarvioksi saatiin sama 1100grammaa. Viikkoja tänään 28+6, istukassakin jotain häikkää ja tosiaan ennenaikaisia supistuksia ollut aiemmin jonka takia tuonne kontrolliinkin menin.
Nyt pelottaa että vauva kuolee mahaan.
Istukassa jotain vikaa (lääkäri ei sanonut mitä) ja lapsivettä liian vähän (johtuu kai sitten siitä istukasta??) kauan vauvan "annetaan olla mahassa" jos ei kerta kasva..
Varmaan yrittävät ainakin viikoille 32 parempi jos 34, mutta jos näyttää että vauva vaarassa niin "synnyttävät" vauvan aikaisemmin. milloin menet kontrolliin? Voi olla että alkavat vahvistamaan vauvan keuhkoja, kuopukselle tehtiin niin viikolla 29
 
Vieras
Hyvä, että olet päässyt seurantaan ja vauvan tilaa nyt tarkkaillaan. Varmaankin tarkkailevat tilannetta vielä jonkun aikaa, jotta saisit viikkoja enemmän kasaan ja näin ollen vauvan olisi turvallisempi syntyä. Jos vauvan on huono olla siellä, niin varmasti synnytys käynnistetään tai sinut leikataan, kun sen aika on.
 
ap
Kun oli ennenaikaisia supistuksia sain kortisoni piikin, yritin kysyä että kauan vauva on mahassa jos ei kerta ole kasvanut, vastasi että niin kauan kuin KTG on hyvä niin se kertoo että vauva voi hyvin (eli siis on parempi olla mahassa) nyt käyn jokatoinen päivä KTG:ssa ja viikon päästä ultrataan.
Haluaisin vain kuulla kokemuksia, kun tämä on ihan uusi tilanne ja ihan yksin tässä tilanteessa olen.
 
tyttöjen äiti
Haluaisin ihan kysyä sellaista, että miten paikkansa pitävää voi olla, että lapsi ei ole kasvanut?? Mun kolmas tytär arvioitiin pari päivää ennen synnytystä 3100 grammaa painavaksi. Synnytin kuitenkin 4160 grammaa painavan. Eli arvio heitti yli kilon. Elikäs kuinka päteviä noi ultrat on, jos arvioidaan kasvua??? Onks ne pätevämpiä, jos verrataan siihen edelliseen lukemaan??
 
täti
Siskoni vauvalla oli tuollainen tilanne.
Tehtiin sektio rv28.Vauva ei ollut kasvanut kontrolliaikojen välissä kuin 100g.Seurailtiin tilannetta pari päivää sairaalassa,ja sitten tehtiin sektio.
Koko raskaus meni muuten juostessa äpolilla.
 
tuollaisissa tapauksissa
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Haluaisin ihan kysyä sellaista, että miten paikkansa pitävää voi olla, että lapsi ei ole kasvanut?? Mun kolmas tytär arvioitiin pari päivää ennen synnytystä 3100 grammaa painavaksi. Synnytin kuitenkin 4160 grammaa painavan. Eli arvio heitti yli kilon. Elikäs kuinka päteviä noi ultrat on, jos arvioidaan kasvua??? Onks ne pätevämpiä, jos verrataan siihen edelliseen lukemaan??
Seurataan kait sen verran usein ja melko alusta asti,ettei kovin suuria heittoja tule.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Haluaisin ihan kysyä sellaista, että miten paikkansa pitävää voi olla, että lapsi ei ole kasvanut?? Mun kolmas tytär arvioitiin pari päivää ennen synnytystä 3100 grammaa painavaksi. Synnytin kuitenkin 4160 grammaa painavan. Eli arvio heitti yli kilon. Elikäs kuinka päteviä noi ultrat on, jos arvioidaan kasvua??? Onks ne pätevämpiä, jos verrataan siihen edelliseen lukemaan??
Painoarviohan tehdään päänympäryksestä yleensä, mutta mun tapauksessa myös reisiluuta mittailtiin tänään, mutta olen kyllä kuullut ettei painoarviot aina pidä paikkaansa, mutta koska minun tapauksessa muutakin (istukka + lapsivesi vähentynyt) niin uskon että pitää paikkaansa ettei kasvanut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuollaisissa tapauksissa:
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Haluaisin ihan kysyä sellaista, että miten paikkansa pitävää voi olla, että lapsi ei ole kasvanut?? Mun kolmas tytär arvioitiin pari päivää ennen synnytystä 3100 grammaa painavaksi. Synnytin kuitenkin 4160 grammaa painavan. Eli arvio heitti yli kilon. Elikäs kuinka päteviä noi ultrat on, jos arvioidaan kasvua??? Onks ne pätevämpiä, jos verrataan siihen edelliseen lukemaan??
Seurataan kait sen verran usein ja melko alusta asti,ettei kovin suuria heittoja tule.
näin juuri, verrataan edellisiin mittauksiin. Meilläkin arvioitiin et yksi lapsista olisi 3 kg, miettivät pitääkö käynnistää synnytys kun istukka oli niin kalkkeutunut, vai annetaanko vielä kasvaa. Käynnistettiin ja lapsi oli 4 kg.
päänympärysmitta heitti koska oli jo niin laskeutunut.

Kuopukselta seurattiin painoa viikottain sekin arvioi heitti mutta kun verrattiin edelliseen tulokseen josta nähtiin kasvu ja painon kehitys
 
Labris
Itse kävin viikoilta 18 vähintään kerran viikossa ultrassa ja käyrillä, välillä useamman kerran viikossa, ja oli pitkiä aikoja ettei painoarviota edes sanottu ääneen. Tämä siksi, että väliä pitää olla ainakin kotisairaalan ultralaitteella pari viikkoa, että jotain arviota saadaan.
Jos kaksi eri lääkäriä teki ultran niin vauvan paino jopa tippui viikon sisällä.
Oma vauvani muuten liikkui äärimmäisen vähän, mutta tuossa hän nyt tuhisee kaikista vastoinkäymisistä huolimatta. Tsemppiä AP!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Labris:
Itse kävin viikoilta 18 vähintään kerran viikossa ultrassa ja käyrillä, välillä useamman kerran viikossa, ja oli pitkiä aikoja ettei painoarviota edes sanottu ääneen. Tämä siksi, että väliä pitää olla ainakin kotisairaalan ultralaitteella pari viikkoa, että jotain arviota saadaan.
Jos kaksi eri lääkäriä teki ultran niin vauvan paino jopa tippui viikon sisällä.
Oma vauvani muuten liikkui äärimmäisen vähän, mutta tuossa hän nyt tuhisee kaikista vastoinkäymisistä huolimatta. Tsemppiä AP!
Miksi kävit?
 
ecco
Itsellä sikiön painoksi arvioitiin 4,5kg vähintään ja viikon päästä tästä syntyi 3,6kg painava tyttö.. Ultrien paino-arviot ei siis tosiaankaan pidä paikkaansa usein.
 

Yhteistyössä